Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner - nieuwe camera & lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

    Voilà, ik heb er een eerste bezoek aan een fotograaf opzitten.
    Ik heb zowel de Nikon D5200 als de Canon 700D vastgehad met als resultaat dat ik daar nog steeds niet uit ben.
    Een lichte voorkeur voor Canon wat het vasthouden betreft. Hij is iets lichter denk ik, maar die 2 toestellen liggen toch echt wel geweldig dicht tegen mekaar.

    Wat de lenzen betreft had ik hem gezegd dat ik dacht aan de Tamron F2.8 17-50mm en hij vond dat een uitstekende keuze, kwalitatief gezien. Maar hij raadde me, als beginner, een lens met een groot bereik aan om in het begin het wisselen van lenzen te vermijden. Hij suggereerde de Tamron 18-270 F3.5-6.3.
    Wat zijn volgens jullie de pro's en contra's van die optie?


    PS : inderdaad, er staat hier een schat aan informatie en ik heb al heel wat topics doorgelezen. Het is als newbie wel niet altijd makkelijk om alles te begrijpen moet ik zeggen. (zo kwam ik daarstraks bv een topic tegen waar het ging over het afdekken van het oculair ... in het begin had ik eerlijk gezegd geen idee waar dat goed voor was!)

    Comment


    • #17
      Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

      Eén goeie raad: blijf weg van een superzoom (> 10x zoom); die 18-270 is misschien nog een van de betere, maar kom niet klagen als je op 18mm of op 270mm toch niet het beeld hebt dat je voor ogen had. Als je echt een superzoom wil (dwz: ik wil geen lenzen wisselen), blijf gewoon van een dSLR weg, en koop bv een Panasonic Lumix.
      Persoonlijk vond ik de xxxD-modellen iets te klein (maar dat ligt aan mij, niet aan het toestel), en heb ik mijn 350D altijd met grip gebruikt. Op de 50D had ik ook een grip, maar die maakte het toestel weer net iets te groot; mijn vrouw gebruikt alleszins een 50D zonder. Mijn 7D heb ik zonder grip aangeschaft.
      Er is boven ook al gezegd: je zou ook naar een occasie kunnen kijken...

      (afdekken van het oculair: sommigen hechten daar belang aan bij lange sluitertijden; ik heb het nog nooit gedaan voor mijn nachtfotografie, en mijn vrouw ook niet voor haar eerste experimenten met een 10-stops ND-filter)
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #18
        Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

        Even kort maar krachtig:
        F2.8 17-50mm
        F3.5-6.3 18-270 mm , hoogst waarschijnlijk zal je met deze 15x zoom alleen kwalitatieve foto's kunnen trekken tot 170mm

        Ben dus echt van mening dat je meer plezier zult beleven aan de 17-50mm, naast deze kan je dan nog kijken naar bijvoorbeeld 70-200mm

        Je kunt beter nu al, in "kwalitatief" goed glas, investeren dan na een paar maanden er achter komen dat ge een foutieve keuze hebt gemaakt.

        Comment


        • #19
          Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Als je echt een superzoom wil (dwz: ik wil geen lenzen wisselen), blijf gewoon van een dSLR weg, en koop bv een Panasonic Lumix.
          Wel dat was eigenlijk mijn idee ook wel. Nu moet ik wel zeggen dat hij die suggestie deed niet met de bedoeling nooit lenzen te wisselen maar om dat in het begin niet te moeten doen. Een beetje in de zin van "je zal in het begin al genoeg moeten leren, das alvast 1 zorg minder".
          Persoonlijk zie ik daar echter niet echt tegenop, ik wil bijleren, anders zou ik het gewoon bij ons compactje houden.

          Dat zo'n superzoom kwalitatief de concurrentie niet kan aangaan had ik al wel een beetje verwacht. Vermits 1 van mijn objectieven was om geen lens te kopen die ik na enkele maanden alweer wil inwisselen ga ik bij mijn originele plan van de 17-50mm blijven.
          Is die combi van de 17-50mm met de Canon EF 50mm F1.8 II (zie post #8) een goed idee of eigenlijk ook een beetje weggegooid geld?

          Comment


          • #20
            Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

            De fantastic plastic is uitstekend om met een prime te leren werken en met zeer geringe DoF. De mijne komt echter zelden nog uit de kast, in tegenstelling tot mijn 85mm f/1.8. In principe zit dat bereik, niet die lichtsterkte, vervat in de 17-50.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #21
              Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

              Als je al een 17-50mm 2.8 hebt zou ik niet voor een 50 1.8 gaan. Een 85 1.8 is veel aantrekkelijker en zal meer gebruik zien (De nieuwe Nikon G-versie is 1 van de beste lenzen ooit en steekt zelfs de Nikon 85 1.4G en Canon 85 1.2 voorbij).

