Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon z7 of d850 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Nikon z7 of d850 ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Piet05 Bekijk bericht
    Ok, vandaag naar de winkel geweest en toch maar de z7 aangeschaft.

    Op het eerste zicht redelijk tevreden, al zijn er wel een paar minpuntjes:

    - De AF als het iets donkerder is is zeer zwak...
    - ondertussen al een bron van frustratie, de xqd kaartjes... hiervoor moet je nog een afzonderlijke kaartlezer kopen om zelfs nog maar de firmware te kunnen updaten. Ik gebruik dikwijls mijn ipad vooral om op vakantie de fotos over te kunnen zetten, ook hiervoor heb je een afzonderlijke reader nodig. Trek je foto’s in raw dan kan je op het bijgeleverde kaartje +- 600 fotos trekken dus op vakantie is een bijkomend kaartje noodzakelijk wat ongeveer 150 à 200 euro kost...

    Toch een behoorlijke extra kost bovenop het toestel zelf.

    Wat betreft de kwaliteit van de foto’s ben ik (behalve de autofocus) best wel tevreden.

    Voor het overig zijn de fotos
    Je kan ook je fototoestel koppelen aan een PC en dan via een filemanager, de geheugenkaart aanspreken .... Zo kan je er ook de bin op zetten voor een eventuele update ...
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #32
      Re: Nikon z7 of d850 ?

      Vandaag terug naar de winkel gereden om het toestel te ruilen...

      De AF is wat mij betreft zeer zwak bij iets of wat schemer, vermoedelijk zal dit beter zijn bij de z mount lenzen zonder ftz adapter maar die investering komt er voorlopig niet. Bovendien had ik 1 dode pixel op het scherm, nauwelijks zichtbaar maar ik kan me er behoorlijk aan storen.

      Bij kamera-express deden ze er absoluut niet moeilijk over en mits wat opleg ben ik nu de trotse eigenaar van de d850 ;-).

      Nu heb ik ze allebei getest en kan ik, wat mij betreft, toch wel besluiten dat de d850 beter is.

      Comment


      • #33
        Re: Nikon z7 of d850 ?

        Wow Piet05,

        Potje paniekvoetbal?
        Had je niet beter met de verkoper kunnen proberen of je instellingen beter konden?
        Dáárom had ik de Z7 eerst een midweek gehuurd...
        Als ik nu lekker op m’n bank lig te luieren, met m’n Z7 lig te spelen, mét FTZ adapter plus Tamron 28-300 PZD lens.
        Dat is zeker niet de snelste en niet lichtgevoelig...
        Ik stel gewoon redelijk snel scherp op een knopje van mijn lichtgrijze en zwarte Denon muziekinstallatie, die net onder de tv in een open kast staat.
        Het geheel met behoorlijk weinig licht en de tv aan...
        Oké, af en toe hunt de lens erop los, dat zal met de D850 misschien íets beter gaan, maar dat scheelt geen werelden.
        Ik zal morgen desbetreffende foto’s plaatsen...
        Maar goed, ook een D850 is een puike keuze.

        Comment


        • #34
          Re: Nikon z7 of d850 ?

          Als je jezelf aan dingen begint te ergeren, kun je maar beter zo snel mogelijk wisselen ! Ik heb het ooit meegemaakt met een auto: ik reed er nieuw mee uit de garage en na 5 kilometer wist ik al dat het een 'miskoop' was. Ik heb er (om financiële redenen) drie jaar mee gereden tegen mijn goesting ! Auto's kun je niet gaan wisselen hé...spijtig ! Ik kan je dus helemaal volgen als je nu voor de D850 kiest ! Succes en vooral veel plezier ermee.
          Last edited by fddent; 19 maart 2019, 20:36.

          Comment


          • #35
            Re: Nikon z7 of d850 ?

            Vind toch heel beijzonder dat je op een paar uur tijd een oordeel kan vellen .... D850 is inderdaad een goede camera, maar dar is de Zx ook en zijn de andere toestellen ook.
            Een systeemcamera zit toch anders in elkaar dan een DSLR en de bediening is ook anders, ....
            Veel hangt af van gewoonte en meegaand gewenning ....
            Zelf vind ik de D850 ergonomisch onderdoen aan de Zx-reeks, maar aan de andere kant mankeer ik die aansluitmogelijkheid van de 10-pinsplug. Maar, dan is die uitvoering op de D850 dan weer een misbaksel ...
            Ik spreek hier natuurlijk in de ik-vorm en die is subjectief. Komt erop neer dat je je goed moet voelen met de camera die je in de handen houdt.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #36
              Re: Nikon z7 of d850 ?

