Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 600 D voor met manuele lenzen ( oude nikkors ( of zeiss )): te overwegen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon 600 D voor met manuele lenzen ( oude nikkors ( of zeiss )): te overwegen ?

zou het gebruik van een nikon D 600 voor gebruik met manuele lenzen een goede keuze zijn ?
    tt:
    -valt het vlot manueel focussen mee ?( landschap, reis ) lenzen met f 2.8 ed
    - zijn de manuele lenzen nog de moeiete waard of hinken ze nu eenmaal achterop tov recente lenzen ?

Re: nikon 600 D voor met manuele lenzen ( oude nikkors ( of zeiss )): te overwegen ?

Valt mee, je hebt altijd het focus-confirm groene bolletje onderaan links in je viewfinder.
    Voor sport zou ik het niet doen, maar voor landschap, portret, video en straatfotografie zijn er zeer interessante lenzen te vinden.
    Weliswaar zijn de wijde lenzen meestal wat minder goed dan de nieuwste, maar je betaalt er ook slechts 1/10 voor.

Comment

Re: nikon 600 D voor met manuele lenzen ( oude nikkors ( of zeiss )): te overwegen ?

ik heb onlangs het stoefboek van Nikon's Ais lenzen gekregen.

Vogeltjes, sport, landschappen, reportage,... vroeger deed men het allemaal manueel en ook perfect. Misschien met halve filmrolletjes rechtstreeks voor de vuilbak, maar daar hebben we digitaal geen last van.

Als je een aangepast zoekerglas plaatst zal het een pak gemakkelijker worden, maar eigelijk is er geen reden om het niet te doen. Ik vind wel dat auto focus in al die jaren fotografie de grootste vooruitgang ooit is.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        Vogeltjes, sport, landschappen, reportage,... vroeger deed men het allemaal manueel.
        ......vroeger hadden we echte matglazen.

Mij lukt het niet om linksonder en bv rechtsboven in e zoeker te kijken om het bolletje te zien en het scherpstelpunt op het onderwerp te houden.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          ......vroeger hadden we echte matglazen.

Mij lukt het niet om linksonder en bv rechtsboven in e zoeker te kijken om het bolletje te zien en het scherpstelpunt op het onderwerp te houden.
          ik vermeld het gebruik van een aangepast zoekerglas en het gaat om een D600 (FF), wat het alweer gemakkelijker maakt. Manueel focussen in de kleine zoekers van DX camera's lukt mij ook nauwelijks.

Comment

Ik heb nog een oude 135mm f2.8 en vind het al eens leuk om ze te gebruiken op mijn D800. Vooral het gevoel om alles eens handmatig te doen is leuk...back to basics.
            Ook het gevoel om een volledig metalen lens te bedienen is leuk, zo bouwen ze ze niet meer.
            Maar dan wel voor iets statisch, bewegende objecten zijn te lastig en ik prefereer dan een AF objectief.
            D800 en een goed glasservies

