Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera ... help!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe camera ... help!

Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht

De Olympus OM-D E-M5 Mark II lijkt me wel een goede camera. Vraag me enkel wel af of je iets aan kwaliteit gaat inleveren door de kleinere sensor tov een APS-C sensor. En lees veel over shutter shock. Komt dat veel voor of is het minimaal?

De Fuji X-T10 staat ook bovenaan op dit moment. Goede specificaties en een mooi arsenaal aan lenzen. Fuji heeft een aantal mooie zoomlenzen en ook een paar mooie primes. Ben er nog niet uit wat ik precies wil. Het gemak van een zoom (niet wisselen en maar 1 lens mee/iets inleveren qua kwaliteit en niet lichtsterk) of dat ik voor primes ga (goede kwaliteit, lichtsterk, goed voor de creativiteit/wisselen van lenzen (kun je net dat ene shot missen), geen zoom (met de benen indien mogelijk)).
    De OMD EM5 die ik heb is model I... geen last van shutter shock
    Beeldkwaliteit... daar zou je nog van opkijken... een grotere sensor is in principe beter... maar het is ook moeilijker om een lens te maken voor een grotere sensor dan voor een kleinere. Goed glas voor een FF camera kost veel geld.. zeker voor de laatste generaties camera's die een serieus hoge resolutie hebben.
    Perfect voorbeeld wat er kan op sensor vlak en kleine lensjes zijn Smartphones. Die sensor's zijn piepklein (iphone 6 sensor is kleiner dan die van de basis compactjes)
    De beeldkwaliteit van deze smartphones van de laatste generaties is zeer goed te noemen ... en dat geldt dus zeker voor M43 camera's.

Mijn GM5 MFT doet nauwelijks onder op vlak van high iso tegenover mijn Fuji X-10... maar deze laatste heeft dan anderzijds geweldig mooie Jpegs

Een A7 is ook interessant.. maar langs de andere kant zijn de lenzen weeral groter... zeker als je bv de 35 1.4 bekijkt
    In dit geval loop ik toch liever rond met mijn X-T10 en 35 1.4.
    Langs de andere kant kan je met een A7 ook compact op stap met bv de Sony 28 2.0 of met één van de Zeiss Loxia lenzen (manueel)

Welk systeem je ook kiest... er is tegenwoordig maar weinig reden tot klagen over de beeldkwaliteit.
    Alleen als je de limiet van een toestel gaat opzoeken zal je de verschillen natuurlijk zien.
    Het hangt ook af waarvoor je de camera wil gebruiken ... en zo te zien voor jouw behoeften en eisen zie ik geen probleem met een M43 of APS systeemcamera.
    Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      De OMD EM5 die ik heb is model I... geen last van shutter shock
      Beeldkwaliteit... daar zou je nog van opkijken... een grotere sensor is in principe beter... maar het is ook moeilijker om een lens te maken voor een grotere sensor dan voor een kleinere. Goed glas voor een FF camera kost veel geld.. zeker voor de laatste generaties camera's die een serieus hoge resolutie hebben.
      Perfect voorbeeld wat er kan op sensor vlak en kleine lensjes zijn Smartphones. Die sensor's zijn piepklein (iphone 6 sensor is kleiner dan die van de basis compactjes)
      De beeldkwaliteit van deze smartphones van de laatste generaties is zeer goed te noemen ... en dat geldt dus zeker voor M43 camera's.

Mijn GM5 MFT doet nauwelijks onder op vlak van high iso tegenover mijn Fuji X-10... maar deze laatste heeft dan anderzijds geweldig mooie Jpegs

Een A7 is ook interessant.. maar langs de andere kant zijn de lenzen weeral groter... zeker als je bv de 35 1.4 bekijkt
      In dit geval loop ik toch liever rond met mijn X-T10 en 35 1.4.
      Langs de andere kant kan je met een A7 ook compact op stap met bv de Sony 28 2.0 of met één van de Zeiss Loxia lenzen (manueel)

Welk systeem je ook kiest... er is tegenwoordig maar weinig reden tot klagen over de beeldkwaliteit.
      Alleen als je de limiet van een toestel gaat opzoeken zal je de verschillen natuurlijk zien.
      Het hangt ook af waarvoor je de camera wil gebruiken ... en zo te zien voor jouw behoeften en eisen zie ik geen probleem met een M43 of APS systeemcamera.
      Heel erg bedankt voor je toevoeging. Keuzes keuzes waarom is er zoveel haha. Zal snel eens een fotozaak induiken om het 1 en ander eens vast te houden en proberen. Hopelijk zelf wat foto's mee te mogen en kunnen nemen en op eigen monitor te kunnen bekijken. En eens zien hoe groot (of klein) en hoe zwaar ze in de hand voelen inclusief diverse lenzen.
      "The only easy day was yesterday"

Comment

Zijn er mede forummers die ervaring hebben met de Samsung NX500? Op het eerste gezicht lijkt me dit een heel mooi toestel. Licht, compact en een mooie verzameling aan lenzen. Vind de lenzen van Samsung ook erg mooi, compact en licht en niet te vergeten goed betaalbaar. Maar hoe is de kwaliteit van dit toestel en lenzen? Hoe presteert de AF (bij daglicht/bij slecht licht en qua snelheid), hoe is de ruis op hogere ISO, kwaliteit van de foto's (schiet altijd in RAW) en hoe is de kwaliteit van de lenzen?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kom hier nog niets over tegen. Dus ik ben heel benieuwd

Comment

Het is alweer even geleden. Maar heb ondertussen een keuze gemaakt. Het is de Samsung NX500 geworden. Heel mooi compact toestel. Heb deze nu met de 16-50 kitlens en de 30mm f/2.0. Vooral die laatste is superscherp. Ik kan deze camera zeker aanbevelen.

Comment

Working...
          X