Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Ik weet dat de X-H1 er nog niet zo lang is, maar een opvolger zou wel eens lang op zich kunnen laten wachten. Kijk naar de huidige prijzen en de commentaren op deze camera, ....
    De lenzen, als je een sony FF 24-70 F4.0 hebt van 425 gram, en je vergelijkt met een fuji 16-55 2.8 die weegt 655 gram, dan is die Fuji lens gewoon een stuk zwaarder! En ik vraag me af of je dezelfde bokeh bereikt met de cropsensor en F2.8 tegen F4.0 op de fullframe sensor. (ik weet nog toen ik de eerste keer de 16-55 op mijn x-h1 zette, dat ik mij afvroeg of dit nu nog veel voordelen had ten opzichte van een fullframe.
    En dat vergelijk met die smartphone is natuurlijk ook maar subjectief, dan gaat gemak boven kwaliteit.

    Veranderen van Merk brengt je niks op Rudy.
    Na een maand ga je terug ondervinden dat die Z6/7, A7, S1 of wat dan ook ... ook maar heel gewone camera's zijn.
    Je schrijft ook ergens in een andere post dat Fuji is blijven stilstaan.. ik veronderstel dat je een X-H2 of X-T3 verwachte met stabilisatie... die er niet direct zit aan te komen (H2)
    Anderzijds is de X-T3 één van de meest geavanceerde aps-c camera's en is er geen reden tot klagen in die zin dat de camera de klus niet kan klaren.

    IBIS kan in sommige situatie's handig zijn.. daar ben ik het volledig mee eens. maar als ik heel eerlijk ben dan is er maar een klein percentage dat ik daar echt gebruik van maakte (X-H1)dat was dan meestal voor Interieur en Video opnamen.
    Voor dat kleine percentage kan je nog altijd beroep op een statief.
    Dus je moet voor jezelf uitmaken wat IBIS voor jou opbrengt. (bv. als je veel Urbex fotografie doet is het verhaal anders)

    Ook is de beeldstabilisatie van de X-H1 een echte batterijvreter. (ook als hij niet gekoppeld is)
    Bovendien zijn alle telelenzen van Fuji gestabiliseerd... maar zelfs bij Objectieven zoals de 50-140 2.8 die ik gebruik voor sport heeft IS weinig nut vanwege de zo al hoge sluitersnelheden. (buiten dan het stabiel houden in de zoeker)

    Om te antwoorden op je vraag wat bokeh betreft.
    Bokeh is niet hetzelfde dan beperkte scherptediepte.
    Zo heeft de 56 1.2 APD een mooiere Bokeh dan de normale 56 1.2 vanwege het filter. En dit terwijl beide lenzen 1.2 zijn. (met de APD verlies je een stop bij open diafragma maar deze blijft wel degelijk een 1.2 in termen van DOF)
    En ja .. DOF van FF bij F4 is ongeveer vergelijkbaar bij met 2.8 op APS. Alles draait om equivalentie.
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #17
      Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      Veranderen van Merk brengt je niks op Rudy.
      Na een maand ga je terug ondervinden dat die Z6/7, A7, S1 of wat dan ook ... ook maar heel gewone camera's zijn.
      Je schrijft ook ergens in een andere post dat Fuji is blijven stilstaan.. ik veronderstel dat je een X-H2 of X-T3 verwachte met stabilisatie... die er niet direct zit aan te komen (H2)
      Anderzijds is de X-T3 één van de meest geavanceerde aps-c camera's en is er geen reden tot klagen in die zin dat de camera de klus niet kan klaren.

