Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe reflex voor beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe reflex voor beginner

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Mijn oude Pentor heb ik jaren vaak uit de tas gehaald en die lag helemaal niet goed in de hand, de enige omschrijving: vierkant.
    Wel, ik en tientallen andere mensen die ik ken, denken zo niet.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
      Een camera die niet lekker in je hand ligt, is er eentje die minder vaak uit je fototas zal komen. Je koopt toch ook geen kleren die mooi zijn, maar niet goed zitten (of je moet een vrouw zijn) of een mooie auto waarvan de zetels slecht zitten.
      Daarmee dat zoveel mensen compacts kopen, die liggen fantastisch in de hand ...
      Heb vorig weekend een trouw gedaan, die mensen hun kleren waren prachtig gewoon. Maar ze zaten rotslecht, beide bij man en vrouw.
      Grootformaatcamera's liggen ook fantastisch in de hand zeker? De Hasselblad 500 serie ook zeker?
      De Olympus OM-D is een enorm succes, maar moet dat eens proberen vasthouden... De Fuji's liggen ook niet fantastisch in de hand.
      Kan zo nog wel even doorgaan hoor.

Mocht iedereen de camera kopen dat het best in de hand lag, dan liepen ze allemaal rond met D4's en 1Dx'en.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        Daarmee dat zoveel mensen compacts kopen, die liggen fantastisch in de hand ...
        Het is niet omdat jij vindt dat compact camera's minder goed/slecht in de hand liggen dat iemand anders dat ook vindt...

Heb vorig weekend een trouw gedaan, die mensen hun kleren waren prachtig gewoon. Maar ze zaten rotslecht, beide bij man en vrouw.
        Dat is de uitzondering die de regel bevestigt. En dat is ook maar voor 1, weliswaar speciale, dag. Ik heb er ook geen probleem mee om voor 1 dag een camera te gebruiken die rotslecht in mijn handen ligt...

Grootformaatcamera's liggen ook fantastisch in de hand zeker? De Hasselblad 500 serie ook zeker?
        Geen idee, nooit in mijn handen gehad.

De Olympus OM-D is een enorm succes, maar moet dat eens proberen vasthouden... De Fuji's liggen ook niet fantastisch in de hand.
        Kan zo nog wel even doorgaan hoor.
        Wederom: ze liggen niet fantastisch in jouw handen. Het al dan niet goed in de hand liggen, is iets heel persoonlijk. En er is ook een groot verschil tussen minder goed en slecht in de hand liggen. Het is niet of wit, of zwart. Er is ook nog grijs tussenin...

Mocht iedereen de camera kopen dat het best in de hand lag, dan liepen ze allemaal rond met D4's en 1Dx'en.
        Nope. Ik alvast niet, want een 1Dx is te groot. Voor mensen met kleine handen moet een D4 of een 1Dx een nachtmerrie zijn.
        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Wel, ik en tientallen andere mensen die ik ken, denken zo niet.
          Het was de keus vierkante onhandige doos of niet fotograferen. Ik zeg niet dat ik een fijne camera vond, maar ja er was weinig andere keus: alle camera,s waren vierkant.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Het was de keus vierkante onhandige doos of niet fotograferen. Ik zeg niet dat ik een fijne camera vond, maar ja er was weinig andere keus: alle camera,s waren vierkant.
            Goed, dan heb je een geldige reden natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohanVonC Bekijk bericht
              Zeer opbouwend, zoals we van jou gewoon zijn. Moest je de thread en reacties (lees: bevestiging) van anderen hierop begrijpen zou je merken dat die reactie -al dan niet ludiek- hier wel van toepassing was. Ik raad u aan samen met confrater Eenbes een cursus begrijpend lezen te volgen.
              Heeft u nog meer dooddoenders in uw mouw?

Comment

Wederom: ze liggen niet fantastisch in jouw handen. Het al dan niet goed in de hand liggen, is iets heel persoonlijk. En er is ook een groot verschil tussen minder goed en slecht in de hand liggen. Het is niet of wit, of zwart. Er is ook nog grijs tussenin...
                Wie vind hier dat een OM-D beter in de hand ligt dan een D4/ iets kleinere D800? Zeker en vast niemand, maar dat wil niet zeggen dat ze minder graag met hun OM-D werken dan met een D4. Een camera is een geheel, een compleet systeem, hoe ze in de hand liggen is slechts een kleine factor hierin.
                Je denkt toch niet dat ik nu meer met mijn D800 trek omdat deze beter in de hand ligt dan mijn D7000?
                Of dat ik minder trek met mijn FM3a omdat deze veel minder goed in de hand ligt?

