Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van Canon 550D naar full-frame: welke??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Ik heb die twee niet met elkaar vergeleken. Ik zeg dat de 6D in het full frame gamma dezelfde positie heeft als destijds de 550D van de topic starter in het APS-C gamma...
    De 550 is mijn inziens geen eerlijk vergelijk voor APS-C, Ik zou eerder zeggen de 70D bij de crops omdat je dan ook met de 2 wieltjes zit en extra schermpje gericht op de prosumer markt. De 550 en volgelingen zijn gericht op de enthousiast markt.

De 5D is echt uit de pro reeks.

Ook even opmerken dat je scherpe prijzen BINNEN EUROPA kan vinden op http://geizhals.de/canon-eos-5d-mark...4-a744163.html (de 6D staat er ook tussen)

Comment

Heb met alle 3 de toestellen gewerkt en momenteel schiet enkel nog de 5DIII over in m'n fototas
      De 550D heb ik enkel en alleen gebruikt voor film, waarna ik ben overgeschakeld naar de 60D (meer knopjes is écht wel de moeite).
      Bij beide toestellen stootte ik al snel op de kleurruis bij hoge ISO (Ik deed dan ook enkel nightlife/aftermovies)

Na een jaartje 60D overgeschakeld op de 6D, een wereld van verschil qua ruisprestaties, beeldkwaliteit en dynamisch bereik. (Zowel video als foto)
      Daar heb ik nog een tijdje enkele (3 stuks als ik me niet vergis) 5DI's bij gehad als low budget allround camera's. Eigenlijk waren dit de beste prijs/kwaliteit toestellen die ik ooit gehad heb.

Na enige twijfel heb ik uiteindelijk al m'n bodies verkocht (omdat ik toch maar max 2 tegelijk gebruik) om te investeren in een 5DIII. De enige echte reden? Autofocus bij nightlife fotografie Verder merk ik bij de 5D3 en veel groter kleurbereik op in vergelijking met de 6D. (wederom bij nightlife/lowlight)

Eigenlijk is het het vrij eenvoudig;

Zorg voor goed glas! Je hebt niets aan die meer dan €1000 duurdere 5DIII als je er slecht glas voor zet.

- Heb je na de aankoop van de lenzen die je wil/nodig hebt nog budget om voor een 5DIII te gaan -> Doen
      - Heb je na de aankoop van de lenzen die je wil/nodig hebt geen budget meer voor een 5DIII te gaan -> Ga alsjeblief voor de 6D

Er zijn maar héél weinig mensen die in normale omstandigheden verschil gaan zin tussen een foto van een 5DIII en een 6D
      Er zijn zeker en vast momenten dat je het als fotograaf gaat merken, maar bedenk jezelf eerst even of dit frequent genoeg gaat zijn om die meerprijs te betalen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        De 550 is mijn inziens geen eerlijk vergelijk voor APS-C, Ik zou eerder zeggen de 70D bij de crops omdat je dan ook met de 2 wieltjes zit en extra schermpje gericht op de prosumer markt. De 550 en volgelingen zijn gericht op de enthousiast markt.

De 5D is echt uit de pro reeks.
        Als we dan toch deze discussie naast de kwestie moeten voeren: ik ben het daar niet mee eens.
        Ik vind een 70D, en zeker een 7D, beter gebouwd dan een 6D, die voor mij echt aanvoelt als een veredeld instapmodel maar dan in full frame. De extra bedieningselementen heeft de 6D inderdaad wel.
        Je mag een 5D van mij tot het pro gramma rekenen, maar hij kan nog altijd niet tippen aan een 1Dx.

Zo zal iedereen wel die subjectieve vergelijking maken op basis van eigen prioriteiten en indrukken. Ik heb deze 3 specifieke toestellen nooit zelf in mijn bezit gehad, enkel in bruikleen gehad. Beeldkwaliteit is van allemaal steengoed. Ik geef je wel op een blaadje dat zelfs de 5DmkIII niet de degelijkheid uitstraalt van mijn 1DmkII die 8 jaar eerder op de markt kwam.

Meer on-topic: die 6D levert perfecte beelden af, en de meerprijs van een 5D is voor de overgrote meerderheid van amateurfotografen niet objectief te verantwoorden. In dat opzicht is een 1Dx misschien nog meer zijn prijs waard... Het zou mij niet verbazen als RDB het daarmee eens is, en ik treed zijn comments hierboven in elk geval helemaal bij.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wriemis Bekijk bericht
          Heb met alle 3 de toestellen gewerkt en momenteel schiet enkel nog de 5DIII over in m'n fototas
          De 550D heb ik enkel en alleen gebruikt voor film, waarna ik ben overgeschakeld naar de 60D (meer knopjes is écht wel de moeite).
          Bij beide toestellen stootte ik al snel op de kleurruis bij hoge ISO (Ik deed dan ook enkel nightlife/aftermovies)

Na een jaartje 60D overgeschakeld op de 6D, een wereld van verschil qua ruisprestaties, beeldkwaliteit en dynamisch bereik. (Zowel video als foto)
          Daar heb ik nog een tijdje enkele (3 stuks als ik me niet vergis) 5DI's bij gehad als low budget allround camera's. Eigenlijk waren dit de beste prijs/kwaliteit toestellen die ik ooit gehad heb.

