Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe hebt u het gedaan?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: hoe hebt u Het gedaan?

De basis leren kan door zelfstudie of het volgen van opleidingen. En dan veel oefenen en experimenteren.

Maar DE uitdaging zit hem vooral in het creatieve aspect. Hoe komt je met een nieuw gek idee voor de dag?

Comment

Dit jaar zit in de planning een grote rondreis door Azië 6mnd of langer...misschien naar ga ik ook naar Korea ‘portret foto met Kim’

Ja die opleidingen had ik al gezien...ben er al uit ga online cursus doen ivm met mijn job te doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
        Oorspronkelijk geplaatst door KhunS Bekijk bericht
        ik wist niets van instellingen, diafragma, sluitertijd en andere moeilijke bewoordingen in de fotografie wereld. ik denk van mezelf dat ik een aardige intelligent persoon ben ...bij mijn psychologische intelligentie testen had ik een 140.7 uitslag...klinkt leuk maar volgens mijn vrouw doe ik er te weinig mee

dus ik ben de gebruikers handleiding aan het lezen..doorspitten zeg maar. ik heb het voor de 1ste keer doorgelezen en ben al wat gaan oefenen.

ik ben ook op zoek naar een goede cursus (online of ochtend/ dag cursus) in of rondom Antwerpen, iemand een suggestie?
        (rechthoekige haak verkeerdelijk weggenomen;niet te vinden op apple-toetsenbord?!)
        alt+shift+( en alt+shift+) geeft een rechthoekige haak. Dat staat helaas niet op het toestenbord zelf maar via het programmaatje toetsenbordweergave gemakkelijk te vinden. (Dit geheel terzijde op dit forum).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefflater Bekijk bericht
          alt+shift+( en alt+shift+) geeft een rechthoekige haak. Dat staat helaas niet op het toestenbord zelf maar via het programmaatje toetsenbordweergave gemakkelijk te vinden. (Dit geheel terzijde op dit forum).
          ]]] ! dankjewel ! ( wel of topic )
          grten, GeerT.

Comment

betreffende die opleiding: ik zag het in het begin niet zitten om een opleiding van jaren te volgen ...
            ik heb dan even gekeken en heb een passende opleiding gevonden bij de schoonheidsschool. 2 x 6 lessen gevolgd. en nadien nog enkele workshops tot ... ik uiteindelijk wel begonnen ben aan mijn 5-jarige opleiding fotografie.
            Maar ... succes met je nieuwe camera en succes bij het fotograferen.

Comment

Re: Hoe hebt u het gedaan?

al een tijdje volg en lees ik de berichten op dit forum. met veel interesse want ik wilde al jaren beginnen met fotografie maar helaas door mijn job is het er gewoonweg niet van gekomen (tijd gebrek). onlangs heb ik dan mijn eerste digitale camera gekocht althans meer geavanceerde camera vergeleken met de oude compacte Sony. ik wist niets van instellingen, diafragma, sluitertijd en andere moeilijke bewoordingen in de fotografie wereld. ik denk van mezelf dat ik een aardige intelligent persoon ben ...bij mijn psychologische intelligentie testen had ik een 140.7 uitslag...klinkt leuk maar volgens mijn vrouw doe ik er te weinig mee

dus ik ben de gebruikers handleiding aan het lezen..doorspitten zeg maar. ik heb het voor de 1ste keer doorgelezen en ben al wat gaan oefenen.

ik moet in alle eerlijkheid zeggen 'amai wat een informatie'...één van de eerste vragen die bij mijn als leek te binnen schoot was 'wie van de forumlezers of beginnende amateur fotografen gebruikt en weet nu alle functies uit zijn/ haar hoofd? dan heb ik het nog niet eens over 'wie weet nu precies onder welke omstandigheden welke instellingen te gebruiken (sluitertijd, diafragma etc) in a split second? want 'stel ik wil een foto maken...en liefst gewoon op de manuele stand...in een split second wil ik dus een foto van een bewegend iets maken. hoe weet ik nu welke instellingen ik moet invoeren om een beetje mooie foto 'of top foto' te kunnen schieten?
              In manuele stand in een split second een foto nemen van een bewegend iets? Dat doet niemand. Wie dat ooit lukt had gewoon heel veel geluk. Al was het maar de autofocus maar ik vermoed dat zowat elke fotograaf voor 'een bewegend iets' niet in manuele stand fotografeert. Vooral als de beweging redelijk rap is, ga je zeker niet in manuele stand fotograferen.

volgens mijn ga ik pas tegen de lente beetje kunnen fotograferen hahahah.

