Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Dan heb ik je verkeerd ingeschat
    Ik dacht ook dat je AF niet zo belangrijk vond ? (had ik eens gelezen van jou ivm je Sony A7.. deze laatste is is toch wel één van de mindere van alle (high-end) systeem camera's denk ik en de A7 MKIII zal hier wel het verschil maken)
    Niet verkeerd ingeschat hoor... Ik was tot heel kort wel geneigd om voor de G9 te gaan maar lees hier&daar toch wat negatievere commentaren van de eerste gebruikers. Vooral omdat ik ook liefst hetzelfde merk voor body en lens wil nastreven om compatibiliteitsredenen (voor zover mogelijk)

AF-snelheid was bij mijn vorige A7RII al redelijk goed hoor, enkel het toestel zelf was nogal sloom in gebruik en dat haat ik.
    Mijn vrouw wil ook volgende jaar een mooie reis maken naar Afrika (Kenia ofzo) en dan wil ik ook wel een redelijke AF-C met 100-400 zoom ofzo

Olympus lenzen die me voorlopig aanspreken zijn:
    Olympus ED 7-14mm f2.8 Pro of Olympus ED 9-18mm f4.0-5.6
    Olympus 60mm f 2.8 Macro
    Olympus ED PRO 12-100mm f/4.0 IS

Panasonic lenzen die me voorlopig aanspreken zijn:
    Panasonic Leica 12-60mm f/2.8-4.0
    Panasonic 100-400MM F/4.0-6.3

De laatste 100-400 zou ik sowieso ook met Olympus willen aanschaffen maar volgens hetgeen ik al gevonden heb werkt die heel goed op de E-M1 MK2

Comment

Ik ga even terug naar de openingsvraag van dit topic.
      Onze absolute lievelingslenzen zijn de Olympus 40-150 mm f2.8 (vooral voor vlinders, sprinkhanen,….) en de Olympus 300mm (vooral voor vogels). Tot een jaar geleden stonden die op een Olympus EM1. Toen de MarkII uitkwam vonden we hem veel te duur voor ons budget en hebben we een Panasonic G80 uitgeprobeerd. Dat vonden we een merkelijk beter toestel dan onze Olympus EM1 (merkelijk snellere autofocus, betere zoeker, prettiger menu,….). Onze EM1's hebben dan plaats geruimd voor Panasonic G80.

Naar mijn ervaring is het belangrijker welke body je het beste vind en is het van minder belang of de lenzen al dan niet van hetzelfde merk zijn. Ja, merk-eigen lenzen zal hier en daar wel een voordeel hebben maar dat is ondergeschikt aan de eigenschappen van de body. Een voorbeeld: we hebben ook een Panasonic 100-400 voor vogelfotografie. Ik kan niet zeggen dat die Panalens beter zou werken op de Panabody dan de Olympus 300mm. De Olympuslens is gewoon de betere qua scherpte en ook nog lichtsterker. De Pana 100-400 is minder zwaar, heeft het voordeel van de zoom, maar als mijn vrouw met de 100-400 werkt en ik sta naast haar met de Oly 300 zullen mijn foto’s haast steeds de betere zijn. De beste lens op de beste body geeft het beste resultaat, onafgezien van het merk van body of lens, althans, zo ervaar ik het met wat wij hier in onze fototassen hebben.

Een Olympus EM1 markII of de Panasonic G9 zijn nu wel verleidelijk voor ons, maar anderzijds vinden we onze twee Panasonic’s G80 zo een goede toestellen (die G80 is een onderschat model vind ik zeker gezien zijn prijs t.o.v. de G9 en EM1 MII), dat daar geen haast bij is. Een (zeer) goed geprijsde 2dehands zal ik denk ik niet laten liggen.
      Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
      Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

Comment

Dpix,

Het hangt ervan af wat je bedoelt met "snelheid van gebruik algemeen".
        De E-M1MkII werkt zonder enige vertraging - vergelijkbaar met mijn Nikons.
        Aanzetten is quasi onmiddellijk klaar om een foto te maken.
        Dus geen lang "getreuzel" bij het opstarten.
        De vele bedieningsknoppen maken dat de meeste functies ook zeer snel te bereiken zijn - of anders stel je ze zelf in dmv een toegewezen knop.
        Doorheen de menu's bladeren gaat ook zeer snel.

