Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe instellingen opslaan in Nikon D700 en waar?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe instellingen opslaan in Nikon D700 en waar?

Hallo;

ik heb een vraag. Ik heb sinds kort een D700; hiervoor had ik een D300, maar daarvan heb ik nooit de instellingen opgeslagen.
    Dat wil ik nu gaan proberen…..
    Ik wil de meest gebruikte pers.instellingen, en als ’t kan ook vd andere menu’s, opslaan
    Ik lees in de handleiding, dat de deze kan opslaan op je geheugenkaart en op 1 vd 4 geheugenbanken
    Wat sla je nou op je geheugenkaart en wat op/ in je geheugenbank.

Heb ik het goed, dat alleen de stellingen vh opname menu naar de geheugenbank gaan, (handl,. 268 & 282
    en dat meerdere menu’s ( weergave, opname, pers.instell.) naar de geheugenkaart? ( handl.p344)
    Waarom is dat gescheiden? en is er geen keus om dat anders te doen?
    In ’t setup menu kan de ‘de instellingen’ opslaan; maar hoe selecteer ik deze 9 handl. 344/345
    Ook heb ik een vraag hoe 1 vd 4 geheugenbanken te kiezen bij 't opslaan vd instellingen?

In het opnamemenu , handl.p268, daar kan ik wel een geh.bank kiezen; maar hoe weet ik nou wat waar staat? maw waar kan ik welke instellingen op 1 vd 4 baken zetten?
    Ik zie door al die bomen ’t bos niet meer….

Ik heb gegoogeld; niet gevonden wat ik zocht; of ik stel de vraag verkeerd

alvast bedanky
    mvg
    Calisto
    Met vriendelijke groet

Calisto

Re: Hoe instellingen opslaan in Nikon D700 en waar?

Ik heb een D200, D300 gehad en heb een D700 en heb nog nooit serieues de geheugenbanken gebruikt.

Want als je die gebruikt, kom je tot de conclusie dat de instellingen daar niet vast zijn, maar veranderen als je ze verandert..................
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het best kun je bij Nikon Europa een digitale handleiding downloaden, kijkt veel gemakklelijker op je computer als zo'n boekje.
      Werkt wel goed die geheugenbanken ik gebruik ze altijd.

Gr Marianne

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvanversendaal Bekijk bericht
        Werkt wel goed die geheugenbanken ik gebruik ze altijd.
        Hoe houd je dan de instellingen vast in de geheugenbanken? Toen ik die gebruikte ging die instelling altijd verloren als ik iets veranderde in de instellingen, want an was dat de nieuwe instelling in de geheugenbank.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ook voor mij wat moeilijk om op dit moment uit te leggen, ik ken dat probleem heb daar ook mee te maken gehad.
          Je moet een naam aanmaken voor de betreffende map, anders pakt hij steeds weer de standaard instellingen.
          En dan die map toekennen.

Comment

Hallo;

Ik zie dat er meer met dat probleem zitten; en zo te zien weet Marianne en meer van;

'De' instellingen leg je vlg de handleiding vast op je geheugenkaart; en evt weer terug halen.

Zijn dat álle instelllingen vd camera: kan je zien wát je (ik) hebt vastgelegd? Ik weet ook dat het bestand op de geheugenkaart 'NCSETUP4' heet.

Ik heb nog ff 't boek van Dré erop nageslagen; de door de gebruiker ingestelde instelling kan je vastleggen in je geheugenbank;
            Alleen hoe doe je dat precies? wat leg je nou op welke bank vast?

Vlg mij is het zo warrig, dat weinig mensen dit gebruiken; jammer want het lijkt me wel handig

mvg Calisto
            Last edited by Calisto; 27 juni 2013, 11:34.
            Met vriendelijke groet

Calisto

Comment

Ik ben daar al lang mee gestopt. Er zijn 2 soorten geheugenbanken (Custom Settings menu en Shooting Menu) maar nog ambetanter:
              je bewaart uw settings in bv Bank A (kan je een naam geven), OK later selecteer je Bank A om die settings terug te roepen. Je past dan één of andere instelling aan, je selecteert dan later Bank B en wat is er gebeurd: Bank A is gewijzigd met al de aanpassingen die je maakte terwijl Bank A actief was.
              Die geheugenbanken houden dus de instellingen bij zoals die waren op het moment dat je van geheugenbank verandert. Je kan ze niet "locken".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                Ik ben daar al lang mee gestopt. Er zijn 2 soorten geheugenbanken (Custom Settings menu en Shooting Menu) maar nog ambetanter:
                je bewaart uw settings in bv Bank A (kan je een naam geven), OK later selecteer je Bank A om die settings terug te roepen. Je past dan één of andere instelling aan, je selecteert dan later Bank B en wat is er gebeurd: Bank A is gewijzigd met al de aanpassingen die je maakte terwijl Bank A actief was.
                Die geheugenbanken houden dus de instellingen bij zoals die waren op het moment dat je van geheugenbank verandert. Je kan ze niet "locken".
                Dank voor uw reactie;
                ze veranderen dus die geheugenbanken; en kan je beter links laten liggen?

