Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Er zijn ook mensen die hun autowiel niet kunnen wisselen en wachten op een hulpdienst. Een sensor reinigen is simpeler en behoord gewoon tot de vaardigheden van een fotograaf. Zelfs Nikon legt het in hun handleiding uit hoe te handelen.
Gelukkig ben ik maar een hobby-shooter, en niet zo'n fotograaf. En ben ik ook zuinig op mijn sensor.
En jij weet het beter, (Niet vergeten te zeggen Paul). Paul
Nooit - maar dan ook nooit een lens verwisselen in een vliegtuig - dan krijg je roetneerslag op de sensor die zeer lastig te verwijderen is - toen heb ik zelfs 2x moeten reinigen met zo'n swab - met speciale vloeistof dan nog.
?
Ik vind het niet verstandig om lenzen te wisselen in een vliegtuig terwijl het in brand staat.
Ik vind het niet verstandig om lenzen te wisselen in een vliegtuig terwijl het in brand staat.
Als er dan net een telelens op je camera zit, dan moet je toch wisselen, want je kan met een breedhoek (of fisheye) mooiere foto's maken van die brand.
Maar dan krijg je wel roet op de sensor...
Gewoon van 't roet uit de APU alleen al...
En dat jullie er eens goed kunnen om lachen - dat mag - daarom posten we dit soort voorvalletjes ook. Want als men er eens goed mee lacht - wordt het verhaal meestal ook onthouden. Zie maar naar de hond van Electrabel - iedereen kent Kiko van de bbq op de chaufage.
Woef!
Ik ben oook een 3M Scotch Magic tape persoon.
De eerste keer heb je wel stalen ballen nodig, omdat het een vreemd idee is om met wat scotch over je sensor te gaan. Uiteindelijk stelt het niet veel voor, je kan het tientallen keren na mekaar doen als er nog iets overblijft van stof, en het is relatief simpel. Je moet uiteraard wel voorzichtig zijn, maar dat geldt voor elke techniek die je gebruikt natuurlijk.
De reden om dat niet met een oorreiniger te doen - is dat dit stof (pluizen) van 't katoen kan achterlaten. Bovendien moet je met de allergoedkoopste(n) nog meer oppassen, omdat die minder katoen rond het plastieken staafje doen. Zelf ga ik 't dus houden bij de duurdere natte-sensorreinigers. Zelf valt het weinig voor dat ik moet reinigen - een keer m'n oude Minolta 5D (dat verhaal van in' t vliegtuig) - een 2e keer heb ik de dooschijnende spiegel van m'n a55 mogen reinigen (dat doe je niet graag, maar 't moest).
Er bestaan pluisvrije (arme?) oorreinigers - voor industriele doeleinden - dat zijn eigenlijk geen oorreinigers, maar goed - die pluizen veel minder, maar echt pluisvrij - ik weet het zo niet - en dus riskeer ik 't ook niet. Krast zoiets niet?
Comment