Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact camera voor snelle time-lapse beelden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact camera voor snelle time-lapse beelden

    Voor wetenschappelijk onderzoek aan de UGent zoeken we naar een zeer lichte (max 150g, liefst lichter) compactcamera die continu beelden kan nemen (beelden, geen video) vanop een drone.
    De camera moet dus zo ingesteld zijn dat hij automatisch om de halve (of maximum om de hele) seconde een beeld neemt; eventueel kan de camera ook extern getriggerd worden, maar dan nog moet hij in staat zijn om zeer snel foto's te nemen. De beelden worden achteraf via mapping-software samengevoegd; om dit zo vlot mogelijk te laten verlopen, moet de beeldkwaliteit zo goed mogelijk zijn; de beeldhoek zou liefst niet te groot moeten zijn.
    Gezien de beperkingen qua gewicht en de gevraagde snelheid dacht ik aan een gemodificeerde GoPro Hero2 of Hero3; Bij rangecam zijn er Gopro's beschikbaar waar de fish-eye breedhoek lens vervangen is door een gewone lens met een (nog altijd brede) kijkhoek van 85°; maar ik maak me zorgen over de beeldkwaliteit. De time-lapse camera's van Brinno hebben bij mijn weten dan weer een te lage resolutie (we zouden liefst rond de 10-12 MP zitten).
    Heeft iemand soortgelijke ervaringen of heeft iemand een suggestie voor een compactcamera die wel aan de vereisten voldoet (licht, snel, triggerbaar of automatisch time-lapse, goede beeldkwaliteit)? Aangezien de gemodificeerde GoPro's tamelijk duur zijn (530 voor Hero2, 800 voor Hero3), zal de prijs van de compactcamera geen rol spelen vermoed ik.
    Bedankt!

    Wouter
    Last edited by Wouter81; 13 juni 2013, 10:17.
    Canon 7D - EF-S 17-55 f2.8 IS - 100-400 L IS - EF-S 60mm F2.8 Macro - 100 mm f2.8 L IS Macro - EF 50mm f1.8

  • #2
    Re: Compact camera voor snelle time-lapse beelden

    Ik heb zelf een gopro hero3 black edition en die beeldkwaliteit is echt geweldig!
    Op't werk hebben we voor timelapse zo'n brinno ding en die beeldkwaliteit is inderdaad maar magertjes, maar goed genoeg voor wat onduidelijke promo beelden want teveel detail willen we ook niet prijsgeven.
    Is de fisheye van de gopro zo'n probleem? je kan ook de kijkhoek verkleinen van de gopro, hoe dat dan zit megapixelgewijs moet je eens opzoeken, er bestaat wel ergens een technisch document van (gopro zelf?) die dat uitlegt.

    Is de Ugent niet zelf capabel om een andere lens in een gopro te steken, ineens leuk zijproject. :-)

    Comment


    • #3
      Re: Compact camera voor snelle time-lapse beelden

      Nikon 1 J-serie is licht en heeft uitstekende beeldkwaliteit. Heeft ook ingebouwde timelapse en is triggerbaar. Met de 10mm lens is deze vederlicht.
      Een gopro hero 3 Black kan je ook nemen, het fish-eye effect is enorm verminderd bij dit model. Wel fotograferen op de grootste beeldhoek, dan kan je achteraf nog een batch toepassen om de vervorming volledig weg te krijgen terwijl je nog een wijde beeldhoek overhoud. Je kan hem ook uit zijn case halen, wat de beeldkwaliteit nog wat verhoogd. (is al echt goed, maar puur om beeldkwaliteit is een Nikon 1 nog een stuk beter, als jullie drone deze (350g of zo) tenminste kan dragen)
      De meeste compacts hebben geen ingebouwde timelapse of triggering, dus ik vermoed dat de bovengenoemde het best geschikt zijn.

      Weet wel dat als je om de halve seconde een beeld neemt met een gopro of een andere camera, je sensor zeer snel zal oververhitten en dus kleurzwemen en vervormingen kan vormen. In de winter gebeurt dat niet snel, maar een warme zomerdag (25°c) heb je er sneller last van dan dat je denkt. Dus het is misschien aan te raden om 2 camera's te kopen als je langer dan 1 uur wil 'timelapsen'. Heb dat zelfs gemerkt op skireis, -10 graden en na 1.5 uur filmen zag ik af en toe een zweem over de video komen van mijn Gopro hero 2. Maar nu heeft gopro de oplossing gevonden hoor, de batterij gaat nu slechts 1.5 uur mee bij de Gopro Hero 3. Ik ga wachten op de Gopro hero 4 om up te graden, batterijduur is echt wel belangrijk, zeker als de batterijtjes zo duur zijn. Je hebt er dus meer dan 10 nodig als het onder nul vriest en je de hele dag wil kunnen blijven filmen in de grote skiparadijzen .

