Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werking matrixmeting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Werking matrixmeting

Als ik mijn D7100 op spotmeting zet, is de lichtmeting aan het actieve scherpstelpunt gekoppeld. Dit vind ik zeer handig in gebruik ;-)

Mijn vraag is echter hoe de matrixmeting werkt. Het idee achter matrix is toch dat de hele scène gebruikt wordt voor de bepaling van de juiste belichting. Toch zie ik dat de lichtmeting in A stand verandert afhankelijk van het geselecteerde scherpstelpunt. Is dit normaal? Ik zou verwachten dat de matrixmeting onafhankelijk van het scherpstelpunt zou moeten zijn.

Re: Werking matrixmeting

Matrixmeting houdt rekening met het volledige beeld maar geeft een grotere weging aan de plaats onder en rond uw scherpstelpunt.
    De reden is dat de camera niet altijd voor het volledige beeld een ideale belichting kan instellen (een sensor heeft een beperkte dynamische range). Stel bijvoorbeeld een deel is zeer sterk belicht (bv een felle lucht met veel wolken) en een deel is zeer donker (de schaduw van een huis). De camera kan nooit beiden goed krijgen. Het zal dus ofwel een te felle lucht zijn en een goede belichting voor de schaduwpartij. Of het zal een goede belichting zijn voor de felle lucht maar dan zal de schaduw te donker zijn. Er moeten dus keuzes gemaakt worden en dan zal uw camera in matrix metering toch rekening houden met het scherpstelpunt omdat de camera ervan uitgaat dat het daar toch min of meer goed belicht moet zijn. Die weging is wel niet zwaar en verschilt zelfs van camera type tot camera type bij Nikon. Bij de laatste modellen hebben ze de weging doen toenemen (D800, D4, D7100, ...) t.o.v. bv de D700, D3s.
    Last edited by timefreezer; 27 mei 2013, 23:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
      Matrixmeting houdt rekening met het volledige beeld maar geeft een grotere weging aan de plaats onder en rond uw scherpstelpunt.
      De reden is dat de camera niet altijd voor het volledige beeld een ideale belichting kan instellen (een sensor heeft een beperkte dynamische range). Stel bijvoorbeeld een deel is zeer sterk belicht (bv een felle lucht met veel wolken) en een deel is zeer donker (de schaduw van een huis). De camera kan nooit beiden goed krijgen. Het zal dus ofwel een te felle lucht zijn en een goede belichting voor de schaduwpartij. Of het zal een goede belichting zijn voor de felle lucht maar dan zal de schaduw te donker zijn. Er moeten dus keuzes gemaakt worden en dan zal uw camera in matrix metering toch rekening houden met het scherpstelpunt omdat de camera ervan uitgaat dat het daar toch min of meer goed belicht moet zijn. Die weging is wel niet zwaar en verschilt zelfs van camera type tot camera type bij Nikon. Bij de laatste modellen hebben ze de weging doen toenemen (D800, D4, D7100, ...) t.o.v. bv de D700, D3s.
      Interessant, maar ik vind er nergens iets over terug. Waar heb je die informatie vandaan? Het lijkt ook wel een beetje tegen de geest van de matrixmeter in te gaan.
      De D7100 en D7000 (en een hele rist andere) laten de autofocus en metering wel samenwerken om beter AF tracking te krijgen, maar een gewogen matrixmeting is mij totaal nieuw.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Voor mij dus ook... Het is echter wel de enige logische verklaring. Afhankelijk van het gekozen scherpstelpunt en de scène kan er toch 0,3 - 1 stop verschil zijn.

De vraag ik die me dan stel is: hoe weet je dan of je het gewenste resultaat gaat krijgen? Bij spotmeting weet ik op voorhand wat ik krijg, maar met matrix vind ik het hierdoor lastiger in te schatten.

Comment

"Matrix metering evaluates multiple segments of a scene to determine the best exposure by essentially splitting the scene into sections, evaluating either 420-segments or 1,005 segments, depending on the Nikon D-SLR in use.
          The 3D Color Matrix Meter II takes into account the scene's contrast and brightness, the subject's distance (via a D- or G-type NIKKOR lens), the color of the subject within the scene and RGB color values in every section of the scene. 3D Color Matrix Metering II also uses special exposure-evaluation algorithms, optimized for digital imaging, that detect highlight areas. The meter then accesses a database of over 30,000 actual images to determine the best exposure for the scene. Once the camera receives the scene data, its powerful microcomputer and the database work together to provide the finest automatic exposure control available."

http://www.nikonusa.com/en/Learn-And...tering-ii.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            Interessant, maar ik vind er nergens iets over terug. Waar heb je die informatie vandaan? Het lijkt ook wel een beetje tegen de geest van de matrixmeter in te gaan.
            De D7100 en D7000 (en een hele rist andere) laten de autofocus en metering wel samenwerken om beter AF tracking te krijgen, maar een gewogen matrixmeting is mij totaal nieuw.
            Bij de beschrijving van de matrix metering vertelt Nikon ons niet alles (net zoals dit het geval is bij het CLS flash ysteem...). Ze geven een kleine hint want ze vermelden dat matrix metering rekening houdt met de focus afstand. Maar dit is niet alles. De kleur / helderheid van het onderwerp onder het focuspunt speelt mee. Soms heel veel.

Hier vindt je een filmpje met een demonstratie:

Ik herinner met dat Thom Hogan (http://www.bythom.com) er ook al vaak over schreef, o.a. in zijn D800 review.

Als je een Nikon hebt, kan je het snel zelf nagaan. Neem een scene met variërende lichtsterktes of lichte en donkere kleuren. Zet uw camera vast (statief), in A-stand, ISO-100, Matrix, AF-S en kijk naar de sluitertijd als je het focuspunt op verschillende plaatsen zet.

De geest van matrixmeting is een zo'n goed mogelijke belichting te krijgen. Het is een ingewikkeld systeem. Maar net zoals het CLS flash systeem, is het resultaat meestal zeer goed maar het is zo goed als onmogelijk om zeer consistente resultaten te krijgen omdat deze systemen met zo veel input rekening houden. Verandert er 1 variabele (input) dan is het resultaat anders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              Oa hier Nikon en hier ook nog wat over het verstaan rond de matrixmeting grt
              Last edited by guido.g; 28 mei 2013, 16:48.
              https://ggpics.be/

Comment

Hier nog een mooi voorbeeldje en het maakt duidelijk waarom het dikwijls OK is dat er rekening wordt gehouden met het focuspunt:

The Nikon equivalent of "pattern" metering on other cameras has some interesting characteristics to be aware of . First of all it is called ...

(zie het voorbeeld met het huis).

Comment

bedankt voor de informatie
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                  X