Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opnieuw starten fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opnieuw starten fotografie

    Hallo,

    ik ben een hobby-fotograaf en ik heb onlangs al mijn materiaal verkocht. Na ruim een jaar wil ik opnieuw beginnen fotograferen.

    Ik was van zins om de Nikon D3100 + Nikkor 18-105 VR te kopen. Vroeger had ik ook reflexcamera's en ik was altijd heel tevreden (buiten misschien het gewicht soms). Het gewicht is absoluut niet zo'n groot probleem, maar lenzen wisselen wil ik absoluut behouden (dus geen point&shoot)

    Ik heb nu voor de eerste keer eens een kijkje gedaan bij de systeemcamera's. Daar zag ik bijvoorbeeld bij Konijn de Olympus Pen E-PL3 + Olympus 14-42mm II voor maar €299, de D3100 komt meteen op €500.

    Ik heb wel heel wat vragen over systeemcamera's. Ik lijk maar niet terug te vinden wat ik wil weten, ondanks lang Googlen en de zoekfunctie hier te gebruiken. Mijn vragen:

    * De lens zoals de Olympus 14-42 is zoals een 28-84mm op Crop DSRL. Is dat niet te groot voor Wide-Angle? Tegenover bijvoorbeeld de 18-55 DX lenzen op DSRL zijn écht 18mm en dus meer groothoek?? MOMENTEEL MIJN GROOTSTE BEZORGDHEID
    * Zijn lenzen als 150mm niet te lang/zwaar voor zo'n kleine camera?
    * Fotografeert zo'n kleine camera lekker? (wauw, dat klinkt Nederlands )
    * Ga ik rap een DSLR missen of is de kwaliteit enigszins vergelijkbaar?

    Alvast bedankt!
    Last edited by Allheroesfall; 11 juni 2013, 22:50.

  • #2
    Re: Opnieuw starten fotografie

    Ik heb drie jaar geleden ook al mijn materiaal verkocht, en dat was behoorlijk wat.
    Even geprobeerd met een Nikon P500, tja dat maakt foto's.
    Een instapje D3200 gekocht en mijn oude vertrouwde 50-500 in nieuwe versie (met OS)
    Man, wat ik ben ik daar gelukkig mee
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Opnieuw starten fotografie

      Alvast bedankt voor je reactie,

      blij dat het voor jou zo uitdraaide!

      Comment


      • #4
        Re: Opnieuw starten fotografie

        een systeemcamera als de epl-3 is leuk, maar is absoluut geen vervanger voor een spiegelreflex, voor statiesche en vakantiefoto's absoluut vergelijkbaar in kwaliteit, zelfs erg goed te noemen, maar wil je net even iets bijzonders dan valt het vies tegen met deze epl-3, hoge iso's niet slecht, maar tegenwoordig kan het veel beter, snelheid van AF is erg goed, maar ook weer niet bij sport.
        Begrijp me niet evrkeerd is geen slecht toestel, absoluut niet zelfs onder bepaalde omstandigheden erg goed, maar niet vergelijkbaar met een spiegel.

        Maar kijk ook eens naar de Nikon 1 serie, erg snel, compact, erg goed in hoge ISO's, kleurweergave en contrast bovengemiddeld goed, heb afgelopen weekend weer eens een testje gedaan met een Olympus (om-d) en een Nikon J1, ben weer eens geschrokken van de kleurweergave en detailering van dit kleine ding, veel en veel beter dan de Olympus, terwijl de Nikon slechts 10 milj. pixels bevat en de Oly 16 steeg deze toch erboven uit, heb het even niet over RAW opname's, maar direct uit de camera beelden op JPEG niveau.

        (Staat nu in de aanbieding voor 233,- bij Media Markt in Breda)
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: Opnieuw starten fotografie

          Niks gaat boven de spiegelreflex.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Opnieuw starten fotografie

            Closupshooter, bedoel je me de Nikon 1 serie zowel de Nikon 1 J2, J3 als de S1? De 1J2 is de goedkoopste, de S1 de duurste dus die zal wel het beste zijn. Is de J2 beter dan de PEN E-PL3? Met de 10-30mm erbij?

            Comment


            • #7
              Re: Opnieuw starten fotografie

              de 18-55 DX lenzen op DSRL zijn écht 18mm en dus meer groothoek?? MOMENTEEL MIJN GROOTSTE BEZORGDHEID

              Waar haal je dat vandaan ? Een 18-55 DX wordt (omgerekend) op je reflex ook gewoon een 28-80. Tenzij je voor FX gaat natuurlijk...
              It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

              Comment


              • #8
                Re: Opnieuw starten fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
                Waar haal je dat vandaan ? Een 18-55 DX wordt (omgerekend) op je reflex ook gewoon een 28-80. Tenzij je voor FX gaat natuurlijk...
                Oh, ik dacht altijd dat DX-lenzen speciaal voor cropcamera's waren en zich dus gedroegen zoals ze noemen. Dus dat 18mm gewoon 18mm was! Dus de beeldhoek van een 18-55 op 18mm is dezelfde als die van de 14-42 op 14mm?