      IBIS kan in sommige situatie's handig zijn.. daar ben ik het volledig mee eens. maar als ik heel eerlijk ben dan is er maar een klein percentage dat ik daar echt gebruik van maakte (X-H1)dat was dan meestal voor Interieur en Video opnamen.
      Voor dat kleine percentage kan je nog altijd beroep op een statief.
      Dus je moet voor jezelf uitmaken wat IBIS voor jou opbrengt. (bv. als je veel Urbex fotografie doet is het verhaal anders)

      Ook is de beeldstabilisatie van de X-H1 een echte batterijvreter. (ook als hij niet gekoppeld is)
      Bovendien zijn alle telelenzen van Fuji gestabiliseerd... maar zelfs bij Objectieven zoals de 50-140 2.8 die ik gebruik voor sport heeft IS weinig nut vanwege de zo al hoge sluitersnelheden. (buiten dan het stabiel houden in de zoeker)

      Om te antwoorden op je vraag wat bokeh betreft.
      Bokeh is niet hetzelfde dan beperkte scherptediepte.
      Zo heeft de 56 1.2 APD een mooiere Bokeh dan de normale 56 1.2 vanwege het filter. En dit terwijl beide lenzen 1.2 zijn. (met de APD verlies je een stop bij open diafragma maar deze blijft wel degelijk een 1.2 in termen van DOF)
      En ja .. DOF van FF bij F4 is ongeveer vergelijkbaar bij met 2.8 op APS. Alles draait om equivalentie.
      Gans die theorie kan in uw ogen wel kloppen Funcky, ik had enkel de X-T1 met 23mm prime, 56mm f1.2, 35mm f1.4 en een 16-55 f2.8.
      Maar kan zich op geen enkel vlak meten met mijn Z6 met onderstaand in mijn handtekening.
      Ik weet dat daar twee generaties tussen zitten, maar wat voor veel fuji gebruikers een frustrerende
      gewaarwording is, is de waardevermindering bij Fuji materiaal, en de onmogelijkheid tot overstap naar
      FF, tenzij je voor de bijna onbetaalbare GFX gaat natuurlijk....
      Voor “mij” is de Z6 zowat het beste Nikon toestel ooit, Z6 met mijn vier Z objectieven weegt
      amper 2,5Kg en dat voor een zeer handelbare full frame set.
      In heb zowat alle digitale pro toestellen gehad in het verleden dat tot de D3s en D500,
      voor het gewone werk vind je weinig beter, tenzij je voor wildlife of sport gaat, maar dat kan
      Fuji ook niet beter, integendeel.

      Comment


      • #18
        Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Gans die theorie kan in uw ogen wel kloppen Funcky, ik had enkel de X-T1 met 23mm prime, 56mm f1.2, 35mm f1.4 en een 16-55 f2.8.
        Maar kan zich op geen enkel vlak meten met mijn Z6 met onderstaand in mijn handtekening.
        Ik weet dat daar twee generaties tussen zitten, maar wat voor veel fuji gebruikers een frustrerende
        gewaarwording is, is de waardevermindering bij Fuji materiaal, en de onmogelijkheid tot overstap naar
        FF, tenzij je voor de bijna onbetaalbare GFX gaat natuurlijk....
        Voor “mij” is de Z6 zowat het beste Nikon toestel ooit, Z6 met mijn vier Z objectieven weegt
        amper 2,5Kg en dat voor een zeer handelbare full frame set.
        In heb zowat alle digitale pro toestellen gehad in het verleden dat tot de D3s en D500,
        voor het gewone werk vind je weinig beter, tenzij je voor wildlife of sport gaat, maar dat kan
        Fuji ook niet beter, integendeel.
        wat zijn dat nu voor redeneringen ... een canon FF gebruiker kan ook niet zomaar overschakelen naar Nikon...en de fuji x-t1 vergelijken met de z6 lijkt me ook niet aangewezen...en of de fuji X-T3 zich niet kan meten met de Z6 daar heb ik ook mijn twijfels over...
        nikon coolpix s9100

        Comment


        • #19
          Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

          Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
          wat zijn dat nu voor redeneringen ... een canon FF gebruiker kan ook niet zomaar overschakelen naar Nikon...en de fuji x-t1 vergelijken met de z6 lijkt me ook niet aangewezen...en of de fuji X-T3 zich niet kan meten met de Z6 daar heb ik ook mijn twijfels over...
          Meen je dit? Een fulframe en een cropsensor zijn zooo verschillend.

