Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overschakelen naar systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Overschakelen naar systeemcamera

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Buiten het feit dat hij compacter is, wat kan een systeemcamera beter dan een DSLR ?
    Veel gemakkelijker mee te nemen dat wel, en ook een hoge beeldkwaliteit, maar zo gauw er grote lenzen en/of een statief aan te pas komen, heeft het niet veel zin.
    Ik vind bijvoorbeeld de focus peaking bij manueel focussen in een systeemcamera een verademing.
    Een EVF is ook wysiwyg. Fotografeer je bijvoorbeeld graag zwart-wit dan kun je dit ook echt zo doen en heb je ook betere feeling bij het fotograferen.
    Je gemaakte foto's bekijken in de EVF. Bij een dslr kun je dat enkel op het scherm doen. Vind ik niet altijd prettig door lichtinval, zon etc. Je foto's bekijken in de EVF zoeker vind ik handiger.
    Systeemcamera's hebben geen last van front en backfocus.
    Systeemcamera's hebben minder last van trillingen (long exposure)
    Stom misschien maar op mijn systeemcamera staat een timer die de tijd meet bij long exposure. Je hebt dus geen smartphone nodig of iets anders dat je moet aanzetten om de seconden, minuten af te tellen. Dat valt toch maar in zee
    Geen ervaring mee maar de sensor in een systeemcamera zou handig zijn om reinigen.
    Minder kans op stof en olievlekken bij een systeemcamera door het ontbreken van al dat glaswerk binnenin.
    Systeemcamera's hebben meer focuspunten en bevinden zich over een uitgebreider deel van het frame.
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

    Comment


    • #17
      Re: Overschakelen naar systeemcamera

      Aan Jan610,

      Als je echt super compact wilt gaan dan is olympus je beste keus.
      Mijn vriendin werkt met Olympus net om die reden.

      Ik werk met Fuji omdat de body en lenzen net dat groter zijn en ik als prettiger ervaar maar toch veel lichter en compacter dan mijn Nikon FF uitzet van vroeger.

      Ik doe ook voornamelijk landschappen en persoonlijk vind ik Fuji hier beter in. Toch zeker die nieuwe 24mp X-Trans III sensor. Vooral de kleuren die uit de Fuji komen vind ik erg aangenaam voor o.a. mijn landschapswerk.

      Persoonlijk vind ik de menu, body interface van Fuji beter.
      Wil je in wat hogere ISO fotograferen dan zal Fuji je ook wat betere resultaten geven.

      Misschien om over na te denken en hier al aangehaald.
      Tegenwoordig staan er veel Fuji X-T1's te koop hier en ook wel regelmatig de XF 18-55 f2.8-4 lens. een sublieme uitlens, echt waar. Mocht je daarbij eens een 55-200 op de kop kunnen tikken. Tenzij je echt voor de X-T10 wilt gaan maar dan nog zou ik overwegen om enkel de body te nemen en 2de hands een 18-55 en 55-200 te nemen.
      Nu ken ik de XC lenzen van Fuji niet zo goed maar volgens mij, mocht je overstappen ben je beter af met de XF lenzen.
      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

      Comment


      • #18
        Re: Overschakelen naar systeemcamera

        van Panasonic ook eens de GX8 met de 14-140 OIS objectief testen. Deze camera heeft voor de Topic Starter enkele voordelen - zeker in het gebruik.

        Een van de ( voor mij althans ) meest spectaculaire features is de POSTFOCUS functie waarbij je dieptescherpte uit heel veel verschillende foto's wordt samengesteld.

        een voorbeeld van een user ... niet van Panasonic zelf.



        of



        wordt samengesteld uit 46 fotos. Uit de hand genomen.

        Dit enkel ter illustratie

        Comment


        • #19
          Re: Overschakelen naar systeemcamera

          @Ief: bedankt voor de info.

          De xt-1 en de xt-10 genieten niet mijn voorkeur omdat het weer een aps-c sensor is. Ik wil iets volledig nieuw.
          De xt-1 ligt ook buiten mijn budget dat ik voor ogen heb, zelfs tweedehands gaat het naar de 1000euro met maar 1 lens.
          De 1 en de 10 hebben ook maar 16MP en wanneer ik foto's op Flickr vergelijk van de 1, de 10 en de Olympus, merk ik niet veel verschil. De geproduceerde beeldkwaliteit van de Olympus is voor mij meer dan voldoende.

          De Olympus is goedkoper nieuw, heeft ibis, goedkopere lenzen en spreekt me gewoon het meeste aan omdat het iets volledig anders is dan de aps-c camera's die ik heb gehad.

          Over de ruis en hogere iso lees ik inderdaad dat de fuji beter is, maar ik heb een 40d en 7d gehad en die hadden ook niet de meest geweldige ruisonderdrukking. Voor mij is dit geen probleem en ook niet van het grootste belang. Ik druk zelden foto's af en als ik afdruk is het maximaal A4 formaat.
          Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

          Comment


          • #20
            Re: Overschakelen naar systeemcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Buiten het feit dat hij compacter is, wat kan een systeemcamera beter dan een DSLR ?
            Macrofotografie
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #21
              Re: Overschakelen naar systeemcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door jan610 Bekijk bericht
              @Ief: bedankt voor de info.

