Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera kopen voor een amateurfotografe die op safari gaat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke camera kopen voor een amateurfotografe die op safari gaat?

Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
    als je ook gewone fotos wilt nemen en toch ook nog wilt snorkelen ,dan denk ik persoonlijk dat je best eens
    naar deze compact camera kijkt Sealife DC1400 HD Digital Camera ,daar zijn gneoeg filmpjes te vinden op youtube van deze camera.

grtz
    TS wil safari rondreis en strandvakantie combineren veronderstel ik, gelet op het budget ook denk ik dat TS goedkoper af is met 2 toestellen die zijn eigen doel hebben, enerzijds superzoom om video en foto te combineren en onderwatercamera om te snorkelen, correct me if i'm wrong here

ALs je de Fuji XP 60 neemt samen met de Sony DSC HX300 dan kom je op ongeveer 595 euro.

Wat jij wil aanraden aan TS is een toestel dat geschikt is voor gebruik tot 60 meter diepte om te snorkelen, met slechts 5x optische zoom en een winkelprijs van 499 euro, dan mist TS de superzoom voor safari, voor 95 euro meer heeft TS en superzoom en onderwatercamera specifiek voor de 2 doelen die TS wenst.

mvg,
    Last edited by Henk_01; 18 augustus 2013, 01:13.
    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Mijn voorkeur gaat naar de Nikon P520 t.o.v. de Canon PowerShot SX50 HS en Sony Cybershot DSC-HX300 omdat deze camera:
      Voordelen:
      - 100€ (25%) goedkoper dan de Sony, 70€ (18%) goedkoper dan de Canon
      - diafragma 3.0 - 5.9
      - geen kantelbaar scherm op Sony
      - 18Mpix t.o.v. 12Mpix op Canon wat de 42x zoom t.o.v. 50x zoom ruim compenseert en tegelijk ook wat meer crop mogelijkheden op elk vastgelegd beeld geeft
      - 2x meer pixels op lcd scherm dan de Canon
      Nadelen:
      - 30% kortere levensduur van batterij (2de batterij echt nodig)
      - geen flitsschoen voor externe flits
      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
        Mijn voorkeur gaat naar de Nikon P520 t.o.v. de Canon PowerShot SX50 HS en Sony Cybershot DSC-HX300 omdat deze camera:
        Voordelen:
        - 100€ (25%) goedkoper dan de Sony, 70€ (18%) goedkoper dan de Canon
        - diafragma 3.0 - 5.9
        - geen kantelbaar scherm op Sony
        - 18Mpix t.o.v. 12Mpix op Canon wat de 42x zoom t.o.v. 50x zoom ruim compenseert en tegelijk ook wat meer crop mogelijkheden op elk vastgelegd beeld geeft
        - 2x meer pixels op lcd scherm dan de Canon
        Nadelen:
        - 30% kortere levensduur van batterij (2de batterij echt nodig)
        - geen flitsschoen voor externe flits
        Bekijk dit filmpje eens: Canon SX50HS vs Sony HX300 vs Nikon P520: http://www.youtube.com/watch?v=q3Bcev2fuRU
        Nikon focusproblemen op superzoom zegt al genoeg...

En op de megapixels moet je je niet blind staren want dat resulteert in kwaliteitsverlies bij digitaal zoomen...

mvg,
        2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
          Bekijk dit filmpje eens: Canon SX50HS vs Sony HX300 vs Nikon P520: http://www.youtube.com/watch?v=q3Bcev2fuRU
          Nikon focusproblemen op superzoom zegt al genoeg...

En op de megapixels moet je je niet blind staren want dat resulteert in kwaliteitsverlies bij digitaal zoomen...

mvg,
          Heel goeie youtube-link.
          Heb gebruikers van de P520 niet horen klagen over focus problemen. Zelf eens uitproberen in de winkel zou ik zeggen.
          Focus en beeldstabilisatie lijken wel minder te zijn dan bij beide andere camera's. Dat is minder belangrijk als je vooral wil fotograferen en filmen slechts een 'future' is, maar uiteraard wel doorslaggevend als je ook graag filmpjes maakt.

