Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoopadvies ivm Micro Four Thirds

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Aankoopadvies ivm Micro Four Thirds

    Dit is toch wel een hele mooie DOF vind ik!

    grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #32
      Re: Aankoopadvies ivm Micro Four Thirds

      Nogmaals dank voor de info en de antwoorden die ik kreeg op mijn vraag.
      Ik kan me wel vinden in de reacties van Funcky, en het statement 'FF bestaat eigenlijk niet, de term kwam er door vergelijking met klein beeld camera's. Het is enkel een kwestie van lens en sensor op elkaar af te stemmen'.
      Ik zocht nog wat verder online, en vond (voor de geïnteresseerde onder jullie) ondermeer volgende site die dit perfect uitlegt en illustreert met voorbeelden :


      Nog ter info : ik maak voornamelijk (veel) foto's tijdens reizen en lange wandelingen (vandaar het belang van compact en licht), en van onze kinderen (vandaar de navraag ivm mogelijkheden qua DOF). Tijdens die reizen wil ik de landschappen wel prima in beeld brengen. Ook HDR fotografie staat op mijn wenslijstje; is nu zeer moeilijk met D3100 vermits alles manueel hoeft te gebeuren.

      Zoals hoger vermeld ben ik idd eens een fotozaak binnengewandeld met hogervermelde wensen. Het antwoord was dat de Nikon D5500 aan al mijn wensen voldeed... (licht is die wel, maar compact niet echt - samen met mijn 18-270 lens is het ook niet te vergelijken met een Olympus, denk ik). Een OMD was in die zaak ook niet te vinden. Iemand trouwens een tip ivm een goede fotozaak in de buurt van Aalst ?

      Het enige wat me eigenlijk weerhoudt om de OMD-5 (en bijhorende lenzen) aan te schaffen is de (maar) 16MP en het hoge batterijverbruik. Terwijl dat laatste waarschijnlijk wel een heel slecht argument is...
      De OMD-5 vergelijken met mijn D3100 is ook niet echt de bedoeling omdat ik die hoedanook wil upgraden. Eigenlijk gaat het dan eerder over de vergelijking tussen een D5500 en OMD-5. En vermits ik hoedanook een extra <18 lens wil (voor landschapsfotografie) en dergelijke lens voor Olympus blijkbaar een stuk goedkoper is dan Nikon, maakt dat een deel van het prijsverschil tussen de twee body's goed.

      Comment


      • #33
        Re: Aankoopadvies ivm Micro Four Thirds

        Ook nog dit : ook de hogere ISO mogelijkheden lijken eerder voorkeur te geven naar de D5500 toe.

        Eén ding is me alvast duidelijk. Uit voorgaande antwoorden heb ik heel wat opgestoken, en de uiteindelijke beslissing blijft een keuze over wat ik zelf het belangrijkste vind. Buiten het formaat en gewicht lijken er geen argumenten pro systeemcamera te zijn. Lijkt me wel dat dat de komende jaren nog snel kan veranderen.

        ps : mijn vraag naar een tip ivm een goede fotozaak in de buurt van Aalst blijft gelden. Alvast bedankt.

        Comment


        • #34
          Re: Aankoopadvies ivm Micro Four Thirds

          Oorspronkelijk geplaatst door p3112 Bekijk bericht

          Het enige wat me eigenlijk weerhoudt om de OMD-5 (en bijhorende lenzen) aan te schaffen is de (maar) 16MP en het hoge batterijverbruik. .

          Voor de 16MP hoef je het dan zeker niet te laten. Hoeveel professionele fotografen werken er niet nog met een D3S ( 12MP) en met een D4(S) 16 mp....
          Mvg,
          Gregory
          www.gvg-photo.com

          Comment


          • #35
            Re: Aankoopadvies ivm Micro Four Thirds

            Oorspronkelijk geplaatst door p3112 Bekijk bericht
            Nogmaals dank voor de info en de antwoorden die ik kreeg op mijn vraag.
            Ik kan me wel vinden in de reacties van Funcky, en het statement 'FF bestaat eigenlijk niet, de term kwam er door vergelijking met klein beeld camera's. Het is enkel een kwestie van lens en sensor op elkaar af te stemmen'.
            Ik zocht nog wat verder online, en vond (voor de geïnteresseerde onder jullie) ondermeer volgende site die dit perfect uitlegt en illustreert met voorbeelden :


            Nog ter info : ik maak voornamelijk (veel) foto's tijdens reizen en lange wandelingen (vandaar het belang van compact en licht), en van onze kinderen (vandaar de navraag ivm mogelijkheden qua DOF). Tijdens die reizen wil ik de landschappen wel prima in beeld brengen. Ook HDR fotografie staat op mijn wenslijstje; is nu zeer moeilijk met D3100 vermits alles manueel hoeft te gebeuren.

            Zoals hoger vermeld ben ik idd eens een fotozaak binnengewandeld met hogervermelde wensen. Het antwoord was dat de Nikon D5500 aan al mijn wensen voldeed... (licht is die wel, maar compact niet echt - samen met mijn 18-270 lens is het ook niet te vergelijken met een Olympus, denk ik). Een OMD was in die zaak ook niet te vinden. Iemand trouwens een tip ivm een goede fotozaak in de buurt van Aalst ?