Bedankt voor de beterschapswensen.

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
        Bedankt Jaja en nog veel beterschap gewenst voor uw echtgenote...

Eén vraagje wat ik toch belangrijk vind als ik een nieuw toestel wil is de snelheid van gebruik algemeen (ik wil een snel toestel en niet een traag zoals de eerste reeks Sony A7)
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
          Ik ga even terug naar de openingsvraag van dit topic.
          Onze absolute lievelingslenzen zijn de Olympus 40-150 mm f2.8 (vooral voor vlinders, sprinkhanen,….) en de Olympus 300mm (vooral voor vogels). Tot een jaar geleden stonden die op een Olympus EM1. Toen de MarkII uitkwam vonden we hem veel te duur voor ons budget en hebben we een Panasonic G80 uitgeprobeerd. Dat vonden we een merkelijk beter toestel dan onze Olympus EM1 (merkelijk snellere autofocus, betere zoeker, prettiger menu,….). Onze EM1's hebben dan plaats geruimd voor Panasonic G80.

Naar mijn ervaring is het belangrijker welke body je het beste vind en is het van minder belang of de lenzen al dan niet van hetzelfde merk zijn. Ja, merk-eigen lenzen zal hier en daar wel een voordeel hebben maar dat is ondergeschikt aan de eigenschappen van de body. Een voorbeeld: we hebben ook een Panasonic 100-400 voor vogelfotografie. Ik kan niet zeggen dat die Panalens beter zou werken op de Panabody dan de Olympus 300mm. De Olympuslens is gewoon de betere qua scherpte en ook nog lichtsterker. De Pana 100-400 is minder zwaar, heeft het voordeel van de zoom, maar als mijn vrouw met de 100-400 werkt en ik sta naast haar met de Oly 300 zullen mijn foto’s haast steeds de betere zijn. De beste lens op de beste body geeft het beste resultaat, onafgezien van het merk van body of lens, althans, zo ervaar ik het met wat wij hier in onze fototassen hebben.

Een Olympus EM1 markII of de Panasonic G9 zijn nu wel verleidelijk voor ons, maar anderzijds vinden we onze twee Panasonic’s G80 zo een goede toestellen (die G80 is een onderschat model vind ik zeker gezien zijn prijs t.o.v. de G9 en EM1 MII), dat daar geen haast bij is. Een (zeer) goed geprijsde 2dehands zal ik denk ik niet laten liggen.
          Overschot van gelijk Wike,
          De G7 was al een heel capabele camera en de G80(85) is de perfecte vervanger. Een heel goed alternatief zonder al teveel moeten inboeten tegenover het hogere gamma van M43.
          Mooi stevig en goed uitgeruste body met perfecte balans prijs/kwaliteit/features.
          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Blijkbaar is de OM-D E-M1 Mark II in prijs gezakt naar 1699 (ik vermoed door komst Pana G9)
            Ik hou de nieuwe Fuji ook nog in 't oog (X-H1 wordt aangekondigd op 15 feb)

Comment

Nog een klein verschil tussen G9 en E-M1 is dat de Panasonic bluetooth heeft en de Oly niet.

Geotagging zou kunnen op de Olympus via WIFI met de smartphone maar vergt dit veel van de batterij en van de smartphone batterij of werkt dit ook heel goed?