Comment

Wie vind hier dat een OM-D beter in de hand ligt dan een D4/ iets kleinere D800? Zeker en vast niemand, maar dat wil niet zeggen dat ze minder graag met hun OM-D werken dan met een D4.
                  Je gaat vast en zeker zo'n mensen vinden. Al zal het waarschijnlijk een kleine minderheid zijn.

Een camera is een geheel, een compleet systeem, hoe ze in de hand liggen is slechts een kleine factor hierin.
                  Maar wel een belangrijke factor. Als ik aan mensen vraag waarom ze hun huidige camera destijds gekocht hebben, dan krijg ik meestal 1 van de volgende 3 antwoorden (of een combinatie ervan):

1) Mijn vorige camera was van hetzelfde merk en daar was ik tevreden over.
                  2) Hij lag goed in mijn handen.
                  3) Hij werd aangeraden door de verkoper/op site x.

Reden nummer 2 hoor ik bijna altijd vallen.

Je denkt toch niet dat ik nu meer met mijn D800 trek omdat deze beter in de hand ligt dan mijn D7000?
                  Of dat ik minder trek met mijn FM3a omdat deze veel minder goed in de hand ligt?
                  Het verschil is dan ook dat jij de D7000 niet (rot)slecht vond aanvoelen.

Comment

Mijn Pana G3 ligt geweldig in de hand, maar een 2 tal knopje hebben de functies net verkeerd om en door gebrek van een oogsensor blijf je omschakelen van zoeker naar scherm. Voor gewoon werk handig om mee te weren, maar als je vaak instellingen moet wijzigen.........
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het verschil is dan ook dat jij de D7000 niet (rot)slecht vond aanvoelen.
                      Ja natuurlijk niet, anders had ik die niet gekocht in de eerst plaats...
                      Maar als je deze naast een D800 legt, voel je toch een enorm verschil in body, maar dat is nog nooit een reden geweest om mee foto's te trekken met de D7000...

Comment

Het goed in de hand liggen, wordt niet alleen bepaald door de body: deze zijn ergonomisch allemaal goed gebouwd, maar niet allemaal voor een paar onhandige kolenschoppen, daar hou je dus rekening mee bij je keuze.
                        Maar het domme is dat velen een camerahuis te groot vinden zodat Canon reclame maakt dat zij de kleinste spiegelreflex in hun programma heeft: goed voor een licht plastic setlensje, maar bij een kort zoomobjectief 18 /70 f2.8 wordt hij al topzwaar en kun je hem nog nauwelijks goed vasthouden laat staan bij een langer objectief. Zoals een aanhanger met een Ford Ka als trekker.
                        Last edited by Eenbes; 16 juni 2013, 09:55.

Comment

Ik vind mijn 1DIII fantastisch omdat hij zo groot is. De diameter van mijn handpalm is 16 cm. Ik heb nog n 500D, die ik veel te klein vind, onmiddellijk n batterijgreep bij gekocht.Voor de 6D die ik pas heb zou ik ook eentje moeten kopen.

Bovendien vind ik dat de 6D al uit balans is met n 24-70 erop.

Maar iedereen is anders.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Dat vastnemen - en dat evenwicht - dat is er inderdaad - en het bizarre is dat dit een soort aanvoelen is - dat bewaarheid blijft over heel de gebruiksduur van een toestel. Ik spreek echt uit ervaring - de A700 is zo gekocht geworden, een aanbieding die ik niet kon weigeren, maar uiteindelijk vond ik 'm niet hypergeweldig qua balans - terwijl een collega-Sony-gebruiker (niet actief op dit forum) die 'm nu gebruikt zegt dat 't verschil met de A850 bijna nihil is qua aanvoelen en gebruik. Zelf heb ik ook nog een A900 - en je zou dus toch verwachten dat naar aanleiding van die A700 hetzelfde zou aanvoelen. Niet bij mij dus, onmiddelijk die klik - en dat aanvoelen alsof je 'm al jaren gebruikt. Dit verhaal ter illustratie dat ook al is een camera hyper volgens de boekskes - dat het toch een nadeel kan hebben door de genetische verschillen tussen ons allemaal (ik heb vb. relatief kleine handen en daarenboven nog een moeilijk karakter - zeker tav. merkfetishisten ).

