Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zou ik iets missen als...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zou ik iets missen als...

    Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
    Tja, ik heb het ook gedaan. DSLR eruit en een fijne Fuji in de plaats.
    Maar voor mij werkte het niet. Ik miste mijn DSLR. Er was iets weg.
    Iets dat me de Fuji niet kon geven.
    Wat weet ik niet. Of wel. Een bepaald gevoel. Zoals de AF snelheid.
    Betaalbare lenzen, zoals bijvoorbeeld de 85 1.8. Het trekken van de
    foto. Klik klak. Zoveel eigenlijk. Ik heb mijn lesje geleerd.
    Volledig mee akkoord. Zelfde 'fout' gemaakt. Fuji XE-2 gekocht. Alles, maar dan ook alles, is fantastisch aan deze camera.

    Alleen, het is geen DSLR.

    1 goede raad. Probeer eens op pad te gaan met een toestel, of toch zeker even uit te proberen, voor je materiaal begint te verkopen. Het kan je heel wat geld besparen.

    Comment


    • #17
      Re: Zou ik iets missen als...

      Begrijp niet waarom digitaal fotograferen met een mirrorless systeem moeilijker is dan met een Nikon DSLR: iso/f-stop/belichtingstijd beheersen/aanpassen maakt toch geen verschil??


      Sent from my iPad using Tapatalk.
      Toon Nikonian
      D700/D7000/glaswerk Nikkor

      Comment


      • #18
        Re: Zou ik iets missen als...

        Het is compleet anders en de gewenning aan de DSLR voelt daardoor moeilijker. Lees nu toch wat er staat.
        Probeer zo'n ding in je handen te hebben en loop er een dag mee rond. Het ligt je, of het ligt je niet. Het is gewoon anders.
        Enige negatieve punt is dat de knoppen heel klein zijn en mensen met dikke vingers kunnen er wel problemen mee hebben.
        Als er geen verschil is, wat is dan de inhoud van je vraag ?
        Antwoord op Zou ik iets missen als ... is dan NEEN, en ook geen verrassingen...
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #19
          Re: Zou ik iets missen als...

          Oorspronkelijk geplaatst door Toon Nikonian Bekijk bericht
          Begrijp niet waarom digitaal fotograferen met een mirrorless systeem moeilijker is dan met een Nikon DSLR: iso/f-stop/belichtingstijd beheersen/aanpassen maakt toch geen verschil??
          Het lijkt met die draaiwieltjes allemaal een beetje meer op volledig manueel werken. Dat is niet echt zo, want je kan ook met sluitertijd- of diafragmavoorkeuze werken, maar het draaien aan de wieltjes en de diafragmaring doet meer denken aan de bediening van een analoge SLR uit de jaren 80-90.

          De bediening is dus verschillend; de instellingsmogelijkheden zijn dezelfde. Ik beschouw het ook als iets waaraan je je kan aanpassen, maar ik begrijp ook wel dat er mensen zijn die het proberen maar toch besluiten dat de SLR meer hun ding is. De klik-klak van de spiegel of de knopjes van een dSLR geven nu eenmaal een ander soort feedback terwijl je aan het fotograferen bent. Voor mij persoonlijk is de belangrijkste factor de aanwezigheid van een zoeker. Daarom zet ik de Fuji X-T1 voor mijn gebruik op dit moment een stuk boven de concurrentie, ook al was het eigenlijk de Sony NEX reeks die mij van het concept van mirrorless overtuigde.

          Het gemis tegenover een dSLR zit volgens mij in de optische zoeker en de AF snelheid (vooral bij tracking).
          Dat moet je afwegen tegenover jouw soort fotografie.
          Try before you buy is wel aangewezen, denk ik. Dat is ook de fase waarin ik zit
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #20
            Re: Zou ik iets missen als...

            Het gemis van een optische zoeker... Dat vind ik nu net een voordeel van die EVF: je ziet de aanpassingen voor je de foto neemt! Met een OVF is het toch altijd een beetje afwachten als je de belichtingscompensatie instelt om te zien wat het geeft... Als je het al kan beoordelen op de LCD in de zon!


