Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze

Beste ik ben van plan om een camera te kopen ik ben geintereseerd in fotografie en spaar nu al een tijdje voor een camera, ik vraag mij nu af welke ik zou nemen want zoveel ervaring heb ik niet van cameras. Ik zat te twijfelen aan 3 cameras:
    - Canon EOS 600D
    - Canon EOS 650D
    - Nikon D3200

Dus nu vraag ik aan jullie meer ervaren mensen, wat zouden jullie mij aan raden

Mvg Ben

Re: Keuze

Moeilijk zonder te weten wat je wil gaan doen. Fotografie biedt zoveel mogelijkheden dat een standaardantwoord niet echt makkelijk is.
    Besef dat als je kiest voor Nikon of Canon, of een ander merk, je kiest voor een gans gamma zaken: niet alleen de camera, maar ook de objectieven, hulpmiddelen etc. Als je dus kiest voor een bepaald merk zit je er meestal definitief aan vast. Niet alleen voor wat betreft objectieven, maar ook de bedieningen van je toestel, de benamingen van je instellingen enz. zijn specifiek aan het merk.

Mijn 7D ligt bvb. goed in mijn hand, anderen vinden dat een Nikon body makkelijker ligt. Je kunt ze best eens beetnemen en aanvoelen wat je best past.

Ook iets wat meespeelt: indien in je omgeving iedereen Nikon heeft zou ik geneigd zijn om die te nemen (al is het maar om eens een objectief te proberen bvb.). Mijn broer werkt regelmatig met mijn 70-200 2.8 IS II en ik met een paar van zijn toplenzen bij mij is het Canon natuurlijk

Voor jou vraag: drie goede toestellen, de 600 al iets ouder maar staat nog steeds zijn mannetje.
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Ah sorry ik was het er vergeten bij te vermelden, wel wat mij wel aanspreek is landschap, af en toe eens sport, portret en misschien autofotografie, maar vooral natuur, landschap en portret. Dus wat denk jij? Of heb jij nog een andere toestel in je hoofd voor mij? liefst qua prijsklasse ongeveer hetzelfde.
      Alvast bedankt

Comment

Inderdaad 3 goeie toestellen. Welk totaalbudget heb je? Camera, lenzen, geheugenkaarten, ...?

Comment

Wel ik gok op een 700€, daarmee bedoel ik body, 1 lens en een zak voor hem op te bergen, geheugenkaart niet meegeteld. Maar het belangrijkste verschil tussen de 600D en 650D voor mij is die automatische sensorreiniging en ik vraag mij af of dat wel belangrijk of noodzakelijk is?
          Dus wat denken jullie? Wat raden jullie mij aan?

Mvg
          Ben

Comment

Ik ben een Nikon shooter en dus geen ervaring met Canon. Ook de D3200 heb ik niet (wel een hoop andere modellen gehad) en vind de ergonomie zeer goed van hun toestellen die ik gehad heb. Ook de menustructuur vind ik prima en de voorbeeldfoto's die ik hier op BD heb gezien zijn zonder meer prima. Een Canon shooter zal met dezelfde argumenten afkomen en dus is een merk kiezen een persoonlijke keuze. Zelf lag de Nikon mij dus beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BenWylin Bekijk bericht
              Maar het belangrijkste verschil tussen de 600D en 650D voor mij is die automatische sensorreiniging en ik vraag mij af of dat wel belangrijk of noodzakelijk is?

Mvg
              Ben
              Ik heb zelf de 400D en de 60D van Canon , beide met sensorreiniging. De ervaring leert dat het misschien een beetje helpt , maar stof op de sensor is niet te vermijden , ook niet met een automatische sensorreiniging.
              Dus daar zou ik me niet blind op staren.
              Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
              Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Voor sport heb je wat langere lenzen nodig, dus 1 lens voor dat budget is moeilijk als je ook goed sport wil doen.
                Ik zou eens kijken naar de 18-105 en 70-300. Beide dus, 18-105 voor normaal bereik en 70-300 voor het iets meer telewerkt zoals sport. De 18-105 is een uitstekende beginnerslens voor weinig geld.
                Nikon camera's hebben in het APS-C assortiment de beste sensors, en dit merk je vooral in landschappen. Daar zie je zeer goed dat er meer detail is in de donkere delen, waar deze bij een canon volledig zwart zouden zijn.

