Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GEZOCHT : 20D eigenaar die mijn 20D eens wil testen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: GEZOCHT : 20D eigenaar die mijn 20D eens wil testen

Ik denk niet dat ik de discussie erg help met de volgende post, maar ik heb reden om die focus test sheets een beetje in twijfel te trekken.

Bij een focustest met m'n 20D op zo'n sheet mat ik ook een front focus van ongeveer 1 cm. Dat was even schrikken. Maar toen ik een test deed op een stationair voorwerp op verschillende afstanden (met statief en self-timer) bleek de focus precies op het AF focuspunt te liggen. Het voorwerp was een beeldje van een trol met een hele lange neus , waarbij ik op een oog focustte met een diafragmagetal van 1.8. Een hele kleine scherptediepte dus en het oog was steeds perfect in focus, terwijl het tipje van de neus en alles achter het oog onscherp waren. Niks front focus dus!

Misschien dat m'n camera moeite had te focussen op die test sheet, misschien vanwege het weinige licht of vanwege de oppervlaktestructuur van het papier ofzo. Ook heb ik de focustest op de sheet niet voldoende vaak uitgevoerd. Bij andere tests bij slecht licht merkte ik dat de camera soms wel aangeeft dat ie gefocust heeft, maar dat dit achteraf geen goede focus is geweest.
    Lapino, is jouw focustest bij voldoende licht en voldoende vaak uitgevoerd? Heb jij al geprobeerd een stationair voorwerp (dus geen persoon!) met een statief en self-timer te fotograferen? Sorry als deze vraag overbodig is, want je hebt vast al van alles geprobeerd en je hebt duidelijk ervaring als fotograaf. Sterkte in ieder geval met deze vervelende situatie!
    Gijs
    Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Lapino, ik woon in Lochristi, als jij een goed plekje weet in Gent deze middag, kunnen we wel eens vergelijken met de mijne, ik ben heel tevreden over mijn focus...

Oorspronkelijk geplaatst door lapino
      bedankt allemaal voor de reacties. heb nogmaals mail teruggekregen van topfoto waarin hij zegt dat hij de camera niet zomaar kan ruilen. hij stelt me voor de camera terug te sturen en hij zal die dan laten servicen door Canon. Ingo zegt wel dat hij zal PROBEREN om die om te laten ruilen door Canon, maar garandeert niks. zoals jullie ook zeggen, zelfs al wordt die camera wél goed afgesteld, ik zal altijd blijven twijfelen en in plaats van foto's maken doe ik niks anders dan testen en beloof ik 0,0 plezier.

zoals het er nu uitziet, is topfoto echter NIET bereid de camera zomaar om te ruilen. denk dat mijn enige keus is, de camera terug te sturen en maar te wachten. plezant is anders! (en ik heb dan nog eens enorm veel schrik dat de camera dan na enkele weken terugkomt met predikaat : niks gevonden. dan sta ik daar hé!)

ik woon in Oudenaarde trouwens, en camera is momenteel bijna 2,5 weken oud (zoals iemand al zei, zoiets testen duurt even én ik heb zelfs nieuwe lenzen gekocht om zeker te zijn dat focusprobleem niet aan de lenzen lag!! go figure!)
      Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

[QUOTE=Tubbs].

[SIZE=2]Nu is het zo dat in het begin ook niet 100% tevreden was maar na een paar instellingen en veranderingen in het menu is het een top camera.

Tubs, mag ik je vragen welke instellingen en veranderingen je in het menu hebt gedaan???Alvast mijn hartelijke dank. Groet, Marijke/Orange

Comment

Ik bezit dan wel geen 20D, maar wel een stel door Canon opnieuw afgestelde lenzen. Als je tot in Erpe-Mere wil komen, wil ik jouw materiaal gerust eens naast dat van mij zetten voor een vergelijkend testje.

