Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies aankoop eerste spiegelreflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

er is uiteraard al heel wat gezegd en ik treed heel graag de overtuiging bij om in de d7200 te investeren (Canon ken ik niet zo best) maar dan heb je in elk geval een top toestel waar je gerust een hele tijd verder mee kan. Digi2 is puur manueel werken en dan ga je de voordelen snel ondervinden. Verder zou ik voor de kerst 2016 een 'betere' lens op je verlanglijstje zetten. De Nikkor 35mm f1.8 is bv een superlens(je) aan een heel aantrekkelijke prijs (~185€). Succes ermee (ook met je DIGI2 :-) )
    NIKON D750, Samyang 14 f2.8, Sigma 15-30 f3.5-4.5, nikkor 24-70 f2.8, nikkor 24-120 f4, sigma ART 50 f1.4, tamron 70-200 f2.8, D3200 met tamron 16-300 f3.5-6.3, SB910

Comment

Als je nieuw koopt, is er momenteel een cash-back lopende bij Nikon. Merk op dat vermoedelijk in januarie er een prijsstijging komt. Deze werd een poos geleden aangekondigd.

Tweede hands, waarom niet ? Koop die bij een erkende fotohandelaar en als je er geen kent, geen vertrouwen in hebt, wij willen wel een handje helpen en checken.
      Voor wat touch-screen betreft. Ik geloof daar niet echt in. Je kan setup doen via touchscreen waarbij je display vettige en vuil wordt. Het slorpt een pak energie op uit je accu's. Tijdens het fotograferen zelf heb je je beide handen nodig voor het toestel en zal je dus niet zomaar een touch-screen-oefening kunnen doen.
      Momenteel staan er op een erkende en steengoede fotohandelaar die ik ken volgende
      Nikon D5100 = 250 E
      Nikon D5200 = 350 E
      Nikon D5300 = 450 E
      allen met een 6-maand garantie indien de rest basisgarantie korter of afgelopen zou zijn.
      Ik vermoed dat op dit type toestellen, cash-back ongeveer 50 Euro is.
      't Is maar een richtlijn.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Als je nieuw koopt, is er momenteel een cash-back lopende bij Nikon. Merk op dat vermoedelijk in januarie er een prijsstijging komt. Deze werd een poos geleden aangekondigd.

Ik geloof daar niet echt in. Je kan setup doen via touchscreen waarbij je display vettige en vuil wordt. Het slorpt een pak energie op uit je accu's. Tijdens het fotograferen zelf heb je je beide handen nodig voor het toestel en zal je dus niet zomaar een touch-screen-oefening kunnen doen.
        .
        Nog niet gehoord van een statief ipv. de camera in je handen te houden ?

Immers, wanneer je de D5500 met beide handen vasthoudt en je gebruikt de viewfinder ... dan schakelt het scherm uit dankzij de sensor vlakbij de viewfinder en is er dus geen sprake touch screen bediening.

Het voordeel van even te bladeren ... te swipen ... door de al genomen foto's ?

Het voordeel van vlug inzoomen en dus scherpte beter te kunnen inschatten, het beeld verschuiven, focuspunt te verzetten ...

En het vreet niet echt veel meer energie dan hetzelfde te doen via de knoppen of het wieltje, wat wel vreet is live view en zeker filmen maar dat heb je ook bij een niet touch screen.

Wel jammer dat Nikon nog steeds geen fase detectie autofocus heeft in live view.

Touch screen is een extra, je moet het niet gebruiken. Je kan zelfs het schermpje omdraaien zodat je tegen een zwarte achterkant aankijkt.

En een ' vettig ' scherm ... tja, als brildrager heb ik altijd last van vettige glazen als ik door de zoeker fotografeer ... daar zijn doekjes voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht

Immers, wanneer je de D5500 met beide handen vasthoudt en je gebruikt de viewfinder ... dan schakelt het scherm uit dankzij de sensor vlakbij de viewfinder en is er dus geen sprake touch screen bediening.

Het voordeel van vlug inzoomen en dus scherpte beter te kunnen inschatten, het beeld verschuiven, focuspunt te verzetten ...

En het vreet niet echt veel meer energie dan hetzelfde te doen via de knoppen of het wieltje, wat wel vreet is live view en zeker filmen maar dat heb je ook bij een niet touch screen.

Wel jammer dat Nikon nog steeds geen fase detectie autofocus heeft in live view.

Touch screen is een extra, je moet het niet gebruiken. Je kan zelfs het schermpje omdraaien zodat je tegen een zwarte achterkant aankijkt.

