Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

En toen werd het stil...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Ik wil geen spelbreker zijn, maar er zijn toch nog verschillen...

° Met een DSLR heb je veel meer mogelijkheden wat betreft DOF
    (van zeer weinig tot zeer veel)

° Het zoekerbeeld van een goede DSLR wordt door een EVF nog niet geevenaard

° Voor een DSLR is er een onuitputtelijke reeks accessoires (naast de gewone lenzen: macro lenzen, tilt/shift lenzen, zeer lichtsterke lenzen, flitsers, handgrepen, afstandbediening, ...)

Maar inderdaad duur en zwaar

Yoda
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Yoda, ieder zijn mening, maar uiteindelijk is een fototoestel gemaakt om fotos te maken, en de nieuwere prosumers zitten zo dicht, als ze al niet beter zijn, dan de instap dslrs. (denk aan 300d en d70). Enkel als je idd een hoop etra geld gaat uitgeven voor extra en goede lenzen, zul je mijns inziens echt beter gaan kunnen werken. Die evf, ik was daar ooit fervente tegenstander van, maar die van de 828 weet me echt te bekoren. En, de lcd is toch ook wel heel erg handig, als je kids of zo wil fotograferen, en je wil hun standpunt aannemen, moet je met een dslr door de knieen. boven de menigte gaat ook al niet echt goed met dslr.
      Die dof, klopt, het is idd moeilijker om wazige achetrgronden te krijgen, al lukt me dat op 200mm vrij aardig hoor. De andere richting uit, dus alles scherp, is met een prosumer net veel makkelijker, daar is de dslr fors in het nadeel. Tis maar wat je wilt. bij de sony 828 is bvb op f8 echt alles scherp van heel dicht tot oneindig. probeer maar eens met een dslr, gaat als je diafragma hoog genoeg is, maar daar heb je meetsal niet genoeg licht voor, en daar gaan de meeste lenzen weer wat minder presteren. Voordeel van de kleine sensor
      Bottom line, ik heb nu een 8mipxel, 28-200 lenz, met extra Metz flitser, en ben geen 1000€ kwijt. Kan ik ook nog eens eenvoudiiger mee werken, pikken ze niet zo snel, is kleiner en heel snel.
      Kortom, er komt een tijd... (ben ook al +40 hé)

Comment

Originally posted by Rudy
        Yoda, ieder zijn mening, maar uiteindelijk is een fototoestel gemaakt om fotos te maken, en de nieuwere prosumers zitten zo dicht, als ze al niet beter zijn, dan de instap dslrs. (denk aan 300d en d70). Enkel als je idd een hoop etra geld gaat uitgeven voor extra en goede lenzen, zul je mijns inziens echt beter gaan kunnen werken. Die evf, ik was daar ooit fervente tegenstander van, maar die van de 828 weet me echt te bekoren. En, de lcd is toch ook wel heel erg handig, als je kids of zo wil fotograferen, en je wil hun standpunt aannemen, moet je met een dslr door de knieen. boven de menigte gaat ook al niet echt goed met dslr.
        Die dof, klopt, het is idd moeilijker om wazige achetrgronden te krijgen, al lukt me dat op 200mm vrij aardig hoor. De andere richting uit, dus alles scherp, is met een prosumer net veel makkelijker, daar is de dslr fors in het nadeel. Tis maar wat je wilt. bij de sony 828 is bvb op f8 echt alles scherp van heel dicht tot oneindig. probeer maar eens met een dslr, gaat als je diafragma hoog genoeg is, maar daar heb je meetsal niet genoeg licht voor, en daar gaan de meeste lenzen weer wat minder presteren. Voordeel van de kleine sensor
        Bottom line, ik heb nu een 8mipxel, 28-200 lenz, met extra Metz flitser, en ben geen 1000€ kwijt. Kan ik ook nog eens eenvoudiiger mee werken, pikken ze niet zo snel, is kleiner en heel snel.
        Kortom, er komt een tijd... (ben ook al +40 hé)

LOL ! Ge zijt niet alleen + 40

Werken met een DSLR heeft ook zijn charmes, maar je hebt gelijk: soms moet het draagbaar zijn EN goed.

Ik werk momenteel met een 10D en ik ben hier enorm tevreden over. Om altijd een fototoestel bij me te hebben, bezit ik een IXUS. Prima toestel als je zijn beperkingen kent.