Na enige twijfel heb ik uiteindelijk al m'n bodies verkocht (omdat ik toch maar max 2 tegelijk gebruik) om te investeren in een 5DIII. De enige echte reden? Autofocus bij nightlife fotografie Verder merk ik bij de 5D3 en veel groter kleurbereik op in vergelijking met de 6D. (wederom bij nightlife/lowlight)

Eigenlijk is het het vrij eenvoudig;

Zorg voor goed glas! Je hebt niets aan die meer dan €1000 duurdere 5DIII als je er slecht glas voor zet.

- Heb je na de aankoop van de lenzen die je wil/nodig hebt nog budget om voor een 5DIII te gaan -> Doen
          - Heb je na de aankoop van de lenzen die je wil/nodig hebt geen budget meer voor een 5DIII te gaan -> Ga alsjeblief voor de 6D

Er zijn maar héél weinig mensen die in normale omstandigheden verschil gaan zin tussen een foto van een 5DIII en een 6D
          Er zijn zeker en vast momenten dat je het als fotograaf gaat merken, maar bedenk jezelf eerst even of dit frequent genoeg gaat zijn om die meerprijs te betalen

Prachtig, volledig akkoord met de eindstelling van Wriemis!
          Je kunt natuurlijk ook wachten op het uitkomen van de 5D IV en dan een 5D III tweedehands (er zal zeker aanbod zijn) op de kop tikken. Kwestie van een paar maand te wachten.
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Bedankt iedereen voor jullie reacties!

Ik dacht, ik ga voor de Canon EOS 5D mark III en de Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II. Als je beide nog aankoopt deze maand krijg je, als ik me niet vergis, 300 euro cashback van Canon. Dat is wel heel mooi meegenomen.

Maar nu heb ik dus gelezen dat er eindelijk een opvolger zou komen voor zowel de 5D mark III als de 6D. Dus ja, nu is het twijfelen.
            Wacht ik op de opvolger en deze na paar maanden aanschaffen of wachten op de opvolger en dan toch de 5D mark III kopen (die hopelijk dan goedkoper zal zijn) of gewoon niet wachten en het nu aankopen en genieten van de cashback

Zal er nog eventjes over slapen

Nog eens nen dikke merci iedereen voor jullie hulp!

Comment

je kan al beginnen met die 24/70 te kopen en eventueel uit te kijken naar een tweedehands boddy
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liesje68 Bekijk bericht
                Bedankt iedereen voor jullie reacties!

Ik dacht, ik ga voor de Canon EOS 5D mark III en de Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II. Als je beide nog aankoopt deze maand krijg je, als ik me niet vergis, 300 euro cashback van Canon. Dat is wel heel mooi meegenomen.

Maar nu heb ik dus gelezen dat er eindelijk een opvolger zou komen voor zowel de 5D mark III als de 6D. Dus ja, nu is het twijfelen.
                Wacht ik op de opvolger en deze na paar maanden aanschaffen of wachten op de opvolger en dan toch de 5D mark III kopen (die hopelijk dan goedkoper zal zijn) of gewoon niet wachten en het nu aankopen en genieten van de cashback

Zal er nog eventjes over slapen

Nog eens nen dikke merci iedereen voor jullie hulp!
                Dat van die cashback moet je nog even nakijken denk ik. Er is enkel cashback op de 6d en de 24-70 F 4 (samen cashback van 300 euro ongeveer )

Ik sta in elk geval voor dezelfde twijfel maar heb schrik dat de geruchten over nieuwe toestellen nog lang gaan blijven rondgaan zonder dat we iets te zien krijgen.
                - A Point Of View -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
                  Dat van die cashback moet je nog even nakijken denk ik. Er is enkel cashback op de 6d en de 24-70 F 4 (samen cashback van 300 euro ongeveer )

Ik sta in elk geval voor dezelfde twijfel maar heb schrik dat de geruchten over nieuwe toestellen nog lang gaan blijven rondgaan zonder dat we iets te zien krijgen.
                  Bij aankoop van een EOS 5D Mark III kan je een lens aanschaffen waarop je cashback krijgt waaronder de 24-70 2.8

Nu is het gewoon de vraag, koop ik een body dat al 4 jaar op de markt is, of wacht ik nog een dik jaartje en koop ik de opvolger. Al is wachten niet mijn sterkste kant
                  Jij al beslist wat je gaat doen?

