Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

Nieuw op de kleine GM5, de Panasonic 30mm f2.8 macro.
    Deze gekocht, dank zij een tip van Funcky

Veel ervaring heb ik niet met macro. Dit is dus mijn eerste echte macro lens.
    Ik vind dit een prima aanwinst voor mijn mini MFT systeem. (en betaalbaar)
    Niet echt geschikt voor beestjes, maar alé

Comment

Idd... de GM5 en de 30 2.8 macro... deze twee zijn voor elkaar gemaakt
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Zoals w00ha al vermelde,

De GM5 is dus echt wel een "mini" MFT .
        Alhoewel bv een Sony RX100 of Pana LX100 zeer goede close-up eigenschappen heeft... komen ze niet in de buurt van deze GM5 met dedicated Macro lens.

Hieronder een voorbeeld

Hier komt de bovenste macro uit

Hieronder de crop van bovenste macro
        Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Fantastische macro komt de rx100 inderdaad niet aan
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Dit lensje is echt scherp.(zeker voor de prijs)

Er is nog zo'n lens van Pana die me ook erg aanspreekt vermits ik graag portretten neem.

Find the perfect camera lenses here, the most comprehensive source for unbiased, trustworthy, and lab tested camera lens reviews, including point and shoot, DSLR, Micro Four Thirds, system cameras, and more.

Hier staan mooie vb foto's waarvan de hond op het strand me echt aanspreekt.

Olympus heeft op dit ogenblik de 45mm1.8 in promo staan en deze pana is wel wat duurder...maar
            Je krijgt dan wel een (volgens sommige MFT gebruikers) nog beter resultaat met OIS erbij.

Comment

Ondertussen nog een Panasonic 45-150 gekocht vanwege de zeer goede reviews.
              Het is altijd bang afwachten of de lens wel behoorlijk presteert.
              De bouwkwaliteit op de reviews zijn gemengde meningen.

Hier mijn indruk.
              De 45-150 is grotendeels van metaal.
              De inner tube is uit kunstof en de scherpstel en focus ring ook.
              Mount is metaal.
              De lens is scherp in het centrum op alle brandpunten...
              Ook in de hoeken geen reden tot klagen.
              Bokeh voor zo'n lens is uitstekend. Ook op 40mm.
              Ringen voor focus en scherpstelling zijn soepel.
              De lens doet niet onder voor bv een Canon 70-300 IS ... (Een lens met goede reputatie)
              De lens is scherper op 150mm dan mij Olympus 14-150 (aannemelijk gezien deze laatste een groot bereik heeft)
              Voor de prijs van 245 euro... Kan je niet mislopen...
              Op de GM5 ideaal vanwege de heel compacte vormgeving en het pluimgewicht.
              Deze lens is een echte aanrader voor diegenen die een heel lichte compacte en scherpe lens willen met daarbij nog eens een uitstekende stabilisatie. .

Toppertje
              Last edited by Funcky; 4 juli 2015, 12:49. Reden: foutje 40/45mm correctie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                ...
                Op de GM5 ideaal vanwege de heel compacte vormgeving en het pluimgewicht.
                Deze lens is een echte aanrader voor diegenen die een heel lichte compacte en scherpe lens willen met daarbij nog eens een uitstekende stabilisatie. .

Toppertje
                Thnx voor de toelichting.
                Zou je "for the looks" een foto kunnen posten als die op de GM5 staat?
                Ik dacht dat de 45-175mm de beste optische prestatie's had en de 45-200mm de slechtste.
                De 175 is wel aan de grote kant en heeft EZ (maar wordt niet langer), wat ook weer extra stroom van dat arm batterij'tje vreet.

Comment

@wh00ha

Ik heb ook getwijfeld tussen 4 modellen.. 35-100/45-175/45-200/45-150
                  Uiteindelijk voor de laatste gegaan omdat deze voor mij het beste compromis is tussen scherpte/afmetingen en gewicht / bereik / bokeh-kwaliteit / prijs
                  zoals gevraagd 3 foto's .. hoe het eruit ziet met de GM5.
                  Op statief monteren is ook mogelijk... indien plate niet te groot is zoals foto 3.

Comment

@wh00ha

Ik heb ook getwijfeld tussen 4 modellen.. 35-100/45-175/45-200/45-150
                    Uiteindelijk voor de laatste gegaan omdat deze voor mij het beste compromis is tussen scherpte/afmetingen en gewicht / bereik / bokeh-kwaliteit / prijs
                    zoals gevraagd 3 foto's .. hoe het eruit ziet met de GM5.
                    Op statief monteren is ook mogelijk... indien plate niet te groot is zoals foto 3.
                    Dat ziet er in werkelijkheid nog zeer acceptabel uit.
                    Optisch is de 30-100mm de kleinste en de betere, maar ik wist niet dat deze 45-150mm ook voor de GM serie was uitgebracht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                      Dat ziet er in werkelijkheid nog zeer acceptabel uit.
                      Optisch is de 30-100mm de kleinste en de betere, maar ik wist niet dat deze 45-150mm ook voor de GM serie was uitgebracht.
                      Ik vond de verschillen onbenullig tussen de 35-100 en de 45-150... Maar dat is in real life dat ik dat vergeleken heb.
                      Ook de 45-175.... Verschil nihil... De 45-200 was wel merkbaar softness op tele.

