Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D750 vs Nikon D810

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D750 vs Nikon D810

Hoi,
    Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
    De D810 heeft ook een cropmode van 1.2 (ongeveer 20 mp) ipv 1.5. Kan ook handig zijn maar de D810 is zo scherp (mits goeie lens) dat je gewoon op full frame kunt fotograferen en nadien software matig croppen. Da's het voordeel van 36 mp.
    deze mogelijkheid zit op de D750 ook... hou je een plaatje van 16 Mp over.
    Die grootte is meer, meer dan voldoende om een puike print te laten maken... dus ook met 24 Mp kun je flink croppen.
    Amper 10 jaar terug waren we nog trots op 8 Mp!

Adrie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
      Hoi,

deze mogelijkheid zit op de D750 ook... hou je een plaatje van 16 Mp over.
      Die grootte is meer, meer dan voldoende om een puike print te laten maken... dus ook met 24 Mp kun je flink croppen.
      Amper 10 jaar terug waren we nog trots op 8 Mp!

Adrie
      Wel vermelden dat de D750 enkel 16Mp heeft in 1,2 crop-mode.
      Als je dit vergelijkt met een APS-C camera moet je wel de 1,5 crop-mode nemen en blijft er slechts 10 MP over.

Comment

Hoi,

mijn opmerking kwam vanuit de opmerking van Ief.
        Dat de D810 een cropmode van 1.2 en 1.5 heeft.
        Dát heeft de D750 ook.
        Natuurlijk heeft de D750 dan minder Mp over dan een D810, maar die vertrekt dan ook vanaf 36 Mp, de D750 van 24.
        Verder is een vergelijk met een APS-C camera hier niet ter sprake.
        (D750 vs D810)

Adrie

Comment

Waarom koop je een FX camera? Waarschijnlijk om te kunnen croppen......naar DX.
          en je koopt een DX om te kunnen croppen naar MFT enz.....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Volgens mij kan in crop-mode zetten in bepaalde omstandigheden wel voordelen opleveren?

- Lichtmeting gebeurt op crop-gedeelte
            - kadrering is nauwkeuriger (gelet op crop-eindresultaat)
            - Focuspunten zijn meer verdeeld over het oppervlak t.o.v bij FF (tracking enz)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
              Volgens mij kan in crop-mode zetten in bepaalde omstandigheden wel voordelen opleveren?

- Lichtmeting gebeurt op crop-gedeelte
              Dit is wat ik mij afvroeg, en door u bevestigd. Dus heb je wel degelijk een 16mp DX camera in de D810 zitten. zal kwalitatief inderdaad wat minder zijn dan een effectieve 16mp DX camera, want zoals bulke vertelde, het is eingelijk een 'zoom' van het beeld.
              Maar veel zal het niet schelen. en met goed glas voor vogels vast te leggen bv, zullen de verschillen op een 1m op 1,5m print niet merkbaar zijn denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                Dit is wat ik mij afvroeg, en door u bevestigd. Dus heb je wel degelijk een 16mp DX camera in de D810 zitten. zal kwalitatief inderdaad wat minder zijn dan een effectieve 16mp DX camera, want zoals bulke vertelde, het is eingelijk een 'zoom' van het beeld.
                Maar veel zal het niet schelen. en met goed glas voor vogels vast te leggen bv, zullen de verschillen op een 1m op 1,5m print niet merkbaar zijn denk ik.
                Nee hoor. Er wordt niets gezoomd. Alleen de pixels van de FX sensor die overeenkomen met het DX formaat (ongeveer 16 van de 36 MP) worden gebruikt. Dat is alles. 16MP = 16MP. Als de FX sensor even goeie pixels heeft als de DX sensor waarmee je zou vergelijken dan zal de kwaliteit hetzelfde zijn. Als de FX sensor beter is dan is het resultaat gewoon beter.
                Nadeel van een FX camera in DX mode te gebruiken is het beeld in de zoeker dat nogal klein is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                  Nee hoor. Er wordt niets gezoomd. Alleen de pixels van de FX sensor die overeenkomen met het DX formaat (ongeveer 16 van de 36 MP) worden gebruikt. Dat is alles. 16MP = 16MP. Als de FX sensor even goeie pixels heeft als de DX sensor waarmee je zou vergelijken dan zal de kwaliteit hetzelfde zijn. Als de FX sensor beter is dan is het resultaat gewoon beter.
                  Nadeel van een FX camera in DX mode te gebruiken is het beeld in de zoeker dat nogal klein is.
                  Maar word het beeld dan niet vergroot weergegeven in de zoeker?

