Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Ik ga hiermee akkoord maar als je weet waarmee je bezig bent kan dit toch geen onoverkomelijke barrière vormen? Ik heb EFCS in het aanpasbare Info menu gezet. Tikje op de info button op het aanraakscherm en dan EFCS aan of uit. Misschien komt dit nog in een FW update?
    Enig idee of je de objectief ring een bepaalde functie geeft, of je deze ook kan wijzigen naar een wat langere slag Frank?
    Persoonlijk zou ik deze liever met een wat langere draai zien.

    Comment


    • #17
      Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Enig idee of je de objectief ring een bepaalde functie geeft, of je deze ook kan wijzigen naar een wat langere slag Frank?
      Persoonlijk zou ik deze liever met een wat langere draai zien.
      Enkel de functie kan gekozen worden.

      Ik had deze eerst op belichtingscompensatie gezet maar na enkele sterk onder- of overbelichte foto's gebruik nu toch de focus. Dit icm AF-ON en focus peaking vind ik dan ook nog eens handiger bij groothoek/landschapfotografie.

      Comment


      • #18
        Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Enkel de functie kan gekozen worden.

        Ik had deze eerst op belichtingscompensatie gezet maar na enkele sterk onder- of overbelichte foto's gebruik nu toch de focus. Dit icm AF-ON en focus peaking vind ik dan ook nog eens handiger bij groothoek/landschapfotografie.
        Lijkt mij ook de beste optie Frank, niet dat het niet handig kan zijn voor sommige omstandigheden, maar je mag dat ding
        omzeggens niet aanraken, voor focus peaking geen probleem.

        Comment


        • #19
          Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

          Zit daar ook nog die mizerie in van banding in het beeld wanneer je beelden neemt in silent mode met life view ?
          Je kan bij life view silent mode gebruiken om niet storend te zijn tijdens opnames, MAAR? bij gebruik van led verlichting krijg je dan zwarte banden doorheen je opname met life view.
          Is een probleem wat zihc bij de Nikon D850 voor doet en gezien die optie ook op hun nieuwe systeemcameras aanwezig is, stelde ik me de vraag.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #20
            Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Zit daar ook nog die mizerie in van banding in het beeld wanneer je beelden neemt in silent mode met life view ?
            Je kan bij life view silent mode gebruiken om niet storend te zijn tijdens opnames, MAAR? bij gebruik van led verlichting krijg je dan zwarte banden doorheen je opname met life view.
            Is een probleem wat zihc bij de Nikon D850 voor doet en gezien die optie ook op hun nieuwe systeemcameras aanwezig is, stelde ik me de vraag.
            In feite is dat geen camera probleem hé Wim, maar eerder een probleem met het gebruikte licht, vroeger was er het 50Hz probleem met TL en gasdamp lampen,
            nu is dat probleem er met leds die op een of andere manier gepulst worden, met leds mooi op DC en stroom geregeld zal je dat normaal niet voor hebben.

            Comment


            • #21
              Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              In feite is dat geen camera probleem hé Wim, maar eerder een probleem met het gebruikte licht, vroeger was er het 50Hz probleem met TL en gasdamp lampen,
              nu is dat probleem er met leds die op een of andere manier gepulst worden, met leds mooi op DC en stroom geregeld zal je dat normaal niet voor hebben.
              Geert ik ga niet akkoord. Mocht die banding zich in alle situaties zich voor doen, dan zou ik het nog kunnen snappen. De banding doet zich enkel voor bij gebruik van life view en dan nog specifiek in silent mode bij de Nikon D850.
              Gisterenavond heb ik bij het Chinese Light in de Zoo van Antwerpen die met silent modus en life view bezig was even gewezen op de problematiek. Bij bekijken van zijn opgenomen beelden (er ware er niet veel, gelukkig) stelde hij dat ook vast. Hem gezegd dat die silent modes beter afgezet wordt met Led-verlichting, en weg waren die bandings ....
              EN juist, heeft te maken met aan- en uit-gaan van de LED (vooral goedkopere opstelling) maar als je systeem ongevoelig is daarvoor omdat de spiegel op- en neer klapt, kan niemand me nu verklaren dat die banding normaal is bij gebruik van enkel het gordijn.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #22
                Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                Zit daar ook nog die mizerie in van banding in het beeld wanneer je beelden neemt in silent mode met life view ?
                Je kan bij life view silent mode gebruiken om niet storend te zijn tijdens opnames, MAAR? bij gebruik van led verlichting krijg je dan zwarte banden doorheen je opname met life view.
                Is een probleem wat zihc bij de Nikon D850 voor doet en gezien die optie ook op hun nieuwe systeemcameras aanwezig is, stelde ik me de vraag.
                Ik dacht wel hierover gelezen te hebben bij de eerste Youtube video's. Zelf heb ik deze banding nog niet kunnen ontdekken in mijn foto's. Misschien met zo'n licht best EFCS gebruiken ipv silent shooting? Dat is niet 100% stil maar misschien toch stil genoeg?