Comment

Wachten is ook niet mijn sterkste kant en ik wacht nu toch al een half jaar, wat ik van mezelf al zeer sterk vind

Ik heb er al veel over gelezen en ook in dit topic ik lees er weer wat nieuwe dingen over.
                    Het is de vraag of de "extra's" die de 5D III de 1000 EUR meer waard zijn. En dat zal inderdaad wat afhangen voor wat je de camera gebruikt. Ik hou het bij portretten en evenementen en dan denk ik dat ik die "extra's" niet nodig heb, maar verbeter mij gerust als ik hier de mist in ga.

De aankoop of de overschakeling naar FF vraagt ook een nieuwe lens in mijn geval. Ik heb nu een 17-50 op een crop camera maar die werkt dus niet op FF. Voor de meerprijs die ik aan de 5D III zou betalen heb ik al de Tamron 24-70 2.8, of toch al een deel voor de canon versie.

Ik denk eerlijk gezegd nog een maand of 3 te wachten, als er dan niks nieuws komt, zou ik (momenteel) voor de 6D gaan.
                    - A Point Of View -

Comment

ik heb de 6D, 5DMKIII en 5Ds getest...

5Ds is voor wat ik doe overkill...
                      Dus die lag snel opzij en de eerste intentie was om deze te kopen...

En dan heb ik lang getwijfeld tussen de 5D MKIII en 6D.
                      En uiteindelijk heb ik gekozen voor de 6D...
                      Met welke reden?
                      Je kan je eigen matglas vervangen...
                      en de prijs
                      En op vlak van in de hoogte gaan met iso leek de 6D ook lekkerder op vlak van kleur...

Dus ik ben voor de 6D gegaan en heb me er nog een dikke lens bij gekocht :-)
                      Ik heb ook een test shotje gedaan... (En heb men schoonste model boven gehaald )

Foto 1 is de originele (iso 100)
                      Foto 2 is een crop van foto 1
                      in realiteit maak je zelden of nooit zo'n crop (allé ik toch niet)

foto1

Foto 2
                      þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                      Freelance bedrijfsfotograaf
                      klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rdp Bekijk bericht
                        En zo beleef ik nog enorm veel plezier met mijn Canon 5D Classic (MK1).
                        Door de aankoop van mijn Fujifilm X-T1 dacht ik eraan mijn 5D te verkopen maar ben ik blij dat niet gedaan te hebben.
                        Ik fotografeer nog altijd veel liever met mijn oude 5D dan met Fuji X-T1 met die bedrieglijke zoeker!

@ TS, als je zo'n plezier had bij het fotograferen met die Nikon FF zou ik een Nikon kopen.
                        En als je dan toch kiest voor een Canon, ga dan voor de 5D en wacht niet op het nieuwe model dat alleen maar veel meer gaat kosten voor zaken die waarschijnlijk toch niet nodig hebt.
                        Zo heb ik ook mijn 5D gekocht juist voor de 5D II op de markt kwam. De 5D III is andere koek.
                        Een 6D ken ik niet en interesseert me totaal niet.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Zijn er trouwens al geruchten over wat de 5D4 en 6D2 moet worden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Zijn er trouwens al geruchten over wat de 5D4 en 6D2 moet worden?
                            De vermoede specificaties staan op rumours. Levering waarschijnlijk niet voor eerste helft 2016, als ik er diezelfde canon rumours op nakijk. Denk dat de 1Dx II er eerst aankomt.
                            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Heb ondertussen ook wat zitten zoeken en de 5D4 zou er in februari al komen.
                              De 6D2 is een raadsel qua timing.

Ik heb mij ondertussen een volledige checklist gemaakt met alle specs van de 5D3 en 6D.
                              En als mijn keuze nu zou vallen dan zou ik graag de 5D3 kopen maar dan wel een nieuwen zodat em toch nog 10 jaar kan meegaan.
                              Bij de 6D moet ik toch teveel laten liggen en die GPS en Wifi moet ik toch niet.

Comment

[QUOTE=buurmanBert;4410102]Heb ondertussen ook wat zitten zoeken en de 5D4 zou er in februari al komen.
                                QUOTE]

vanwaar heb je dat? fotokina in september lijkt een logischere plek en timing. Ik zou nu geen nieuwe 5d3 meer kopen, tweedehands ok maar nieuw ist nogal veel voor een 'oud' toestel
                                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Working...
                                X