en ik heb nog maar een 'bridge camera panasonic fz1000' gekocht...ik denk dat een echte dslr spiegelreflex wel nog meer functies of instellingen zal hebben?
              De Panasonic FZ1000 is een redelijk geavanceerd toestel. De meeste dlsr's verschillen hiervan in sensorgrootte en uiteraard het gamma verwisselbare objectieven. Of je voor de lente zal kunnen fotograferen? Ik kan het een beetje na meer dan 10 jaar proberen en dan nog maak ik er geregeld een zootje van.
              Last edited by Stefflater; 18 januari 2018, 20:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefflater Bekijk bericht
                In manuele stand in een split second een foto nemen van een bewegend iets? Dat doet niemand. Wie dat ooit lukt had gewoon heel veel geluk. Al was het maar de autofocus maar ik vermoed dat zowat elke fotograaf voor 'een bewegend iets' niet in manuele stand fotografeert. Vooral als de beweging redelijk rap is, ga je zeker niet in manuele stand fotograferen.
                En hoe hebben fotografen in het analoge tijdperk dat dan gedaan ? Ik vind het net leuk om enkel in manuele stand (én met manuele focus) met oude (en goedkope maar degelijke !) AI(S)-lenzen aan de slag te gaan. Toegegeven : je kunt veel foto's naar de vuilbak verwijzen. Maar het is leuk om op die manier te leren uit je fouten en het 'pure' fotografie-plezier is (voor mij althans) groter. Er zijn echt wel ergere dingen dan eens in de mist te gaan met je manueel experiment. En als er dan toch eens via die manuele benadering een pareltje blijft plakken op je geheugen-card, dan heb ik daar meer deugd van dan wanneer ik op autofocus mijn sluiter erop los laat klikken in de hoop dat er iets lukt. Maar ieder zijn meug, natuurlijk !
                Nikon D700 en een paar oude AI-primes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Prong Bekijk bericht
                  En hoe hebben fotografen in het analoge tijdperk dat dan gedaan ? Ik vind het net leuk om enkel in manuele stand (én met manuele focus) met oude (en goedkope maar degelijke !) AI(S)-lenzen aan de slag te gaan. Toegegeven : je kunt veel foto's naar de vuilbak verwijzen. Maar het is leuk om op die manier te leren uit je fouten en het 'pure' fotografie-plezier is (voor mij althans) groter. Er zijn echt wel ergere dingen dan eens in de mist te gaan met je manueel experiment. En als er dan toch eens via die manuele benadering een pareltje blijft plakken op je geheugen-card, dan heb ik daar meer deugd van dan wanneer ik op autofocus mijn sluiter erop los laat klikken in de hoop dat er iets lukt. Maar ieder zijn meug, natuurlijk !
                  Een roofvogel in vlucht fotograferen terwijl je alles manueel instelt? Ik heb het geprobeerd. Meer dan eens zelf. Als jij dat kan: respect. En in het analoge tijdperk zal men toch niet veel er in geslaagd zijn om voorwerpen in beweging echt goed in beeld te brengen. Men heeft niet voor niets autofocus geïntroduceerd voor er sprake was van digitale fotografie.

Comment

Eerlijk gezegd snap ik niet goed waarom sommigen per se met manuele belichting willen werken, zelfs voor algemene fotografie.
                    Ikzelf gebruik manuele belichting vooral tijdens flitsen en voor de rest quasi nooit (tenzij in uitzonderlijke lichtsituaties).

Over het algemeen wil je toch met een bepaald diafragma werken of een vaste sluitertijd.
                    Waarom het jezelf dan moeilijk maken en het toestel niet de andere belichtingsparameters automatisch laten bepalen?

Zelfs mijn oude analoge Canon A-1 (we spreken nu van eind jaren 70 ) had al 5 automatismen, waaronder diafragma en sluitertijd voorkeuze.

Scherpstelling is een ander verhaal.
                    Dit was tot einde van de jaren 80 meestal een manuele handeling en je moest de nodige "trucs" uithalen (en wat geluk hebben) om een bewegend onderwerp scherp te krijgen, door bv. scherp te stellen op een steentje op de grond in het beeld en te wachten tot het naderende onderwerp dit "merkpunt" passeerde.
                    Die SLR's van toen hadden ook altijd optische hulpmiddelen om scherp te stellen: deelbeelinstelwig en microprismas in de zoeker (+ een groter zoekerbeeld dan tegenwoordig).

Door volledig manueel te werken kun je misschien wel veel leren, maar ik vind het onzinnig om al die automatismen af te zweren.
                    Ze zijn net bedoeld om de gevorderde fotograaf het leven makkelijker te maken.

Just my 2 cents...
                    Last edited by GeertB; 19 januari 2018, 13:03. Reden: zoekerbeeld
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

Comment

ik denk van mezelf dat ik een aardige intelligent persoon ben ...bij mijn psychologische intelligentie testen had ik een 140.7 uitslag...
                      sja, had je nu een IQ van 140,9 gehad, dan was er nog hoop ... nu daarentegen ...
                      Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                      - Isaac Asimov-

Comment

Lijkt wel een onderwerp voor een afzonderlijk topic !
                        Ikzelf wil gewoon de volledige controle hebben. En soms is dat door M te werken. De gegevens die de camera mij geeft zijn een indicatie (heel dikwijls een hele goeie). Als ik het mezelf niet te moeilijk wil maken, dan kies ik één parameter (ttz, de iso's worden altijd manueel ingesteld), en laat de camera verder zijn ding doen. Maar er zijn heel dikwijls ook situaties, waar de camera 'misleid' wordt door bv. grote contrasten, en dan kun je maar beter bijsturen bij de opname, in plaats van te rekenen op de nabewerking. Trouwens, de knopjes 'belichtingscorrectie' zijn ook manuele ingrepen hé !

Comment

Ik verkies vaak de manuele modus omdat ik kan anticiperen en mijn camera niet en omdat de camera de enkel licht meet en geen tafereel voor zicht ziet. In de meeste omstandigheden doen die semi-automatische modi het erg goed maar bijvoorbeeld bij concerten heb ik meer missers op een van die semi-automaten. En ik heb het allemaal met een oude nikkormat geleerd en het manueel werken was snel een automatisme en dat werkt voor mij het beste.
                          Bij https://openphoto.be/ kan je leuke workshops volgen

Comment

Wat leuk weer een FZ1000 gebruiker er bij!
                            Ik heb zelf sinds bijna een jaar een Fuzzy, en heb intussen heel wat opgestoken op deze website
                            Groets, Gerhard
                            Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

Comment

Working...
                            X