            Sent from my iPad using Tapatalk.
            Toon Nikonian
            D700/D7000/glaswerk Nikkor

            Comment


            • #21
              Re: Zou ik iets missen als...

              Hallo,

              Er is maar één manier om het echt te weten te komen of een bepaald cameratype je bevalt of niet: er eens echt mee werken in wat gevarieerde omstandigheden die zo dicht mogelijk aanleunen bij je eigen stijl/manier van fotograferen.
              Het is niet moeilijker fotograferen met een mirrorless dan met een DSLR, het is "anders".
              De zoeker van de Fuji X-T1 is de beste die ooit heb gehad, beter dan die van bv. mijn Canon 5DMkII en je kan hem nog zo instellen dat je ofwel een preview hebt of niet, en dat laatste is onontbeerlijk in de studio.
              Kan ik alles met mijn Fuji's fotograferen wat ik ook met een DSLR kan fotograferen?
              Neen dus, ik ga me bv. niet wagen aan flitsende sportfotografie en die supertele van Fuji (120-400mm), die komt er pas volgend jaar.
              Maar die (kleine) beperking heeft me er niet van weerhouden om nog enkel te fotograferen met mirrorless - en dus mijn DSLR-systeem te verkopen ...
              Wat in mijn geval zeker is: mijn fotoplezier is in zeer hoge mate gestegen ...
              Dit is allemaal mirrorless en geeft je een klein idee van wat kan en wat minder kan ...
              https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #22
                Re: Zou ik iets missen als...

                Het "analoog aanvoelen" mag je niet volledig aan mirrorless toeschrijven. Dat is vooral zo bij Fuji mirrorless toestellen. Een Sony A7 bvb heeft een draaiwieltje met de gekende PASM standen die ook terug te vinden zijn op een DSLR en een draaiwieltje achteraan en vooraan zoals je ook ziet bij een Nikon/Sony DSLR. De grootste verschillen tussen een DSLR en een mirrorless camera zijn voor mij de EVF (als je van een Canon/Nikon DSLR komt), de grootte en het gewicht. Aan een nieuwe body moet je altijd wennen (tenzij je nieuwe body een bijna identieke layout en grootte heeft als je vorige body), maar uiteindelijk blijven de basisprincipes van fotografie (diafragma, sluitertijd, ISO waarde) hetzelfde ongeacht welke camera je gebruikt.
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                Comment


                • #23
                  Re: Zou ik iets missen als...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Toon Nikonian Bekijk bericht
                  Het gemis van een optische zoeker... Dat vind ik nu net een voordeel van die EVF: je ziet de aanpassingen voor je de foto neemt!
                  Ja er zijn voordelen aan een EVF, maar ook nadelen: refreshen van het elektronisch beeld, en dan vooral tussen een burst van foto's door, maar ook het enorm donkere beeld bij beperkt omgevingslicht.
                  Je kijkt niet meer door de lens, en dat heeft consequenties waar je je bewust moet van zijn. Ook hier geldt: eens uittesten.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zou ik iets missen als...

                    Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                    Het "analoog aanvoelen" mag je niet volledig aan mirrorless toeschrijven. Dat is vooral zo bij Fuji mirrorless toestellen.
                    Klopt. Die uitspraak heeft met mijn voorkeur te maken
                    Sony is iets meer trouw gebleven aan de bediening en constructie van zijn eigen SLRs, en dat voelt sneller vertrouwd als je van Nikon of Canon komt.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #25
                      Zou ik iets missen als...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Ja er zijn voordelen aan een EVF, maar ook nadelen: refreshen van het elektronisch beeld, en dan vooral tussen een burst van foto's door, maar ook het enorm donkere beeld bij beperkt omgevingslicht.
                      Je kijkt niet meer door de lens, en dat heeft consequenties waar je je bewust moet van zijn. Ook hier geldt: eens uittesten.
                      Mja... maar met een burst of beperkt licht, dan zie je zowiezo niks met een OVF, toch? En je ziet volgens mij wel degelijk door de lens, althans toch met de a6000 die ik vrijdag vast had, waarbij je de aanpassingen aan iso/f-stop wel degelijk kan beoordelen voor je de fofo maakt, zelfs de focus kan je checken! Of zie ik het verkeerd?


