Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

    Hier is het eerder de keuze tussen de a6000 houden (want heb toch al wat lenzen daarvoor), of om te schakelen naar Fuji. Alhoewel Fuji ergens bij velen van ons een snaar raakt (terug naar de 'oude' manier), is wat ik lees toch ook niet allemaal rozekleur en maneschijn. Het is een fantastisch systeem hoor, maar echt perfect is het ook niet. Idem voor de A7 trouwens, maar daar heb je wel voor de prijs van een APS-C een FF setup die ook compact is. Jammer genoeg is er nog geen A7 met de AF van de A6000 (vermoed de opvolger wel). Sony werkt wel aan FF lenzen, maar op APS-C vlak laten ze de boel precies beetje op hun beloop. Mijn grootste ergernis op de Sony a6000 is overigens het ontbreken van een minimum sluitersnelheid. Net de 50mm/1.8 ontvangen, zalig ding op eerste zicht, maar als ik A-mode op f1.8 fotografeer dan gaat de A6000 al vlotjes naar 1/40sec om de ISO laag te houden, dan sluiter bijvoorbeeld op 1/125s te zetten en iets hogere ISO te kiezen. Echt wel een gemis, maar hij doet andere dingen ZO goed. Die EYE AF is echt werelds, zeker met een lens met een kleine DOF zoals deze 50/1.8. Oog is perfect in focus, iets wat zeker niet evident is op een ander systeem.
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

    Comment


    • #32
      Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

      Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
      Verbaast me wel dat er blijkbaar zo weinig animo is rond Sony. Eigenlijk zijn ze enorm innovatief qua sensoren en cameras, enige probleem dat ze hebben is dat ze lensaanbod wat vergeten uit te bouwen tov de aangeboden toestellen. Maar met mijn a6000 en lenzen maak ik foto's die zonder meer hun mannetje kunnen staan naast veel zwaardere systemen. En toch blijkt Sony niet echt een gevoelige snaar te raken bij de 'fotograaf'. Zelfs bij mezelf is dat het geval, het werkt allemaal super en beeld is dik ok en toch word ik ergens geprikkeld door Fuji. Raar.
      Voor mij is het duidelijk. Als ik een camera koop richt ik mij tot bedrijven die als specialiteit camera's en objectieven hebben. Maar dit is natuurlijk een persoonlijk keuze. Sony doet ook nog zoveel andere zaken hé. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat dit slecht zou zijn. Ik heb mij een paar jaar geleden een Panasonic LX5 gekocht als point and shoot camera en tevens omwille van het lichtgewicht. Probeer dat na een paar jaar maar eens van de hand te doen. Je krijgt dat aan de straatstenen zelfs niet meer kwijt.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #33
        Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

        Mja ik begrijp wat je wil zeggen maar eerlijk gezegd is dat voor mij geen reden meer om merk x of y te kiezen. Er wordt altijd gezegd dat bijvoorbeeld goed glas zijn waarde houdt, wel probeer hier maar eens een deftige, nog in garantie zijnde lens te verkopen voor goede prijs. Heb het zelf recent ondervonden, bij verkoop verlies je sowieso een pak geld. Zelfs als het gaat om topkwaliteit. Maar niemand verplicht je natuurlijk om te verkopen, de verkoop van mijn 5D3 was ook een bewuste keuze (en eentje waar ik zelfs nog over twijfel of ik er wel goed aan deed, maar gedane zaken...). Hoedanook, ik wil op het gemak uitkijken naar een systeem dat perfect aanleunt bij mijn noden. Als ik zie dan mijn huidige setup, een a6000 + Zeiss 1670/4 + Zeiss 24/1.8 + Sony 50/1.8 + kitlens, perfect past in een kleine heuptas en amper evenveel weegt als mijn 5D3 body alleen, dan is dat ook een ferm gemak hoor!
        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

        Comment


        • #34
          Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

          Een perfecte camera bestaat niet. Je gaat altijd compromissen moeten sluiten. De wieltjes op de X-T1 zijn volgens mij verschrikkelijk plezant om mee te werken, maar het vertraagt hoe dan ook de manier van fotograferen. ISO niet goed? Oog van de zoeker halen, ISO veranderen, oog terug naar de zoeker brengen en foto nemen. Maar ondertussen heb je misschien wel "een belangrijk moment" gemist. De A7 reeks is nog maar de eerste generatie van de compacte fullframe mirrorless camera's van Sony. Dus er zijn zeker nog zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Gelukkig heeft de A7 toch al 117 phase-detect AF punten (wel redelijk gecentreerd), maar het zou nog leuker geweest zijn als hij er 179 had die 90% van de oppervlakte van de sensor bestrijken (net zoals de a6000).
          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

