Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-T1 - de ultieme test ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

Oorspronkelijk geplaatst door tomclaessens Bekijk bericht
    Lap! Na weken het ene bericht te lezen na het andere omtrent de Fuji X-T1 als mogelijke opvolger voor mijn Canon 1D IV, was ik er uit. De X-T1 zou de opvolger worden. Tot ik de berichten las omtrent de lichtlekken (die ondertussen opgelost zijn met alle recentere modellen) en de knoppen aan de achterzijde van de camera. De ene zegt dat het op zich nog wel meevalt, de ander zegt de camera gewoon niet te kopen omwille van de knoppen omdat ze zoveel frustratie opwekken.

Na wat verdere analyse, kwam ik dan uit bij de grote concurrent, Nikon. De D800(e) kan leveren wat ik zoek, maar dan zit ik eigenlijk terug in het dSLR schuitje. Die is natuurlijk lichter dan de 1D IV maar het is natuurlijk ook geen wereld van verschil. Maar goed, de D800 ging het dus worden (vanaf mijn materiaal verkocht is) tot ik natuurlijk in dit topic terecht kwam, en de foto's zag + de blog post zag van de lijnpiloot die net is overgestapt van een D800 systeem naar de X-T1. Een beetje om dezelfde redenen als ik in de eerste plaats af wou van de 1D IV.

Moeilijke keuzes. Is er toevallig iemand uit Antwerpen die een X-T1 heeft die ik eens van nader bij kan bekijken en eventueel testen? Vooral om die knoppen maak ik mij toch wat zorgen.
    Opgepast met voorbarige conclusies en complete makeovers . Ervaar het zelf. Als ik wat jonger was had ik al lang xt-1 met 2 zeiss primes gekocht maar heb mezelf kunnen bedwingen.
    Heb vorige week wat gespeeld in winkel met xt-1 en het was niet mijn ding in vergelijking met d800e, geheel ook niet zo veel kleiner dan dslr. Op papier/op het scherm vond ik het fantastisch.

Zie ook volgende link en de commentaren onderaan

Alles hangt er natuurlijk van af wat je ermee wil aanvangen, welke lenzen je gebruikt en wat je gewoon bent. Als je komt van 1d mark4 en je wil snelheid en langere lenzen en accurate(re) focus in de meeste omstandigheden denk ik dat het nog iets te vroeg is voor X systeem. Ik blijf het zelf volgen en koop misschien in de toekomst een x-pro4..., misschien ook niet

Echte pro bodies zoals d3s en d4 of 1dmark4 koop ik niet meer, overkill voor mijn hobbygebruik en inderdaad zwaar. Body van het type d800 of 5dm3 zonder grip vind ik op dit ogenblik beste compromis. Ik hoop op de functionaliteit/bediening van d800 in lichtere d600 body

Succes met je keuze alvast
    We all go a little mad sometimes. Haven't you?
    Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door romulus Bekijk bericht
      Opgepast met voorbarige conclusies en complete makeovers . Ervaar het zelf. Als ik wat jonger was had ik al lang xt-1 met 2 zeiss primes gekocht maar heb mezelf kunnen bedwingen.
      Heb vorige week wat gespeeld in winkel met xt-1 en het was niet mijn ding in vergelijking met d800e, geheel ook niet zo veel kleiner dan dslr. Op papier/op het scherm vond ik het fantastisch.

Zie ook volgende link en de commentaren onderaan

Alles hangt er natuurlijk van af wat je ermee wil aanvangen, welke lenzen je gebruikt en wat je gewoon bent. Als je komt van 1d mark4 en je wil snelheid en langere lenzen en accurate(re) focus in de meeste omstandigheden denk ik dat het nog iets te vroeg is voor X systeem. Ik blijf het zelf volgen en koop misschien in de toekomst een x-pro4..., misschien ook niet

Echte pro bodies zoals d3s en d4 of 1dmark4 koop ik niet meer, overkill voor mijn hobbygebruik en inderdaad zwaar. Body van het type d800 of 5dm3 zonder grip vind ik op dit ogenblik beste compromis. Ik hoop op de functionaliteit/bediening van d800 in lichtere d600 body