(ps: sorry bulke, mislezen en slecht geciteerd )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                    Maar word het beeld dan niet vergroot weergegeven in de zoeker?

(ps: sorry bulke, mislezen en slecht geciteerd )
                    Neen. Afhankelijk van de instelling: er wordt een deel zwart/donker gemaakt (het deel groter dan DX) of er wordt een kadertje getoond dat overeenkomt met het DX formaat. Het is een optische zoeker. Met een EVF zou het anders kunnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                      Neen. Afhankelijk van de instelling: er wordt een deel zwart/donker gemaakt (het deel groter dan DX) of er wordt een kadertje getoond dat overeenkomt met het DX formaat. Het is een optische zoeker. Met een EVF zou het anders kunnen.
                      klaar, duidelijk en bijgeleerd, thx!

Comment

Ik zie het voordeel niet van een FF op DX mode te gebruiken. Je kan dit toch perfect nadien croppen. Het grote voordeel bij wildlife is dat je meer ruimte hebt om je onderwerp te vangen. Ik spreek dan over vogels bijvoorbeeld. Als je in DX mode zit verlies je alles dat er eventueel buiten komt. In FX mode kan je nadien bijcroppen tot DX mode maar andersom niet.

Ikzelf heb overigens ook de D750. En ben er uiterst tevreden van! Hoge ISO's zonder veel ruis en heel erg goede AF.
                        Mvg,
                        Gregory
                        www.gvg-photo.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
                          Ik zie het voordeel niet van een FF op DX mode te gebruiken. Je kan dit toch perfect nadien croppen. Het grote voordeel bij wildlife is dat je meer ruimte hebt om je onderwerp te vangen. Ik spreek dan over vogels bijvoorbeeld. Als je in DX mode zit verlies je alles dat er eventueel buiten komt. In FX mode kan je nadien bijcroppen tot DX mode maar andersom niet.
                          Het grote voordeel om in DX te gaan en niet achteraf te croppen is dat de lichtmeter alleen rekening houdt met het DX beeld in DX mode. Voor vogels tegen een blauwe hemel zal het waarschijnlijk weinig verschil maken maar als er een wolk of de zon in het FX beeld zit en niet in het DX beeld dan weer wel.
                          Een andere voordeel van DX mode is dat de snelheid (FPS) meestal wel iets hoger is. Dat kan ook interessant zijn voor vogels.

Comment

volgens mij kader je nauwkeuriger rustig achter de comuter, dan met een camera met een lange tele ero.

je mag jezelf in gerust uets wijsmaken.......
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              volgens mij kader je nauwkeuriger rustig achter de comuter, dan met een camera met een lange tele ero.

je mag jezelf in gerust uets wijsmaken.......
                              Aan uw tekst te lezen kan je beter eerst reageren en dan pas alcohol drinken

Lees hier anders eens: (vb Nikon D7200 cropmode)

One other feature we're particularly keen on is the 1.3x crop mode. This not only trims the 24-megapixel image frame down to a 15.4-megapixel crop but also condenses the autofocusarea to cover the majority of the frame.

Comment

Nog een ander artikel

The second advantage is that with the DX crop, the area of the autofocus points as seen in the Viewfinder reaches much closer to the sides of the effective frame. This will allow you to track and capture a moving subject throughout almost the entire width of the active frame (when using continuous AF-C Focus Mode), or enable you to focus on and capture a still subject most anywhere in the frame without having to lock focus and reframe (when using single-shot AF-S Focus Mode).

Staat een mooie afbeelding bij zodat het duidelijker is...

Comment

Working...
                                X