Dus wat wel interessant is; om de instellingen op je geheugen kaart op te slaan en evt. later op je pc

Mocht je iets verkeerd doen, dan kan je v.a. je mem.kaart eea weer terug zeten

mvg
                Calisto
                Met vriendelijke groet

Calisto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
                  Dank voor uw reactie;
                  ze veranderen dus die geheugenbanken; en kan je beter links laten liggen?
                  Graag gedaan!
                  Wat je eventueel wel kan doen: bv. een Bank voor studio, een bank voor sport, enz... maar dan moet je er wel steeds aan denken om van bank te veranderen alvorens je verandert van "onderwerp". Stel je heb in de studio gefotografeerd en doet de dag er na aan sportfotografie dan moet je de bank veranderen voor je aan sport begint want anders ben je uw studio bank aan het wijzigen. Op het moment dat je van bank verandert overschrijft hij de bank die je verlaat met de settings die op dat moment actief zijn.

Comment

Dag Timefreezer;

Duidelijk;
                    dat is inderdaad een valkuil.

Dus je doet een aantal instellingen naar jouw idee; en vlgs de handleiding, p269, 'selecteer je 1 vd 4 banken, en breng de gewenste instellingen aan.'
                    En dat laatste begrijp ik niet; Die instellingen veranderen dat is het probleem niet, maar waar kan ik aangeven dat deze nw. instellingen opgeslagen moeten worden in die bepl. bank?
                    In het menu zelf wordt in niet wijzer

mvg
                    Calisto
                    Met vriendelijke groet

Calisto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
                      Dus je doet een aantal instellingen naar jouw idee; en vlgs de handleiding, p269, 'selecteer je 1 vd 4 banken, en breng de gewenste instellingen aan.'
                      En dat laatste begrijp ik niet; Die instellingen veranderen dat is het probleem niet, maar waar kan ik aangeven dat deze nw. instellingen opgeslagen moeten worden in die bepl. bank?
                      Je selecteert 1 van de banken. Je zet de settings zoals je wil en je verlaat de bank. Op dat moment worden ze bewaart in die bank. Kies je later terug die bank dan heb je terug de settings zoals ze waren toen je de vorige keer die bank verliet. Verander de je dan de settings en je verlaat terug die bank dan wordt de bank "geupdate" met de nieuwe settings.

Comment

Je selecteert 1 van de banken. Je zet de settings zoals je wil en je verlaat de bank. Op dat moment worden ze bewaart in die bank. Kies je later terug die bank dan heb je terug de settings zoals ze waren toen je de vorige keer die bank verliet. Verander de je dan de settings en je verlaat terug die bank dan wordt de bank "geupdate" met de nieuwe settings.
                        En dat is het compleet waardeloze van het systeem, het zouden basissettings moeten zijn die altijd hetzelfde blijven, tot dat ik ze bewust verander.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          En dat is het compleet waardeloze van het systeem, het zouden basissettings moeten zijn die altijd hetzelfde blijven, tot dat ik ze bewust verander.
                          Dat is ook mijn gedacht maar blijkbaar niet dat van Nikon

Comment

Timfreezer bedankt voor de uitleg; zo simpel had ik het niet verwacht; ik zocht het te diep; had verwacht dat zodra je de instellingen doet; je uit het menu zou gaan; Uw uitleg zou zo ook in de handleiding moeten staan.

Ik heb begrepen, dat de instellingen niet worden overschreven; behalve bij meervoudige belichting en nog iets dergelijks.
                            Daar heeft men (hjansen ea) wel een punt; dat had men inderdaad als vaste basis waarden moeten kunnen vastzetten.

Slimmer is dus om de div. instellingen op je geheugenkaart te zetten; alleen dat kan vlgs mij maar voor 1 instelling, want je kan in de camera de naam niet veranderen in sport, landschap ed.
                            TENZIJ je dit zelf doet op je pc en gewoon 4 mapjes maakt met daarin bv 4 verschillende items.
                            Wel omslachtig, en ik weet niet of je in de camera zelf kan zoeken naar een map als je een bep. setting wilt terug zetten.

Daar heb ik nog een vraag over, het bestand NCSETUP4, maar misschien moet ik daar een apart draadje van maken.

mvg Calisto
                            Met vriendelijke groet

Calisto

Comment

Heb ook al met die banken geëxperimenteerd en inderdaad van het minste je er tijdens het gebruik van één of andere bank iets wijzigt sla je automatisch de veranderingen mee op. Dus voor mij niet interessant, doe liever zelf telkenmale alle instellingen opnieuw. Zo wordt je geen automaat en onderhoud je goeie routines.
                              Een DSLR is immers een toestel waarmee je, vooraleer het te gebruiken, telkens weer een aantal checks moet doen en eventueel aanpassen aan wat er moet komen.
                              Last edited by enero; 28 juni 2013, 11:09.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                              X