                Comment


                • #23
                  Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Geert ik ga niet akkoord. Mocht die banding zich in alle situaties zich voor doen, dan zou ik het nog kunnen snappen. Kan niemand me nu verklaren dat die banding normaal is bij gebruik van enkel het gordijn.
                  Dat kan ik je wel verklaren denk ik Wim, zoals ik het begrepen heb wordt je sensor bij gebruik van LV lijnsgewijs uitgelezen, bij gebruik van de mechanische sluiter is dat niet zo, in dat geval wordt de sensor belicht op de traditionele wijze, tot aan de flits synchronisatie tijd op zijn geheel belicht, en sneller dan de synchronisatie tijd via mechanische spleetbelichting.
                  Bij EVF is dat niet anders, enige verschil is dat de mechanische sluiter zich hier eerst moet sluiten alvorens zijn werk af te maken.
                  Het moet zijn, dat een sensor in één keer flaschen niet lukt, want moest dat lukken, dan zou je bij gebruik van LV op bv. een D850 of elektronische sluiter op een EVF bijna onbeperkt korte flitstijden kunnen gebruiken, en dat is niet zo, je blijft bij werken met flits afhankelijk van een bepaalde synchronisatietijd, het wordt zelfs aangeraden om bij gebruik van een flits de mechanische sluiter of EFCS te gebruiken.

                  Om het iets verstaanbaarder te maken Wim, als je vroeger analoog een foto maakte van een tv met beeldbuis, dan had je dat bij bepaalde sluitersnelheden ook,
                  en dan was er geen sensor, maar wel een cathodestraalbuis die het beeld 50 of bij 100 Hz 100 keer per seconde ging schrijven, eigenlijk is dat net hetzelfde,
                  maar dan omgekeerd.
                  Ook de snelheid van 1/32.000 s op bepaalde Fuji X toestellen is zo een klucht, voor stilstaande objecten geen probleem, maar gebruik het zeker niet om snel bewegende objecten te fotograferen.

                  Maar er is hoop, blijkbaar wordt er gewerkt aan een bepaalde soort sensor die wel te flaschen zou zijn, daar zou de sensor rechtstreeks op een processor staan die iedere
                  pixel appart en op hetzelfde moment binnen pakt, als daar ooit een betaalbare versie van komt, dan is er zelfs totaal geen mechanische sluiter meer nodig, en kan er geflitst
                  worden tot wat een flits aan kan van snelheid, flitsen bij bv. 1/12.000 sec. zou dan gemakkelijk mogelijk moeten zijn, en van banding totaal geen sprake,
                  (uitzondering met gepulste leds natuurlijk )

                  Hier onder een stuk tekst van de Nikon site, is wel voor de 1 serie bedoeld, maar de regels blijven gelijk.

                  Verschillen tussen elektronische en mechanische sluiters

                  Sommige camera's bieden de mogelijkheid een elektronische of mechanische sluiter te selecteren. Een elektronische sluiter schakelt de beeldsensor van de camera in en uit om de belichting te regelen. Een mechanische sluiter gebruikt conventionele eerste en tweede sluitergordijnen die zich voor de sensor bevinden en die worden geopend en gesloten om de belichting te regelen.

                  Elektronische sluiter

                  Geluidloze werking
                  Een belangrijk verschil is dat een elektronische sluiter geluidloos is, aangezien er geen fysieke beweging van interne onderdelen plaatsvindt tijdens de belichting. Dat is handig als het geluid van een mechanische sluiter die wordt ontspannen het gefotografeerde onderwerp kan beïnvloeden, bijvoorbeeld wanneer u wilde dieren van dichtbij fotografeert, tijdens sportwedstrijden waarbij u zich dicht bij het onderwerp bevindt of ergens waar u geen aandacht wilt trekken.

                  Hogere beeldsnelheid
                  Een elektronische sluiter heeft geen mechanische onderdelen, waardoor hogere beeldsnelheden mogelijk zijn dan bij een mechanische sluiter. De Nikon 1 V3 kan bijvoorbeeld opnamen maken van 20 bps met een elektronische sluiter en van 6 bps met een mechanische sluiter.

