Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

Wat kan een vuile sensor eigenlijk nog meer met zich mee brengen dan vlekken op beeld?
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
      Er zijn ook mensen die hun autowiel niet kunnen wisselen en wachten op een hulpdienst. Een sensor reinigen is simpeler en behoord gewoon tot de vaardigheden van een fotograaf. Zelfs Nikon legt het in hun handleiding uit hoe te handelen.
      Gelukkig ben ik maar een hobby-shooter, en niet zo'n fotograaf. En ben ik ook zuinig op mijn sensor.
      En jij weet het beter, (Niet vergeten te zeggen Paul).
      Paul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
        Nooit - maar dan ook nooit een lens verwisselen in een vliegtuig - dan krijg je roetneerslag op de sensor die zeer lastig te verwijderen is - toen heb ik zelfs 2x moeten reinigen met zo'n swab - met speciale vloeistof dan nog.
        ?
        Ik vind het niet verstandig om lenzen te wisselen in een vliegtuig terwijl het in brand staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Ik vind het niet verstandig om lenzen te wisselen in een vliegtuig terwijl het in brand staat.
          Als er dan net een telelens op je camera zit, dan moet je toch wisselen, want je kan met een breedhoek (of fisheye) mooiere foto's maken van die brand.
          Maar dan krijg je wel roet op de sensor...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Gewoon van 't roet uit de APU alleen al...
            En dat jullie er eens goed kunnen om lachen - dat mag - daarom posten we dit soort voorvalletjes ook. Want als men er eens goed mee lacht - wordt het verhaal meestal ook onthouden. Zie maar naar de hond van Electrabel - iedereen kent Kiko van de bbq op de chaufage.
            Woef!

Comment

Leica gebruikt die gel sticks al zeker 4 jaar.
              Kun je op dit filmpje zien vanaf ongeveer 13:20

This is "Assembling The Leica M9" by The Luminous Landscape on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.

Comment

gewist wegens off topic
                Last edited by notex; 21 maart 2014, 14:19.

Comment

Ik ben oook een 3M Scotch Magic tape persoon.
                  De eerste keer heb je wel stalen ballen nodig, omdat het een vreemd idee is om met wat scotch over je sensor te gaan. Uiteindelijk stelt het niet veel voor, je kan het tientallen keren na mekaar doen als er nog iets overblijft van stof, en het is relatief simpel. Je moet uiteraard wel voorzichtig zijn, maar dat geldt voor elke techniek die je gebruikt natuurlijk.

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Belangrijk is van Dreft te gebruiken voor het behoud van de levensechte kleuren !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sweetly Bekijk bericht
                        Belangrijk is van Dreft te gebruiken voor het behoud van de levensechte kleuren !
                        Maar er zijn misschien wel andere producten die voor een betere witbalans zorgen...
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Ik kuis de sensor tegenwoordig gewoon met een oorstaafje, en eventueel wat lenscleaning vloeistof erop.
                          Geeft geen problemen.

Comment

Beste Bereboot,

De reden om dat niet met een oorreiniger te doen - is dat dit stof (pluizen) van 't katoen kan achterlaten. Bovendien moet je met de allergoedkoopste(n) nog meer oppassen, omdat die minder katoen rond het plastieken staafje doen. Zelf ga ik 't dus houden bij de duurdere natte-sensorreinigers. Zelf valt het weinig voor dat ik moet reinigen - een keer m'n oude Minolta 5D (dat verhaal van in' t vliegtuig) - een 2e keer heb ik de dooschijnende spiegel van m'n a55 mogen reinigen (dat doe je niet graag, maar 't moest).

Er bestaan pluisvrije (arme?) oorreinigers - voor industriele doeleinden - dat zijn eigenlijk geen oorreinigers, maar goed - die pluizen veel minder, maar echt pluisvrij - ik weet het zo niet - en dus riskeer ik 't ook niet. Krast zoiets niet?

Comment

Working...
                            X