Wegens gezondheidsproblemen gaat het steeds moeilijker worden om een zware camera mee te nemen. Afmetingen spelen niet echt een rol, die hoeft niet in een vestzak, het is het gewicht aan mijn nek dat het probleem is. Het gaat dan vooral voor een camera om buiten mee rond te lopen op vakantie, wandelingen, stadtrips etc. Binnen op een statief maakt het niet uit. Daarom was ik even aan het kijken naar alternatieven. Ben al 30 jaar Canon gewoon, heb wel al eens andere geprobeerd (Fuji, Nikon, Sony) maar een camera kunnen bedienen zonder handleiding is toch prettiger. En ook blijft een deel materiaal bruikbaar. Ben geen gebruiker van grote tele lenzen en grote openingen (f/4 is meer dan voldoende) en supersnel moet het ook niet gaan (landschappen en gebouwen blijven meestal staan). Maar een zoeker is en blijft een must, de stabiliteit en leesbaarheid is toch een stuk groter dan een schermpje in volle zon op armafstand. Video heb ik nog nooit gebruikt en voel ik geen behoefte aan.
Nu was ik de 250D, M5 en M50 eens aan het bekijken. En eigenlijk is er zoveel verschil niet. Technisch niet en ook niet in afmetingen en gewicht. Grootste verschil is dat de dslr max 11mm groter is en 60 gram zwaarder. Maakt niet uit in een fototas. Belangrijker is het verschil in batterij, met de dslr kom ik zeker 1 dag toe, bij de M reeks gaat een reservebatterij toch een veiliger gevoel geven. De M5 heeft een oudere generatie processor. Enig voordeel dat ik in de M reeks zie is dat ik eens met oude lenzen zou kunnen spelen. Maar langs de andere kant, hoe vaak doe je dat? Heb schrik dat dat 1 keer is voor de fun en dan nooit meer.
Heb ik dingen over het hoofd gezien?
Nu was ik de 250D, M5 en M50 eens aan het bekijken. En eigenlijk is er zoveel verschil niet. Technisch niet en ook niet in afmetingen en gewicht. Grootste verschil is dat de dslr max 11mm groter is en 60 gram zwaarder. Maakt niet uit in een fototas. Belangrijker is het verschil in batterij, met de dslr kom ik zeker 1 dag toe, bij de M reeks gaat een reservebatterij toch een veiliger gevoel geven. De M5 heeft een oudere generatie processor. Enig voordeel dat ik in de M reeks zie is dat ik eens met oude lenzen zou kunnen spelen. Maar langs de andere kant, hoe vaak doe je dat? Heb schrik dat dat 1 keer is voor de fun en dan nooit meer.
Heb ik dingen over het hoofd gezien?
Comment