Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

calibratie lens - camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: calibratie lens - camera

Oorspronkelijk geplaatst door De Ware Bekijk bericht
    Conclusie:

Indien het eerste (laat ons hopen...) niet zelf op te lossen wegens geen fijnafstelling op 400D.
    ...
    hoop het voor U.
    tweede oorzaak wordt wat moeilijker)(.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Daarnet reeksje gemaakt van testblad.
      Op statief onder hoek van 45° vanop ongeveer 1meter.
      http://www.flickr.com/photos/4669923...7634816464620/

eerste vol open en dan al maar kleiner...
      moet blijkbaar al blij zijn als de focus ergens op het testblad ligt...

Comment

Niemand meer ???

Comment

Ja, maar ik twijfel aan je test, omdat ik een verschil in de stand van camera en of het test blad zie. Zie rechtsonder de mm's zijn niet op de zelfde afstand van de rand van de foto, dus is een van de beide veranderd. Dan vind ik dat de lichtomstandigheden vrij pover zijn, en omdat je camera niet op spotmeting staat,maar op evaluatie meting wat goed is voor landschappen ed.En hier gaat de camera zelf op zoek naar het beste beeld, omdat sherpstellen een zaak is van contrastdedectie, en er voor deze lens ( sigma ) op photozone ( verdict) er gesteld word bij gans open tot 5.6 ze de mist durft ingaan. Dus licht is belangrijk En het zal de zaak zijn wil je op een grote opening werken ( klein getal) je voor voldoende licht zal moeten zorgen, of een kleiner diafragma = hoger getal ( is scherper ) met de snelheid omlaag. Voor de 24-70 mni. een 125ste of 250.
          Wil je meer blur in de achtergrond moet je wat verder van je model of whatever gaan staan bv op 5.6 f. Dus lager als dit met deze lens, contrastrijk beeld en voldoende licht.
          Ik heb een drietal forto's gedownload en ze even door NX2 gehaald, om de belichting wat aan te passen. En het kan beter, tracht je histogram eens wat meer aan de rechterkant te krijgen.
          ik ben zeker geen expert, er zijn er hier op BD zeker beter, en ga ik de mist in met mijn hulp, wel daar kan ik dan ook nog wat van opsteken. Groet Guido
          https://ggpics.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
            Ja, maar ik twijfel aan je test, omdat ik een verschil in de stand van camera en of het test blad zie. Zie rechtsonder de mm's zijn niet op de zelfde afstand van de rand van de foto, dus is een van de beide veranderd.
            Kan je dit effe verduidelijken. Volg niet helemaal.
            Verder probeer ik de test eens opnieuw te doen met betere belichting...

Comment

Probeer iets anders te fotograferen dan zo'n testblad, want als je daarop scherpstelt onder een bepaalde hoek, dan kan de AF sensor altijd iets verder naar voor of achter scherpstellen, en dat geeft een fout beeld.
              De scherpstelling moet gebeuren op een voorwerp dat evenwijdig zit met de sensor, alleen dan ben je er 100% zeker van dat er ook op die afstand wordt scherpgesteld.
              Daarom gebruik ik deze opstelling voor lenzen die een redelijke vergroting hebben, voor andere lenzen gebruik ik wat grotere voorwerpen (spuitbussen of melkkartons...).

Zorg ervoor dat de camera op een statief staat, en dat die in alle richtingen horizontaal staat.
              Het onderwerp moet dan net in het midden van het beeld komen, als de camera wat hoger of lager staat, dan krijg je ook weer een fout beeld.
              Voor de gewone (niet macro) lenzen werk je best niet op de kortst mogelijke afstand, want bij sommige lenzen heb je dan ook weer een afwijking.
              Stel eerst wel scherp op de kortst mogelijke afstand (dan weet je hoe ver je de camera moet zetten), en dan zet je de camera wat achteruit om eventuele fouten te vermijden.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Probeer iets anders te fotograferen dan zo'n testblad, want als je daarop scherpstelt onder een bepaalde hoek, dan kan de AF sensor altijd iets verder naar voor of achter scherpstellen, en dat geeft een fout beeld.
                De wondere wereld van de fotografie...
                Geen 'testblad' gebruiken om te testen.
                Ik zal eens kijken of ik voldoende batterijtjes liggen heb.

Comment

Voila, beter kan ik het niet zeggen. Een testblad is goed onder ideale omstandigheden, licht afstand, creep van de camera op het statief, (dwz wegzakken of omhoog als je hand op de camera ligt)
                  met aftands bediening, kwaliteit van het statief. De voorgestelde test met de batterijen vind ik een goede test voor real live.grt
                  https://ggpics.be/

Comment

Bij deze...

Als ik deze reeksjes goed interpreteer is mijn 28-70 bruikbaar vanaf ongeveer f7.1 en mijn 50mm vanaf ongeveer f3.5
                    (ongeveer aangezien ik niet alle mogelijke diafragma's geprobeerd heb...)
                    Last edited by De Ware; 31 juli 2013, 14:01.