Het kwaliteitsverlies bij croppen en bij digitaal zoomen is hetzelfde bij een 12Mpix en bij een 18Mpix, maar bij een 18Mpix heb je wel 22% meer info in je beeld zitten. Wil je het 1000mm beeld van de Nikon digitaal zoomen naar het 1200mm beeld van de canon, dan moet je 9% vergroten. Het resultaat zal dus ergens liggen tussen het verlies aan kwaliteit door vergroten en het winnen aan kwaliteit door meer info in het beeld.

Comment

Focus en beeldstabilisatie lijken wel minder te zijn dan bij beide andere camera's. Dat is minder belangrijk als je vooral wil fotograferen en filmen slechts een 'future' is, maar uiteraard wel doorslaggevend als je ook graag filmpjes maakt.
            Je spreekt jezelf wat tegen. Bij fotograferen minder belangrijk en als filmen slechts een 'feature' is ? Daarna zeg je dat het wel doorslaggevend is als je filmpjes maakt ? Ik dacht net dat het hier heel belangrijk is om goeie beeldstabilisatie te hebben zowel bij fotograferen als video, in beide gevallen maakt dat het verschil uit tussen onscherpe foto's en/of schokkerig beeld.

Het kwaliteitsverlies bij croppen en bij digitaal zoomen is hetzelfde bij een 12Mpix en bij een 18Mpix, maar bij een 18Mpix heb je wel 22% meer info in je beeld zitten. Wil je het 1000mm beeld van de Nikon digitaal zoomen naar het 1200mm beeld van de canon, dan moet je 9% vergroten. Het resultaat zal dus ergens liggen tussen het verlies aan kwaliteit door vergroten en het winnen aan kwaliteit door meer info in het beeld.
            Hoever je kunt inzoomen zonder kwaliteitsverlies, hangt af van de instelling van de resolutie. Meestal staat de camera ingesteld op de maximale resolutie. Dan betekent digitaal inzoomen altijd dat je kwaliteit verliest. Maar als je een 18 megapixelcamera hebt en je vindt 10 of 8 megapixel ook wel voldoende, dan hoeven er geen pixels berekend te worden. Het 'teveel' aan megapixels in de camera wordt gebruikt om tijdens het fotograferen digitaal in te zoomen. Concreet betekent dat als jij met de Nikon op 18 megapixels werkt en ik op bijv 8 megapixels met de Canon er op een bepaald moment minder verlies zal zijn bij mij dan bij jou, tenzij het digitaal zoomen te ver gaat, zodat er wel weer pixels berekend moeten worden. Dat betekent(opnieuw) kwaliteitsverlies.

mvg,

Comment

Wanneer je filmt helpt de beeldstabilisatie om geen al te bibberend beeld te krijgen. Voor een occasioneel filmpje maakt dat beetje meer bibberen minder uit dan voor iemand die vaak filmt. Rampzalig zal het nu ook weer niet zijn en wie echt top kwaliteit wil, moet zich een filmcamera aanschaffen.

Bij het maken van een foto bepaald de beeldstabilisatie mee welke de langste sluitertijd is die je nog kan hanteren zonder bewegingsonscherpte te krijgen. Maar die wordt ook mee bepaald door het diafragma en de iso instelling.
              Bij voldoende lange sluitertijd (=voldoende licht) ga je dus geen verschil merken.
              Of het iets grotere diafragma en de meestal iets beter iso prestaties van Nikon de iets mindere beeldstabilisatie onvoldoende compenseren of overtreffen, kan ik onmogelijk zeggen.

Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
              ... Concreet betekent dat als jij met de Nikon op 18 megapixels werkt en ik op bijv 8 megapixels met de Canon er op een bepaald moment minder verlies zal zijn bij mij dan bij jou, ... .
              Dan zet ik toch gewoon de resolutie van de Nikon op 12Mpix. Sorry, deze argumentatie begrijp ik niet.

Het enige nut van een kleinere resolutie in te stellen is dat je kleinere bestanden krijgt en dus meer foto's op eenzelfde geheugenkaart of DVD kan krijgen wat de dag van vandaag toch niet echt een punt meer is.
              Voor de rest gebeurt er hetzelfde als wanneer je een beeld op een 2Mpix beeldscherm (HD resolutie) gaat weergeven of een 20x30 print met 200dpi (=3,8Mpix) gaat maken. Pixels worden mathematisch samengevoegd, hoe meer pixels je daarvoor hebt, hoe beter het resultaat. Hoe meer pixels samengevoegd worden, hoe minder de bijkomende winst zal zijn. Het verschil tussen de Canon en Nikon ga je dus nauwelijks zien.
              Doe je dat in 2 stappen (1ste x in de camera door een 8MPix beeld op te slaan en een 2de x bij het afdrukken/weergeven), dan zal het resultaat iets minder zijn maar je moet al een kenner zijn om het verschil te zien. Ga je echter van een 12Mpix beeldbestand een 60x40 print met 200dpi (=14,8Mpix) maken dan kom je pixels tekort en ga je het verschil t.o.v. bvb. 18Mpix wel zien.

Bij dit digitaal zoomen gaan ook de fouten vergroot worden en een optische zoom is dus altijd te prefereren indien aanwezig. Het enige gebied waar de Nikon begint te verliezen is boven de 1000mm omdat daar de Nikon een digitale zoom vereist en de Canon niet. De Nikon heeft echter 22% meer beeldinfo en de Canon slechts 9% meer zoom bereik. De Nikon blijft dus in het voordeel. Er spelen echter nog andere factoren mee die bij digitaal zoomen de beeldkwaliteit verlagen, maar ik denk niet dat die gaan maken dat bij 9% digitale zoom de kwaliteit van de Nikon slechter wordt dan de Canon.
              Last edited by cojon; 18 augustus 2013, 14:50.

Comment

Dan zet ik toch gewoon de resolutie van de Nikon op 12Mpix. Sorry, deze argumentatie begrijp ik niet.
                Uit je vorige argumentaties bleek dat je volgens jou meer "voordeel" hebt met 18 megapixels dan met 12 dat ik ervan uitgang dat dit een 'must' was voor jou.

- 18Mpix t.o.v. 12Mpix op Canon wat de 42x zoom t.o.v. 50x zoom ruim compenseert en tegelijk ook wat meer crop mogelijkheden op elk vastgelegd beeld geeft.
                Maar we beginnen sterk af te wijken nu, TS is amateurfotografe en zoekt geen prints van 60x40, TS wil (super)zoom om foto en video te combineren voor safari en onderwatercamera, voor pakweg 595 euro heeft TS de 2 toestellen specifiek voor wat ze wil... i rest my case, de rest is aan TS om toestel van haar keuze te kopen.

mvg,

Comment

Hoi iedereen,
                  Alvast bedankt voor de vele reacties.
                  Het is inderdaad zo dat wij een safari gaan combineren met een snorkelvakantie
                  Het zal inderdaad het beste zijn om 2 toestelletjes aan te schaffen. Eentje dat specifiek voor onder water gebruikt wordt en dan de andere die mij mooie foto 's met close-ups gaat opleveren

Ik heb jullie opmerkingen gebundeld en ga half september langs de fotograaf om de door jullie genoemde toestellen eens van dichterbij te gaan te bekijken. Tegen dan zal waarschijnlijk ook die Panasonic LumixFZ 272 ook verkrijgbaar zijn.
                  Ik zal laten weten wat het geworden is
                  Groetjes
                  Ingrid

Comment

Working...
                  X