Bluetooth verbruikt veel minder dan WIFI

Comment

Geotagging heb ik gedaan met de Olympus EM1 markI en dat ging heel vlot. Je moet er wel aan denken om op de smartphone het programma op te starten voor je begint te fotograferen en dat durf ik nogal eens vergeten. Op het einde van de dag zet je dan de gegevens van de smartphone over naar je camera. Bij Olympus gaat dat héél vlot en het is snel gebeurd, zelfs voor véél foto’s. Het vraag dus zo goed als niets van de batterij van de camera. De smartphone zal wel wat meer verbruiken, maar ik heb dat nooit als problematisch ervaren.

Nu hebben we geen Olympus camera meer maar wel de Panasonic G80. Dat werkt min of meer hetzelfde als bij Olympus, enkel duurt het overzetten van de gegevens van de smartphone naar de camera héél lang. Ik heb het nooit gechronometreerd, maar voor 1000 foto’s lijkt het me dat hij er wel een kwartier zoet mee kan zijn. Dat is er voor mij wat te veel aan en nu gebruik ik die functie niet meer tenzij ik het echt belangrijk vind om de juiste locatie te hebben. De Panasonic app is dezelfde voor een G80 of G9, dus ik denk dat ook bij de G9 het overzetten traag zal gebeuren.
                Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

Comment

Blijkbaar is de OM-D E-M1 Mark II in prijs gezakt naar 1699 (ik vermoed door komst Pana G9)
                  Ik hou de nieuwe Fuji ook nog in 't oog (X-H1 wordt aangekondigd op 15 feb)
                  Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de X-H1 meer videogericht is (met IBIS). Een beetje principe van de Panasonic GH5/GH5S.

Ik ben vandaag bij A&C geweest. T'was daar Sony dag, dus dat gaf mij de gelegenheid om de A7RIII te proberen.
                  Ik heb hem geprobeerd met de 35 1.4 en de 28 2.8.
                  Naar hetgeen ik al heb kunnen testen ....in één woord "fantastisch"
                  Deze camera heeft mij een hele goeie eerste indruk, AF, tracking, beeldkwaliteit tot zover ik al heb kunnen testen (niet te vergeten door de minder gunstige lichtomstandigheden)
                  Misschien te vroeg om te juichen... maar toch al heel positief met het eerste contact.
                  Bravo Sony !
                  Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de X-H1 meer videogericht is (met IBIS). Een beetje principe van de Panasonic GH5/GH5S.
                    Klopt.. maar volgens geruchten zullen de video mogelijkheden toch niet veel zoveel beter zijn dan de X-T2 aangezien deze camera dezelfde sensor en processor zou gebruiken.
                    IBIS en een diepere grip zijn wel zaken die mij kunnen bekoren tov de X-T2. Ook de EVF zou een stuk beter zijn en ook bluetooth hebben.
                    Eigenlijk een heel pak verbeteringen tov X-T2 welke mij nog steeds doen twijfelen. Heb eens zitten prullen met Capture One 11 (trial) en de X-trans beelden die daaruit komen zijn toch heel goed.
                    Zal eens een paar raw' zoeken met wat groen landschap.

De X-T3 die eind dit jaar zou voorgesteld worden zou dan weer geen IBIS hebben?? Ik snap de logica niet zo heel goed met deze X-H1 eigenlijk.

Ik ben vandaag bij A&C geweest. T'was daar Sony dag, dus dat gaf mij de gelegenheid om de A7RIII te proberen.
                    Deze camera heeft mij een hele goeie eerste indruk, AF, tracking, beeldkwaliteit tot zover ik al heb kunnen testen (niet te vergeten door de minder gunstige lichtomstandigheden)
                    Misschien te vroeg om te juichen... maar toch al heel positief met het eerste contact.
                    Bravo Sony !
                    Ja, kan ik goed inkomen. De beeldkwaliteit van mijn vorige A7RII is quasi dezelfde als deze nieuwe A7RIII... gewoon supergoed...en daarom heb ik nog steeds een beetje schrik om over te gaan naar M43, vooral voor de ruis vanaf iso 400 en hoger...