          Comment


          • #35
            Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

            de vraag is nog maar als nikon en canon eens eindelijk de FF systeem-market zullen betreden en of ze daar dan potten zullen breken...
            het succes van de Fuji's moet hun toch al opgevallen zijn, toch?
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #36
              Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

              Ik denk dat het volume verkopen van fuji tov canon/nikon echt peanuts is, maar ze verliezen martkaandeel. Zeker aan de gevorderde amateur. De echte pros zullen wel nog tijdje bij CN blijven omwille van de service. Sony doet veel goed, maar het lensaanbod. Net eens reviews gelezen van de 24-70/4... niet bijster super. Op dat vlak scoort Fuji wel hoge ogen, dure maar heel goede objectieven. En dat is ook de reden waarom ik neig naar Fuji.
              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

              Comment


              • #37
                Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Voor mij is het duidelijk. Als ik een camera koop richt ik mij tot bedrijven die als specialiteit camera's en objectieven hebben. Maar dit is natuurlijk een persoonlijk keuze. Sony doet ook nog zoveel andere zaken hé. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat dit slecht zou zijn. Ik heb mij een paar jaar geleden een Panasonic LX5 gekocht als point and shoot camera en tevens omwille van het lichtgewicht. Probeer dat na een paar jaar maar eens van de hand te doen. Je krijgt dat aan de straatstenen zelfs niet meer kwijt.
                Zo dacht ik eerst ook. Ik kocht alleen maar Canon. Maar uiteindelijk bleek dat Canon niet (meer) aan mijn eisen voldeed. Sony is trouwens ook niet meteen een nobody in de foto industrie hé (je mag 3 keer raden wie de sensor die in je Nikon D800E zit, heeft gemaakt). Ik denk dat spiegelreflex camera's in de toekomst gebruikt zullen worden voor specifieke doeleindes en dat de gewone consument zal overstappen naar systeemcamera's die dezelfde beeldkwaliteit bieden.
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                Comment


                • #38
                  Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                  Optie 1: nog zwaarder
                  Optie 2: even zwaar
                  Optie 3: de lenzen en de body samen minder zwaar en minder volume

                  Mijn 5DMKII kwam bijna niet meer buiten, en hoe fantastisch de 70-200 2.8 IS MKII ook is, ik zag er meer en meer tegenop.

                  Je kiest formidabele lenzen, 35 en 56 zijn juweeltjes, de 10-24 zeer goed tot uitstekend, waarom dan nog een 18-55? (in een kit natuurlijk altijd meegenomen, wegens uitstekende lens), de 55-200 als je ze nodig hebt (ik twijfel nog altijd) en je bent compleet.

                  Kijk toch ook maar eens naar de X-E2. Zelfde performance als body en eenvoudiger en goedkoper.

                  Ga anders mee op de Fuji photowalk, dan kan je alles proeven, zie "Waarheen vandaag".

                  PS: Fuji is wel anders fotograferen, ik doe eindelijk alles manueel, heb nooit analoog gefotografeerd, was toen te duur voor mij, maar ik voel mij er nu klaar voor, 't is dus dubbel retro.
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #39
                    Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                    Op dit moment is het eigenlijk beetje kiezen: ofwel wordt het de X-T1 met de lenzen zoals jij ze opnoemt (en misschien de kit gewoon omdat die zo weinig kost), ofwel de A7+Zeiss 55m/1.8. Is quasi even compact, is dan wel FF en de 55mm is echt wel absolute top volgens reviews. Bijkomend voordeel is dat ik dan wel bij Sony blijf en ook de APS-C lenzen kan gebruiken mocht ik willen (in cropmode). Maar die Fuji he...
                    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                    Comment


                    • #40
                      Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                      Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                      Ik denk dat het volume verkopen van fuji tov canon/nikon echt peanuts is, maar ze verliezen martkaandeel. Zeker aan de gevorderde amateur. De echte pros zullen wel nog tijdje bij CN blijven omwille van de service. Sony doet veel goed, maar het lensaanbod. Net eens reviews gelezen van de 24-70/4... niet bijster super. Op dat vlak scoort Fuji wel hoge ogen, dure maar heel goede objectieven. En dat is ook de reden waarom ik neig naar Fuji.
                      Ik lees nochtans vaak dat de Sony/Zeiss FE 55mm F/1.8 aanzien wordt als een "mini Otus" en dat zegt veel (de twee Otus lenzen van Zeiss zijn het beste wat verkrijgbaar is voor een fullframe camera of lager, misschien dat Leica lenzen nog in de buurt komen). Ik heb zelfs al gehoord van mensen die geswitcht zijn van een X-T1 naar een A7(R) dat ze de Sony/Zeiss FE 55mm F/1.8 beter vonden dan de Fuji lenzen die ze hadden (waaronder de XF 56mm F/1.2 R). Op Photozone scoren de Fuji lenzen trouwens maar middelmatig tot goed (maar nooit uitmuntend). Echt wil bizar.
                      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                      Comment


