Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

@ Funky

...ga dat niet allemaal quoten
    Jij hebt ze beide in de praktijk, dus dat is je voordeel.
    Ik ga verder op welke samples die ik zie op H res. en het feit dat de 175mm toch scherper is op max bereik als de 150mm.
    Verder ga ik er van uit dat ik die vaker in dit hoger bereik zal gebruiken. Dat was met mijn 80-200mm Nikon ook zo, meestal rond >160mm.
    Ik neem graag portretten en dat was daar de ideale lens voor.

Anyway, dat die zoom-stand hervat is ook goed om te weten, zeker bij een lens die niet langer wordt. (Was ook een minpuntje voor mij.)

Op dit ogenblik overweeg ik de Fuji 56mm 1.2 of de Pana 42.5mm 1.7 ...
    Als ik zie hoe scherp die 30mm macro is op 2.8 met MFT formaat is dat soms wel ff wauw... Ik denk dat ik dat ook van die 42.5mm 1.7 met OIS mag verwachten, met wat meer bokeh.
    Last edited by w00ha; 11 juli 2015, 21:30.

Comment

@Wh00ha

Ja echt wel... de 45-175 is zeker scherper op het lange eind dan de 45-150.. en heeft minder lichtafval...
      Hier trek ik Photozone in twijfel... hadden zij een slechter exemplaar ? Zijn de laatste 45-175 versies verbeterd ? Ik weet het niet.. (ik heb vroeger ook een minder scherp exemplaar gehad van een Canon 24-105 en 100-400)

De jongste kleine 35-100 is ook een goed lensje denk ik (zoals je zelf ook al aangaf).. (toch volgens hetgeen ik al gezien heb aan samples).. maar het bereik is voor mij te klein.
      De 45-145 en de 45-175 zijn ook de perfect "ZOO" lenzen.
      De 45-200 is te groot, te zwaar (weegt het dubbel) en zoals je zelf al zei.. niet de beste van de reeks (maar laat wel het meeste licht door op andere brandpunten waar de grootte voor iets tussen zit)
      Idem voor de 100-300 (deze lens is ideaal voor vogeltjes als ze scherp genoeg is op 300mm... waar ik mijn twijfels aan heb)

De Fuji 56 1.2 lijkt mij ook wel een fameuze lens.. maar ik geef zoveel geld niet meer aan een lens die ik te weinig ga gebruiken.
      Maar als je veel portret doet .. dan is dat de investering waard.

De tegenhanger voor de 56 1.2 in M43 is de Nocticron 42,5 1.2. (dat weet je wel)
      Persoonlijk volgens hetgeen ik al gezien heb vind ik dat de 42,5 veel meer pop en wow is, veel meer dan bv de 75 1.8 van Oly die ik gehad heb.
      Ondanks de grotere DOF is de Bokeh (kwaliteit van de DOF) veel mooier van de Nocticron... karakteristiek en gedrag van een Leica
      Maar 1500 euro voor een Prime 42,5mm ... dat heb ik er niet voor over ... dan is de Pana 42,5 1.7 interessanter en ook de Fuji 56 1.2 is daarentegen een koopje.
      Das zo een beetje hetzelfde verhaal dan de Zeiss-Sony 35 1.4... wat een machtige scherpe lens (1.4) met een mooie Bokeh... maar 1500 euro voor een 35 1.4 vind ik veel ..ondanks dat 35mm mijn meest gebruikte lens is.
      Dan heb ik toch liever mijn Fuji en 23 1.4 (35 EQ.) die bijna half zoveel kost en veel compacter is... ondanks dat de Zeiss superieur is.
      Last edited by Funcky; 12 juli 2015, 10:50.
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Op de GM5 heb ik de volgende lenzen:
        Olympus 2.0 12mm
        Olympus 1.8 45mm
        Sigma 2.8 30mm
        Superzoom Olympus 14-150mm
        Mini zoom 12-35mm
        Panasonic 14mm (de kleinste optie)

Dat werkt allemaal prima en is ook vrij compact.
        Ik heb ook nog de Panasonic 1.7 20mm maar die is eigenlijk iets te dik. Ik wil die (en de sigma 30mm) samen nog een keer vervangen door iets rond de 17-25mm.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

De GM5 en de 45-175
          Beeldhoek FF EQ 90-350 in zakformaat

Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            De GM5 en de 45-175
            Beeldhoek FF EQ 90-350 in zakformaat
            Ziet er nog redelijk compact uit.
            Nu nog enkele foto's getrokken met lens zelf op 45 en 175mm graag...

Comment

@wh00ha
              Vanwege verlof ben ik er wat later mee.
              Zoals gevraagd, hier twee foto's van de 45-175..... één op 45 f4 en op twee op 169 5.6.
              Ik beperk me tot twee foto's vermits ik hier al enkele foto's geplaatst heb (uit respect voor het reglement hier)

Op 45 F4
              Last edited by Funcky; 8 augustus 2015, 12:42. Reden: Recenter voorbeeld

Comment

op 169 5.6

Comment

@Funky

De foto op 45mm ziet er goed uit qua kleur en bokeh en het onderwerp uiteraard ook

Op die onderste foto zou je niet direct zeggen dat die op 170mm is genomen.
                  In principe had ik daar 'n ook portret foto verwacht.
                  Anyway, ik zal in de toekomst nog wel vaker wat zien met deze lens.

Ik mag dus veronderstellen dat je kan zeggen dat dit objectief zijn geld waard is?

Comment

w00ha

Ja misschien had ik daar ook beter een portretfoto gezet... want ik veronderstel dat je de bokeh wou beoordelen.
                    Aan de 170 mm foto liggen achterliggende bladeren op korte afstand van het aapje.
                    Hieronder een beter vergelijk.

Het lensje is zeker de 360 euro waard.
                    Het elektrisch zoomen is zalig om mee te werken, via de ring zeer snel naargelang je handbeweging en de via de lever traag (voor video)/
                    De motoren hoor je niet en van vibratie merk je ook niets.

45 4.0

175 5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      w00ha

Ja misschien had ik daar ook beter een portretfoto gezet... want ik veronderstel dat je de bokeh wou beoordelen.
                      Aan de 170 mm foto liggen achterliggende bladeren op korte afstand van het aapje.
                      Hieronder een beter vergelijk.
                      Ja, idd die onderste foto is wat ik wou beoordelen. Ziet er goed uit imo.
                      En ja, ook het EZ systeem lijkt dan mee te vallen.
                      Heb je enige hinder gehad van extra accu verbruik?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        Ja, idd die onderste foto is wat ik wou beoordelen. Ziet er goed uit imo.
                        En ja, ook het EZ systeem lijkt dan mee te vallen.
                        Heb je enige hinder gehad van extra accu verbruik?
                        Ik merk niets opvallend aan de accuduur vermindering van de toch al krappe autonomie.
                        Tijdens het verlof een dagje Pairi Daiza gedaan en ik had juist een overgang van tweede naar eerste streepje over na de ong. 150 foto's.

De Bokeh is niet zo snel nerveus... ook niet bij moeilijke verwarrende achtergrond...
                        Hoge lichten rondingen zijn egaal maar eliptisch met een minimum aan uienringen bij 175 5.6 (bij 45mm nihil) en waar je de diafragma lamellen niet kan tellen (of zeer moeilijk) dankzij de 7 afgeronde lamellen.

Voor wat het is... deze lens is zo goed dan het maar kan zijn voor 350 euro.
                        Ongelooflijk compact en licht ... als je weet dat deze lens niet uitschuift bij Zoomen (of AF)
                        Voor Video zeker een must have.

Comment

Working...
                        X