Bizar is ook dat bij elke vraag om een advies rond camera's er met modelnummers gejongleerd wordt - alsof men de gebruiker persoonlijk kent. Ik zou die verantwoordelijkheid, nooit durven nemen. Vertel over uw ervaringen met dat toestel - of wijs op het bestaan van een toestel met korte opsomming waarom dit toestel wellicht geschikt kan zijn.

Ook al zijn de A65, a77, en A99 degelijke camera's - het kan echt zijn dat de kandidaad-koper op een bepaald feature afknapt, en dan verdient dat respect. Wie maw. kijkt naar de body alleen - is ook niet goed bezig.

Je koopt je in in een systeem. En je zet je vast voor langere termijn. Vroeger had je de m42, m39, de iso-voet - maar die tijden zijn al lang voorbij (zelfs al heb je een voet - dan nog kan men daar signalen over jagen, of contacten bij uitvinden - die maken dat je weer vast zit)!

Bij een platformkeuze - hebben Nikon en Canon het voordeel dat er een quasi volledig aanbod is - maar is dat een vereiste, da's een van de vragen die je je moet stellen (bij mij was dat antwoord duidelijk negatief)?

Je kan even goed voldoende keuze vinden bij Pentax, Sony of Olympus en Fuji - wat je moet proberen te bepalen, is of je een nood kan hebben dat je niet kan afdekken met merk of 3th-party-produkten? Het valt op dat zowel Tamron als Sigma toch iets aan 't doen zijn aan de kwaliteit van hun beter glas - jammer genoeg gaat ook de prijs mee in de richting die wij minder graag zien - "goed glas kost geld". Tokina is wat Sony betreft minder actief - maar heeft wel de uitstekende aps-c 11-16 f2.8, en schijnt prijs/kwaliteit op de ondersteunde platformen niet onaardig te zijn.

Als je al materiaal hebt - moet je toch wel even dieper nadenken/rekenen. Wil je dat nog gebruiken, of verkopen of bijhouden? (ik heb zelf voor die keuze gestaan, een Canon hebbende, maar ik had te weinig gerief met waarde, dus ik kon die keuze zonder al te veel financiëel verlies nog maken - vooral ook omdat alle entry's toen cropped waren, die lens onaantrekkelijk was om te houden).

Eens je voor een platform gaat, kost het veel geld om te veranderen. Eens je een paar dure lenzen hebt - wordt het echt moeilijk. Verkopen gaat wel, maar toch 't is veel moeite. Je ziet dan hele verzamelingen lenzen en camera's in één aanbod gedumpt worden.

Het is een menselijk gegeven dat men zijn materiaal ophemelt en het andere verguisd - de koper wil niet toegeven in 't zand gebeten te hebben. Daar moet je ook voor oppassen op allerlei fora - omdat de markt toch zowat > 75% Canikon is. Het is gewoon een cijfermatig gegeven dat eens je zo'n massa bereikt - je automatisch een "vertekende" weergave gaat krijgen in een markt waar de toestellen relatief dicht bij mekaar liggen qua mogelijkheden. Welke journalist durft een Canon of Nikon naar de <censored> te schrijven? (niet dat het nodig zal zijn, maar stel dat we de test zouden doen - gewoon slechte camera, klevertje erop, doos nabootsen - en de firmware voldoende goed patchen), je zou versteld staan over wat er geschreven wordt (de slimsten zouden de camera terug naar canikon sturen).

Da's de faktor mens en lezen, raadplegen in 't verhaal - je mag daar rekening mee houden. Niet dat die adviezen slecht zijn - niet dat die artikels slecht zijn, en dat 't allemaal canikon-fans zijn - maar elke mens is beïnvloedbaar, zouden de psy's zeggen...
                            Ook ikzelf lees te veel op dyxum, Sonyalpharumors, om vrij te zijn van bias... Lees de thread rond canikons maar 's op dyxum - pijnlijk, dan weet je hoe dat overkomt - en hoe je meer kwaad doet aan je platform dan dat het gunstige effecten heeft.