          Comment


          • #20
            Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Meen je dit? Een fulframe en een cropsensor zijn zooo verschillend.
            Dat meen ik zeker...hangt toch af wat er van een camera wordt verwacht... enkel een vergelijking in AF bvb. zegt genoeg...heb zelf altijd FF gebruikt maar ben volledig met voldoening overgeschakeld naar Fuji.
            nikon coolpix s9100

            Comment


            • #21
              Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

              Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
              wat zijn dat nu voor redeneringen ...
              Dat is geen redenering Spikke, maar “mijn” ervaring ik heb wel duidelijk geschreven voor “mij”
              Zal er ook wel mee te maken hebben dat ik reeds ruim 40 jaar in bijberoep met Nikon heb gewerkt,
              mijn drie pogingen om er iets lichts bij te nemen zijn telkens op een teleurstelling uitgedraaid.
              Dat was een maal Canon en twee maal Fuji.

              Comment


              • #22
                Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                Ik weet nog heel goed dat toen de Fujifilm X-T1 uitkwam iedereen zo lovend was over dit toestel en vooral over de lenzen.
                En nu ineens is al het nieuwe zoveel beter en blijkt de de X-T1 erg tegenviel.
                Ik had toen nog nog de Canon 5D Classic en kocht er de X-T1 bij.
                Ik heb een jaar aan het sukkelen geweest met die X-T1, veel te ingewikkeld en die onnozele zoeker.
                Van die zoeker gesproken heb ik eens negatiefs geschreven op BD, ik heb er toen van langs gekregen dat het geen woorden meer had.
                Ik heb gesukkeld met dat menu, en op zeker ogenblik was ik van plan al mijn fuji materiaal te verkopen en weer te investeren in Canon.
                Mijn echtgenote heeft er mij van weerhouden en ik begon meer en meer met mijn X-T1 te "prutsen".
                En nu heb ik wel een Canon 5D MK III en toch gebruik ik meer mijn X-T1.
                En wie nu beweerd dat het een slecht toestel is is gewoon gek, gek van steeds met het nieuwste te kunnen pronken.
                Ik ben niet iemand die om de haverklap verander van toestel want als ik dat hier begrijp wilt men een toestel hebben die voor het oog houdt, op het knopje duw en je de perfecte foto hebt.
                Ik verander wel veel van lenzen want daar zaten de laatste jaren veel vooruitgang bij, meer dan bij de camera's.
                Mijn filosofie is wat goed is goed blijft.
                Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #23
                  Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Gans die theorie kan in uw ogen wel kloppen Funcky, ik had enkel de X-T1 met 23mm prime, 56mm f1.2, 35mm f1.4 en een 16-55 f2.8.
                  Maar kan zich op geen enkel vlak meten met mijn Z6 met onderstaand in mijn handtekening.
                  Ik weet dat daar twee generaties tussen zitten, maar wat voor veel fuji gebruikers een frustrerende
                  gewaarwording is, is de waardevermindering bij Fuji materiaal, en de onmogelijkheid tot overstap naar
                  FF, tenzij je voor de bijna onbetaalbare GFX gaat natuurlijk....
                  Voor “mij” is de Z6 zowat het beste Nikon toestel ooit, Z6 met mijn vier Z objectieven weegt
                  amper 2,5Kg en dat voor een zeer handelbare full frame set.
                  In heb zowat alle digitale pro toestellen gehad in het verleden dat tot de D3s en D500,
                  voor het gewone werk vind je weinig beter, tenzij je voor wildlife of sport gaat, maar dat kan
                  Fuji ook niet beter, integendeel.
                  Je mag een X-T1 niet vergelijken met een X-T3 Geert, dat is een wereld van verschil.
                  Zelfs de oudere objectieven zijn sneller met deze laatste body.
                  De X-T3 was van bij de start al excellent en met de laatste firmware update's nu echt uitzonderlijk goed (eigenlijk kwa snelheid meer dan ik eigenlijk nodig heb) (de X-H1 heeft niet de engine aan boord om dit te verwerken)

                  Dus ik begrijp niet dat je een vergelijking aangaat tussen een Z serie en een X-T van de eerste generatie.