Succes met je keuze alvast
      Mijn D800e zou in geen geval de plaats ruimen voor de X-T1. Wordt hier gebruikt als het wat lichter en compacter mag.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

denk dat ik toch nog even ga wachten. weet nog niet of ik (am) afscheid kan nemen van mijn 5d3 vooral ook omdat ik er te weinig voor krijg naar mijn zin en de a6000 is eigenlijk al heel goed als ik lichter wil. plan is nu om de ongebruikte 70-200 te verkopen en 1 of 2 lichtsterke primes te kopen voor mijn 5d3. dan wordt mijn slr de portret-camera en de a6000 manusje van alles. tele gebruik ik toch zelden. vermoedelijk worden de primes de Sigma 35mm en de Canon 135L.
        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Wat mij (buiten het glas) vooral aanstaat aan de X-T1 zijn de hulpjes om manueel te focussen. Als de autofocus faalt, dan kan je met je oog tegen de zoeker ongeacht het diafragma en op eender welke positie binnen de zoeker toch nog perfect manueel focussen. Dit kan je vergeten met een DSLR van Canon of Nikon (zelfs een 6D met EG-S matglas komt hier volgens mij niet in de buurt van). Voor meer info omtrent de manuele focus hulpjes van de X-T1, raad ik jullie aan om dit YouTube filmpje eens te bekijken (het gedeelte over de manuele focus hulpjes begint geloof ik rond 11:41).

Ik voel mij elke dag meer en meer aangetrokken tot Fuji en van de XF 56mm F/1.2 R dagdroom ik regelmatig. Ik wacht sowieso nog Photokina 2014 af om te zien of Fuji mogelijk met een systeemcamera met een fullframe sensor erin afkomt. Ik heb twee berichten gelezen waarin staat dat het huidige Fuji glas niet zou passen op een Fuji systeemcamera met een fullframe sensor erin (oude bron en nieuwe bron). Dat houdt mij eigenlijk nog een beetje tegen, want het zou zonde zijn om nu zwaar te investeren in het toch wel dure Fuji glas (in absolute prijs, niet in prijs/kwaliteit verhouding) om dan een jaar later te merken dat je een volledig nieuwe set lenzen nodig hebt als je switcht van een X-T1 naar een Fuji systeemcamera met een fullframe sensor erin.

In de studio is die XF 56mm F/1.2 R trouwens belachelijk scherp. Lees de volledige review van The Phoblographer maar eens. Hieronder volgen twee voorbeeldfoto's uit de review:

Scherper dan een katana als je het mij vraagt!
          Last edited by jocau; 4 september 2014, 15:06.
          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Met die zoeker heb ik vorige week op iso 25600 en 1/4, het was gewoon pikdonker, een konijntje in het gras kunnen vinden en erop scherpstellen, no way dat je ooit met een optische zoeker zo iets kunt. (Had wel eerst met een zaklampje het konijn gelokaliseerd, anders wist ik zelfs niet waar zoeken)
            Volgens mij is deze zoeker beter dan een optische, en zelfs een optische van een fullframe.
            Over fullframe gesproken, als fuji dit zou doen, verliezen ze volgens mij nu net het voordeel van geen fullframe lenzen te moeten maken. Ik vind de crop nu al te groot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
              Wat mij (buiten het glas) vooral aanstaat aan de X-T1 zijn de hulpjes om manueel te focussen. Als de autofocus faalt, dan kan je met je oog tegen de zoeker ongeacht het diafragma en op eender welke positie binnen de zoeker toch nog perfect manueel focussen. Dit kan je vergeten met een DSLR van Canon of Nikon (zelfs een 6D met EG-S matglas komt hier volgens mij niet in de buurt van). Voor meer info omtrent de manuele focus hulpjes van de X-T1, raad ik jullie aan om dit YouTube filmpje eens te bekijken (het gedeelte over de manuele focus hulpjes begint geloof ik rond 11:41).

