Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

    Laat ons zeggen dat mijn budget rond de 3000 euro ligt. Ik vermoed dat dit niet veel is voor een degelijke camera naar sportfotografie toe (avondwedstrijden incluis) als je alles bij elkaar telt (body, lens, batterijen, geheugenkaarten, tas, monopod, ...)

    Comment


    • #17
      Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

      Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
      Als ik het goed begrijp wordt de lens 'verlengd' bij gebruik van een crop sensor camera? Dit zou in mijn geval interessant kunnen zijn want mijn huidig bridge toestel heeft een heel groot zoom bereik en ik vrees dat een 70-200 mm lens op dat vlak zou kunnen tegenvallen. Een grotere lens met vast diafragma 2.8 vind ik te duur en voor sportmanifestaties bij low light heb ik toch minstens een f/2.8 nodig dus is een langere lens met bv een f/4.0 geen optie.
      Inderdaad bij crop wordt de lens 'verlengd'. Bijvoorbeeld bij de de Canon 7D en 70D is dat x1.6. dus een 70-200mm lens wordt dan eigenlijk een 112-320mm. Voor tennis moet dit zeker voldoende zijn. Bij voetbal durf ik dat niet zeggen ik vrees er wat voor. Ik heb één keer een jeugd voetbalwedstrijd gedaan en dat was op 1/2 voetbalterrein. En dat viel best mee, af en toe wat foto's croppen, nadien wat probleemloos kan met foto's van 18 à 20 miljoen pixels.
      Bij Canon is er naar mijn weten geen enkele zoomlens langer dan 200mm met een diafragma 2.8 of lager.
      Ik heb geen ervaring met avond (sport) fotografie met gebruik van diafragma 4 tot 5.6. Ik herinner me wel dat ik vorige week het 'zwarte zwaantje' in brugge ben gaan fotograferen met mijn 550D en 70-200 f:4L IS USM. Rond 19u30 kwam ik al in de problemen, om mijn sluitertijd snel genoeg te krijgen voor een rondzwemmend zwaantje, had ik al ISO 1600 nodig, wat op de 550D resulteerde in heel veel ruis. Nu de 7D vermoed ik zal op dat vlak bijna op het zelfde niveau zitten, de 70D zal wel beter scoren met hogere ISO waarden. Een full-frame kan daar veel beter over weg, ik trek nu foto's met ISO 12800 die perfect bruikbaar zijn, maar mijn 70-200 is nu een 70-200 en niet langer 112-320mm wat toch een heel verschil is.

      De 70D kan je vinden voor 859€, en de EF 70-200 f:2.8L IS USM voor net iets onder de 2000€.
      Nu er zijn ook nog Sigma en Tamron lenzen en daar weet ik niet wat er allemaal in hun gamma zit, maar die zijn wel een stuk goedkoper.
      Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

      Comment


      • #18
        Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

        Vraag is ook nog, wil je persé nieuw kopen of mag het ook tweedehands zijn. Als het tweedehands mag zijn zou ik es gaan kijken naar een Sigma 120-300mm f2.8 OS. Deze moet je tweedehands wel kunnen aanschaffen voor zo'n 1600 tot 1800 euro. Cameranu.nl heeft momenteel nog een occasion te koop voor 1800,- met 1 jaar garantie. Koop daar een tweedehands Canon 7D bij voor een 650,- o.i.d. dan zit je totaal op 2450,-. Dan nog 100,- voor een monopod, 150,- voor een 32Gb Sandisk Extreme Pro Compact Flash card, 75,- voor een extra accu en zo'n 150,- voor een goede tas.

        Praat je over een totaal bedrag van 2925,- voor een set waar je zéker weten uitstekende sportfoto's mee kunt schieten
        Last edited by MarkEL; 14 september 2014, 10:00.
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #19
          Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

          Bedankt voor jullie reacties! Het is de Canon 7D geworden met de EF 70-200mm f/2.8 IS USM II lens.

