Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

    Je leeft maar één keer hé !

    IMHO heb je dit met de 1.6 factor van de 10D zeker nodig; ik bedoel de 14 mm.

    Voor tele niks dan voordelen met de factor 1.6, maar 't is een mes dat aan twee kanten snijdt....

    Troost je: goede objectieven zijn een investering en ze houden redelijk goed hun waarde...iets wat je niet van een digicamera kan zeggen...
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #17
      Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

      Help !!
      Ik dacht het verstaan te hebben maar blijkbaar dus niet als ik de reply van Marc@ lees
      IMHO heb je dit met de 1.6 factor van de 10D zeker nodig; ik bedoel de 14 mm.
      1 / Ik meende uit de antwoorden van Eric op te maken dat op een 300D / 10D:

      de Sigma 15mm diagonal fish een grotere beeldhoek heeft van 108° vs 88,5° voor de 14mm fish van Marc@

      2 / Die 15mm diagonal is een "rechthoekige" groothoek,
      En die 14 mm ook

      Jo(han)
      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

      Comment


      • #18
        Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jo
        Help !!
        Ik dacht het verstaan te hebben maar blijkbaar dus niet als ik de reply van Marc@ lees
        1 / Ik meende uit de antwoorden van Eric op te maken dat op een 300D / 10D:

        de Sigma 15mm diagonal fish een grotere beeldhoek heeft van 108° vs 88,5° voor de 14mm fish van Marc@

        2 / Die 15mm diagonal is een "rechthoekige" groothoek,
        En die 14 mm ook

        Jo(han)
        Laat ik je het nog moeilijker maken Johan, maar die 14mm van Mar@ is geen fish.

        Comment


        • #19
          Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

          wel, kben best tevreden met mijn 20mm F1.8 van sigma, de beeldhoek wordt wel 30mm maar ik kan er mee leven, zo kom ik ook niet thuis met krom getrokken gebouwen e.d.

          vooral de 1.8 vind ik handig voor in een donkerdere plaats nog een foto te kunnen nemen, vb interieurs die niet atlijd goed verlicht zijn. Je kan wel zeggen haal een statief boven, maar ja mag al niet atlijd overal een statief bove halen en wnr je erges een plaats bezoekt heb je vaak geen tijd voor uw heel ding op te stellen. Kmoet wel zeggen dat het beeld soms wat soft is.. op 5.6 is de lens op zijn top.

          vraagt nu iemand mij voor een interieur te komen fotograferen draai ik 'm op mijn analoog toestel en scan in dia's (mja, belgiumDIGITAL zeker hé)

          Comment


          • #20
            Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

            Laat ik je het nog moeilijker maken Johan, maar die 14mm van Mar@ is geen fish.
            Ik dacht het verstaan te hebben maar blijkbaar dus niet als ik de reply van Marc@ lees

            Citaat:
            IMHO heb je dit met de 1.6 factor van de 10D zeker nodig; ik bedoel de 14 mm.
            1 / Ik meende uit de antwoorden van Eric op te maken dat op een 300D / 10D:

            de Sigma 15mm diagonal fish een grotere beeldhoek heeft van 108° vs 88,5° voor de 14mm prime van Marc@

            2 / Die 15mm diagonal is een "rechthoekige" groothoek,
            OK J@n , beter zo? Maar toch had ik graag geweten wat de voordelen zijn van die 14mm prime op de 15mm diagonaal

            Jo(han)
            Last edited by Jo; 30 augustus 2004, 18:39.
            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

            Comment


            • #21
              Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

              BTW, men heeft dezelfde voorbeeldfoto genomen voor zowel de 14mm als voor de 15 mm diag. op de Sigma pagina.
              Klasse

              Jo(han)
              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

              Comment


              • #22
                Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jo
                BTW, men heeft dezelfde voorbeeldfoto genomen voor zowel de 14mm als voor de 15 mm diag. op de Sigma pagina.
                Klasse

                Jo(han)
                Enkele photo's.
                Met dank aan een bereidwillige mede BD'er die even zijn lens (en zijn tijd) geleend heeft.
                Zo zijn echte BD'ers hé. We zanikken niet over de grootste, de langste , de mooiste of de beste aantal pixels.Of het nu 4.1 of 8Mp zijn.... We TESTEN die. Dan weten we wat we zeggen .


                De foto's zijn vanop dezelfde plaats gemaakt. (Op het oog, niet met de millimeter gemeten... )

                Met de Sigma 12-24 mm op 12mm :



                Met dezelfde 12mm, maar rechtgezet. GEEN fisheye correctie, gewoon skew.



                Met een 15-30 mm op 15mm (rechtgezet met skew)


                Met de Sigma 15 mm Fish eye



                En dezelfde foto "gedefished" door een onervaren hand. (De Skitch )
                Dit is dus 15mm fish en rechtgezet. Een ietsje meer beeld(hoek) dan de 12mm.....





                Voilà.

                Dit geeft toch een goed idee.
                Echt wetenschappelijk is het niet. Daarom zouden de foto's op hetzelfde moment en "exact" op dezelfde plaats moeten genomen zijn.
                Maar we hebben ons best gedaan. En het geeft toch een GOED idee...

                Thanks aan allen die zowel theoretisch, moreel en praktisch geholpen hebben om meer inzicht te hebben in brandpuntsafstanden, hoeken (het voornaamste) en fishfactors. De fish met of zonder look.