Ik voel mij elke dag meer en meer aangetrokken tot Fuji en van de XF 56mm F/1.2 R dagdroom ik regelmatig. Ik wacht sowieso nog Photokina 2014 af om te zien of Fuji mogelijk met een systeemcamera met een fullframe sensor erin afkomt. Ik heb twee berichten gelezen waarin staat dat het huidige Fuji glas niet zou passen op een Fuji systeemcamera met een fullframe sensor erin (oude bron en nieuwe bron). Dat houdt mij eigenlijk nog een beetje tegen, want het zou zonde zijn om nu zwaar te investeren in het toch wel dure Fuji glas (in absolute prijs, niet in prijs/kwaliteit verhouding) om dan een jaar later te merken dat je een volledig nieuwe set lenzen nodig hebt als je switcht van een X-T1 naar een Fuji systeemcamera met een fullframe sensor erin.

In de studio is die XF 56mm F/1.2 R trouwens belachelijk scherp. Lees de volledige review van The Phoblographer maar eens. Hieronder volgen twee voorbeeldfoto's uit de review:

Scherper dan een katana als je het mij vraagt!
              Gewoon JPG zo uit de camera

Comment

Gans de maand september 100 euro cashback op alle losse X-Series objectieven (meer info: *klik*). Komt natuurlijk weer prachtig uit. Nadat Photokina 2014 voorbij is (en je dus weet of er nieuwe Fuji camera's bijgekomen zijn of voor de deur staan) kan je dus nog een weekje of zo genieten van deze cashback actie.
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Gewoon JPG zo uit de camera
                  Ziet er ok uit , met welke lens is deze genomen?

mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                    Ziet er ok uit , met welke lens is deze genomen?

mir
                    Een wilde gok: met de XF 56mm F/1.2 R.

Comment

• Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      100% gelijk Pol, maar voor mij hoeft het niet meer, al dat gewicht, verleden week een weekje rondgewandeld in Frankrijk, ( waarbij bovenstaande fotootjes gemaakt) ik heb mij echt geamuseerd met de Fuji, lekker licht en terug het nostalgische gevoel van fotograferen, de X-T1 zoeker is natuurlijk geen optische zoeker, wat wat wennen is, maar daarentegen krijg je een enorme hoeveelheid info in je zoeker, zoals live histogram, mooi bedachte horizon, scherptediepte weergave via een verkleurende lijn scherpstelpunten over je ganse beeld die je bovendien heel simpel in grootte kan aanpassen enz. eenmaal je dat wat gewoon bent, toch een fameus ding vind ik, en alles steekt heel logisch in elkaar, ook de WiFi bediening via mijn Ipad werkt formidabel, kortom, dat ding overtreft nog steeds mijn verwachtingen, dat in tegenstelling tot mijn Sony Nex7.
                      Ook de hoge iso is van een zeer hoog niveau, ik ben er in ieder geval super tevreden mee, nu nog een goed RAW verwerkings programma vinden á la Nikon Capture.
                      Heb je Raw Therapie al geprobeerd? Vind ik niet verkeerd werken op de RAF files...
                      http://www.digifotofreak.nl

Comment

Zijn er hier ook mensen die de MHG-XT Large grip (Foto 1, foto 2, foto 3) gebruiken in combinatie met de X-T1? Let op, ik bedoel wel de Large versie van de grip en niet de gewone MHG-XT (Foto 1, foto 2).

Comment

Het is mij wel al duidelijk geworden dat ACR (Adobe Camera RAW) niet meteen de beste RAW converter is voor de X-T1. Ik had al gelezen dat Capture One Pro (Mac & Windows), Photo Ninja (Mac & Windows) en Iridient Developer (Mac) beter waren. Voor de fun dan eens een trial versie afgehaald van Capture One Pro 7 en een X-T1 RAW bestand van jaja in ACR 8.6 en Capture One Pro 7 geopend (standaard instellingen). Hieronder volgt het resultaat:
                          • X-T1 RAW bestand in Adobe Camera RAW 8.6 (standaard instellingen): *klik*
                          • X-T1 RAW bestand in Capture One Pro 7 (standaard instellingen): *klik*