                  Minder trilling/onscherpte
                  De beweging van het eerste gordijn van een mechanische sluiter of de terugkaatsing van de spiegel kan kleine trillingen veroorzaken die bij hogeresolutiecamera's leiden tot cameratrilling of onscherpte. Als u fotografeert met een camera met een elektronische sluiter op een statief, kunt u cameratrilling of onscherpte verminderen aangezien er geen fysieke beweging in de camera plaatsvindt.

                  Mechanische sluiter

                  Minder spleetsluitervertekening
                  Spleetsluitervertekening kan optreden bij CMOS-sensors als u snelbewegende onderwerpen vastlegt met een korte sluitertijd of als u snel pant. Bij elektronische sluiters wordt de CMOS-sensor ingeschakeld en scant de sensor lijn voor lijn achter elkaar. Bij snelbewegende onderwerpen kan daardoor een spleetsluitervertekening zichtbaar zijn in het beeld, bijvoorbeeld bij het uitzwaaien van een golfclub. Als bij een mechanische sluiter een korte sluitertijd wordt gebruikt, bevinden het eerste en tweede sluitergordijn zich vaak zo dicht bij elkaar, dat in feite slechts een spleet van de beeldsensor tegelijk wordt belicht, waardoor het effect van spleetsluitervertekening afneemt.

                  Kortere flitssynchronisatiesnelheden
                  Flitssynchronisatie is vaak sneller bij een mechanische sluiter dan bij een elektronische sluiter. Dit heeft te maken met de eigenschappen van de elektronische sluiter en de scansnelheid van de beeldsensor. Als u buitenshuis in heldere omstandigheden fotografeert en de kortst mogelijke synchronisatiesnelheid wilt gebruiken, is de mechanische sluiter vaak de beste optie. Bij de Nikon 1 V3 is de maximale flitssynchronisatiesnelheid van de mechanische sluiter 1/250 sec., terwijl de flitssynchronisatiesnelheid van de elektronische sluiter 1/60 sec. is.
                  Last edited by Guest42; 20 december 2018, 07:05. Reden: Toevoeging.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

                    Geert, bedankt voor de uitleg.
                    Bij deze stel ik vast dat dit probleem niet opgelost zal zijn bij de Z-reeks, tenzij ze het concept hebben aangepast ?
                    Vind ik persoonlijk heel slordig. Fujifilm, zoals je aan haalt heeft die banding niet, toch niet bij de normale snelheden

                    Is in feite heel spijtig. Ik keek uit naar een life view, silent mode zonder het vermelde euvel ... DUs wordt het effen wachten naar volgende toestellen waar dit probleem niet meer aanwezig is.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #25
                      Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Maar er is hoop, blijkbaar wordt er gewerkt aan een bepaalde soort sensor die wel te flaschen zou zijn, daar zou de sensor rechtstreeks op een processor staan die iedere
                      pixel appart en op hetzelfde moment binnen pakt, als daar ooit een betaalbare versie van komt, dan is er zelfs totaal geen mechanische sluiter meer nodig, en kan er geflitst
                      worden tot wat een flits aan kan van snelheid, flitsen bij bv. 1/12.000 sec. zou dan gemakkelijk mogelijk moeten zijn, en van banding totaal geen sprake,
                      (uitzondering met gepulste leds natuurlijk )
                      Dit zou de global shutter moeten zijn ter vervanging van de huidige rolling shutters? Dan ben je bij video bv. ook van die vervormde propellors en kromme gebouwen af?

                      Blijkbaar is deze technologie nog te duur voor consumer producten:

                      … the name of the game is compromise. Generally speaking, if you were to compare two equivalent sensors strictly on performance, one with a global shutter and the other with a rolling shutter, you will likely see that the rolling-shutter sensor will have less noise and a wider dynamic range while generating less heat. Now, a global-shutter sensor can be developed to compensate for those aspects, but the costs of developing and manufacturing a sensor with those capabilities will be dramatically higher. In essence, rolling shutter sensors provide good performance metrics while keeping costs down.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

                        Net weer iets bijgeleerd: klik op Fn2 en draai de dial achteraan om te switchen tussen AF-S, AF-C en M en de dial voor om het formaat van het AF punt te wijzigen. Veel gemakkelijker dan via het menu.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Net weer iets bijgeleerd: klik op Fn2 en draai de dial achteraan om te switchen tussen AF-S, AF-C en M en de dial voor om het formaat van het AF punt te wijzigen. Veel gemakkelijker dan via het menu.
                          Geert, Ik vermoed dat je de Z6 hebt genomen?
                          Valt die wat mee na gebruik van een D500?