              Comment


              • #22
                Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

                Wat de superzoom betreft ben ik volledig akkoord met de reacties. Ik heb ooit 'even' een 350D gehad die ik direct terug verkocht heb omdat de 400D uitkwam met meer mogelijkheden. Die 350D was toen een combi-aanbieding met een Sigma lens 18-200 f/3.5-5.6 (uitgeroepen als beste lens 2005-2006). Al direct na het uittesten zag ik in dat de aankoop van die lens een stommiteit was gewees en ik heb ze dan ook terug mee verkocht met de body. Zulke lenzen zijn compromislenzen : je hebt wel een brede range, maar nergens deftige kwaliteit. Een maatstaf is 3x als maximum voor een zoom. Kijk maar naar de lensen in mijn handtekening hieronder, ik heb mijn les geleerd van bij het begin
                Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                Comment


                • #23
                  Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

                  OK, bedankt jongens, ik ga die 95 euro deze keer uitsparen! Ik zal ze alvast opzij zetten voor de volgende (zoom-)lens of voor een statief oid!

                  Ik zal dan nu eens beginnen aan "Het grote Fototassen/rugzakken"-topic!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

                    Ook een mooie combinatie: Eos 700D + Canon EFs 15-85 F3.5-5.6 IS USM, ietsje minder lichtsterk maar heb je al wat meer zoom, iets boven je budget, bij Amazon.de ongeveer 1268,52 euro incl btw en nog 50 euro cashback op de 700D, dus ongeveer 1218,52 euro...

                    Oeps, vergeet de cashback, lees net dat actie niet geldig is voor internet aankopen...

                    mvg,
                    Last edited by Henk_01; 22 juli 2013, 21:06.
                    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

                    Comment


                    • #25
                      Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

                      Ik zou eerder naar nikon (D5200) geneigd zijn mocht ik nu vanaf nul moeten beginnen. Canon's instapmodellen zijn zo goed als niet verbeterd tegenover de 550D. Uiteraard moet je zelf eens in een winkel aanvoelen welk merk het beste in de hand ligt voor jou, specs zijn niet alles, maar toch.

                      Nikon heeft ook een 35mm F1.8 die erg goed schijnt te zijn.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

                        Jefzor, ik heb al wat vergelijkingen tussen de D5200 en de 700/650D bekeken (op Youtube vind je er ook wel wat) en ze hebben elk wat punten waarop ze beter scoren dan de andere maar voor zover ik kan zien scoort geen van de 2 op 1 punt écht veel beter dan de andere.
                        De belangrijkste pluspunten van de Nikon lijken mij betere prestatie bij hogere ISO waarden (minder ruis), het hulplicht voor AF waar dit bij de Canon een strobo zou zijn wat storend zou kunnen werken voor de gefotografeerde personen.

                        Ik ga straks nog eens naar de winkel en ik ga ze nog eens alle 2 uitproberen en dan een beslissing nemen.
                        Wat de lens betreft ben ik eruit, ik ga beginnen met de Tamron 17-50mm. Tegen dat de kerstperiode eraan komt zal ik eens lief lachen naar mijn vrouw en over een zoomlens beginnen? (ofwel, zij verjaart in oktober, ik kan haar er misschien eentje cadeau doen! )

                        Nu is het nog wat kijken naar de accessoires, welke tas, al of niet een extra batterij, reiniging, ...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door IceCool Bekijk bericht
                          ...Tegen dat de kerstperiode eraan komt zal ik eens lief lachen naar mijn vrouw en over een zoomlens beginnen?...
                          Opgelet, elk objectief dat kan zoomen (dwz een variabele, instelbare brandpuntsafstand heeft) is een zoomlens; een zoomlens is eigenlijk het tegenovergestelde van een prime. Wat jij bedoelt is een tele; en ook daar heb je zoomlenzen en primes.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

                            LesC, merci voor de verduidelijking, ik besefte het eigenlijk ook op het moment dat ik het gepost had!
                            Ik bedoelde inderdaad een tele(zoom)lens!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

                              De kogel is door de kerk, het is de Canon geworden vooral op basis van zijn ergonomie én die van zijn grotere broertjes tov de Nikon modellen.

                              Bedankt iedereen voor de nuttige info, ik heb het gevoel dat ik jullie nog heel wat ga nodig hebben in de toekomst!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Beginner - nieuwe camera & lenzen

                                Gefeliciteerd met je aanschaf.
                                Beginnen met de batterij op te laden. Dan (of tijdens):
                                1. de manual lezen;
                                2. de manual lezen;
                                3. de manual lezen...
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                                Comment

                                Working...
                                X