Let vooral op het haar net onder de hoed. Toch een duidelijk verschil tussen beide RAW converters (Capture One Pro is duidelijk de betere van de twee).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                            Het is mij wel al duidelijk geworden dat ACR (Adobe Camera RAW) niet meteen de beste RAW converter is voor de X-T1. Ik had al gelezen dat Capture One Pro (Mac & Windows), Photo Ninja (Mac & Windows) en Iridient Developer (Mac) beter waren. Voor de fun dan eens een trial versie afgehaald van Capture One Pro 7 en een X-T1 RAW bestand van jaja in ACR 8.6 en Capture One Pro 7 geopend (standaard instellingen). Hieronder volgt het resultaat:
                            • X-T1 RAW bestand in Adobe Camera RAW 8.6 (standaard instellingen): *klik*
                            • X-T1 RAW bestand in Capture One Pro 7 (standaard instellingen): *klik*

Let vooral op het haar net onder de hoed. Toch een duidelijk verschil tussen beide RAW converters (Capture One Pro is duidelijk de betere van de twee).
                            Zie geen verschil, is dat een probleem? Ben blij met LR, is dat een probleem? De workflow van LR ligt mij stukken beter, is dat een probleem?
                            Heb trouwens het gros van de reviews ook gelezen, maar tot nu toe heeft niemand me overtuigd, is dat een probleem?
                            ...leeg...

Comment

Ondertussen voorstel gekregen van iemand die mijn 5D3+70-200 zou overnemen waar we ons beide goed in kunnen vinden, dus de overstap naar de X-T1 komt toch stuk dichterbij. Ik ben nog altijd een beetje aan het twijfelen omdat de 5D3 zo een prachtig toestel is, maar ik gebruik het gewoon ZO weinig dat ik het zonde vind om die te houden, zeker nu ik er nog deftige prijs voor kan krijgen. Ik zou de X-T1 kopen samen met de kitlens (gewoon omdat die behoorlijk goed zou moeten zijn) maar kijk vooral uit naar de 56mm/1.2. De enige andere overweging die ik zou durven maken is mijn body houden (5D3) en de lenzen verkopen en dan voor de 5D3 enkel nog een prime te gebruiken, maar dan nog twijfel ik of ik die zware camera nog veel zal willen meenemen.

Zware beslissing
                              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                                Zie geen verschil, is dat een probleem? Ben blij met LR, is dat een probleem? De workflow van LR ligt mij stukken beter, is dat een probleem?
                                Heb trouwens het gros van de reviews ook gelezen, maar tot nu toe heeft niemand me overtuigd, is dat een probleem?
                                Waarom zo'n arrogante manier van posten? Bij Capture One Pro is er meer detail zichtbaar in de donkere delen van het haar net onder de hoed. Ik vind de scherpte ook net iets beter bij Capture One Pro, maar misschien past Capture One Pro standaard meer verscherping toe dan ACR. Ik heb alleszins wel het gevoel dat er meer uit de foto te halen is met Capture One Pro dan met ACR (en ik zeg dit als enorme Adobe Photoshop liefhebber). Misschien moet je het zelf ook eens proberen (trial versie) i.p.v. alleen maar reviews te lezen of natuurlijk gewoon je oogkleppen ophouden en verder doen met Lightroom.

Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                                Ondertussen voorstel gekregen van iemand die mijn 5D3+70-200 zou overnemen waar we ons beide goed in kunnen vinden, dus de overstap naar de X-T1 komt toch stuk dichterbij. Ik ben nog altijd een beetje aan het twijfelen omdat de 5D3 zo een prachtig toestel is, maar ik gebruik het gewoon ZO weinig dat ik het zonde vind om die te houden, zeker nu ik er nog deftige prijs voor kan krijgen. Ik zou de X-T1 kopen samen met de kitlens (gewoon omdat die behoorlijk goed zou moeten zijn) maar kijk vooral uit naar de 56mm/1.2. De enige andere overweging die ik zou durven maken is mijn body houden (5D3) en de lenzen verkopen en dan voor de 5D3 enkel nog een prime te gebruiken, maar dan nog twijfel ik of ik die zware camera nog veel zal willen meenemen.

Zware beslissing
                                Ik geloof nooit dat de AF van de X-T1 zo snel is als die van de 5D3, maar dat weet je op voorhand en dat is ook geen schande. Er zijn trouwens geruchten dat er een zilveren X-T1 komt met een electronische shutter die 1/32.000s aankan. En van de 56mm komt er volgens de geruchten een APD versie met een betere bokeh.

Comment

Working...
                                X