                          Comment


                          • #28
                            Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                            Geert, Ik vermoed dat je de Z6 hebt genomen?
                            Valt die wat mee na gebruik van een D500?
                            Ik vind hem formidabel, zeker na alle onzin die er in het begin is over geschreven geweest,
                            zelfs de AF moet in de meeste gevallen weinig onderdoen tegenover de D500.
                            Na wat spelen met eerst de Z7 die foto coudenys mij ter beschikking stelde heb ik
                            de indruk dat de Z6 het op een paar vlakken een stopje beter doet, daarmee bedoel ik
                            dan AF en in de hoge iso, voor wie al die pixels niet van doen heeft interessant en bovendien
                            nog een stuk goedkoper, vandaar de titel van dit draadje, het is niet voor het eerst dat Nikon
                            een toestel op de markt zet die ondergeschikt aan zijn grotere broertje even goed of
                            op bepaalde vlakken zelfs beter blijkt te zijn.
                            Misschien zal de AF voor sport wat minder blijken te zijn (heb ik nog niet geprobeerd) dan mijn
                            D500, maar daar tegenover staat dat bij de Z het aantal meer opties en mogelijkheden op vlak van AF dan
                            voor sommige mensen interessanter kan zijn, moet iedereen natuurlijk voor zichzelf uitmaken.
                            Ik ben er in elk geval zeer tevreden mee en heb eigenlijk nog geen negatieve dingen ontdekt welke mij
                            echt storen.
                            Het objectief in kit is ook super scherp en zeer goed bruikbaar volledig open op f4.0 dus enige minpuntje dat
                            je zou kunnen bedenken is de zoom vergrendeling, maar deze heeft dan als voordeel dat het objectief
                            compact en licht is.
                            kortom een ideale combinatie voor een zeer breed gebruik, en ideaal om licht beladen op pad te gaan.
                            Ik heb er ook voor portret maar meteen de 50mm f1.8 s bijgenomen, maar nog niet echt gebruikt.

                            Wat ik nu deze weet ook binnen kreeg van mijn vriend Christophe lijkt mij wel interessant, blijkbaar maakt de
                            firma Shoten reeds converters die het gebruik van oude manuele objectieven op de Z vatting mogelijk maakt.

                            Enige tijd geleden publiceerde de Nikon Historical Society een artikel van de hand van Christophe
                            over de Nikon Hermes lens (van de late jaren 30, vroege jaren 40)

                            In dat artikel sprak ik ook over Shoten, die op dat moment ook een gelijkaardige lens
                            had (al even zeldzaam als de Hermes van Nikon, die gemaakt werd voor.... Canon’s Hermes vergroter)
                            Ik haalde terloops aan dat Shoten verhuisde naar Hong Kong en nog actief is als groot Leica dealer.

                            Maar, ze maken ook allerlei adapters.
                            Shoten adapter voor Nikon manuele lenzen !!!
                            Dat opent perspectieven.
                            Last edited by Guest42; 21 december 2018, 13:29.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

                              Bedankt voor je uitgebreide mening Geert...Zoals je weet ben ik ook aan het twijfelen maar ben er nog niet uit... Doe graag landschap en er is nog geen groothoek en twijfel of die 24-70 gaat volstaan.
                              Voor een eerste MILC heeft Nikon goed werk geleverd....enkel spijtig dat er nog niet veel Z-lenzen zijn (ik heb geen Nikon glas).

                              Binnenkort toch eens eentje in het echt gaan bekijken.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Waar hebben we dat eerder gezien van Nikon.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                                Bedankt voor je uitgebreide mening Geert...Zoals je weet ben ik ook aan het twijfelen maar ben er nog niet uit... Doe graag landschap en er is nog geen groothoek en twijfel of die 24-70 gaat volstaan.
                                Voor een eerste MILC heeft Nikon goed werk geleverd....enkel spijtig dat er nog niet veel Z-lenzen zijn (ik heb geen Nikon glas).

                                Binnenkort toch eens eentje in het echt gaan bekijken.
                                Zojuist sinds 2 dagen ben ik een trotse eigenaar van de Nikon Z7 met de nieuwe 24-70 F4, 50 F1.8 en 35 F1.8 met de FTZ adapter.
                                Alleen jammer dat ik geen AF heb met mijn AF-D lenzen maar manuele AF is plezierig met dit toestel.
                                De nieuwe lenzen zijn wel zeer goed qua beeldkwaliteit!

                                Mvg
                                "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                                Comment

                                Working...
                                X