                Comment


                • #9
                  Re: Opnieuw starten fotografie

                  nee anders, de J1 is de goedkoopste, J2, J3 en de S1 een wat nieuwere versie, maar niet beter.
                  Ik heb zelf een Pen EPL-3 gehad en die haalde het niet bij de Nikon J1, maar moet erbij zeggen dat ik de Nikon speciaal als zijnde een soort van compacttoestel erbij genomen heb en daarbij speciaal gelet op de hoge ISO prestatie's die bij de Nikon 1 serie erg goed is, de EPL-3 is iets minder op hoog iso gebied, maar m nu te zeggen de een is beter dan de ander, zou hooguit zeggen anders.
                  De Nikon serie heeft wat leuke lensjes die alle op hun beurt vrij goed zijn, de 10-30, 10 mm pancake, 18,5 mm en de 30-110 mm zijn ook nog eens erg compact.
                  Maar micro 4/3 (olympus en Pansonic) heeft daarentegen weer fenomenale lensjes tot hun beschikking, niet goedkoop, maar wel fenomenaal goed, de 12, 45 en 75 mm Olympus, de 20 en 25 mm van Panasonic.
                  Dus elk systeem heeft weer zijn voordelen, de Olympus M4/3 wegens uitgebreid lenzenaanbod, de Nikon voor hun compactheid en snelheid (in autofocus en beelden per seconden)

                  Beide systemen zijn gewoon goed te noemen, maar blijf erbij, ze zijn geen vervanger voor een spiegelreflex, qua fotokwaliteit kunnen ze zich meten met hun grote broeren, maar het blijven wat kleinere sensoren, met de bijbehorende beperkingen.

                  Ook niet onbelangrijk voordeel bij de Olympus is de mogelijkheid om een zoeker aan te sluiten, wat bij de Nikon onmogelijk is, tenzij je vor een V1 gaat, daar zit die ingebouwd, maar klein nadeeltje van de V1 serie dat daar geen ingebouwde flitser in zit, je moet dan weer een flitsertje bij aan schaffen, op zich geen probleem, maar het geheel wordt weer iets groter daardoor.

                  Maar blijft een persoonlijke keuze, ik heb beide systeemen, een OM-D (grote broer van de EPL-3) en een Nikon J1, maar heb deze naast een grote Spiegelreflex met dito lenzen, ik gebruik de systeemcamera's als zijnde luxe compacts, wellicht in de toekomst dat ik de spiegelreflex weg doe en met de systeem doorga, maar vooralsnog nog niet, sommige onderwerpen zoals bv portret en macro schreeuwen om een spiegelreflex, al heeft Olympus hier uitstekende lenzen voor.

                  Maar een speigelreflex hoef t toch niet zo groot te zijn
                  Mijn beste Foto moek nog trekke.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opnieuw starten fotografie

                    Waarom schreeuwt macro om een reflex? Je kan de camera met een macrolens toch even goed op een statief zetten? Of komt dat door de sensor die verschilt? En waarom gaat portret bijvoorbeeld niet (goed)?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opnieuw starten fotografie

                      Dus de beeldhoek van een 18-55 op 18mm is dezelfde als die van de 14-42 op 14mm?
                      Inderdaad. De cropfactor van een DX reflex vermenigvuldig je met een factor 1,5 en deze van een MFT (zoals Oly en Panasonic) vermenigvuldig je met factor 2.
                      It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opnieuw starten fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Allheroesfall Bekijk bericht
                        Waarom schreeuwt macro om een reflex? Je kan de camera met een macrolens toch even goed op een statief zetten? Of komt dat door de sensor die verschilt? En waarom gaat portret bijvoorbeeld niet (goed)?
                        Onthoud dat de meeste compactjes een kleine sensor hebben, hoe kleiner de sensor hoe meer scherptediepte. En ja de scherptediepte hangt ook van andere factoren af.
                        Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opnieuw starten fotografie

                          Klopt, maar met macro/portretlens + wat zoom creëer je ook geringere dof? Is dat te weinig door de kleinere sensor dan?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opnieuw starten fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Allheroesfall Bekijk bericht
                            Klopt, maar met macro/portretlens + wat zoom creëer je ook geringere dof? Is dat te weinig door de kleinere sensor dan?
                            Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

                            Comment

                            Working...
                            X