Enkel het feit dat die A7-reeks FF is en daardoor de lenzen weer zwaar zijn weerhoud mij om terug voor deze te kiezen...

Zou het gewicht op max. 1kg willen beperken...

Comment

Bravo Sony !
                      a6500 is toch van zelfde kaliber maar dan in aps formaat, heel snel, ontzettend goede beeldkwaliteit zowel in Jpeg als RAW.
                      www.polartha.com

Comment

Klopt, maar daarvoor doe ik mijn X-T2 niet weg (was dat ook niet van plan) Die is op zijn minst even goed. Zeker met de laatste kaizen update. Bovendien heb je op die a6500 niet de lenzen die Fuji mij wel te bieden heeft.

Comment

Heb enkel de G80, dus geen G9

Nu vraag ik me af wat de nadelen zijn van een Olympus lens op een Panasonic camera:

- tragere autofocus?
                          - minder 'stops' bij IS?
                          - er schijnt een knop op de Olympus lens te zitten die niet werkt op de Panasonic camera's.
                          Welke functie heeft deze knop?

Bij niet bewegende objecten - weet ik niet of men het verschil kan zien van de snelheid van de autofocus. Een van de belangrijkste items is voor mij de draai touchscreen waar ik - als die open staat - gemakkelijk met de linker hand de focuspunt op de juiste vlakte kan zetten zonder die vele poespas van de andere toestellen om de autofocus te veranderen.

Bewegende beelden - feestje etc. - hier is de de 4k modus ( 30 belden per seconde ) of bij de G9 de 6k modus vrij mooie en scherpe beelden. Best eens proberen voor de aankoop. Zo krijg je altijd het meest perfecte foto - heel zeker bij voetbalwedstrijden - of ander sportevenementen ( wielersport )

De Fn knopen op de camera als ook op het touchscreen laten een snelle veranderingen van de instellingen toe - ook die die men niet zo vaak gebruikt.

De draaibare touchscreen heeft mij bij foto-experimenten goede diensten geleverd ( Kleine paddenstoelen - net boven de grond b.v. )

Ook dat ik de camera met mijn smartphone of mijn tablet kan sturen - bij opnames met statief ( zo kan je schaduw vermijden die je anders op je foto kan zien etc. of extra belichtingen met een LED lamp op je object etc. )

Olympus body ken ik niet - maar een kwalitatief goed beeld komt van een goede lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                            Heb enkel de G80, dus geen G9

Nu vraag ik me af wat de nadelen zijn van een Olympus lens op een Panasonic camera:

- tragere autofocus?
                            - minder 'stops' bij IS?
                            - er schijnt een knop op de Olympus lens te zitten die niet werkt op de Panasonic camera's.
                            Welke functie heeft deze knop?

Bij niet bewegende objecten - weet ik niet of men het verschil kan zien van de snelheid van de autofocus. Een van de belangrijkste items is voor mij de draai touchscreen waar ik - als die open staat - gemakkelijk met de linker hand de focuspunt op de juiste vlakte kan zetten zonder die vele poespas van de andere toestellen om de autofocus te veranderen.

Bewegende beelden - feestje etc. - hier is de de 4k modus ( 30 belden per seconde ) of bij de G9 de 6k modus vrij mooie en scherpe beelden. Best eens proberen voor de aankoop. Zo krijg je altijd het meest perfecte foto - heel zeker bij voetbalwedstrijden - of ander sportevenementen ( wielersport )

De Fn knopen op de camera als ook op het touchscreen laten een snelle veranderingen van de instellingen toe - ook die die men niet zo vaak gebruikt.