Ik werk nog regelmatig met de UZI, maar alhoewel een fantastisch toestel, is het voor mij nu toch een beetje achterhaald. Vooral zijn enorme traagheid tov een DSLR kan me soms mateloos ergeren....

Wat ik nu ook leuk aan Sony vind, is dat ze tegenwoordig ook CF slikken.

Fototoestellen....tja, één is géén hé ...

Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Lastig, ben ik bijna zover om een D70 met de Nikkor AF-S VR 24-120/ 3.5-5.6 G ED ø 72mm aan te schaffen dan komt Rudy weer op de proppen met enkele sugesties om een goede prosumer te nemen.
          Waarom ik weer twijfel is het volgende:
          Ik weet dat ik een dslr uit kan breiden met lenzen, maar gebeurd dat dan ook? met al die prijzen die er voor staan.
          Terwijl als ik bv de Sony 828 zou nemen heb ik ook een dijk van een lens denk ik.
          Rudy heeft denk ik op vele punten wel gelijk daarom twijfel ik weer.
          vooral om het feit dat die extra lenzen er toch niet zullen komen ivm de prijzen.
          En voor het geld dat ik kwijt ben voor de D70 combinatie kan ik de sony 282 behoorlijk uitbreiden, denkende aan geheugenkaarten, evt converters als die er zijn, tas, statief en ga zo maar door.
          Want die kosten komer er bij de D70 ook nog eventjes bij.
          Maarja, ga ik dan voldoende vooruit t.o.v. mijn huidige G3 is dan het volgende dat ik me afvraag.
          Wie deelt deze gedachte met mij.

Groeten Sambal, de twijfelaar
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

@jijsambalbij....ik deel je twijfels. Ben al een stapje verder, ik heb namelijk al een DSLR en sta op het punt (denk ik, twijfel, twijfel) om een stap terug te doen naar een goede prosumer, min of meer om de argumenten die Rudy aandraagt(zoals ik ook al eerder in dit en andere topic(s) heb geventileerd:

- te veel apparatuur om mee te sjouwen, waardoor je het soms niet doet (en met wandelvakanties lastig is de bergen in)
            - te hoge waarde van apparatuur, waardoor ik me niet zo veilig meer voel (en dus bijna verplicht ben een extra verzekering af te sluiten)
            - om echt alles uit je DSLR te halen, moet je goede lenzen aanschaffen en dan kost dat erg veel geld en je hebt verschillende lenzen nodig om een beetje bereik te hebben (van 28-300 bijv.)
            - door de hoge waarde van de apparatuur voel ik me erg bezwaarlijk als ik er een keer een weekje geen gebruik van heb gemaakt
            - en zo zijn er nog wel een paar...

Natuurlijk heeft mijn DSLR ook veel voordelen (flexibiliteit, degelijkheid, snelheid (focus, shutterlag), meer mogelijkheden met DOF, realtime-zoeker). Voor een gedeelte worden deze voordelen met de nieuwe generatie prosumers al beetje bij beetje tenietgedaan.

Met een prosumer uit de categorie 828, A1/A2, Pro1, 8080 heb je een redelijk zoombereik, dat ook nog uit te breiden is met converters, mocht je dat willen....

Ik ben er zelf ook nog niet uit (ben bang dat ik spijt krijg), vandaar dat ik ook heb voorgesteld om eens 'n mini-camerameet te houden om 'n middagje wat verschilende camera's vast te houden en uit te proberen
            www.lowspark.nl

Comment

Mikekiwi, waar kan ik zien op welke camera converters verkrijgbaar zijn, volgens mij voor die nieuw 8mp's nog niet of jij moet meer weten, dan word de twijfel voor mij misschien weer iets minder.
              Groeten sambal
              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Geen idee van de kwaliteit, ik zou wel eens voorbeelden willen zien (niet van Raynox zelf, maar echt van gebruikers...)
                www.lowspark.nl

Comment

We willen natuurlijk zo volledig mogelijk uitgerust op pad gaan, maar als DSLR gebruiker moet je het volgende eens proberen.

one lens - one day ( geleerd van onze jaco )

Je gaat op stap met slecht één lens !
                  Achteraf sta je versteld hoe creatief je met deze "handicap" bent omgegaan. + je leert je lens door-en-door kennen.

Allez, IMHO natuurlijk....
                  Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Ik was (en ben nog een beetje) aan het twijfelen tussen een DSLR en een prosumer.