                WAARSCHUWING : bij de foto's van de 12mm is er "ernstige" vignettering te zien. Dit heeft (denkelijk) NIETS met de lens te maken, maar wel met de flash die zo breed niet ging......

                En nu gaan we flashen testen zeker....

                Groetjes

                Skitch
                Last edited by Skitch; 31 augustus 2004, 00:24.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #23
                  Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jo
                  OK J@n , beter zo? Maar toch had ik graag geweten wat de voordelen zijn van die 14mm prime op de 15mm diagonaal

                  Jo(han)
                  Hallo Jo,

                  Ik denk... (eigenlijk bijna heel zeker ...)) maar dat zouden we moeten testen. (Als mijn echtgenote nog eens aan de strijk is ).

                  Dus ik denk : dat de 14mm van Sigma veel scherper is dan de 12-24. Veel lichtsterker is hij alleszins. De foto's zullen even "recht" zijn.
                  De 12-24 is een (bijna) goede lens. Als je de 15-30 gewoon bent is de 15-30 een super lens in vgl. met de 12-24 (IMHO).

                  De 14m is dus een degelijke, scherpe lens. met een f2.8.
                  Als je echt GROOT hoek wil gaan en het defishen erbij wil nemen dan is een 15mm fisheye niet uit te sluiten.

                  Dit alles IMHO...... 'k ben geen professioneel.

                  Groetjes

                  Sktich
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

                    Hallo Mod, Mag ik even ???


                    CANON. CAANOON, heb je dit gelezen. ? Het gaat allemaal over Sigmas....

                    hoehoe, hoehoe Canon... ben je wakker..... Allemaal Sigma's !!!!!

                    Wil je het goedmaken ?

                    IK WIL EEN TSE TESTEN Een echte TSE. .


                    Zouden ze het horen......

                    Of komt er hier een Hartblei of een Arsat zijn kunnen tonen ???


                    Welgemeende groetjes

                    Skitch

                    (Als je het niet vraagt heb je een neen, als je het wel vraagt kan het een ja zijn....... ) Mijn moeder vertelde me dat ooit....
                    Last edited by Skitch; 31 augustus 2004, 00:42.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
                      Of eventueel andere tips ?
                      Ja, de Tokina 17mm f/3.5 ATX-Pro
                      tov van f/2.8 scheelt het maar een beetje qua lichtsterkte. En qua bouw is dit objectief zeker beter dan de andere 3rd party objectieven. De 17mm is voor mij een perfecte groothoek, mooi tussen de 14 en 20mm in.
                      Optisch is de Tokina erg goed, met wel wat last van "purple fringing" bij hoog contrast. Ik heb zelf de tokina boven de tamron en sigma (17-35mm zooms) verkozen, zelfs boven de 20mm nikkor, die ik ervoor verkocht heb. Ben erg tevreden over dit objectief, en de prijs is ook goed: €369,- bij Technik-Direkt.de

                      Petteri's review van de tokina
                      http://marcof.net - geheel nieuw!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

                        1 foto zegt meer dan 1000 woorden

                        Bedankt Skicth (en de BD-er die je zijn lenzen leende) voor deze aanschouwelijke les

                        Spijtig genoeg kan ik je niet helpen aan een TSE maar ik dacht wel dat hier 1-2 leden zijn die deze lens hebben.
                        Hopelijk lezen ze deze thread. En anders misschien een nieuwe thread openen?

                        Jo(han)
                        Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

                          Het "gedfishte" beeld dat je daar laat zien vertoon toch nog steeds ernstige vervormingen tov de andere groothoeken: vb. deur en strijkplank lijken mij uitgerokken. Of moet ik een brilleke kopen?
                          Das Glück fliegt, wie es fängt, der hat es. Nikon coolpix990

                          Comment


                          • #28
                            Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

                            Voor diegenen die niet weten hoe gemakkelijk het is om te defishen ...

                            ik heb ooit een artikel daarover geschreven :

                            http://www.razziphoto.com/

                            Comment


                            • #29
                              Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door MOSfet
                              Het "gedfishte" beeld dat je daar laat zien vertoon toch nog steeds ernstige vervormingen tov de andere groothoeken: vb. deur en strijkplank lijken mij uitgerokken. Of moet ik een brilleke kopen?
                              Ja, dat defishen kan beter. Overigens is die deur bij dat 12mm objectief wel erg groot.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Iemand ervaring met een prime lens van 14mm of 20mm ?

                                Als je toch met een 300D werkt, zou ik zeggen nog efkes te wachten.
                                Canon komt toch uit met een nieuwe EF-S 10-22mm... Lijkt me ideaal voor jou!

                                Canon has today announced two new digital SLR lenses and a flash with digital features. The EF-S 17 - 85 mm F4 - F5.6 IS USM lens (US$600) provides an equivelant field of view of 27 - 136 mm (5x zoom), the EF-S 10 - 22 mm F3.5 - F4.5 USM lens (US$800) provides and equivelant field of view of 16 - 35 mm. Currently these new lenses can only be used on the Canon EOS 20D and EOS 300D digital SLR's (the only camera's to support EF-S lenses). Additionally Canon has also announced the Speedlite 580EX flash (US$480) with digital specific features such as zoom linked to sensor size and control of camera white balance.

                                Comment

                                Working...
                                X