En een ' vettig ' scherm ... tja, als brildrager heb ik altijd last van vettige glazen als ik door de zoeker fotografeer ... daar zijn doekjes voor.
          Dus een touchscreen is, net zoals WIFI en GPS, een gadget dat je in geen enkele situatie betere foto's oplevert. Maar de extra instel mogelijkheden zoals highspeed synq voor externe flits en commanderstand voor de ingebouwde flits,.... gaan wel je resultaat verbeteren in bepaalde situaties. Aangezien je een opleiding volgt is je interesse voor fotografie vrij groot en zou ik niet twijfelen over het beste toestel en dat is dan de D7200

Comment

... dan schakelt het scherm uit dankzij de sensor vlakbij de viewfinder en is er dus geen sprake touch screen bediening.
            Even aanvullen : werk je door de zoeker dan wordt het scherm uitgezet (zwart) maar als je de Fn knop indrukt kan je met een vinger toch ' vegen ' over een deel van het scherm en de focuspunten verzetten/kiezen.

Comment

Ja ik heb er wel al eens van gehoord maar ik heb dat nog nooit gezien en gebruikt ... statief.
              Waarom bijt je zo. Ik bijt toch ook niet.
              Buiten het kunnen kantelen van het display wat ik heel nuttig vind, heb je nu echt niets aan gehaald wat een meerwaarde van een touchscreen is en waarom ik zou opteren voor een touchscreen.
              En als het een extra is die je niet hoeft te gebruiken, spendeer ik dan het geld aan iets wat niet zozeer een extra is.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

Comment

Even aanvullen : werk je door de zoeker dan wordt het scherm uitgezet (zwart) maar als je de Fn knop indrukt kan je met een vinger toch ' vegen ' over een deel van het scherm en de focuspunten verzetten/kiezen.
                was er ook net daaraan aan het denken, eenmaal je dat wat gewend bent is het waarschijnlijk tof daarmee te kunnen werken
                vraag me wel af als je uw camera dan comfortabel kunt vasthouden
                ik denk dat die techniek écht beginnende is en later nog zal evolueren in een kleine toutchpad op een ideale plaats op de camera
                eenmaal zoiets op punt zou staan denk ik dat er niet veel nog zullen verlangen naar de cursortoetsen
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

Comment

Buiten het kunnen kantelen van het display wat ik heel nuttig vind, heb je nu echt niets aan gehaald wat een meerwaarde van een touchscreen is en waarom ik zou opteren voor een touchscreen.
                  Ik bijt niet, ik reageer slechts.

Meerwaarden heb ik, niet limitatief, al gegeven.

Waarom denk je dat ik zou willen dat JIJ zou op (moeten) opteren voor een touch screen ? Ik geef enkel weer waarom het voor anderen, en dat zijn bijna alle mensen, een leuk bijkomend modern iets is.

En als het een extra is die je niet hoeft te gebruiken, spendeer ik dan het geld aan iets wat niet zozeer een extra is.
                  Nee, als je een D5500 wil, dan heb je die keuze dus niet. Er is geen D5500 met en eentje zonder touch screen.

Je kunt bij de D5500 de touch functie uitzetten maar je kan bij de D5300 bv. geen touch functie aanzetten. Bij de ene heb je keuze, bij de andere niet. De D5500 geeft je dus een extra keuze : gebruiken oude mannen stijl of de moderne trend volgen.

Ik heb dat ook maar ik kan die neiging onderdrukken. Als ik denk aan de eerste draagbare of mobiele telefoons ... alleen knoppen, later een klein lcd schermpje in groen of oker, later een kleurenschermpje, dan scherm en knoppen apart (clamshell), dan heel de telefoon als scherm en jandorie dat scherm met touch bediening ... en nu ook al bediening zonder dat je het scherm hoeft aan te raken, er wat over zweven is al genoeg (ok, begin stadia, maar het zal alleen maar verbeteren) gedaan dus met die vette vingers op het scherm. Dan denk ik ook vluchtig ... is dat allemaal nodig en moet ik daarvoor betalen ??? Het antwoord is simpel : het komt, het is er en je zal je (moeten) aanpassen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Keuzes en prioriteiten he...
                    Wat ik bv. handig vind aan een touchscreen is dat je rechtstreeks kan scherpstellen op de plek waar je op het scherm tikt. Dat is zo bij enkele mirrorless toestellen; bij een SLR is dat dan misschien beperkt tot selectie van focuspunten. Daarnaast is het ook wel praktisch dat de bediening van het toestel bij gebruik van het scherm te vergelijken is met een smartphone, en aan die manier van werken zijn de meesten onder ons tegenwoordig wel gewend.