                      Sent from my iPad using Tapatalk.
                      Last edited by Toon Nikonian; 19 oktober 2014, 14:17.
                      Toon Nikonian
                      D700/D7000/glaswerk Nikkor

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zou ik iets missen als...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Ja er zijn voordelen aan een EVF, maar ook nadelen: refreshen van het elektronisch beeld, en dan vooral tussen een burst van foto's door, maar ook het enorm donkere beeld bij beperkt omgevingslicht.
                        Je kijkt niet meer door de lens, en dat heeft consequenties waar je je bewust moet van zijn. Ook hier geldt: eens uittesten.
                        "enorm donkere beeld" ? net niet vind ik. Vandaag met een 10stops filter op de lens gaan foto's nemen en oh wat was ik blij met de EVF. Ik kon zien waar ik aan 't focussen was zonder telkens de (schroef)filter te moeten afdraaien.
                        Met de laatste nieuwe EVF's heb ik echt geen gevoel van lag meer en zit de refreshrate voor mij op een goed niveau.

                        Het enigste dat ik dadelijk (nadat ik het eindelijk in 't menu had gevonden) had afgezet is dat na 't nemen van een foto er een preview was waardoor ik telkens mijn onderwerp kwijt was.

                        Neen, sinds de fuji x-t1 ben ik verkocht aan electronische zoekers

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zou ik iets missen als...

                          Toon,

                          Niet waar ... zoals PhilippeVDP al aangaf.
                          Bij de X-T1 heb je een instelling waarbij je kan kiezen of je een preview van je beeld wil of niet.
                          Als je geen preview kiest heb je steeds een helder zoekerbeeld - wat bv. in de studio het voordeel geeft dat je alles duidelijk blijft zien, zelfs al zijn je instellingen ISO200, 1/125sec, en f8.0 "indoor".
                          Je kan dat ook gebruiken als je bv. 2 stops wil onderbelichten - en je dus normaal niets meer in de zoeker ziet ...
                          Maar je blijft dus steeds door de lens kijken ...

                          Jaja

                          Oorspronkelijk geplaatst door Toon Nikonian Bekijk bericht
                          Mja... maar met een burst of beperkt licht, dan zie je zowiezo niks met een OVF, toch? En je ziet volgens mij wel degelijk door de lens, althans toch met de a6000 die ik vrijdag vast had, waarbij je de aanpassingen aan iso/f-stop wel degelijk kan beoordelen voor je de fofo maakt, zelfs de focus kan je checken! Of zie ik het verkeerd?


                          Sent from my iPad using Tapatalk.
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Zou ik iets missen als...

                            Ik had het over de donkere ovf optisch tov de heldere evf electronische viewfinder hoor :-)


                            Sent from my iPad using Tapatalk.
                            Toon Nikonian
                            D700/D7000/glaswerk Nikkor

                            Comment


                            • #29
                              Re: Zou ik iets missen als...

                              Ik kan wel zeggen,dat ik met mijn A7 niets mis tov.mijn A580.Enkel,dat hij lichter is,dunner is en dat hij een EVF heeft(A580 was de laatste DSLR van Sony,de laatste der OVF's).Zoals ik vroeger reeds gezegd heb,ik heb mijn reflex enkel nog nodig omdat ik voor mijn A7 nog maar 1 lens heb(28-70mm kitlens).Als ik ooit voldoende financien heb voor de aanschaf van de LA-EA4,dan heb ik mijn reflex niet meer nodig.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Zou ik iets missen als...

                                Gisteren een fuji x100s vastgehad....kan niet zeggen dat ik onder de indruk was van de focussnelheid. (tov m'n oly omd)
                                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                                Comment

                                Working...
                                X