              Hoi Piet05,

              Hierbij mijn voorbeelden van gisterenavond.
              De rode markeringen zijn van het ongeveer scherpstelpunt. Die heb ik er zelf bijgemaakt.
              Deze foto's zijn alleen verkleint, verder als onbewerkt, recht uit de camera.
              Op de Flickr site zie je de Exif gegevens.
              1 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
              Z7; Tamron 28-300; 300 mm; F9; 1/15e sec; ISO 6400.
              2 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
              Z7; Tamron 28-300; 300 mm; F9; 1/15e sec; ISO 6400
              Boven op die kast staat een vrij grote TV, die aan staat met aan weerszijden 2 kleine lampjes, ook aan.

              Vanaf mijn comfortabele lig/hang positie kon ik met het blote oog de lettertjes niet lezen...
              Door de zoeker van de camera uiteraard wel.
              Op de grijze installatie hunte de lens wel wat meer. Deze had daar wat meer problemen om het scherpstelpunt te pakken...
              Op de zwarte receiver met chroom lettertjes had de lens beduidend minder moeite.
              Natuurlijk zal dat met een goede spiegelreflex (zoals de D850) wat beter gaan, maar de Z7 doet het wél.

              Comment


              • #37
                Re: Nikon z7 of d850 ?

                Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                Hoi Piet05,

                Hierbij mijn voorbeelden van gisterenavond.
                De rode markeringen zijn van het ongeveer scherpstelpunt. Die heb ik er zelf bijgemaakt.
                Deze foto's zijn alleen verkleint, verder als onbewerkt, recht uit de camera.
                Op de Flickr site zie je de Exif gegevens.
                1 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                Z7; Tamron 28-300; 300 mm; F9; 1/15e sec; ISO 6400.
                2 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                Z7; Tamron 28-300; 300 mm; F9; 1/15e sec; ISO 6400
                Boven op die kast staat een vrij grote TV, die aan staat met aan weerszijden 2 kleine lampjes, ook aan.

                Vanaf mijn comfortabele lig/hang positie kon ik met het blote oog de lettertjes niet lezen...
                Door de zoeker van de camera uiteraard wel.
                Op de grijze installatie hunte de lens wel wat meer. Deze had daar wat meer problemen om het scherpstelpunt te pakken...
                Op de zwarte receiver met chroom lettertjes had de lens beduidend minder moeite.
                Natuurlijk zal dat met een goede spiegelreflex (zoals de D850) wat beter gaan, maar de Z7 doet het wél.

                Yep, ziet er toch wel goed uit... de verschillen zijn misschien niet zo groot met de d850. Toch had ik niet het gevoel van een kwalitatieve kamera vast te hebben. Ergonomisch inderdaad wel beter dan de lompe vormgeving van de d850 maar de AF is toch wel een belangrijk punt. Wanneer je dan de eerste avond speelt en het scherpstellen lukt niet naar behoren, dan was mijn keuze snel gemaakt voor een kamera van 3200 euro. Iets opleggen en, naar mijn aanvoelen, voor een zekerheidje gaan.

                Uw fotos en focus zien er alleszins goed uit.

                Comment


                • #38
                  Re: Nikon z7 of d850 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Vind toch heel beijzonder dat je op een paar uur tijd een oordeel kan vellen .... D850 is inderdaad een goede camera, maar dar is de Zx ook en zijn de andere toestellen ook.
                  Een systeemcamera zit toch anders in elkaar dan een DSLR en de bediening is ook anders, ....
                  Veel hangt af van gewoonte en meegaand gewenning ....
                  Zelf vind ik de D850 ergonomisch onderdoen aan de Zx-reeks, maar aan de andere kant mankeer ik die aansluitmogelijkheid van de 10-pinsplug. Maar, dan is die uitvoering op de D850 dan weer een misbaksel ...
                  Ik spreek hier natuurlijk in de ik-vorm en die is subjectief. Komt erop neer dat je je goed moet voelen met de camera die je in de handen houdt.

                  Een eerste indruk zegt vaak veel. Bij mij was het dan de 2de indruk, vanaf ik er thuis mee kon spelen. Het toestel ligt inderdaad enorm goed in de hand, veel beter dan de d850 maar misschien ben ik toch eerder een gewoontebeest (alhoewel ik dat persoonlijk niet vind) en dan sluit de d850 meer aan bij de d750.

                  Maar voor een toestel in deze prijsklasse mag je toch verwachten dat de AF nagenoeg perfect is. Soit, ik heb er nog geen spijt van en hoop nog veel plezier te beleven aan de d850.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Nikon z7 of d850 ?