                  Ik snap best wel dat je de Z6 het beste toestel vind.. ik vind dat zelf best wel een aantrekkelijk toestel..
                  Maar de Sony's en de Panasonic's zijn dat ook.
                  Zelfs de Canon's zijn best interessant.


                  Maar veranderen ? Voor de beeldkwaliteit ? ... de beeldkwaliteit van de laatste generaties Fuji's is heel goed (X-T3, X-T30)
                  Snelheid ? Geen tekort aan met de Fuji X-T3

                  Wat een vergelijking betreft van de Fuji X-T3 en een Nikon Z6 .. daar kan ik niets over zeggen want ik heb geen Z6.
                  Dus daar ik doe liever geen onzinnige uitspraken over.
                  Wat ik wel weet dat een GFX mediumformaat wel een betere beeldkwaliteit biedt. (getest) en als je niet voor snelle actie gaat
                  maar wel voor macro, productfotografie, urbex, architectuur of portret.. dan is zo'n GFX bv 50R wel een goede upgrade.

                  Ik heb geen behoefte aan kleinbeeld en blijf bewust bij het APS formaat.
                  En wat de Waarde vermindering betreft geldt dat niet op alle modellen.. de X-PRO, X100 behouden vrij goed hun waarde.
                  De X-T3 is nu na 10 maanden nog altijd 1399 (met cashback afgetrokken)
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                    Ik vind dit wel een heel interessante discussie. Ik schiet zelf nu ongeveer 1,5 jaar met mijn Fuji XT-2 met 16-55mm F2.8 en 55-200mm F3.5-4.8 lenzen. Het fotograferen met deze materialen bevalt mij zeer goed en ben ook zeer tevreden met de beeldkwaliteit die de camera produceert als ik in JPEG fotografeer. Dit veranderd echter als ik in RAW fotografeer en mijn foto's wil gaan bewerken in lightroom.
                    Dit levert mij zoveel frustraties op dat ik overweeg om deze reden over te stappen naar een ander merk.
                    Ik heb verschillende soorten software geprobeerd, C1, Iridient, Alien Exposure enz. De een doet het beter als de ander, maar ik krijg niet dezefde kwaliteit uit de files als ik vroeger met mijn Canon 60D wel voor elkaar kreeg of met mijn Olympus OM-D.
                    Zo zie je maar dat er verschillende redenen kunnen zijn waarom iemand wil overstappen op een ander merk. Ik twijfel nu tussen Sony A7 III of Nikon Z6. Ik vind het jammer dat Nikon nog geen 24-105mm heeft voor zijn Z-mount anders was de keus snel gemaakt.
                    "The important thing is not the camera but the eye..............

                    but the camera helps "

                    Comment


                    • #25
                      Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                      Blijkbaar bestaat er een Nikon-Z adapter om Sony FE-glas te gaan gebruiken.

                      Geen idee hoe goed dat ding is, maar 't is wel fijn dat nikon-Z eigenaars als ze dat wensen 'ander' glas kunnen recupereren/lenen/gebruiken buiten het gebruikelijke nikon-gamma met AF - da's toch mooi?

                      Er is echter ooit een nagelnieuwe pas uitgekomen techart-adapter geweest die nagelnieuwe Sony A7-modellen heeft naar de bliksem geholpen (u-buis is uw vriend).



                      Dus voor wat 't waard is.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                        Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                        Blijkbaar bestaat er een Nikon-Z adapter om Sony FE-glas te gaan gebruiken.

                        Geen idee hoe goed dat ding is, maar 't is wel fijn dat nikon-Z eigenaars als ze dat wensen 'ander' glas kunnen recupereren/lenen/gebruiken buiten het gebruikelijke nikon-gamma met AF - da's toch mooi?