Comment

Ik vind wel dat auto focus in al die jaren fotografie de grootste vooruitgang ooit is.
              Voor mij is dat toch lichtmeting, zou niet kunnen leven zonder. Als ik het licht gok zit ik er slechts 1 op 10 keer recht op, meestal scheelt het een stop of meer.
              Heb ook nog een FM3a onlanks aangeschaft ipv mijn Canon AE-1 program, WAT een verschil in zoeker! Als ze nu uitkomen met een FM body met digitale sensor (hoeft zelfs geen display te hebben), ik koop het onmiddelijk!
              Het enige wat irritant is aan de FM3a zijn de filmpjes... Ach ja, heb nu toch een hoop ZW rolletjes, die moeten ook op .
              Ik zoek nu enkel nog een Nikon 45 2.8 of 50 1.4 AI-s of iets dergelijk en dan ben ik een content . Dan verkoop ik terug een 85 1.8D, dus diegenen die de vorige keer net te laat waren , al ben ik wel aan het twijfelen... want dit is een uitzonderlijk exemplaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                Voor mij is dat toch lichtmeting, zou niet kunnen leven zonder. Als ik het licht gok zit ik er slechts 1 op 10 keer recht op, meestal scheelt het een stop of meer.
                Ik heb ooit een tocht van een week door de Ierse heuvels de sunny 16 regel toegepast. Werkt nagenoeg perfect en nooit gokken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                  Ik heb nog een oude 135mm f2.8 en vind het al eens leuk om ze te gebruiken op mijn D800. Vooral het gevoel om alles eens handmatig te doen is leuk...back to basics.
                  Ook het gevoel om een volledig metalen lens te bedienen is leuk, zo bouwen ze ze niet meer.
                  Maar dan wel voor iets statisch, bewegende objecten zijn te lastig en ik prefereer dan een AF objectief.
                  en hoe valt dat mee kwalitatief ?
                  Het idee is om de D600 aan te schaffen voor gebruik met m'n oude Nikkors 28mm, 55mm micro en 135mm 2.8.( vroeger op FE2).
                  Maar nostalgie ( en budget) primeren enkel maar als er kwalitatief geen ( of weinig) concessies nodig zijn.

ik veronderstel dat lichtmeting kan op manueel en op diafragmavoorkeuze ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
                    en hoe valt dat mee kwalitatief ?
                    Het idee is om de D600 aan te schaffen voor gebruik met m'n oude Nikkors 28mm, 55mm micro en 135mm 2.8.( vroeger op FE2).
                    Maar nostalgie ( en budget) primeren enkel maar als er kwalitatief geen ( of weinig) concessies nodig zijn.

ik veronderstel dat lichtmeting kan op manueel en op diafragmavoorkeuze ?
                    De Ais 135mm f/2.8 is een heel goede lens. Ik gebruikte die op een D200 en D7000. Kwalitatief kan die nog altijd mee met hedendaagse lenzen: superscherp, CA's verwaarloosbaar, heel mooie kleuren en contrast. Lichtmeting idd M en A. Diafragma kan niet vanuit de body aangestuurd worden dus geen P of S.

Comment

De Ais 135mm f/2.8 is een heel goede lens. Ik gebruikte die op een D200 en D7000. Kwalitatief kan die nog altijd mee met hedendaagse lenzen: superscherp, CA's verwaarloosbaar, heel mooie kleuren en contrast. Lichtmeting idd M en A. Diafragma kan niet vanuit de body aangestuurd worden dus geen P of S.

Ik kan Putor hierin voor 99% bijtreden, het enige wat wat minder is ,is dat ze wat minder contrast heeft vollopen t.o.v. de recente "N" objectieven.
                      Daarvan heb ik er drie en die presteren alledrie super vollopen.
                      En ze kan idd goed scherp zijn ALS je focus spot -on is, en dat is vollopen en dichtbij wat moeilijker.
                      Maar ze heeft bijvoorbeeld ook een voordeel tov mijn 70/200 en dat is dat ze dichterbij focust. (voor een krap portretje)
                      En de 70/200 op 200 zetten helpt niet want dichtbij blijft die geen 200mm.
                      En ze is lekker compact.
                      Ik heb al dikwijls eraan gedacht om ze te verkopen omdat ik ze al met al weinig gebruik, maar ze is in echte mint conditie en je krijgt er toch niet veel voor.
                      Dus mag ze blijven en af en toe haar ,zeker voor haar leeftijd, goede kwaliteiten laten zien.
                      D800 en een goed glasservies

Comment

Het hangt er een beetje vanaf welke lenzen je wil gebruiken.
                        Zomaar zeggen dat alle manuele lenzen nog goed/niet meer goed presteren op digitaal gaat niet. Het is afhankelijk van welke lens je wil gebruiken. Sommige doen het nog erg goed, anderen leveren dan al eens wat softere beelden met chromatische aberraties. Hangt echt van type tot type af. Op de site van Bjørn Rørslett staan er redelijk wat die getest zijn met digitale camera's (DX en FX).
                        www.bertwillaert.com

Comment

Working...
                        X