                    Oei, dat is helemaal frustrerend.

                    En inderdaad, als je je aan bepaalde zaken stoort kan je maar best wisselen, zolang het kan.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Nikon z7 of d850 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Piet05 Bekijk bericht
                      ... Maar voor een toestel in deze prijsklasse mag je toch verwachten dat de AF nagenoeg perfect is. ...
                      Ik denk dat de AF vd Z7 naar de gebruikelijke standaard van Nikon's "top-range" camera's is. Gebruik die met hun nieuwe lijn Z-mount objectieven en imo zal de AF even goed zijn als de d850 met F-mount.

                      Ik had je gewaarschuwd dat de combinatie vd Z7 met F-mount's met die adapter volgens reviews bijwijlen te wensen overliet.

                      Een Z7 aanschaffen wil dan imo zeggen dat je best de investering doet om die Z-mount objectieven te kopen.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Nikon z7 of d850 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                        Ik denk dat de AF vd Z7 naar de gebruikelijke standaard van Nikon's "top-range" camera's is. Gebruik die met hun nieuwe lijn Z-mount objectieven en imo zal de AF even goed zijn als de d850 met F-mount.

                        Ik had je gewaarschuwd dat de combinatie vd Z7 met F-mount's met die adapter volgens reviews bijwijlen te wensen overliet.

                        Een Z7 aanschaffen wil dan imo zeggen dat je best de investering doet om die Z-mount objectieven te kopen.
                        Inderdaad, een adapter heeft altijd een weerslag op de kwaliteit. De ene uiteraard iets meer dan de andere en ik had gehoopt dat het nog wel zou meevallen.

                        Ik was sowieso niet van zin om helemaal over te schakelen naar de z-mount (toch niet op korte tijd). Die investering zou volgens mij noodzakelijk zijn maar bijna onbetaalbaar.

                        Ondertussen de d850 aan het testen en nog geen seconde spijt gehad.

                        De z7 zal wel een toptoestel zijn icm de z lenzen maar dat is op dit moment niet voor mij weggelegd.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Nikon z7 of d850 ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                          Ik denk dat de AF vd Z7 naar de gebruikelijke standaard van Nikon's "top-range" camera's is. Gebruik die met hun nieuwe lijn Z-mount objectieven en imo zal de AF even goed zijn als de d850 met F-mount.

                          Ik had je gewaarschuwd dat de combinatie vd Z7 met F-mount's met die adapter volgens reviews bijwijlen te wensen overliet.

                          Een Z7 aanschaffen wil dan imo zeggen dat je best de investering doet om die Z-mount objectieven te kopen.
                          heb je daar een bron van want alle reviews dat ik al gezien heb zeggen dat AF-C zeker niet in de buurt komt van een top-range dslr? En ook niet met een Z-lens..

                          Comment


                          • #43
                            Re: Nikon z7 of d850 ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                            heb je daar een bron van want alle reviews dat ik al gezien heb zeggen dat AF-C zeker niet in de buurt komt van een top-range dslr? En ook niet met een Z-lens..
                            AF-C met bewegende onderwerpen op de Z7 werkt gewoon anders dan op DSLR. Meer kans op hunting maar ook meermaals verrassend accurater. Z of F objectief maakt weinig uit voor bewegende onderwerpen. De AF snelheid en maximaal diafragma van het objectief is des te meer doorslaggevend. Zo is de Z7 + 200/2VR + FTZ waanzinnig snel en trefzeker.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Nikon z7 of d850 ?

                              Blijkbaar zijn er toch wel wat issues met de AF want Nikon gaat komende maand mei een firmware update uitbrengen die een aantal van die problemen zal aanpakken: https://www.thephoblographer.com/201...eye-detection/

                              Comment


                              • #45
                                Re: Nikon z7 of d850 ?

                                Hoi,
                                Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                                Blijkbaar zijn er toch wel wat issues met de AF want Nikon gaat komende maand mei een firmware update uitbrengen die een aantal van die problemen zal aanpakken
                                Dit zijn geen echte issues...
                                Voortschrijdende ontwikkeling noemen we dat... Geen superopvallende actie, een actie welke Nikon en concurrerende merken zoals Sony en Fuji (bijvoorbeeld) meermalen doen.
                                Iets waarop ik ook hoop. De ontwikkeling van de Z serie staat nog lang niet stil.
                                De update waar Tcf op doelt, is begin Februari reeds aangekondigd.

                                Comment

                                Working...
                                X