Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zou ik iets missen als...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zou ik iets missen als...

Met de A6000 had ik toch niet de indruk dat ie trager was dan de D3100, misschien iets trager dan de D7000... voor sport of dynamische tracking misschien, maar met een burst van 11 misschien vlot te compenseren, nee?

Sent from my iPad using Tapatalk.
    Toon Nikonian
    D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Ik heb de overstap ook gedaan. Denk zelfs dat ik hier op het forum 1 van de eerste was. Ik moet wel zeggen dat het wennen is in het begin. Het is een heel ander toestel en ligt heel anders in de hand. Daar bovenop moet je dan nog wennen aan de knoppen die anders staan en aan het ontbreken van een optische zoeker. Ik ben gestart met een NEx 5r en sinds enkele dagen heb ik de a6000 wegens problemen met een lens. Van al het bovenstaande heb ik eigenlijk ge enkel probleem meer. Dit zijn gewoon zaken waar je moet aan wennen als aan een nieuwe wagen.
      Als ik 1 nadeel moet opnoemen waarom ik het niet zou doen is dit het huidige aanbod van de lenzen. Ik vind deze vrij prijzig en er is nog niet zoveel verkrijgbaar. Zeker niet in 2 de hands

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stevy Bekijk bericht
        Als ik 1 nadeel moet opnoemen waarom ik het niet zou doen is dit het huidige aanbod van de lenzen. Ik vind deze vrij prijzig en er is nog niet zoveel verkrijgbaar. Zeker niet in 2 de hands
        Ja, dat was me ook al opgevallen: E-mounts beperkt en de Zeissen zijn niet goedkoop!
        Maar met een adaptor ook alle A-mounts schijnt: werkt dat goed met zo'n adaptor?

Toon Nikonian

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
          Gisteren een fuji x100s vastgehad....kan niet zeggen dat ik onder de indruk was van de focussnelheid. (tov m'n oly omd)
          Dat is waar. Ik had een oude 50D en mijn AF was een stuk sneller dan die
          van de Fuji. Eén van de redenen waarom ik hem weggedaan heb.

Comment

Nog ff terugkomen op mijn opmerking over het donkere zoekerbeeld van gisteren, en de reacties daarop...
            - Inderdaad, een setting (op de Fuji toch) zorgt ervoor dat de EVF goed bruikbaar blijft in donkere omstandigheden.
            - Een OVF heeft geen blackout bij een burst van shots; hoogstens een soort effect dat je kan vergelijken met snel knipperende ogen.
            - Je kijkt NIET door de lens met een EVF. Je hebt namelijk geen spiegel . Je kijkt naar een elektronisch beeld, en dat moet continu ge-refreshed worden. Dat zorgt voor vertraging, hoe miniem ook, en blackout bij bursts.

Of je nu voorstander bent van EVF of OVF, dat is een kwestie van je eigen manier van werken en jouw soort foto's. Voor mij volstaat het dat er een uitstekende EVF in de X-T1 zit.

Het lensaanbod vind ook ik een grote factor om rekening mee te houden. Bij Fuji heb je over het algemeen zeer goed glas met een stevig prijskaartje. Toch blijft het allemaal aanvaardbaar qua omvang en gewicht omdat ze nu eenmaal voor APS-C sensors gekozen hebben. Bij Sony is het aanbod nog beperkter en moet je een beetje geluk hebben dat het net dat is wat je zoekt (Zeiss en G-reeks), maar Sony lijkt voor high-end meer de full frame richting te kiezen in combinatie met constante f/4 lenzen. (Daarmee maak ik een stevige veralgemening, maar zo bekijk ik het op dit moment.) Hoedanook heb je bij beide merken geen lensaanbod zoals voor Canon en Nikon mounts. Daarvoor is het nog te vroeg. Voor een systeemcamera met uitgebreider lensaanbod ben je misschien beter af met een micro four/thirds, maar dan moet je er de 2x crop bij nemen - eveneens een voordeel of nadeel afhankelijk van je fotografie.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Een overstap vraagt altijd even tijd om aan te passen. Maar voor mij zijn de stappen van KM7D naar a700 naar a900 naar Nex in elk geval véél kleiner dan bv. een stap van a900 naar om het even welke Canon-dslr zou zijn. Zelfs een Nex zonder EVF, OVF of tweede draaiwieltje is vertrouwder voor mij dan een Canon-dslr met twee wieltjes.

