Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 28-200mm ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tamron 28-200mm ?

Hallo,

De D100 albums van Jaco zijn geschoten met een Tamron 28-200mm. Is dat de Tamron 28-200mm 3.8 5.6 LD Asp XR IF ?

Heeft iemand gehoord van Jaco hoe die lens hem bevalt ?

De relatief kleine plaatjes die we op een site zetten zien er immers al snel erg goed uit. Zo te zien valt de vertekening zowel bij 28mm als bij 200 mm bijzonder mee.

Als we aan lenzen denken voor een Nikon D-fitting denken we natuurlijk al snel aan originele Nikkors, of Sigma's, maar bij mijn zoektocht naaar bruikbare lenzen heb ik gezien, dat zowel Tamron als Tokina aan een duidelijke inhaalslag op het gebied van kwaliteit zijn begonnen. Beide, tot voor enkele jaren echte prijsvechters, zijn heel geraffineerde lensconstructies gaan gebruiken, met all optische trucs om CA te onderdrukken. Als je naaar de opbouw van de lenzen kijkt, lijkt het er soms zelfs op, dat ze de gerenomeerde merken voorbij proberen te streven.

De prijzen zijn dan ook niet meer extreem laag te noemen voor hun betere series, Tamron SP serie en Tokina ZT/X Pro serie, maar in verhouding tot de Nikkor en Sigma obejctieven heel concurerend.

En een Tamron 24-135mm 3.6 5.6, een Tamron 28-200 3.8 5.6 of een Tokina met 24-200mm 3.5-5.6 lijken mij toch wel heel redelijke lenzen om, indien ze voldoende goed presteren, bijna nooit van je DSLR af te halen. Vreemde gedachte misschien, maar als je minder van lens behoeft te verwisselen ook minder stofproblemen.

jacques,

die nog steeds z'n F707 in ere houdt, maar vor hoelang nog ?

Hallo Jacques,

Veel mijn foto's zoals hier op BD te zien zijn (o.a. in your album) zijn gemaakt met de door jou aangehaald Tamron 28 - 200 mm of Sigma 18 - 35 mm F3.5 - 4.5 D Asph. Beide lenzen bevallen mij goed, maar ik sluit dan ook niet uit dat ik bepaalde zaken over het hoofd zie. Maar goed, misschien wat simpel, als ik zelf geen storende dingen, waarom me dan druk maken. Overigens ik kan me ook niet herinneren ooit een reactie gekregen te hebben over vertekening, ca, lichtafval o.i.d.. Het kan natuurlijk ook zijn dat er geen reactie van een "diehard" is geweest!
    Indien je dat wenst wil ik best iets posten, waarvan je zegt dat zou ik graag eens willen zien! We zijn er om elkaar te helpen nietwaar!
    En al iets gehoord over je S2? Ik zelf zal toch eerst op een acceptabele wijze mijn S1 moeten kunnen verkopen, wil ik overgaan tot een upgrade. Ik hoop dat je snel iets zal laten zien wanneer je in het bezit van de S2: juli nadert met rasse schreden.

Jan

You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

Comment

Hallo Jan,

De kwaliteit van een lens vaststellen aan de hand van een foto op een monitor, is iets, dat naar mijn idee niet goed mogelijk is.

Mijn vraag is dan ook, maak je wel eens grotere afdrukken, A3-formaat bijvoorbeeld en hoe verhoudt zich dan de kwaliteit van de met het Sigma- en de met het Tamron-objectief genomen foto's ?

Merk je enig verschil tussen de snelheid van AF tussen beide lenzen en bij verschilende omstandigheden, veel of weinig licht ?

Voor zover ik wat tests en reviews heb gelezen en volgens de Tamronfolder zou het 24-135mm 3.5 5.6 objectief optisch veel beter dan het 28-200mm objectief moeten zijn, dus als jij al erg te spreken bent over de 28-200mm, dan ga ik verder op zoek naar een plaats, waar ik het 24-135mm objectief eens nader kan bestuderen.

jacques.

Comment

Hallo Jacques,

Wat betreft de autofocus heb ik de stellige indruk dat de Sigma iets meer moeite heeft met scherpstellen/trager is dan de Tamron, zeker in moeilijker lichtomstandigheden (weinig licht) en daar waar je grote egale lichte vlakken hebt. Qua afdruk op A-3 formaat kan ik je niet direct uitsluitsel geven. Ik heb wel eens een portret afgedrukt, genomen met de Tamron (even los van de kleur; ben ik nog steeds mee bezig), op A-3 formaat, een goeie 30x40 cm, (De S1 ingesteld op hoogste optische res. 3,4 mp met lichte compressie jpeg en vervolgens laten interpoleren naar 300 dpi - 3543/5047 pixels binnen PS). Qua scherpte vind ik het resultaat zeeer acceptabel en dan heb ik het over een kijkafstand van ca. 60 cm. Maar goed dit is natuurlijk wel zeer subjectief; m.a.w. wat ik acceptabel/goed vind hoeft voor anderen zeker niet zo te gelden.

Jan

You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

Comment

Tamronfolder zou het 24-135mm 3.5 5.6 objectief optisch veel beter dan het 28-200mm objectief moeten zijn
          Het prijsverschil in acht genomen kan dat ook moeilijk anders ;...

Comment

Working...
          X