Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D600 rood probleem ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D600 rood probleem ?

Gisteren stond ik in de Handelsbeurs in Gent te fotograferen, en bij bepaalde foto's,waar veel rood gebruikt werd bij het licht, blijkt nu na het omzetten van mijn RAW's naar JPG toch iets raars te zijn..

hier de foto verkleind voor het forum :

de effectieve foto kan je hier vinden in volledige resolutie :

http://jonaswallecan.be/subs/share/DSC_0702.jpg

aan de zijkanten zie je het rare probleem. Het nog meer rare is dat dit enkel is blijkbaar waar er (zoveel) rood in het beeld gemoeid is.. Weet iemand hoe dit komt of op te lossen is? of is dit echt een probleem met mijn camera/sensor? ..Het is de eerste keer sinds mijn aankoop dat ik het voorheb, dus ik verschiet er toch wel van..

Re: Nikon D600 rood probleem ?

Probeer eens een andere raw convertor.
    Nikon shooter - Samyang fan

Comment

ik heb naar de originele file gekeken, 1390x920 pixels?

Is een originele file niet groter? zelfs omgezet zou ik hem groter verwachten.

Heb je geen linkje naar de raw versie, ik wil hem wel eens omzetten naar jpeg op mijn raw-convertor voor je.

Dan weet je het ineens.

grtjs
      D800 en een goed glasservies

Comment

ja, had die wat gecropped.. maar hier dan de originele raw :-)

Comment

Heb je NEF in ViewNX2 geopend en daar is toch niks mis mee ?

In LightRoom ook niet.

Dus dan moet het in de nabewerking gebeuren hé.

Of snap ik het probleem niet juist ?
          Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

Comment

ik gebruik(te) Adobe Camera raw.. heb de beelden aangepast daar en vandaar laten exporteren naar JPEG.. en kreeg hem (en nog andere met rood erin) aangeleverd zoals hierboven afgebeeld... aangezien ik het nog nooit eerder voorhad — en er voordien al veel heisa was rond de sensor van de D600 ivm stof enz— dacht ik natuurlijk dat het sowieso mijn camera ging zijn. Ik was het niet zeker, vandaar dat ik het hier kwam vragen

Comment

Ja, dat lijkt me een niet camera gerelateerd probleem.
              Je kan gerust blij blijven met je D600 .

Download eens een trial versie van Adobe Lightroom 4.3 of zo en test dan nog eens .
              Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

Comment

De foto lijkt alleen in beeld op het voorbeeld, maar is niet rood, de lichtbundels zijn gewoon wit en overhemd iets oranjigs(ViewNX2)
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  De foto lijkt alleen in beeld op het voorbeeld, maar is niet rood, de lichtbundels zijn gewoon wit en overhemd iets oranjigs(ViewNX2)
                  Ja inderdaad, Jonazz je hebt iets vreemds gedaan in postprocessing.

Walter
                  D850

Comment

Kijk allemaal eens heel erg goed naar de lijn rechts in beeld. Zit ook in de raw! Led strip of iets anders? Geheugenkaart defect?
                    https://www.naturephotoportal.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leviathanfd Bekijk bericht
                      Kijk allemaal eens heel erg goed naar de lijn rechts in beeld. Zit ook in de raw! Led strip of iets anders? Geheugenkaart defect?
                      Kijk een met een goede raw-converter naar het beeld en dan zul je zien dat er niet aan de hand is en waarom zouden leds 4kante bloksje veroozaken?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leviathanfd Bekijk bericht

Weet niet welke lijn jij bedoelt Het enige wat ik zie is een helderblauwe stuck pixel beneden naast de microfoon standaard.

Walter
                        D850

Comment

De streep rechts zie ik ook inde raw als ik deze open. dat gebeurt dan in Picasa viewer. De blokjes linksboven zie ik niet.
                          In lightroom is niks te zien.
                          https://www.naturephotoportal.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                            Weet niet welke lijn jij bedoelt Het enige wat ik zie is een helderblauwe stuck pixel beneden naast de microfoon standaard.

Walter
                            We zien precies allemaal iets anders dan . Ik zie ook een streep rechts in beeld met 2 onderbrekingen van zwart in het midden. En links boven 3 vierhoeken waarvan 1 iets donkerder.
                            In lightroom is bij mij ook niets te zien . Als ik hem exporteer is hij ook normaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              We zien precies allemaal iets anders dan . Ik zie ook een streep rechts in beeld met 2 onderbrekingen van zwart in het midden. En links boven 3 vierhoeken waarvan 1 iets donkerder.
                              In lightroom is bij mij ook niets te zien . Als ik hem exporteer is hij ook normaal.
                              net nog eens voorgehad met een andere reeks... ook in Camera Raw..... 't is bij de export van NEF naar JPG dat het blijkbaar ergens foutloopt.. want als ik —na 'bewerken' met Camera Raw— de NEF files open in Photoshop, is er ook niets aan de hand... Nuja, ik zal dan maar eens stillekes aan beginnen overstappen op Adobe LR zeker? lol :-D

Comment

Working...
                              X