De draaibare touchscreen heeft mij bij foto-experimenten goede diensten geleverd ( Kleine paddenstoelen - net boven de grond b.v. )

Ook dat ik de camera met mijn smartphone of mijn tablet kan sturen - bij opnames met statief ( zo kan je schaduw vermijden die je anders op je foto kan zien etc. of extra belichtingen met een LED lamp op je object etc. )

Olympus body ken ik niet - maar een kwalitatief goed beeld komt van een goede lens.
                            Sommige Panasonic lenzen kunnen bv iets trager werken op Olympus Body's {geen DFD - (Depth from Defocus)}.. trager = relatief... en is niet echt een issue.
                            Omgekeerd ... Olympus lenzen op een DFD voorziene body werkt niet omdat er geen DFD data in die Olympus lens zit.

De Knop op de Olympus lens kan je een functie naar keuze toevoegen.

Comment

Klopt.. maar volgens geruchten zullen de video mogelijkheden toch niet veel zoveel beter zijn dan de X-T2 aangezien deze camera dezelfde sensor en processor zou gebruiken.
                              IBIS en een diepere grip zijn wel zaken die mij kunnen bekoren tov de X-T2. Ook de EVF zou een stuk beter zijn en ook bluetooth hebben.
                              Eigenlijk een heel pak verbeteringen tov X-T2 welke mij nog steeds doen twijfelen. Heb eens zitten prullen met Capture One 11 (trial) en de X-trans beelden die daaruit komen zijn toch heel goed.
                              Zal eens een paar raw' zoeken met wat groen landschap.

De X-T3 die eind dit jaar zou voorgesteld worden zou dan weer geen IBIS hebben?? Ik snap de logica niet zo heel goed met deze X-H1 eigenlijk.

Ja, kan ik goed inkomen. De beeldkwaliteit van mijn vorige A7RII is quasi dezelfde als deze nieuwe A7RIII... gewoon supergoed...en daarom heb ik nog steeds een beetje schrik om over te gaan naar M43, vooral voor de ruis vanaf iso 400 en hoger...

Enkel het feit dat die A7-reeks FF is en daardoor de lenzen weer zwaar zijn weerhoud mij om terug voor deze te kiezen...

Zou het gewicht op max. 1kg willen beperken...
                              De Body X-H1 zou iets groter zijn... eigenlijk een minpunt voor jou als het gewicht ook nog eens toeneemt (relatief)
                              IBIS is handig in sommige gevallen, dat heb ik mogen ervaren enkele jaren bij Olympus...
                              Met een kleinere sensor is dat ook wel nuttig om te compenseren (ruis)
                              Zelf mis ik het niet bij Fuji en ook niet destijds bij Canon omdat de langere lenzen toch al OiS hebben..
                              Maar ik onderschat zeker het nut niet van IBIS... vooral video.. ook bij normale brandpuntsafstanden.

Zoals je zelf weet ben ik niet echt een landschap shooter en ook heel weinig low light fotografie, ....straat fotografie, portret, dieren, gebouwen, motorfietsen en tuning cars is meer mijn ding. (soms sport en wielrennen)
                              DOF controle is voor mij belangrijk.. en zeker objectieven die mooi renderen en een mooie Bokeh hebben.
                              De Canon 50 1.2L was één van mijn lievelingslenzen, niet voor pixel piepers maar op foto-vlak zalig.
                              De Fuji 56 1.2 is ook zo'n lens (maar nog niet echt dezelfde rendering dan de Canon)

Daarom spreekt die 35 1.4 Zeiss mij zo erg aan (in combo met de RIII).
                              Ik was direct verkocht. Rendering is zeer mooi.
                              Het gewicht viel voor mij mee, ongeveer hetzelfde dan mijn X-T2 met 16-55 en dat vind ik nog te doen.
                              Uiteraard voor een Prime .. niet van de lichtste.

Voor Panasonic heb je de 42,5 1.2... en voor wat het is (M43 DOF 2.4 85mm FOV FF EQ).. Prachtig objectief

Comment

Panasoinc G9 Review van Cameralabs is verschenen...(maakt een mooi vergelijk met de Oly EM-1)

Comment

Working...
                                X