            Het enige wat me eigenlijk weerhoudt om de OMD-5 (en bijhorende lenzen) aan te schaffen is de (maar) 16MP en het hoge batterijverbruik. Terwijl dat laatste waarschijnlijk wel een heel slecht argument is...
            De OMD-5 vergelijken met mijn D3100 is ook niet echt de bedoeling omdat ik die hoedanook wil upgraden. Eigenlijk gaat het dan eerder over de vergelijking tussen een D5500 en OMD-5. En vermits ik hoedanook een extra <18 lens wil (voor landschapsfotografie) en dergelijke lens voor Olympus blijkbaar een stuk goedkoper is dan Nikon, maakt dat een deel van het prijsverschil tussen de twee body's goed.
            Even een overzicht.

            De Nikon D5500 sensor is superieur aan de OMD laat daar geen twijfel over bestaan.

            Ook high op Iso komt de OMD niet in de buurt van de Nikon zoals ik in post 3 al aangaf.
            Hier haal je u voordeel uit als je bewegende voorwerpen fotografeert in minder goede lichtomstandigheden (honden, mensen, kinderen)
            Bij statische onderwerpen haal je voordeel met de OMD door het excellente IBIS systeem die superieur is aan IS in lenzen (in vergelijking met mijn Canon lenzen zoals de 15-85 IS die ik vroeger gebruikte op mijn 550D)

            De OMD EM5II heeft een grote en hele goede EVF ter grootte van een optische zoeker van een FF camera, waar je direct Witbalans, beeldscherpte en belichting ziet en die ook heel handig is voor Macro fotografie en het gemakkelijk maakt om manueel te focussen. (automatische uitvergroting in te stellen 5X,7x,10, focus peaking enz)
            De Nikon heeft een Optische zoeker... die minder op een zoeker lijkt maar eerder op een kijk-tunnel.
            Een Optische zoeker daar heb je IMHO weinig aan... dat is mijn mening en daar zijn al hevige discussies hier op BD daarover geweest en ik ben niet van plan om hierover nog zelf in te gaan want dit is een discussieonderwerp op zich.
            U heeft een optische zoeker nu.. dus u weet wat dit betekend voor u.

            De Accu duur van een OMD is gevoelig inferieur aan een D5500 ... wat normaal is door het verbruik van de EVF.
            Indien u het LCD scherm zou gebruiken dan de Accu duur ook snel dalen van de Nikon... dus hier is een OVF zeker een voordeel.
            Ik doe ongeveer 300 shots met afwisselend preview en overzichtelijk kijken inbegrepen... maar dat kan voor jou meer zijn of minder.
            Ik schiet zelden meer dan 300 shots per dag.. maar neem toch altijd een reserve accu mee omdat je niet altijd met een volle accu van start gaat.

            Het voordeel van betere DOF controle op een APS is in principe beter maar dat alles hangt af van welke lens u gebruikt op de OMD.
            Uiteraard als u een Nikon 17-55 2.8 zou gebruiken dan heb u een betere Dof controle dan een OMD met 12-40 2.8 ( F4.2 tegenover F5.6 EQ. FF)
            Maar de afmetingen zijn ook frappant... tja..ook met de kleine D5500 ....en als compactheid u ding is http://camerasize.com/compact/#580.322,594.412,ha,t
            De EM5 MKII met 12-40 is wel volledig weather sealed.
            Dus hier geldt dus wat je zelf verlangt..

            Burst is voor beiden 5 fps geloof ik (met AF) en voor de OMD 10 fps (zonder AF)

            Sluitertijd is max. 1/4000 voor de Nikon en 1/8000 voor de OMD (1/16.000 elektronisch)

            Video is beter op de OMDMKII vanwege de hogere bitrate en de zeer goede IBIS

            De OMD heeft 16mp aan boord en de Nikon heeft er 24 .. en dat is wel een heus verschil.
            Bovendien is DR, high Iso en kleurdiepte gevoelig beter bij de Nikon.
            Samen met de iets betere DOF controle kan dit een reden zijn om voor de D5500 te gaan.

            De OMD is een Classy Body, volledig metaal, weerbestendig en heeft een stevige bouwkwaliteit.
            De camera is heel compact en zeker met de primes zoals de 12mm 2.0, 45 1.8, 25 1.8, Pana-Leica 15 1.7, Pana 20 1.7, Pana 14 2.5 enz...
            Er zitten ook nog een paar hele compacte Pancake zoomlenzen in het gamma.
            AF van mijn OMD(MKI) is zeer snel maar ik vind hem niet geschikt voor sport of dergelijke...

            Indien u de OMDEM5II in gedachten hebt.. overweeg of kijk dan ook eens naar de Fuji X-T10 die binnenkort verkrijgbaar is.
            Compact, Classy en mooie objectieven in het gamma..
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #36
              Re: Aankoopadvies ivm Micro Four Thirds

              Mooie samenvatting, goede tips. Leuk forum.
              Allen bedankt.

              Comment

              Working...
              X