Mocht mijn Fuji nu kunnen scherpstellen via touchscreen, zou ik dat erg handig vinden omdat ik dan niet meer moet twijfelen tussen enerzijds het focuspunt verplaatsen of anderzijds scherpstellen en herkadreren. De oplossing is dan een tikje op het scherm. Ik ben er wel van overtuigd dat de voordelen van draaibare schermen en touchscreens bij SLRs niet even groot of in elk geval niet dezelfde zijn.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lisa84 Bekijk bericht
                      Hallo,

Ik had de volgende toestellen in gedachte:
                      - Nikon D5500 (voordeel: touch screen, niet te zwaar en groot)
                      - Nikon D7200 (voordeel: weersbestendig, minder via menu werken (vond ik heel aangenaam aan LX100), maar stuk duurder en zwaarder)
                      - Canon D760

Het belangrijkste bij de aankoop van een toestel is voor mij dat ik mijn fotografiecursus ermee kan afronden zonder op grote beperkingen te stoten. Ik zou liefst bij Canon of Nikon blijven, omdat de leerkracht in de les (zoals logisch is) het meest vertrouwd is met de instellingen van Canon en Nikon.

Mijn budget ligt rond de 1000 euro (voor toestel incl. objectief, ik dacht daarbij aan een objectief van 18-105).

Groeten,
                      Lisa
                      nog een gedacht erbij :

in plaats van up-sizen nu eentje neerwaarts :

ook de Nikon 3300 met 18-105 mm heeft alles om u te behagen.

Geen touch screen ; maar ik vermoed dat die wens er komt wegens scherpstellingsproblemen met huidige toestel. Met elke reflex en op centraal punt scherpstellen, vasthouden en herkadreren zul je veel betere resultaten bekomen dan momenteel op het scherpstel-vlak.

Is ongelooflijk licht èn goedkoop, met 18-105 ( een weliswaar al oudere maar zeer gewaardeerde lens met zeer goed zomereik. ( die spellingscontrole toch : zoombereik is wat ik bedoelde).

Wat de instellingen via menu of rechtstreekse functieknoppen betreft : m.i. : als je werkt op diafragmavoorkeur hebt je met 1 wieltje genoeg (voor belichtingscorrectie hetzelfde ook te gebruiken na induwen toets),
                      en voor wat iso-instelling betreft, als uw menu daar blijft op staan heb je ook directe aanpassing bij de hand.

Geen twijfel dat de 5500 of de 7200 de betere toestellen zijn ( of de canon, maar me niet bekend) maar met de snelheid waarbij toestellen verouderen zou m.i. een goedkopere 3300 ook een optie zijn ( tenzij je sport ed wenst te fotograferen, dan zijn de betere scherpstellingsmogelijkheden van de 7200 zeker een voordeel.)

wat ik bedoel : je zult zeker een meerwaarde hebben met een reflex om het fotograferen aan te leren , en het hoeft geen arm en/of een been te kosten.

in elk geval , veel succes & plezier.
                      Geert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
                        nog een gedacht erbij :

in plaats van up-sizen nu eentje neerwaarts :

ook de Nikon 3300 met 18-105 mm heeft alles om u te behagen.

Geen touch screen ; maar ik vermoed dat die wens er komt wegens scherpstellingsproblemen met huidige toestel. Met elke reflex en op centraal punt scherpstellen, vasthouden en herkadreren zul je veel betere resultaten bekomen dan momenteel op het scherpstel-vlak.

Is ongelooflijk licht èn goedkoop, met 18-105 ( een weliswaar al oudere maar zeer gewaardeerde lens met zeer goed zomereik. ( die spellingscontrole toch : zoombereik is wat ik bedoelde).

Wat de instellingen via menu of rechtstreekse functieknoppen betreft : m.i. : als je werkt op diafragmavoorkeur hebt je met 1 wieltje genoeg (voor belichtingscorrectie hetzelfde ook te gebruiken na induwen toets),
                        en voor wat iso-instelling betreft, als uw menu daar blijft op staan heb je ook directe aanpassing bij de hand.

Geen twijfel dat de 5500 of de 7200 de betere toestellen zijn ( of de canon, maar me niet bekend) maar met de snelheid waarbij toestellen verouderen zou m.i. een goedkopere 3300 ook een optie zijn ( tenzij je sport ed wenst te fotograferen, dan zijn de betere scherpstellingsmogelijkheden van de 7200 zeker een voordeel.)

wat ik bedoel : je zult zeker een meerwaarde hebben met een reflex om het fotograferen aan te leren , en het hoeft geen arm en/of een been te kosten.

in elk geval , veel succes & plezier.
                        Geert.