Ik heb met beide merken wat ervaring (natuurlijk veeel meer met Nikon, maar ik probeer meestal ook eens een Canon uit intresse) en voor mij persoonlijk heb ik het nog steeds voor Nikon, camera voelt perfect in m'n handen, menu is zeer intuitief en ze gebruiken de fantastische sensor's van Sony. (terwijl Canon nog steeds zit met een sensor van meer dan 5 jaar oud dat ze telkens opnieuw gebruiken)

Maar kies voor het merk dat jouw het best ligt, als een Canon/Nikon beter in de hand ligt voor u persoonlijk, is dat de betere keuze.

Comment

Ik volg philippeDeli in z'n uitleg. Het belangrijkste is dat je de verschillende camera's eens vastneemt. Een camera die slecht in de hand ligt, is er eentje die niet vaak uit de cameratas komt, hoe goed hij ook is... Daarnaast is het lenzenaanbod mijn inziens de belangrijkste factor. Camera's komen en gaan, maar (goede) lenzen hebben globaal gezien een langere levensduur (makkelijk 10j). Vroeger was Canon superieur wat betreft sensoren, nu lopen ze wat achter op vlak van dynamisch bereik (bij lage ISO waardes). Wie weet is het binnen een paar jaar weer omgekeerd. Wie zal het zeggen. Maar til er niet te zwaar aan. Het is niet zo dat je geen landschapsfoto's kan maken met Canon camera's. Je kan er zelfs gelijkaardige resultaten mee halen als met Nikon camera's. Er zijn genoeg trucjes en omwegen om onder de moeilijkste omstandigheden gelijkaardige resultaten te behalen (HDR, ND filters, Black Card Photography...).

Ikzelf heb afgelopen zomer op het punt gestaan om te switchen naar Nikon (puur omwille van de gebruikte Sony sensoren), maar zodra ik met enkele Nikon camera's gespeeld had, stond m'n besluit vast. Geen Nikon voor mij omdat hun camera's slecht in mijn handen lagen. En achteraf gezien ben ik daar blij om want een camera is echt zoveel meer dan alleen maar de sensor. Maar wederom dit is iets persoonlijk. Bij andere mensen kan het net omgekeerd zijn.

De 600D heeft trouwens ook automatische en manuele sensorreiniging. Net zoals de 650D (mijn 550D heeft dat zelfs). Op vlak van autofocus is de 650D wel een stap vooruit t.o.v. de 600D omdat alle 9 autofocuspunten van de 650D van het type "crosstype" zijn (terwijl bij de 600D enkel het middelste autofocuspunt van het type "crosstype" is).

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                  Voor sport heb je wat langere lenzen nodig, dus 1 lens voor dat budget is moeilijk als je ook goed sport wil doen.
                  Ik zou eens kijken naar de 18-105 en 70-300. Beide dus, 18-105 voor normaal bereik en 70-300 voor het iets meer telewerkt zoals sport. De 18-105 is een uitstekende beginnerslens voor weinig geld.
                  Nikon camera's hebben in het APS-C assortiment de beste sensors, en dit merk je vooral in landschappen. Daar zie je zeer goed dat er meer detail is in de donkere delen, waar deze bij een canon volledig zwart zouden zijn.

Ik heb met beide merken wat ervaring (natuurlijk veeel meer met Nikon, maar ik probeer meestal ook eens een Canon uit intresse) en voor mij persoonlijk heb ik het nog steeds voor Nikon, camera voelt perfect in m'n handen, menu is zeer intuitief en ze gebruiken de fantastische sensor's van Sony. (terwijl Canon nog steeds zit met een sensor van meer dan 5 jaar oud dat ze telkens opnieuw gebruiken)

Maar kies voor het merk dat jouw het best ligt, als een Canon/Nikon beter in de hand ligt voor u persoonlijk, is dat de betere keuze.
                  Qua dynamisch bereik is Pentax koning in het APS-C segment (zie DXOMark) en dus het meest geschikt voor landschappen als we puur naar de sensor kijken. Maar wederom er zijn genoeg hulpmiddelen om het verschil weg te werken.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Working...
                  X