Wie ben ik om in iemand zijn plaats te beslissen wat ie gaat aanschaffen?

Het enige wat ik nog wil meegeven is, dat de EVF op de Alpha's iets is wat je (voorlopig?) nergens anders dan bij Sony op een dslr gaat tegenkomen (tenzij via add-on en op systeemcamera's wel) - je betaalt er een prijs voor in high-iso (door die vaste spiegel komt er een fractie minder licht op de sensor, dat valt weliswaar goed mee - al vinden de boekskes dat toch altijd de moeite om te vermelden, laat dat geen gegeven zijn om Sony zomaar te schrappen) - maar mijn plaatjes zijn wel verbeterd door die EVF. Of dat voor de "kandidaad-koper" ook zo zal zijn - dat is niet te voorspellen. Net zo min als het kopen van een bepaalde Canon, Nikon, Pentax, Sony, Fuji, Samsung, Sigma.

Zoals alles aan fotografie vaak van persoonlijke smaken af hangt, is het hier niet anders. Die keuze van mij voor Sony Alpha en nadien ook voor Nex als systeemcamera naast de Alpha - is ten dele toeval, en heel veel persoonlijke beslissingen. Ik heb er toen denk ik paar maanden over gedaan om tot een beslissing te komen, de Nex is een ongelukje (2dehands gekocht om met manueel glas te spelen - en dan meegenomen naar A'dam en bij terugkeer gepikt, toch een nieuwe gekocht en tja - voor in steden is het nu Nex - als 't moeilijker wordt blijft het DSLR). Die 2dehandse - vg10 is er gekomen omdat we toch wel wat meer nodig hadden dan een goedkope HD-panasonic, al stabiliseert die laatste wel een stuk beter, de nex is wel een stapje hoger.

Uiteraard geef ik nogal wat voorbeelden rond Sony - maar denk die naam, en alpha en nex - gerust weg - en vervang 'm door iets anders. Ik had eigenlijk nooit verwacht dat die beslissing toendertijd voor Minolta zo'n gevolg zou hebben - 't was maar een camera om wat beelden te gaan schieten. Stel u voor dat ik bij Canon gebleven zou zijn - tja, dan was ik nu misschien aan't mailen over hoe geweldig Canon wel is, en dat je die lenzen ook kan gebruiken op hun video-camera's, met convertoren e.v.a.

Op 't einde van de rit moet de beginner mbv. onze adviezen leren lezen door de specs heen - zaken leren wegen, leren evalueren. En dan hopen dat ie de juiste keuze qua platform maakt.

Het is niet de eerste keer dat ik dit schrijf: Het is mijns inziens "toverkunst" dat iemand durft met één lijn - model xyz is voor u de ware - te posten - zonder al te veel argumentatie waarom die camera nu zo geschikt is. Want dan kan men die punten gebruiken in de afweging van de alternatieven.

Comment

Aan de topicstarter,

Zijn er mensen in je omgeving die een dlsr hebben? Dan kan je misschien lenzen en accessoires uitwisselen als je voor hetzelfde merk kiest.
                              Waarom geen D7000? Dan heb je meer geld over voor een mooie lens. Bovendien kan je vanwege de bodymotor van de D7000(en 7100) meer oude lenzen gebruiken dan bijvoorbeeld met een d5200. Voor mij is het grootste voordeel van Canon en/of Nikon het grote aanbod aan lenzen en accessoires terwijl het grootste voordeel van bijvoorbeeld pentax de goede weathersealing is...

Comment

Ja een vriend heeft de 'nieuwe' Canon EOS 5D Mark III gekocht en een collega heeft een Nikon maar weet niet meer welk model. Allebei hebben ze een reeks lenzen. Vooral die met de Canon heeft veel hoogwaardige lenzen. Hij had ook de mark II die hij onlangs heeft verkocht. Een canon fanboy eigenlijk.

Een Canon 5D Mark III met 20000 clicks voor 1000€ zou dit een goede koop zijn tov. een nieuwe Nikon D7100 van dezelfde prijs? Ze zijn allebei zonder lens...

Comment

Working...
                                X