          Comment


          • #20
            Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

            gefeliciteerd en veel plezier met je nieuw materiaal!
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #21
              Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

              Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
              Bedankt voor jullie reacties! Het is de Canon 7D geworden met de EF 70-200mm f/2.8 IS USM II lens.
              De 7D is een snelle camera en het objectief is top.Nu nog mee oefenen om de resultaten te verbeteren.
              Hopelijk kan je genieten van het combo. Ik test momenteel de 150/600 uit is een groot verschil met de 100/400.

              Comment


              • #22
                Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

                Oorspronkelijk geplaatst door dmeerpa Bekijk bericht
                De Canon 70D kan je nieuw vinden voor 859€
                Waar kan ik dit toestel voor die prijs kopen?

                Comment


                • #23
                  Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

                  Bij konijn is de 7D ook goedkoop.
                  70D 939euro
                  7D 989euro

                  Comment


                  • #24
                    Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

                    Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                    Bij konijn is de 7D ook goedkoop.
                    70D 939euro
                    7D 989euro
                    Dank u wel. En topic starter, veel plezier met uw materiaal.

                    Comment


                    • #25
                      Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

                      Heeft iemand ervaring met verzekeringen voor fotomateriaal? Ik denk hier in eerste instantie aan de mogelijkheid dat een voetbal de lens kan raken! Er zijn ook andere situaties: camera per ongeluk ergens tegenstoten, laten vallen, diefstal ...

                      Comment


                      • #26
                        Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

                        Dit (redelijk recent) artikel van Shoot kan je op weg helpen: http://www.shoot.be/art/157100/geef%...2dgeen%2dkans/
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #27
                          Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

                          Ik ben helaas ervaringsdeskundige.
                          Jaren geleden is mijn hele uitrusting uit mijn wagen gestolen op vakantie in Bretagne. (De dieven wisten goed wat ze kwamen halen, want er lagen 2 gsms en een gps half zichtbaar in de wagen, en die hebben ze ongemoeid gelaten. Pas dan besef je hoe relatief de prijs van een verzekering is, maar er wordt ook niet zoveel reclame gemaakt voor dergelijke verzekeringsproducten. Sindsdien heb ik dus ook zo een uitbreiding op de brandverzekering van onze woning. Omniumdekking wereldwijd, op basis van het lijstje van materiaal dat ik aan de maatschappij bezorg (en up to date houd). Ik denk dat het voor mij toch ongeveer 200 euro per jaar kost, wat niet bepaald goedkoop is. Maar ja... het zal je maar overkomen...

                          Het artikel dat Les postte hierboven, komt overeen met wat ik destijds heb uitgezocht. De tarieven varieren, en de uitsluitingsvoorwaarden eveneens.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #28
                            Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

                            en mag ik vragen bij welke maatschappij je een contract hebt afgesloten? bij Ethias was het antwoord vandaag negatief, mijn makelaar zou mij pas morgen iets laten weten ...

                            Comment


                            • #29
                              Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

                              Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
                              en mag ik vragen bij welke maatschappij je een contract hebt afgesloten? bij Ethias was het antwoord vandaag negatief, mijn makelaar zou mij pas morgen iets laten weten ...
                              In mijn geval is dat KBC. Wij hebben daar al een lening, brandverzekering, autoverzekering en familiale verzekering, dus we voldeden aan de voorwaarden om daar een uitbreiding naar waardevolle voorwerpen te krijgen. Zoals in het artikel staat, is het bij de meeste maatschappijen noodzakelijk dat je bij hen al 2 of 3 verzekeringsproducten hebt.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment


                              • #30
                                Re: camera voor sportfotografie (hoofdzakelijk voetbal en tennis)

                                Een diefstalverzekering voor (waardevolle) voorwerpen die thuis liggen kan je gemakkelijker vinden dan een verzekering voor voorwerpen waarmee je onderweg bent.
                                Dat is gewoon een uitbreiding op de brandverzekering, zorg ervoor dat je geen te laag bedrag opgeeft voor de inboedel (zeker als je waardevolle voorwerpen in huis hebt die gemakkelijk mee te nemen zijn zoals bijvoorbeeld een camera met een setje lenzen), want dan zullen ze ook minder uitbetalen als er wordt ingebroken.

                                Bij de meeste verzekeringen is diefstal van voorwerpen uit een wagen niet gedekt, lees dus de "kleine lettertjes" voor je tekent.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X