Ik denk dus dat het verschil bij een overstap voor velen niet in de eerste plaats gewenning aan mirrorless vraagt, maar eerder aan een ander merk met andere menu, iets andere functionaliteit en beeldverwerking in jpg soms (bv. hoe optimaal de DRO- en HDR-instellingen van Sony te gebruiken, e.d.m.).

Verder heb je inderdaad EVF/OVF (beide met hun voordelen), mogelijk iets ander AF-gedrag, hogere fps-rate, en vooral wat mij betreft: minder gewicht en volume, zeker in combinatie met primes.
              Last edited by K-2; 20 oktober 2014, 11:15.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Nog ff terugkomen op mijn opmerking over het donkere zoekerbeeld van gisteren, en de reacties daarop...
                - Inderdaad, een setting (op de Fuji toch) zorgt ervoor dat de EVF goed bruikbaar blijft in donkere omstandigheden.
                - Een OVF heeft geen blackout bij een burst van shots; hoogstens een soort effect dat je kan vergelijken met snel knipperende ogen.
                - Je kijkt NIET door de lens met een EVF. Je hebt namelijk geen spiegel . Je kijkt naar een elektronisch beeld, en dat moet continu ge-refreshed worden. Dat zorgt voor vertraging, hoe miniem ook, en blackout bij bursts.

Of je nu voorstander bent van EVF of OVF, dat is een kwestie van je eigen manier van werken en jouw soort foto's. Voor mij volstaat het dat er een uitstekende EVF in de X-T1 zit.

Het lensaanbod vind ook ik een grote factor om rekening mee te houden. Bij Fuji heb je over het algemeen zeer goed glas met een stevig prijskaartje. Toch blijft het allemaal aanvaardbaar qua omvang en gewicht omdat ze nu eenmaal voor APS-C sensors gekozen hebben. Bij Sony is het aanbod nog beperkter en moet je een beetje geluk hebben dat het net dat is wat je zoekt (Zeiss en G-reeks), maar Sony lijkt voor high-end meer de full frame richting te kiezen in combinatie met constante f/4 lenzen. (Daarmee maak ik een stevige veralgemening, maar zo bekijk ik het op dit moment.) Hoedanook heb je bij beide merken geen lensaanbod zoals voor Canon en Nikon mounts. Daarvoor is het nog te vroeg. Voor een systeemcamera met uitgebreider lensaanbod ben je misschien beter af met een micro four/thirds, maar dan moet je er de 2x crop bij nemen - eveneens een voordeel of nadeel afhankelijk van je fotografie.
                Als manueel focussen je niet afschrikt, heeft de Sony A7 zelfs een groter lensaanbod dan Canon/Nikon. Met de Metabones adapter behoud je bij Canon lenzen zelfs AF (wel zeer traag), IS en diafragma controle vanop de A7 body. Sony heeft trouwens ook kleine lenzen voor de A7 (als je tenminste voor de primes kiest). Voor mij blijft Carl Zeiss ook de nummer 1 qua lenzen (alleen al omwille van hun micro-contrast). Dat vond ik al toen ik nog helemaal niet van plan was om Canon te verlaten (altijd jaloers geweest op Zeiss lenzen die konden autofocussen op Sony camera's).
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                  Als manueel focussen je niet afschrikt, heeft de Sony A7 zelfs een groter lensaanbod dan Canon/Nikon. Met de Metabones adapter behoud je bij Canon lenzen zelfs AF (wel zeer traag), IS en diafragma controle vanop de A7 body. Sony heeft trouwens ook kleine lenzen voor de A7 (als je tenminste voor de primes kiest). Voor mij blijft Carl Zeiss ook de nummer 1 qua lenzen (alleen al omwille van hun micro-contrast). Dat vond ik al toen ik nog helemaal niet van plan was om Canon te verlaten (altijd jaloers geweest op Zeiss lenzen die konden autofocussen op Sony camera's).
                  Werkt AF ook met Nikon objectieven?