      Comment


      • #4
        Re: Compact camera voor snelle time-lapse beelden

        Max 150 gram stond er. Spijtig genoeg zijn er weinig (geen dat ik weet) geavanceerde toestellen die zo licht zijn. En timelapse in toestel is al een geavanceerde functie

        Voor de kleine Canon compacts (de Ixusjes - en die zitten al zeer dicht bij de 150 gram) heb je wel de mogelijkheid om met een hack aan timelapse fotografie te doen (http://chdk.wikia.com/wiki/Countdown_Intervalometer).

        Ander licht alternatief is een GSM-camera met time lapse app.

        Comment


        • #5
          Re: Compact camera voor snelle time-lapse beelden

          Het Gopro alternatief
          Hij zou 70gram wegen
          beeldhoek 135°



          Enige probleem is dat hij om de 2 seconden een foto maakt volgens wat ik vind.
          Iets trager vliegen dus, zodat je genoeg overlap hebt.
          Last edited by C. Ruben; 13 juni 2013, 12:24.
          Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
          Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

          Comment


          • #6
            Re: Compact camera voor snelle time-lapse beelden

            Dat is pas fisheye! (kijkend naar de foto's genomen met dit toestel)
            Zelfs mijn Gopro 2 heeft er niet zoveel last van als deze.
            Sony heeft ook een toffe action cam.

            Comment


            • #7
              Re: Compact camera voor snelle time-lapse beelden

              En het antwoord is.. sony Nex 5N in combinatie met een intervalometer - Dan heb je inderdaad minstens 270g. Dat is mogelijk, ook met een lichte drone.
              Maar het resultaat is wat telt, als je zegt wetenschappelijk onderzoek, dan zal het resultaat binnen de grenzen van het aanvaardbare liggen met deze camera. Of beter, de kans dat (..) is groter.

              Nog meer compromissen sluiten? Dat kan, als je kijkt naar een canon powershot A60 of iets wat er op lijkt. Die hebben een ingebouwde timelapse functie, wegen iets van een 215g en halen het budget niet onderuit. Als je met het beeldmateriaal van de powershot camera's gemaakt uit een drone achteraf wetenschappelijk onderzoek kunt verrichten, laat het dan de mensen bij canon ook eens weten.
              Succes !

              Edit: ik had de hele topic niet gelezen, wel een Nikon komt ook in de buurt. De rode draad hier is dat het om een systeemcamera gaat.
              Last edited by Provid; 13 juni 2013, 19:33.

              Comment


              • #8
                Re: Compact camera voor snelle time-lapse beelden

                Bedankt iedereen voor de input!

                Onze drone kan op zich wel wat gewicht naar boven nemen, maar we hebben ook wetenschappelijke camera's erop geïnstalleerd (bv warmte-camera); die camera's hebben echter allemaal een geringe pixelresolutie en kunnen maar een foto nemen om de paar seconden. We willen echter ook de 3D-structuur van de vegetatie in kaart brengen, en daarvoor zijn we dus op zoek naar zo'n hoge-resolutie camera, die zeer snel beelden kan maken (want dan kan het hoogtemodel nauwkeuriger worden bepaald) en die dus echt zo licht mogelijk moet zijn.

                Ik vrees dan ook dat zelfs de Sony Nex 5N te veel zal wegen, net als de Nikon 1 J-serie. @ zeekonijn: Het voorstel van een gehackte Canon-camera lijkt me wel heel interessant, heb je daar zelf ervaring mee? Via de weblink lijkt het alvast kinderspel, ik ga alvast op zoek naar iemand met een geschikte camera om het uit te proberen!

                Wouter
                Canon 7D - EF-S 17-55 f2.8 IS - 100-400 L IS - EF-S 60mm F2.8 Macro - 100 mm f2.8 L IS Macro - EF 50mm f1.8

                Comment

                Working...
                X