Wat bedoel je met "maar ik wist niet dat deze 45-150mm ook voor de GM serie was uitgebracht." ???

Comment

Wat bedoel je met "maar ik wist niet dat deze 45-150mm ook voor de GM serie was uitgebracht." ???
                        Verkeerd of te rap gelezen denk ik. Het was de G-reeks.
                        Daar stond 'n foto met 4 lenzen, waarbij de 45-150mm de kleinste zoom was.
                        Per slot van rekening wil ik het ook licht en klein houden
                        De 35-100 is speciaal voor de GM serie.

Comment

Verkeerd of te rap gelezen denk ik. Het was de G-reeks.
                          Daar stond 'n foto met 4 lenzen, waarbij de 45-150mm de kleinste zoom was.
                          Per slot van rekening wil ik het ook licht en klein houden
                          De 35-100 is speciaal voor de GM serie.

http://www.dpreview.com/articles/001...ro-four-thirds
                          Ni erg ze... is maar een letterke verschil
                          Ja juist.. de 35-100 kan je met gelijk welk statief gebruiken ... deze is volledig op maat gemaakt voor de GM5. (steekt niet uit onderaan)

Eigenlijk zijn er al enkele lenzen uit voor de GM5

De 12-32
                          De 35-100
                          De 42 1.7
                          De 30 2.8
                          En dan ook de de remake van de 14mm 2.5 die nu kleiner is dan voorheen

Comment

Ondertussen de 45-150 geruild voor de 45-175.
                            Het gesloten systeem van de 45-175 waar alles intern gebeurd sprak me teveel aan om te kunnen weerstaan.
                            Ook de powerzoom voor video is één van de redenen voor de switch en de 25mm extra reach is mooi meegenomen.
                            De lens is iets lichtsterker dan het kleinere broertje die al gauw 5.6 aangeeft bij 105 mm tegenover 5.3 op 122mm.
                            Dank zij een belletje van W00ha is er een lampje gaan branden bij mij.
                            Niet dat de 45-150 slecht is... Integendeel... Ik hoopte zelfs dat de 45-175 optisch even goed zou zijn... en dat is hij.

Er zijn weinig reviews te vinden over deze powerzoom en als je dan al iets vindt dan zijn de recensies tegenstrijdig.
                            Hoedanook... Beide lenzen zijn een aanrader.
                            Wat de beste lens is, hangt af wat je zelf wil... Met geen van beide kan je mislopen.

Comment

...
                              Niet dat de 45-150 slecht is... Integendeel... Ik hoopte zelfs dat de 45-175 optisch even goed zou zijn... en dat is hij.

Er zijn weinig reviews te vinden over deze powerzoom en als je dan al iets vindt dan zijn de recensies tegenstrijdig.
                              Hoedanook... Beide lenzen zijn een aanrader.
                              Wat de beste lens is, hangt af wat je zelf wil... Met geen van beide kan je mislopen.
                              Van de bestaande 3 zoom's is de 45-175mm optisch de betere. (de nieuwe 35-100mm is de beste)
                              Ik weet dat je minder waarde hecht aan reviews, maar op de volgende site vind je imo toch zeer correcte info over lenzen.
                              Als je gewoon al naar de MTF waarden kijkt qua scherpe is dat al 'n goede raadgever.

Samengevat concludeer ik dat de 45-200mm optisch de slechtere is.
                              De 45-175mm de beste en de 45-150mm ergens tussenin aanleunend bij de 175mm.
                              Het feit dat die zijn lengte behoud vind ik ook goed, maar die EZ?.. zal ik wel horen van je

Betreft die site: als je de Pana 30mm 2.8 macro bekijkt op deze site, zie je ook hoe goed dat die scoort...wat we beide al ondervonden hebben dat 't ook klopt

O.T. :Hier kan je ook je de 23mm 1.4 Fuji vinden. Je vindt er redelijk veel en ze hanteren steeds dezelfde criteria en meet gegevens, alsook dezelfde sample picture locatie.

Comment

Van de bestaande 3 zoom's is de 45-175mm optisch de betere. (de nieuwe 35-100mm is de beste)
                                Ik weet dat je minder waarde hecht aan reviews, maar op de volgende site vind je imo toch zeer correcte info over lenzen.
                                Als je gewoon al naar de MTF waarden kijkt qua scherpe is dat al 'n goede raadgever.