Ik weet hoe frustrerend het is als je je materiaal niet helemaal kan vertrouwen maar ze hebben het in Roosendaal toch vrij goed in orde gebracht voor mij. Mijn probleemlens op de 10D is nog steeds niet perfect, maar ik krijg er nu toch de resultaten uit die ik verwacht.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Lapino,

als je echt het probleem grondig wilt aanpakken zou ik zelf Canon eens contacteren, en dit door middel van een serieus aangetekend schrijven !!!!!
            Ik zou zelfs het woord "testaankoop" laten vallen.
            Vooraleer dit te doen zou ik mijn camera eens laten testen bij een goede fotograaf of kennis, al dan niet met de testchart, en diverse lenzen, om aldus zeker te zijn van de frontfocus.
            Blijf niet bij de pakken zitten, hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt.

Groeten
            Yvan
            Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drill
              Lapino, ik woon in Lochristi, als jij een goed plekje weet in Gent deze middag, kunnen we wel eens vergelijken met de mijne, ik ben heel tevreden over mijn focus...
              zou prima zijn maar ik kan eigenlijk enkel in weekend of na mijn werk (ik werk in Gent, dus misschien beter in Gent afspreken dan), Anders moet je me maar eens bellen op 0495 59 20 45 om af te spreken. zou het in elk geval heel erg appreciëren.

aan alle andere posters, ik ga mijn camera hoedanook nog eens deftig verdertesten. heb de indruk dat ik met focussen van objecten (popjes, vazen enz) vrij goede resultaten heb, maar als ik een foto probeer te maken van mensen hun gezicht op een afstand van meer dan 2 meter, zijn die gezicht echt wel onscherp (en vaak zijn objecten die iets dichter bij mij staan - bijv een andere persoon - wél scherp). wel raar dat dit dan enkel gebeurt bij objecten die verder af staan. misschien dat deze situatie ook bij Etbass dan niet zo grondig is getest (heb het niet zelf gezien hoe ze testten)

denk dat mijn enige optie is om een andere 20D te testen en als blijkt dat er wel degelijk een groot verschil zit tussen onze toestellen, dat ik dan mijn 20D terugstuur naar Ingo Albert. heb wel de indruk dat hij heeft geprobeerd om de camera te ruilen bij Canon maar dat hij er zelf niet in slaagt. ga mezelf nog tot eind deze week geven voor testen en anders gaat hij maandag terug naar Ingo.
              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

aan alle andere posters, ik ga mijn camera hoedanook nog eens deftig verdertesten. heb de indruk dat ik met focussen van objecten (popjes, vazen enz) vrij goede resultaten heb, maar als ik een foto probeer te maken van mensen hun gezicht op een afstand van meer dan 2 meter, zijn die gezicht echt wel onscherp (en vaak zijn objecten die iets dichter bij mij staan - bijv een andere persoon - wél scherp). wel raar dat dit dan enkel gebeurt bij objecten die verder af staan. misschien dat deze situatie ook bij Etbass dan niet zo grondig is getest (heb het niet zelf gezien hoe ze testten)
                Als er een focusafwijking is, dan wordt de afwijking natuurlijk duidelijker zichtbaar naarmate het onderwerp verder weg staat. Hmmm, zelf ook maar eens testen met objecten die verder weg liggen.
                Gijs
                Canon apparatuur

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
                  Als er een focusafwijking is, dan wordt de afwijking natuurlijk duidelijker zichtbaar naarmate het onderwerp verder weg staat. Hmmm, zelf ook maar eens testen met objecten die verder weg liggen.
                  Euh... nee toch? Aangezien de vergrotingsfactor bij het verlengen van de focusafstand (verderafgelegen object) kleiner wordt, neemt de DOF toe en wordt de AF-precisie minder cruciaal.

Het feit dat deze 20D betere resultaten aflevert bij korte afstanden en het minder goed doet naarmate de focusafstand toeneemt, wijst er volgens mij nog meer op dat er iets niet pluis is. Ik heb een half idee van hoe de Canon testbank er uitziet, en ik denk niet dat ze gebouwd is om focus op grote afstanden te testen.