Comment

Ben benieuwd naar de resultaten maar krijg deze melding als ik op je link klik:
                      Oops! Looks like you followed a bad link.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reinier79 Bekijk bericht
                        Ben benieuwd naar de resultaten maar krijg deze melding als ik op je link klik:
                        Bij deze aangepast in oorspronkelijk bericht.
                        Had link gekopieerd uit vorige post, blijkbaar past Flickr het adres aan wanner er foto's bij gezet worden.

Comment

Stel scherp met je camera op het lijntje van het testblad, dan zie je dat het scherpstelvierkantje niet 100% overeenkomt met het lijntje, want het scherpstelgebied is groter dan dat lijntje.
                          Een deel van het scherpstelgebied zit voor het lijntje, en een ander deel komt er over, weet je dan wel 100% zeker waar de camera heeft scherpgesteld?

Bij de speciale apparaatjes die je kan kopen om de autofocus te controleren zit het vlak waarop je moet scherpstellen ook niet schuin ten opzichte van de camera.

Je kan andere voorwerpen gebruiken, het moeten geen batterijtjes zijn.
                          Maar je moet ook niet meteen geld uitgeven om zo'n speciaal toestelletje aan te schaffen als het zonder dat ook wel lukt.

Dit testblad is beter http://www.fotosloep.nl/fotografie-t...djustment.html omdat je daar het punt waarop de camera focust juist zet ten opzichte van de camera.

Bij de foto's die je hebt gemaakt van de batterijtjes zou ik eerder denken dat de combinatie van die lens + camera last heeft van frontfocus, tenminste als je toch zeker op het middelste batterijtje hebt scherpgesteld.
                          En bij de eerste foto's (portret) zou ik eerder denken aan backfocus...
                          De testfoto's maak je met een zo groot mogelijke diafragma-opening, dan is de scherptediepte het kleinst, en dan zie je ook duidelijker waar er scherpgesteld is.
                          Last edited by Black B@ndit; 31 juli 2013, 16:09.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Stel scherp met je camera op het lijntje van het testblad, dan zie je dat het scherpstelvierkantje niet 100% overeenkomt met het lijntje, want het scherpstelgebied is groter dan dat lijntje.
                            Een deel van het scherpstelgebied zit voor het lijntje, en een ander deel komt er over, weet je dan wel 100% zeker waar de camera heeft scherpgesteld?

Bij de speciale apparaatjes die je kan kopen om de autofocus te controleren zit het vlak waarop je moet scherpstellen ook niet schuin ten opzichte van de camera.

Je kan andere voorwerpen gebruiken, het moeten geen batterijtjes zijn.
                            Maar je moet ook niet meteen geld uitgeven om zo'n speciaal toestelletje aan te schaffen als het zonder dat ook wel lukt.

Dit testblad is beter http://www.fotosloep.nl/fotografie-t...djustment.html omdat je daar het punt waarop de camera focust juist zet ten opzichte van de camera.

Bij de foto's die je hebt gemaakt van de batterijtjes zou ik eerder denken dat de combinatie van die lens + camera last heeft van frontfocus, tenminste als je toch zeker op het middelste batterijtje hebt scherpgesteld.
                            En bij de eerste foto's (portret) zou ik eerder denken aan backfocus...
                            De testfoto's maak je met een zo groot mogelijke diafragma-opening, dan is de scherptediepte het kleinst, en dan zie je ook duidelijker waar er scherpgesteld is.
                            Scherpgesteld op middelste batterij, tussen de twee streepjes boven het woord "Size"
                            Zijn wel twee aparte reeksjes! de eerste (grotere foto's) is met de 28-70 mm de kleinere foto's met de 50 mm.
                            Kan het zijn dat de camera gewoon een probleem heeft met focus, de ene keer te dicht focust, de andere keer te ver?
                            Stond plat op tafel met kersenpitkussen onder de lens, batterijtjes op dezelfde tafel. Niks van beweging dus en toch zoveel problemen om scherpe foto's te krijgen.
                            Als dit al niet lukt hoe kan je dan in 'real life' correcte foto's verwachten?
                            Last edited by De Ware; 31 juli 2013, 16:27.

Comment

Ik krijg zelf het idee dat beide lenzen last hebben van back/frontfocus. Ik had daar ook last van met mijn Canon 15-85mm, zeer duidelijk te zijn in de 'batterijen test'. Ik heb deze lens afgelopen week laten calibreren bij DSP in Nederweert (en tevens mijn Canon 70-200 2.8 laten calibreren die ik net tweedehands had gekocht) en wat blijkt, spot-on! Absoluut geen focusprobleem meer aanwezig.

Ik vrees echter dat het laten calibreren van een Sigma lens niet zo makkelijk zal zijn, heb geen idee waar je dat kan laten doen.

Comment

Working...
                              X