                        Er is echter ooit een nagelnieuwe pas uitgekomen techart-adapter geweest die nagelnieuwe Sony A7-modellen heeft naar de bliksem geholpen (u-buis is uw vriend).



                        Dus voor wat 't waard is.
                        Persoonlijk ben ik geen voorstander voor "vreemde" merken te mengen. Het zal zeker wel kunnen in een aantal gevallen, maar dikwijls is het ook "net niet" optimaal. Mooi als je een set vreemde lenzen bezit, kan lenen , kunt gebruiken.
                        Enigste wat ik nu overweeg is de originele Nikon adaptor, en daarop een Nikkor 200-500 f5.6, omdat er simpelweg (nog) geen lange tele bestaat in S vatting.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                          ik heb doorheen de jaren dat ik fotografeer bijna alle grote merken gehad( canon, fuji, nikon, sony) bijna steeds fullframe, behalve fuji natuurlijk. Ik merk amper verschil aan mijn foto's als ik zo terug kijk. toch geen verschillen die ik kan toekennen aan de camera. Er zijn verschillen te zien maar die is hoofdzakelijk terug te brengen tot mijn lens keuzes destijds. Het maakt dus eigenlijk geen **** uit wat je koopt voor het grootste deel. Er zijn wel specifieke takken binnen de fotografie waar bepaalde merken sterker in zijn de andere maar dat is een andere discussie. Mijn advies koop waar je zin in hebt en wat je leuk lijkt om te gebruiken. als je graag elk 1.5 jaar een nieuwe body koopt met de laatste nieuwe snufjes moet je voor sony gaan
                          Dan heb je meteen ook achterlijke menu's en ja ik gebruik sony's.
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                          Comment


                          • #28
                            Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                            Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                            wat zijn dat nu voor redeneringen ... een canon FF gebruiker kan ook niet zomaar overschakelen naar Nikon...en de fuji x-t1 vergelijken met de z6 lijkt me ook niet aangewezen...en of de fuji X-T3 zich niet kan meten met de Z6 daar heb ik ook mijn twijfels over...
                            Ik denk dat er bedoeld werd dat je met een Nikon Z6 al je vorige Nikon lenzen kan blijven gebruiken.
                            Dat is evengoed zo bij Canon.
                            Als koppige cropgebruiker betwijfel ik ook of het zin heeft om Fuji buiten te gooien voor FF, maar de dag dat dit voor mij onvermijdelijk wordt is dat (met Canon) niet zo erg.
                            Last edited by palombian; 6 augustus 2019, 22:06.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                              Comment


                              • #30
                                Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                                Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                                Ik merk amper verschil aan mijn foto's als ik zo terug kijk. toch geen verschillen die ik kan toekennen aan de camera.
                                Ik wel hoor unalom, ik fotografeer nu ruim 40 jaar met Nikon, en sinds 2003 ook digitaal, was naast mijn F4 en F5 met een D70, huwelijksfotografie had ik analoog redelijk in de hand, digitaal was wennen, en vooral op vlak van dynamisch bereik, met een D70 haalde ik bijlange niet wat analoog mogelijk was bij moeilijk licht.
                                Dat werd langzaam beter naarvolgens de evolutie van de camera, ik heb zowat alle Nikon crop camera’s gehad, mijn eerste full frame was de D3, daarna de D3s en ga zo maar door, mijn laatste FF reflex was de D800, nu werk ik met de Z.
                                Wat ik met de D70 en D2X nooit zou gedurfd of gekund hebben, kan nu met je twee vingers in je neus, huwelijksfoto’s maken
                                in een duistere kerk met een uitgelichte achtergrond op 6.000 iso, dat overtreft ruim alles uit het verleden.
                                En dan heb ik het over de klik tot de afdruk.
                                Last edited by Guest42; 17 augustus 2019, 07:01.

                                Comment

                                Working...
                                X