Mijn ervaring toen ik er aan begon heeft me geleerd om dit niet te doen. Ik ben toen met een D3000 begonnen (2dehands gekocht, niet te veel in geïnvesteerd) om binnen het halfjaar een nieuwe D90 te kopen omdat de D3000 niet voldeed op beeldkwaliteit (dat zal nu niet aan de orde zijn) maar vooral op bediening en instelmogelijkheden (en dat blijft aan de orde) en ik heb altijd spijt gehad van de aankoop van die D3000
                        Er is meer dan een goede sensor nodig om een goede camera te maken de bouwkwaliteit, instelmogelijkheden, processor,... maken een groter verschil. Zo durf ik zeggen dat een D90 ondanks zijn ouderdom nog altijd de betere camera is tov een D3300. Probeer maar eens op zonder investeringen eerste stappen te zetten in strobist fotografie zonder de commanderstand van je flits. Ga eens op een zonnige dag buiten portretjes schieten zonder highspeed synchronisatie van je externe flits voor de invulfits. Of je moet in de opleiding in de manuele modus werken dan zal je dat 2de instel wiel wel gaan missen op momenten dat het snel moet gaan. Of je kan ergens goedkoop enkele uitstekende oude 1.4 primes maar zonder scherpstelmotor kopen, maar die hebben geen AF op je D3300/5500. Daarbij komt dat klein en licht voor mij tijdens het fotograferen eerder een nadeel is dan wat groot, stevig in de hand liggend. want dat is veel stabieler en ik kan er langere sluitertijden uit de hand mee aan. Ik merk dit verschil nog bij een D700 in combinatie met een 80-200f2.8 lens (dit is al een zware combinatie) als ik die nog verzwaar met een batterijgrip kan ik op 200mm nog op een 1/125 voldoende scherpte halen (zonder stabilisator).
                        Dat die touchscreen de toekomst is daar twijfel ik niet aan maar op dit moment zit het niet op de camera die ik zou kiezen.

Comment

Ik heb een Pentax K3 en ben daar heel tevreden mee.

Comment

Pentax is dan ook goed
                            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                              Vergeet deze optie niet:
                              D7100 + 18-140VR = 1039 euro

ook 2dehands opties zijn mogelijk
                              +1,

De D7100 is een zeer goed toestel, en valt redelijk binnen je budget met die lens.
                              Groetjes,
                              Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lisa84 Bekijk bericht
                                De LX100 was voor mij op de meeste vlakken voldoende, maar ik heb vrij vaak last van foto's waarbij de verkeerde dingen scherp zijn (ook al ben ik ervan overtuigd dat ik op de juiste plaats heb scherp gesteld). Ik heb ook de indruk dat het toestel in bepaalde situatie (bv. situaties met enige beweging) last heeft om (voldoende snel) scherp te stellen. Ik zorg steeds voor een korte sluitertijd (min. 1/60ste), dus daaraan kan het niet liggen.
                                Lisa,

Ik zag niet meteen een antwoord op deze vraag. Onscherpte kan een paar oorzaken hebben: focus, scherptediepte, eigen beweging en beweging van het onderwerp. Je herkent het probleem gemakkelijk op de foto. De respectievelijke oplossing: opnieuw focussen desnoods manueel, kleiner diafragma, kortere sluitertijd en als dat niet helpt, meer licht middels een flits. Persoonlijk denk ik niet dat het aan het toestel ligt.

Ik heb een Canon 600D en de LX100 en ben zeer onder de indruk van wat die Panasonic mirrorless allemaal kan. De focus met een DSLR zal sneller zijn, met de juiste lens en bij voldoende licht, maar geeft je ook niet altijd garantie exact te focussen op wat jij wil. De LX100 heeft oa gezichtsherkenning en focust automatisch op een oog, focus peeking bij manuele focus, 11fps en een snelle lens die je daarbij helpen.
                                Een electronische viewfinder (nb 100%) is ook bijzonder handig. Ik weet met de LX100 voor ik op de knop druk dat de foto gelukt is, terwijl je bij een DSLR altijd na de feiten zit te corrigeren.
                                Er zijn dus een paar functionaliteiten die je zal missen op de huidige generatie DSLR. Zie http://www.imaging-resource.com/came...s/nikon/d7200/

Je hoort me niet zeggen dat de LX100 beter is dan een Nikon D7200 of Canon D70. De foto's uit de Nikon zullen in bepaalde gevallen beter zijn, maar *alleen met een degelijke lens*.
                                Wat ik je zou aanraden is een tweedehands toestel te kopen en de beste lens die je je kan veroorloven. Het is de lens die het verschil maakt. Met een 18-105 f3.5-5.6 ga je niet bepaald creatief uit de hoek kunnen komen en de beeldkwaliteit zal ook niet denderend zijn. Een lens houdt ook veel beter zijn waarde tov een body.

Alvast veel plezier met je hobby.
                                Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

Comment

Working...
                                X