Maar voor het spotten heb ik het grote voordeel van een DSLR dat ik veel hogere ISO waarden kan gebruiken, de AF is sneller en ik heb een draai of schuif lens, en bij een prosumer duurt het (naar mijn mening) te lang om van wide naar full zoom te gaan.

Of is dit ook al niet meer zo?

Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

Comment

Dat zoomen ligt aan de prosumer... zou hebben de Sony 828 en de (Konica) Minolta A1/A2 een mechanische zoom, die gelijk is qua werking aan een (D)SLR-zoomobjectief.

Snellere AF is volgens mij wel waar, al begrijp ik van Rudy dat dat tegenwoordig bij de nieuwste prosumers ook wel snel gaat.
                      En qua ISO heb je in feite gelijk, maar als ik zie dat ik met mijn huidige lenzen op 200mm een diafragma heb van 5.6 (kan natuurlijk anders, maar daar betaal je dan ook een goede prijs voor) en dat de Sony 828 dan nog op 2.8 zit, scheelt dat ook weer 2 stops (en dus hoef je minder snel de ISO op te schroeven).

De beperking is dat je maar tot 200mm kan, daarboven kom je bij de converters terecht en dan verlies je weer wat licht.
                      Of je neemt een Panasonic DMC-FZ10, 35-420mm op een constante 2.8, met stabilisator...

@Marc: je hebt natuurlijk wel gelijk, maar als ik een bergwandeling ga doen, waarbij ik zowel landschappen als zeldzame vlinders/vogels/berggeiten wil fotograferen (geen idee wat ik onderweg allemaal tegen ga komen op Corsica), sta ik toch mooi bekakt te kijken op een wandelpaadje met een 50mm op de camera. En dan moet je keuzes maken (foto niet maken), dat begrijp ik, maar dat is niet altijd makkelijk....imho
                      www.lowspark.nl

Comment

Met mijn Wcon- en Tconconverters zit ik bij m'n A2 nu op 22 en 340mm. Ik ken er weinig die dat bereik in een lowpro minitrekker meenemen (inclusief xdrive, batterypack, filters en batterijlader)

Oli.

Comment

En zeggen dat ik hier een paar weken geleden van verschillende leden op mijne kop kreeg als ik durfde stellen dat er met een prosumer ook wel voordelen waren t.o.v. een DSLR, en het plezant fotograferen is ! Maar neen een prosumer kon niet, zelfs een beginneling moet direct een SLR kopen, zelfs al weet hij nog niet wat brandpuntsafstanden en dgl zijn en of hij wel zou blijven fotograferen.
                          Er waren alleen maar voordelen bij een SLR, weet je nog ? Allé het kwam er op neer dat iemand een prosumer koopt of voorstelt, een dwaas is.
                          Moest dit nu toch wel even kwijt.

Comment

Tegen wie heb je het nu precies, Sonyke? Er zijn verschillende topics geweest over dit onderwerp waarin - kan ik me herinneren - er diverse mensen overtuigd waren van de kwaliteiten van de hedendaagse prosumers...
                            Ik weet dat het er toen - zeker in 1 van de topics - redelijk hard aan toe ging en begrijp dat daar nog wat frustratie van is blijven hangen, maar volgens mij wordt er in dit topic redelijk "open-minded" over gediscussiëerd, toch?

www.lowspark.nl

Comment

Originally posted by mikekiwi
                              Tegen wie heb je het nu precies, Sonyke? Er zijn verschillende topics geweest over dit onderwerp waarin - kan ik me herinneren - er diverse mensen overtuigd waren van de kwaliteiten van de hedendaagse prosumers...
                              Ik weet dat het er toen - zeker in 1 van de topics - redelijk hard aan toe ging en begrijp dat daar nog wat frustratie van is blijven hangen, maar volgens mij wordt er in dit topic redelijk "open-minded" over gediscussiëerd, toch?
                              Inderdaad hier, en dat is maar goed ook, was ook de reden dat ik hier even mijn mening kwam zeggen, anders had ik wel weer gezwegen.

Comment

Originally posted by mikekiwi

Geen idee van de kwaliteit, ik zou wel eens voorbeelden willen zien (niet van Raynox zelf, maar echt van gebruikers...)
                                Wauw.... dat zijn flinke jongens op die 828, De dcr-2020pro kost 169 euro en dan krijg je een zoomlens van 440mm.(leverbaar vanaf juni)

Comment

Working...
                                X