Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon ixus 255 HS of sony cybershot HX20V

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon ixus 255 HS of sony cybershot HX20V

Niet zo lang geleden is de Canon IXUS 255 HS uitgekomen voor een prijs van €235. Volgens vele reviews een heel mooie camera. Echter vind je nog niet veel gebruikersreviews terug.
    Daarintegen is de Sony Cyber-shot DSC-HX20V al meer dan een jaar op de markt en bedraagt zijn prijs momenteel nog 239€.

Zou iemand mij kunnen helpen bij de keuze tussen deze 2. Zelf ben ik iemand die niet al te veel af weet van fotograferen, ik wil graag mooi foto's nemen maar ik wil hier niet te veel moeite voor doen. Hiermee bedoel ik dat ik niet te veel instellingen wil veranderen voordat de camera mij een mooie foto geeft. Gebruiksgemak is dus een belangrijk aspect. In vele reviews is de fotokwaliteit heel nader bekeken, wat natuurlijk belangrijk is, maar ik vrees als je mij foto's van de 2 verschillende camera's toont dat deze voor mij gewoon mooi zijn en ik amper verschil zie.

Ik ga de camera gebruiken wanneer ik naar Thailand ga en voor de rest gewoon tijdens normale gebeurtenissen. Dus een camera voor dagelijkse bezigheden.

Kunnen jullie mij hier wat verder helpen, want door de vele uitgebreide reviews ben ik op deze 2 terecht gekomen, maar zie ik verder het bos door de bomen niet meer.

Bedankt!

Re: Canon ixus 255 HS of sony cybershot HX20V

Ik zou zelf voor de canon gaan...heb al een paar ixus'sen gehad en vond die toch al bij al goed meevallen alsook de beeldkwaliteit. Sony ken ik niet zo goed ik weet enkel dat het Sony RX100 model op dit moment één van de betere compacts is maar dat komt vooral door de 1" sensor die erin zit....ik zou nooit een compact kopen met heel veel MP als het een kleine sensor is. Bij de RX100 is dat iets anders heel veel pixels op een grotere sensor geeft goede beelkwaliteit.
    Maar de RX100 kost algauw 2 zoveel als de ixus.

grtz

Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Ik sluit me aan bij het vorige, de RX100 als de prijs geen struikelblok vormt, de Canon in het andere geval.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Ik verwacht dat de Canon iets betere beeldkwaliteit gaat hebben (op theoretische basis), maar toevallig ken ik die 18 megapixel sensor die in de HX20V zit en die is echt een stukje beter dan vorige generatie sensors met minder megapixels...ik vind die naar compact camera normen zelfs goed!

Het verschil in beeldkwaliteit (wat je waarschijnlijk zelfs niet eens gaat zien...) weegt voor mij persoonlijk niet op tegen de uitgebreidere zoom (10x voor de canon, tegenover 20x op de Sony), een beter scherm op de Sony, wat meer batterijleven, burst van 10 beelden per seconde ipv 6 (geen dealbreaker vind ik), een heerlijke sweep panorama mode en gps (wat leuk kan zijn in Thailand :-) ) De Canon is wel iets dunner (past gemakkelijker in je broekzak) en wifi, misschien dat je dat ook belangrijk vindt...

Ik denk dat je veel waar voor je geld krijgt met de Sony net omdat het niet het laatste nieuwe model is...(en de Canon betaal je de "introductieprijs"...) Merk trouwens op dat er 30 euro cashback op de Sony zit...

Ze hebben elk hun eigen leuke kantjes...het is wat je zelf het belangrijkste vindt é ;-)

De HX10V is het kleinere broertje van de HX20V en nog wat goedkoper te vinden...eveneens met 30 euro cashback!

Comment

Bedankt voor jullie visie tot nu toe. Ik volg misschien wel de mening van Portmixus dat als de beeldkwaliteit toch niet zoveel scheelt tussen de 2 dat de sony mij iets meer (gebruik)gemak kan bieden.

Hebben jullie verder nog een voorkeur voor andere, misschien iets goedkopere, camera die nog altijd redelijke kwaliteit geven? ( €250 vind ik nog altijd vrij duur, en 2de hands vind je ze meestal niet direct).
          Bijvoorbeeld canon SX 260 of 280 HS?

Comment

Er staat een een Sony RX100 in de rubriek "aangeboden" op dit forum.
            Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

Comment

Inderdaad maar ze vragen er nog 500 eurokes voor dus niet voor de TS denk ik. Ik zou zeker geen compact kopen met 18MP op kleine sensor geloof me...je gaat"niet" tevreden zijn. De megapixel race bij compacts is gelukkig wat aan het beteren...als je vroeger een leek een compact zag kopen dan keek men alleen naar de hoeveelheid megapixels die had....niet goed dus,ik bedoel op een kleine sensor-compact en goedkopere exemplaren. De high end modellen niet meegerekend.
              Ik heb zelf een panasonic LX5 die heeft al een grotere sensor dan normaal en heeft ook maar 10MP. Resultaat is mooie beeldkwaliteit.
              Neen als ik u was ga naar de lokale fotowinkel en neem er daar een paar vast binnen u budget...maar met een IXUS-model zit je goed. Kijk eventueel ook naar de diafragmawaarde van de lens. want lichtsterker is beter.

Grtz

Templar
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Wat Templar zegt is allemaal wel ergens waar, maar toch heb ik een andere mening in deze situatie...

Het hangt er allemaal grotendeels vanaf wat je verwacht: schiet je met een spiegelreflexcamera, logisch dat je norm voor beeldkwaliteit anders ligt dan iemand die zegt "ik ken niet veel van fotografie"?
                Ik ken genoeg mensen die vinden dat hun smartphone ook mooie foto's trekt...steek een RX100 in hun handen en wat zeggen mensen die niet bezig zijn met beeldkwaliteit maar met de foto zelf: "deze kan precies niet veel zoomen" of "mijn camera kan cartooneffect" of ... Ze tillen er meer aan dat hun camera weinig kan, dan aan de verbetering in beeldkwaliteit dat ze zelfs aanvankelijk niet zien. (Een vriend van mij heeft voor zijn moeder een RX100 gekocht omdat ze vaak en graag fotografeert, maar ze vindt haar vorig toestel leuker omdat die "meer kan zoomen"...)

Ik probeer de focus niet enkel op beeldkwaliteit te leggen (en geloof mij eveneens , heb deze 18 megapixel sensor zelf ook, technologie is echt wel vooruitgegaan) maar ook op de mogelijkheden...
                Uit eigen ervaring weet ik dat mensen die niet zo heel erg met fotografie (technisch) bezig zijn, het meer plezier aan het feit dat hun toestel veel mogelijkheden heeft dan die paar procenten verschil in beeldkwaliteit...Mensen met compactcamera's zitten doorgaans niet te pixelpeepen op hun scherm en dan wordt het verschil eerder klein...zeker voor niet-techneuten

Stel dat geld geen issue was...de mensen met weinig technische kennis van fotografie gaan met een Sony RX1 (full frame 24 megapixels met 35 F2 lens) toch ook niet veel zijn é? (om het andere extreem op te zoeken )

Comment

Working...
                X