Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies aankoop eerste spiegelreflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

Ik had niet gezien dat er hier nog zoveel antwoorden zijn bijgekomen. Dank jullie wel daarvoor! Gelukkig heb ik met de drukte van de feestdagen nog geen beslissing genomen, want een aantal nieuwe reacties hebben me wel aan het denken gezet.

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
    Een punt dat ik zwak vind bij de D5500 (en de vorige versies) is de weergave op de lcd bij werken in live view mode.

Vermits topicstarter terecht belang hecht aan een touch screen, een draaibaar scherm en handig werken lijkt het mij niet meer dan fair op erop te wijzen.

Tijdens live view krijg je een vast beeld op je lcd schermpje, niets wijzigt als je een van de settings wijzigt : sluitertijd hoger of lager, iso hoger of lager, diafragme groter of kleiner ... dat beeld verandert niet. Je kan zien dat er iets verandert via de belichtingsbalk, maar je ZIET het dus niet omgezet in het beeld. Om het wel te zien moet je in de menu duiken, MOVIE mode aanzetten en dan terug naar je opname gaan ... vrij omslachtig en met neveneffekten (je sluitertijd kan niet lager zijn dan het aantal fps (dus 30 of 60, 24 of 50)

Een filmpje dat dit duidelijk maakt, spring ineens naar 50sec. : https://www.youtube.com/watch?v=WmDpoZUf_hY
    Bedankt om me daarop te wijzen. Ik heb nog niet met een reflexcamera gewerkt en heb met mijn lx100 steeds goed kunnen vertrouwen op de weergave op het scherm van de belichting, witbalans enz. Ik wist dat dit met een reflexcamera door de zoeker niet mogelijk zou zijn, maar ik dacht wel dat ik daarvoor op het lcd-scherm zou kunnen kijken. Ik vermoed dat ik dit, zeker in het begin, heel erg nodig ga hebben. Ervaren fotografen hebben waarschijnlijk geen nood daaraan, maar voor mij is het wel een probleem dat dit ontbreekt bij de D5500.

Weet iemand of deze beperking zich ook voordoet bij de Nikon D7200? En werkt de live view, net zoals in het filmpje bij de Canon 750D ook zonder die beperkingen bij de 70D?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
      Lisa,

Ik zag niet meteen een antwoord op deze vraag. Onscherpte kan een paar oorzaken hebben: focus, scherptediepte, eigen beweging en beweging van het onderwerp. Je herkent het probleem gemakkelijk op de foto. De respectievelijke oplossing: opnieuw focussen desnoods manueel, kleiner diafragma, kortere sluitertijd en als dat niet helpt, meer licht middels een flits. Persoonlijk denk ik niet dat het aan het toestel ligt.

Ik heb een Canon 600D en de LX100 en ben zeer onder de indruk van wat die Panasonic mirrorless allemaal kan. De focus met een DSLR zal sneller zijn, met de juiste lens en bij voldoende licht, maar geeft je ook niet altijd garantie exact te focussen op wat jij wil. De LX100 heeft oa gezichtsherkenning en focust automatisch op een oog, focus peeking bij manuele focus, 11fps en een snelle lens die je daarbij helpen.
      Een electronische viewfinder (nb 100%) is ook bijzonder handig. Ik weet met de LX100 voor ik op de knop druk dat de foto gelukt is, terwijl je bij een DSLR altijd na de feiten zit te corrigeren.
      Er zijn dus een paar functionaliteiten die je zal missen op de huidige generatie DSLR. Zie http://www.imaging-resource.com/came...s/nikon/d7200/

Je hoort me niet zeggen dat de LX100 beter is dan een Nikon D7200 of Canon D70. De foto's uit de Nikon zullen in bepaalde gevallen beter zijn, maar *alleen met een degelijke lens*.
      Wat ik je zou aanraden is een tweedehands toestel te kopen en de beste lens die je je kan veroorloven. Het is de lens die het verschil maakt. Met een 18-105 f3.5-5.6 ga je niet bepaald creatief uit de hoek kunnen komen en de beeldkwaliteit zal ook niet denderend zijn. Een lens houdt ook veel beter zijn waarde tov een body.

Alvast veel plezier met je hobby.
      .

Ik heb mijn foto's nog eens goed bekeken en ik denk inderdaad dat het probleem vaak bij mezelf lag. Toch nog een te hoge sluitertijd (ik dacht dat 1/60 volstond, maar ik zie dat ik dan toch nog last heb van onscherpte) en ook verkeerd gefocust op iets net naast het onderwerp.