              De xt-1 en de xt-10 genieten niet mijn voorkeur omdat het weer een aps-c sensor is. Ik wil iets volledig nieuw.
              De xt-1 ligt ook buiten mijn budget dat ik voor ogen heb, zelfs tweedehands gaat het naar de 1000euro met maar 1 lens.
              De 1 en de 10 hebben ook maar 16MP en wanneer ik foto's op Flickr vergelijk van de 1, de 10 en de Olympus, merk ik niet veel verschil. De geproduceerde beeldkwaliteit van de Olympus is voor mij meer dan voldoende.

              De Olympus is goedkoper nieuw, heeft ibis, goedkopere lenzen en spreekt me gewoon het meeste aan omdat het iets volledig anders is dan de aps-c camera's die ik heb gehad.

              Over de ruis en hogere iso lees ik inderdaad dat de fuji beter is, maar ik heb een 40d en 7d gehad en die hadden ook niet de meest geweldige ruisonderdrukking. Voor mij is dit geen probleem en ook niet van het grootste belang. Ik druk zelden foto's af en als ik afdruk is het maximaal A4 formaat.
              Aanvullend op mijn post 15..
              Ik heb zelf ook een 40D gehad en de OMD's gaan je niet teleurstellen in de hogere iso regionen.
              De EM1OII heeft dezelfde beeldkwaliteit als de duurdere broertjes.

              Prijsverschil ligt hem in de bouwkwaliteit en afwerking.
              De EM10II voelt een beetje goedkoop aan.
              Zo zijn de draaiwieltjes niet massief maar eerder met een laagje metaal omhult.
              Ook de duimgrip is harde plastiek zonder rubber bekleding (maar is wel doeltreffend)
              De afwerking is niet het niveau van een OMD EM5 (I en II) of een Pen F ... maar als dat je niet stoort dan heb je aan de OMD EM10II een goede camera en een heel gamma objectieven ter beschikking in verschillende prijsklassen.
              Sterk punt van de EM10II is de zeer goede Oled zoeker.

              Er zijn mensen die de Olympus output het mooiste vinden.. maar persoonlijk vind ik de laatste generaties van Panasonic aantrekkelijker....
              Geen van beiden komt in de buurt van Fuji IMHO
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #22
                Re: Overschakelen naar systeemcamera

                Van mij is weather sealing zoals de M5 geen must. Als de M10 goed meevalt en er komt in de verre toekomst een nieuwe M5 uit dan zou ik eventueel wel over stappen naar het duurdere toestel.
                Maar voor nu is de M10 meer dan voldoende en zal dit toestel gebruiken totdat het te verouderd is.

                Ik heb een tweedehands toestel gekocht voor 470euro alsook een tweedehands 14-42mm lens voor 100euro.

                Bijkomende lenzen die ik overweeg te kopen in de loop van het jaar zijn:
                - Sigma 19mm f/2.8 DN ART
                - Sigma 30mm f/2.8 DN ART
                - Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm f/2.8 Macro

                Voor de tele range twijfel ik tussen volgende lenzen:
                - Panasonic Lumix G VARIO 45-150mm f/4.0-5.6 asph.
                - Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm f/4.8-6.7 II

                Heeft iemand ervaring met niet originele batterijen? Welk merk is aan te raden?
                Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

                Comment


                • #23
                  Re: Overschakelen naar systeemcamera

                  Voor batterijen heb ik nog geen enkel probleem gehad met Hahnhel en Jupio.
                  De Sigma Prime's zijn niet echte MFT lenzen. Alleen de vatting is aangepast. Maar volgens reviews zou je met deze prime's meer dan behoorlijke resultaten boeken. (Niet in het bezit gehad)

                  De 45-150 van Panasonic is een aanrader. (Naar mijn ervaring) Goed en compact en ook niet duur.
                  De 75-300 had ik ook een goed exemplaar. Doch de IBIS van Olympus krijgt het niet voor elkaar om boven de 200 mm goed te stabiliseren. (De uitslag van de sensor is niet effectief genoeg voor lange tele) Een statief is aan te raden voor de beste resultaten. (200-300)
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: Overschakelen naar systeemcamera

                    Bedankt voor de info. Camera is vandaag aangekomen, instellingen al wat aangepast en binnenshuis wat foto's getrokken. Vandaag mijn laatste nachtshift draaien, morgen uitslapen en vrijdag vroeg opstaan om het bos in te gaan, dan de camera eens uitgebreid testen. Eerste indruk is dat hij makkelijk in gebruik is, goed in de hand ligt, ondanks mijn grote handen. Hij voelt zeer licht aan maar wel degelijk.
                    Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

                    Comment


                    • #25
                      Re: Overschakelen naar systeemcamera

                      Als aanvulling zou ik ook nog even naarde panasonic 100-300mm F/4-5,6 kijken. Zeker geen slechte lens en kost ook niet zoveel. Mss ook nog ergens tweedehands te vinden.
                      "The important thing is not the camera but the eye..............

                      but the camera helps "

                      Comment

                      Working...
                      X