Toon Nikonian

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                    Ik spreek je niet tegen. Zeker niet wat de zeiss lenzen betreft

Manuele focus vind ik meer een noodoplossing, ook al heb ik analoog nooit anders gedaan. Het is gewoon zeer tijdrovend en het maakt bepaalde foto's onmogelijk, ook al kan je er heel bedreven in worden. Van adapters ben ik ook geen fan, al zien die Metabones er wel zeer goed uit en lees je hoofdzakelijk positieve dingen. Voor anderen is dit misschien de juiste oplossing, maar ik vind het nog teveel tussenoplossing op die manier.

Als ik bij Sony mocht winkelen, zou ik de A7r nemen met de Zeiss 16-35 en 24-70, en de 70-200G. Die 'heilige drievuldigheid' bieden ze dus wel, maar voor een stevige prijs en met slechts f/4. Ik weet dat je de A-mount ook nog hebt, maar dat illustreert nu net het feit dat Sony nog geen duidelijke lijn heeft getrokken. Het is mooi als je al Sony hebt, maar minder overtuigend als je van nul (her)begint. Omdat ik de aantrekkelijke A7 niet kan combineren met het aantrekkelijkere lensaanbod van Fuji (bijvoorbeeld 10-24, 18-55, 50-140 en later 140-400), ben ik nog altijd geneigd om de lenskeuze te laten doorwegen in het nadeel van de Sony. Wat niet is, kan natuurlijk nog komen...
                    Pieter
                    --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Toon Nikonian Bekijk bericht
                      Werkt AF ook met Nikon objectieven?
                      Ik zie deze staan: http://www.metabones.com/products/de...MB_SPNFG-E-BM2
                      Niet voor full frame geschikt. Ik kan er niet meteen uit afleiden of de elektronische communicatie ook de AF behoudt...
                      Pieter
                      --

Comment

Omdat ik de aantrekkelijke A7 niet kan combineren met het aantrekkelijkere lensaanbod van Fuji (bijvoorbeeld 10-24, 18-55, 50-140 en later 140-400), ben ik nog altijd geneigd om de lenskeuze te laten doorwegen in het nadeel van de Sony
                        Compenseert de F4 van Sony niet de 2.8 van Fuji doordat Sony minstens 1 stop iso voordeel heeft en ook nog op iso 100 (50?) kan werken in raw. (FF vs APS-C) ?

Comment

Adapters voor (F)E-mount zijn niet meteen mijn ding, maar zowat alle info hierover kan je via het forum dyxum.com vinden denk ik. Als je het er niet vindt, vraag het er dan maar eens. Er is daar zeker wel iemand die het antwoord heeft.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                            Compenseert de F4 van Sony niet de 2.8 van Fuji doordat Sony minstens 1 stop iso voordeel heeft en ook nog op iso 100 (50?) kan werken in raw. (FF vs APS-C) ?
                            In absolute cijfers misschien wel, maar het is mij meer te doen om de lichtsterkte naarmate het omgevingslicht minder wordt. Wijd open werken op f/2.8 is voor mij gebruikelijk, en ik zou er nog een lichtsterke prime (23 of 35mm) bij nemen voor als het nodig/nuttig is. Ik denk ook aan de AF performance bij minder licht. Die stop verschil speelt dan echt wel een rol. (Maar die uitspraak baseer ik op mijn ervaring met EOS apparatuur - kan hier ietwat anders liggen.)