Ik ben tot nu toe heel tevreden geweest van de LX100, en ik zal dit toestel zeker ook nog blijven gebruiken, want het kleine formaat blijft handig. En de bediening van het toestel is ook heel gemakkelijk, met zoveel knoppen en draaiwieltjes. Maar ik was in digi 1 al een buitenbeentje met mijn compactcamera, dus ik vermoed ook dat ik voor digi2 toch beter een reflextoestel aankoop. Ik heb al naar systeemcamera's bekeken, omdat ik liefst een niet al te groot en zwaar toestel zou willen kopen. Maar ik het gevoel dat die nog volop aan het evolueren zijn en dat ik op dit moment, met mijn budget, niet meteen een toestel vindt dat me aanstaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
        Lisa84,

Als je het beste van het beste wil hebben - en dus niet meer wil twijfelen achteraf - koop dan de D7200 + 18-140mm.
        Geen enkele compromis, het beste wat er momenteel op DX-formaat te verkrijgen is.
        Dit is de D7200 + Nikon 18-140 (afgewerkt naar mijn voorkeur en vertrekkende van jpg, zelfs geen RAW ...):
        https://www.flickr.com/photos/jajabd...57651816356328
        En dit is de D7200 met de Tamron 70-300mm VR, een betaalbare maar goede tele ...
        https://www.flickr.com/photos/jajabd...57654478047048

Zelf heb ik de D7200 en de D5200 - en ik kan je dilemma begrijpen
        De D5200 levert dezelfde beeldkwaliteit als de D5500 - maar mist een aantal (nuttige) features van de D7200.
        Maar ook weer niet in die mate dat de D5..... veel "minder" is.

Als je er echt niet uitgeraakt mag je ze gerust eens even komen vergelijken ...

Jaja
        Prachtige foto's, Jaja!
        Is er een groot verschil tussen de lens die jij gebruikt en de 18-105? Ik heb een kit gezien van de d7200 met 18-105, die binnen mijn budget zou vallen. Met de 18-140 wordt het toch al een stuk duurder.

Comment

Nog een laatste vraagje: ik blijf nog twijfelen tussen Canon 70D en Nikon D7200. Als voordelen van de 70D zie ik het touchscreen (en voor mij persoonlijk is een betere live view ook een belangrijk voordeel). Qua autofocus denk ik dat Nikon het dan weer beter doet. Ik zie dat de meesten onder jullie de D7200 aanraden. Is dat een kwestie van persoonlijke voorkeur voor het merk, of is de D7200 toch een beter toestel?

Comment

Lisa84,

Dank je wel ...
            De 18-105mm is ietsje minder, maar als dat bereik voor jou volstaat .. Doen.
            Ik heb die lens ook (als kit gekocht met de D5200) en gebruik ze ook geregeld met de D7200 zonder problemen.
            Ze heeft het voordeel heel wat lichter te zijn dan de 18-140.
            De D7200 is een dijk van een camera op elk vlak!
            In dit album staan er een aantal met de 18-105mm (kijk naar de exif):
            https://www.flickr.com/photos/jajabd...57655569570536

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door lisa84 Bekijk bericht
            Prachtige foto's, Jaja!
            Is er een groot verschil tussen de lens die jij gebruikt en de 18-105? Ik heb een kit gezien van de d7200 met 18-105, die binnen mijn budget zou vallen. Met de 18-140 wordt het toch al een stuk duurder.
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lisa84 Bekijk bericht
              Ik zie dat de meesten onder jullie de D7200 aanraden. Is dat een kwestie van persoonlijke voorkeur voor het merk, of is de D7200 toch een beter toestel?
              Ik persoonlijk ben ervan overtuigd dat de D7200 het betere toestel is. Geen merkvoorkeur - ik heb jaren Canon gehad en met plezier gebruikt, en ik gebruik ook (voornamelijk) Fuji en Sony momenteel.
              Wat ik beter vind bij Nikon is dynamic range en detailbehoud (in raw in elk geval) en voornamelijk in de hogere ISO. Nikon raws verdragen veel bewerking van zowel shadows als highlights.
              Specifiek de 70D kan ik niet goed genoeg beoordelen qua autofocus, maar de Nikon is in dat departement zeer goed qua dekking en precisie.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
              X