Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Het verhaal van Neildewe is voor mij ook weer heel herkenbaar. Ik had aanvankelijk ook een 10D maar was voordien al met een Fuji aan de slag. Destijds was de 10D revolutionair qua prijsstelling voor een digitale reflex. Nikon stond daar nog niet, en ze hebben jarenlang moeten bijbenen om in de buurt van de beeldkwaliteit van Canon te blijven. Vandaag heb ik het idee dat het eerder omgekeerd is. Ik vind Nikon beter in focusprecisie, witbalans/kleurweergave en kwaliteit van de gangbare zooms van groothoek tot 200mm. Toch voelt een gelijkwaardige Canon voor mij nog altijd degelijker en soepeler in bediening, vooral dan de lenzen. "Er is iets met die Canon", zoals het hierboven werd omschreven. Maar als ik vandaag moest kiezen tussen de twee, ging ik met Nikon in zee.

    Wat Sony en Fuji betreft: ze blijken allebei uitstekende beeldsensors te ontwikkelen. En ze hebben allebei de voorbije jaren een zekere status verworven inzake lenskwaliteit. Het leuke is dat ze een beetje een andere kijk brengen op het digitale aspect van fotografie. Denk maar aan de X-trans sensor bij de ene, en de in de body ingebouwde stabilisator bij de andere. Veel creatievelingen worden geprikkeld door zulke fabrikanten die het net iets anders doen dan wat als de norm wordt beschouwd. Ik zie in mijn toekomst ook wel een Fuji X...
    Met het vetgedrukte gedeelte ga ik niet akkoord. Ik vind Canon net een stuk beter qua AF systeem. Zeker als je de 5D3/1DX/7D2 vergelijkt met gelijkaardige Nikon modellen. Nikon heeft tot op heden nog geen enkele DSLR met crosstype AF punten aan de zijkant. Ik vind dit een groot nadeel. De EF 24-70mm F/2.8 II USM van Canon is optisch beter dan de Nikon variant. De EF 70-200mm F/2.8 IS II USM van Canon is optisch ook beter dan de Nikon variant. Qua tele lenzen vind ik Canon gewoon superieur aan Nikon. Dan zwijg ik nog maar over tilt-shift lenzen en extreme macro lenzen zoals de MP-E 65mm F/2.8. Nee, qua combinatie van diversiteit en kwaliteit van lenzen is Canon nog steeds koning voor mij (al schat ik Zeiss nog hoger in dankzij het micro contrast en de enorme bouwkwaliteit). Nikon heeft uiteraard ook zeer goede lenzen en ook de legendarische AF-S 14-24mm F/2.8G ED. Verder zijn de sensors die Nikon gebruikt zwaar superieur aan Canon sensors wat betreft dynamisch bereik bij lage ISO, maar dit is wel voor 90% aan Sony te danken aangezien ze Sony sensors gebruiken in de modellen waarbij het dynamisch bereik bij lage ISO zeer groot is. Ikzelf heb ooit willen switchen naar een Nikon D7000/D600, maar ik kon maar niet wennen aan de body (oncomfortabel) en de layout van de knoppen.

    Canon blijft een speciaal plekje hebben hier, maar ik vind ze te conservatief tegenwoordig. Ik stoor mij ook steeds meer aan de grootte van de body (en in iets mindere mate aan het gewicht). Sony (A7) en Fuji (X-T1) zijn daarom zeer interessante alternatieven (vooral de Sony omdat ik daar mijn erg geliefde EF 70-200mm F/4L IS USM kan blijven gebruiken met behoud van AF, IS en diafragma controle en omwille van de Zeiss lenzen).
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

    Comment

    Working...
    X