                      • #41
                        Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                        Tja scores en wetenschappelijke uitmetingen, het boeit me weinig. Ik hecht veel meer belang aan de mening van een gebruiker. Maar goed, mocht de A7 een beter AF systeem hebben (zoals de a6000) én er zou ook een deftige en niet al te lomp 24-70/F2.8 voor beschikbaar zijn, dan zou het me al een stuk meer overtuigen. Jammer genoeg presteert de 24-70/F4 blijkbaar heel slecht op de A7, wat toch een serieus gemis is. De primes zouden wél heel goed zijn.

                        Trouwens, net paar shots genomen met de SEL50 op de a6000, awel merci. Toch ferm knap lensje voor dat geld.
                        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                        Comment


                        • #42
                          Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                          Wat Fuji (X-T1) en Sony (A7) beide missen voor mij zijn 85mm en 135mm primes (en ja ik bedoel effectief die brandpuntsafstanden ongeacht de cropfactor).
                          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                          Comment


                          • #43
                            Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                            Ga anders mee op de Fuji photowalk, dan kan je alles proeven, zie "Waarheen vandaag".
                            Damn... interessant
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #44
                              Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                              Ik ben begonnen bij Canon. Het was eigenlijk een wildkoop en het werd de 10D.
                              Eigenlijk ben ik nooit gaan vergelijken toen met Nikon. Terwijl mijn beste vriend (tevens collega voor de huwelijksfotografie) van start ging met Nikon.
                              Wat mij blijft opvallen is het prijsverschil tussen de twee. Terwijl Nikon toch hoge ogen blijft gooien.
                              Maar er is iets met Canon dat ik niet kan verklaren. En dit is geen fan-praat, al zal het zo wel lijken.
                              Hij ligt goed ( 5D Mark3) in de hand. En een 70-200 2.8 II of een 85 1.8 erop, ... lekker. :-)

                              Toch hoor ik meer en meer dat men gaat moeten beginnen uitkijken voor Sony.
                              Nog niet zo lang geleden trouwens gehoord dat Sony Nikon meer zou innemen. Maar wat daar van aan is.
                              Maar blijkbaar wilt Sony zich wel meer een meer gaan richten tot de professionele markt.
                              Fuji lees ik goede dingen over, maar ik ben (nog) niet geneigd om over te gaan tot die aankoop.
                              Momenteel blijf ik goed bij Canon (en mijn analoge Mamiya/Kodak)....
                              EMBLEMATA.BE
                              http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                              Comment


                              • #45
                                Re: Aankoop &quot;nieuw&quot; systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                                Het verhaal van Neildewe is voor mij ook weer heel herkenbaar. Ik had aanvankelijk ook een 10D maar was voordien al met een Fuji aan de slag. Destijds was de 10D revolutionair qua prijsstelling voor een digitale reflex. Nikon stond daar nog niet, en ze hebben jarenlang moeten bijbenen om in de buurt van de beeldkwaliteit van Canon te blijven. Vandaag heb ik het idee dat het eerder omgekeerd is. Ik vind Nikon beter in focusprecisie, witbalans/kleurweergave en kwaliteit van de gangbare zooms van groothoek tot 200mm. Toch voelt een gelijkwaardige Canon voor mij nog altijd degelijker en soepeler in bediening, vooral dan de lenzen. "Er is iets met die Canon", zoals het hierboven werd omschreven. Maar als ik vandaag moest kiezen tussen de twee, ging ik met Nikon in zee.

                                Wat Sony en Fuji betreft: ze blijken allebei uitstekende beeldsensors te ontwikkelen. En ze hebben allebei de voorbije jaren een zekere status verworven inzake lenskwaliteit. Het leuke is dat ze een beetje een andere kijk brengen op het digitale aspect van fotografie. Denk maar aan de X-trans sensor bij de ene, en de in de body ingebouwde stabilisator bij de andere. Veel creatievelingen worden geprikkeld door zulke fabrikanten die het net iets anders doen dan wat als de norm wordt beschouwd. Ik zie in mijn toekomst ook wel een Fuji X...
                                Pieter
                                --
                                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                                Comment

                                Working...
                                X