Samengevat concludeer ik dat de 45-200mm optisch de slechtere is.
                                De 45-175mm de beste en de 45-150mm ergens tussenin aanleunend bij de 175mm.
                                Het feit dat die zijn lengte behoud vind ik ook goed, maar die EZ?.. zal ik wel horen van je

Betreft die site: als je de Pana 30mm 2.8 macro bekijkt op deze site, zie je ook hoe goed dat die scoort...wat we beide al ondervonden hebben dat 't ook klopt

O.T. :Hier kan je ook je de 23mm 1.4 Fuji vinden. Je vindt er redelijk veel en ze hanteren steeds dezelfde criteria en meet gegevens, alsook dezelfde sample picture locatie.
                                http://www.ephotozine.com/article/fu...s-review-23524
                                Wh00ha ...Ik heb alle reviews gelezen die beschikbaar waren... ook op you tube.
                                Het zijn er bitter weinig om er echt een conclusie uit te trekken.
                                Maar je weet het... ik ga niet echt af op een review en wil toch altijd de lens zelf testen.
                                Op Photozone zou de 45-175 kwa scherpte minder goed scoren op 175/5.6 dan de 45-150... alhoewel ... moeilijk te zeggen.. de testen zijn op verschillende camera's gedaan.
                                DXO ook geeft een betere score voor de 45-150... beide op GM1 bekeken. (resolutie idem)
                                CameraStuff zegt dat de 45-150 iets beter is kwa scherpte .. maar CA en vignettering zou hoger zijn van het kleine broertje.
                                SLR GEAR... niks te vinden (vind ik persoonlijk de beste website voor lenzen)

Voor de 23 mm 1.4 trek ik ephotozine in twijfel over de algemene curve
                                Ook de Leica 15 1.7 .. maar ik ga hier niet in detail want zoiets wordt dan een eindeloze discussie.

Toch moet ik ephotozine ergens gelijk geven...
                                De 45-175 doet het op 175mm F8 niet beter dan op 5.6 (wel een beetje lichtafval op 5.6 ..maar minder dan de 45-150)
                                Scherpte in het centrum is naar mijn mening iets beter op 175 5.6 dan de 45-150 op 150 5.6 (zelfde mening dan ephotozine)
                                In de hoeken zijn ze mekaar gewaagd...
                                Bokeh lijkt iets beter op het grotere broertje... maar nogmaals .. de verschillen zijn echt klein en geen reden om de éné boven de andere te kiezen.

Bouwkwaliteit van de 45-150 is zeer goed voor een lens van slechts 249 euro... die toch een metalen vatting en metalen mantel heeft maar de inner tube voelt wel goedkope plastiek aan.

De 45-175 heeft helemaal geen metalen mantel maar wel eentje in kunststof maar dan wel van goede kwaliteit.
                                Het feit dat alles binnenin gebeurd zonder langer te worden, geeft de lens een stevig en degelijk gevoel.
                                IOS uitzetten via knop is er niet bij.. dat moet in camera gebeuren als je dat wenst.
                                De lens voelt stevig maar weegt bijna niets...
                                De voorste focus ring is van harde plastiek.
                                De zoomring is in Rubber en voelt net zoals de focus ring heel soepel aan. (dat zijn we gewoon van Panasonic)

De EZ was ook mijn vrees dat deze te kunstmatig zou aanvoelen.
                                Niets van waar.
                                Je merkt nauwelijks dat dit een elektrisch gebeurd... zeer precies en direct met echt een minimum aan vertraging (via zoomring)
                                Zoom je gelijkmatig aan dan merk je niets.
                                Zoom je van 45 in één ruk naar 175 dan duurt dit ong. 1 seconde
                                Met de lever duurt dit 3 seconden(snel) tot 5 seconden als je trager wil zoomen... maar is dan ook meer aangewezen voor video
                                Alles gebeurd geruisloos.. wat bijdraagt dat je nauwelijks merkt dat het elektrisch gebeurd.
                                In ieder geval niet te vergelijken met compactjes en ook niet bijvoorbeeld te vergelijken met de FZ1000.

Tip.. als je de camera uitzet omdat je bijvoorbeeld accu wilt uitsparen.. dan zal telkens na het aanzetten je lens terug op 45mm beginnen.
                                Dit kan je instellen onder rubriek "VOORKEUZE" 7/8 onder "POWERZOOM" "zoom hervatten"
                                Eénmaal "zoom hervatten" op "ON" gezet dan zal je camera telkens je lens hervatten op de stand waar je hem het laatst op uitgezet hebt.

Handig weetje... bij het draaien aan de zoomlens hoef je de ring niet volledig rond te draaien om van 45 naar 175 te gaan... er is minder dan een kwart draai nodig wat toch ook positief is vind ik.
                                Er staan geen aanduidingen op je ring voor brandpunt ... dit is af te lezen op je EVF/LCD

Wat betreft de duur van de accu vanwege de power IOS en de EZ... dat moet ik nog afwachten omdat ik nu veel in de menu's zitten bladeren heb en mijn accu niet volledig opgeladen was.
                                Maar het blijkt toch mee te vallen.

Een 90-350 FF EQ van 9cm lang die niet langer word bij inzoomen en een gewicht van 210 gr.
                                Soepele focus-zoomring met een speling tolerantie die onbestaand is en met zoom en focus motoren die praktisch onhoorbaar zijn.. dat is top technologie
                                Last edited by Funcky; 11 juli 2015, 20:59.

Comment

Working...
                                X