Heel dit verhaal doet mij trouwens steeds meer denken aan de AF-problemen van de 10D met de 70-200/4 en vooral de 24-70. Ik dacht dat de 20D een flinke vooruitgang was op dat vlak, maar misschien is het vooral een kwestie van de juiste 20D te hebben...
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

heb net nog eens paar testfoto's genomen van onze baby die flesje krijgt, door gebruik te maken van center AF punt, en links, boven, rechts, onder AF punt. telkens is de foto scherp op een punt dat net iets voor het gezicht van de kleine ligt.

ga de camera morgen op de post doen naar topfoto, hoop dat hij het snel kan oplossen. in elk geval geloof ik er geen bal van dat ze de camera bij etbass grondig genoeg hebben getest, want die focusproblemen zijn ZO duidelijk dat het gewoon niet te negeren is (en geloof me, heb al echt geprobeerd mijzelf wijs te maken dat het wel ok is, maar het is gewoon NIET ok)
                    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

[QUOTE=orange]
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tubbs
                      .

[SIZE=2]Nu is het zo dat in het begin ook niet 100% tevreden was maar na een paar instellingen en veranderingen in het menu is het een top camera.

Tubs, mag ik je vragen welke instellingen en veranderingen je in het menu hebt gedaan???Alvast mijn hartelijke dank. Groet, Marijke/Orange
                      Marijke,

Het is moeilijk te zeggen wat je moet veranderen.
                      het is ook een beetje persoonlijke smaak gewoon een beetje mee spelen en vergelijken , de instellingen zijn helemaal anders dan de 10D .
                      ik heb mijn instellingen zeker aangepast in Kleur ruimte daar staat hij op ARGB verder heb ik contrast,scherpte en verzadiging met 1 stop verhoogd.
                      Ik werk ook steeds in raw + jpg in raw kan je nog veel ophalen .
                      Hopelijk heb ik voldoende informatie gegeven.

Marijke mag ik u vragen waar je die focus kaart hebt gehaald hebt ge die ergens gedownload ?

Groetjes Rudi

Comment

Ik heb geen 20D maar heb in mijn inziens voldoende ervaring met de DSLR toestellen van Canon. Ik ben nu aan de derde Canon Body. Ik heb ook verschillende toplenzen in huis. En ik wil graag samen met U enkele testen doen. Ik woon in Kontich bij Antwerpen.
                        Last edited by Digipics357; 21 oktober 2004, 09:20.
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik ga eerst even zien wanneer Drill kan afspreken (is niet zo ver rijden), anders kom ik wel eens af naar Antwerpen.

Comment

Ik ga eerst even zien wanneer Drill kan afspreken (is niet zo ver rijden), anders kom ik wel eens af naar Antwerpen.
                            Lapino, is er nog nieuws betreffende dit geval ???

Comment

@lapino
                              er zijn er ook waar er geen problemen mee zijn.
                              ik heb mijne 20D ook een getest en het resultaat vind je HIER
                              opgepast groot bestand 2MB
                              volgens mijn bescheiden mening is deze perfect scherp zonder back or front focus.
                              il talento senza disciplina è come una macchina senza benzina
                              Sport & Event Photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marnik
                                @lapino
                                er zijn er ook waar er geen problemen mee zijn.
                                ik heb mijne 20D ook een getest en het resultaat vind je HIER
                                opgepast groot bestand 2MB
                                volgens mijn bescheiden mening is deze perfect scherp zonder back or front focus.
                                Ik zie daar een bescheiden front focus in. Kijk maar naar de 10 en 14mm getalletjes. De schaalverdeling klopt natuurlijk pas als de hoek van het vel papier precies 45 graden is.
                                Waarschijnlijk is dit echter zo subtiel dat je er geen last van hebt, zelfs bij een kleinere DOF.
                                Gijs
                                Canon apparatuur

Comment

Working...
                                X