Edit: mijn voorkeur ligt sowieso bij APS-C om wille van de omvang en het gewicht van de apparatuur in vergelijking met full frame. Bovendien vind ik de extra scherptediepte die de crop met zich meebrengt eerder een voordeel, omdat f/2.8 bijna altijd werkbaar blijft. Ik begrijp dat anderen net FF verkiezen om de nog kleinere scherptediepte. Dat is subjectief. De intrinsiek betere hoge-ISO-prestaties van een FF sensor zijn objectief vast te stellen en daarom verdwijnt een A7 niet van mijn radar.
                            Last edited by Pieter G.; 21 oktober 2014, 10:36.
                            Pieter
                            --

Comment

Ik spreek je niet tegen. Zeker niet wat de zeiss lenzen betreft

Manuele focus vind ik meer een noodoplossing, ook al heb ik analoog nooit anders gedaan. Het is gewoon zeer tijdrovend en het maakt bepaalde foto's onmogelijk, ook al kan je er heel bedreven in worden. Van adapters ben ik ook geen fan, al zien die Metabones er wel zeer goed uit en lees je hoofdzakelijk positieve dingen. Voor anderen is dit misschien de juiste oplossing, maar ik vind het nog teveel tussenoplossing op die manier.

Als ik bij Sony mocht winkelen, zou ik de A7r nemen met de Zeiss 16-35 en 24-70, en de 70-200G. Die 'heilige drievuldigheid' bieden ze dus wel, maar voor een stevige prijs en met slechts f/4. Ik weet dat je de A-mount ook nog hebt, maar dat illustreert nu net het feit dat Sony nog geen duidelijke lijn heeft getrokken. Het is mooi als je al Sony hebt, maar minder overtuigend als je van nul (her)begint. Omdat ik de aantrekkelijke A7 niet kan combineren met het aantrekkelijkere lensaanbod van Fuji (bijvoorbeeld 10-24, 18-55, 50-140 en later 140-400), ben ik nog altijd geneigd om de lenskeuze te laten doorwegen in het nadeel van de Sony. Wat niet is, kan natuurlijk nog komen...
                              Voor alles wat (bijna) statisch is, volstaat manuele focus prima. Zeker dankzij al die manuele focus hulpjes die EVF's tegenwoordig bieden. Er zijn bvb mensen die in RAW schieten, maar een B&W filter toepassen op hun EVF in combinatie met focus peaking. Dan kan je bijna niet meer verkeerd manueel focussen. En volgens mij kan je manueel focussen tijdens het analoge tijdperk niet vergelijken met manueel focussen tijdens het digitale tijdperk net omwille van al die manuele focus hulpjes tegenwoordig. Met mijn 550D en EF 70-200mm F/4L IS USM autofocus ik nu ook via Liveview omdat de accuraatheid van de focus anders zwaar te wensen overlaat. Met deftige manuele focus hulpjes aanwezig in de zoeker zou ik manueel focussen op statische onderwerpen helemaal geen ramp vinden (althans dat denk ik). Volgens mij heb je zoiets snel onder de knie.

Wat Sony voor mij mist, is een snelle (F)E-mount 85mm en/of 135mm prime. Ik zou mijn EF 70-200mm F/4L IS USM dan gewoon gebruiken in combinatie met de Metabones adapter (en manueel focussen). En de Sony/Zeiss FE 55mm F/1.8 zou een must-have lens zijn voor mij. Ze noemen die lens niet voor niets een "Mini-Otus".
                              Last edited by jocau; 21 oktober 2014, 12:27.
                              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Zou ik iets missen als...

Ondertussen deze gevonden op youtube: http://youtu.be/7wM_5nROeaw... bijna lyrisch over de a6000 en 7000!

Last edited by Toon Nikonian; 21 oktober 2014, 19:45.
                                Toon Nikonian

Comment

Working...
                                X