Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3200, welke lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D3200, welke lens?

Hallo

Ik ben van plan om mijn eerste camera aan te schaffen.. Het is al tijdje dat fotografie mij interesseert en een tijdje geleden heb ik de kans gekregen om twee dagen met een Canon 5D mark III te fotograferen.. Wat een toestel... Nu wou ik eventueel mij zelf een camera kopen, maar zat een beetje te twijfelen. Ik was aan het twijfelen tussen een canon 600D en een nikon d3200, ik denk voor de nikon te gaan aangezien die iets beter scoort op verschillende reviews. Iemand niet akkoord?

Nu zag ik dat er een AF-S DX 18-55mm VR op die body zat. Wat kan je mij vertellen over deze lens? ik veronderstel dat het een kitlens is, maar voor wat kan je deze het best gebruiken? Is dit een goede lens om te starten?

Verder: Wat voor lens zou je bv gebruiken om een vlinder op een bloem te fotograferen?
    En wat zou je dan gebruiken voor mensen te trekken op een feest (waar het donker is)?

Zijn er ook all-round lenzen of ben ik te optimistisch?

Als ik nu verder denk naar de toekomst, welke flitser raden jullie mij aan? Is het verstandig om dit meteen te kopen of om even te wachten?

Mvg

EDIT: Oei, mijn excuses, ik had dit beter bij "objectieven" geplaatst.. Helaas zie ik hier niet meteen een verwijderfunctie? En twee keer posten lijkt mij volledig zinloos.
    Last edited by Noooten; 22 mei 2013, 15:23.

Re: Nikon D3200, welke lens?

Je kan ook eerst zelf wat energie investeren door eens op het forum te zoeken, topics van anderen te lezen/volgen, eens in de fotohoek te kijken en eens op het internet te browsen.
    Je vraag m.b.t. de 18-55 is de laatste maanden zeker reeds 10x beantwoord. Je andere vragen zijn, voor iemand zonder voorkennis, het begin van bladzijden uitleg.
    Als je zelf wat moeite gedaan hebt, zal iedereen je hier met plezier alle nodige uitleg geven.
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Ahja inderdaad.. Waarschijnlijk horen jullie allemaal hele dagen hetzelfde verhaal.. Mijn excuses.

Nu een andere vraag waar ik toch niets over kon lezen hier op het forum of wel is het zeer goed verstopt.

Wat is het verschil tussen de Canon EF-S 18-55mm IS STM en de Canon 18-55mm IS II??? Het scheelt nog redelijk wat in prijs, maar hier is echt weinig over te vinden, ook op het internet. Is deze beter dan de andere? Zoja op welk vlak?
      Trouwens die stm past toch wel op de 650D he? want ik vind gewoon echt weinig terug over die lens..

Ik heb trouwens besloten om toch een canon 650D te kopen, ben toch net iets meer canon minded..

mvg
      Last edited by Noooten; 23 mei 2013, 02:32.

Comment

Open je internet browser en type in "canon stm" en je hebt het antwoord. Niet goed bezig.

Ik raad je echt aan om eerst wat meer info op te doen voor je een keuze maakt. Er zijn trouwens ook een heel pak goeie compacts die wat kwaliteit betreft niet zo veel voor een dslr moeten onderdoen (en ook maar weinig wat prijs betreft) maar omdat ze compact en lichter zijn wel makkelijker mee te nemen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
          Open je internet browser en type in "canon stm" en je hebt het antwoord. Niet goed bezig.

Ik raad je echt aan om eerst wat meer info op te doen voor je een keuze maakt. Er zijn trouwens ook een heel pak goeie compacts die wat kwaliteit betreft niet zo veel voor een dslr moeten onderdoen (en ook maar weinig wat prijs betreft) maar omdat ze compact en lichter zijn wel makkelijker mee te nemen zijn.
          Natuurlijk weet ik als ik canon stm intyp dat ik zal weten wat stm is.. Dat is ook mijn vraag niet, maar misschien heb ik ze dan verkeerd uitgedrukt.
          Ik wil weten of die canon 18-55mm STM een goede eerste lens is, specifiek vraag ik dus achter ervaringen met die specifieke lens? Het is niet omdat apple een iphone 5 brengt en dat je weet wat hij zal doen en wat hij kan dat je daarom weet dat hij het goed zal doen! Ik zoek dus naar ervaringen specifiek over die lens.

En het klopt hoor als je "canon stm" of specifieker "canon EF-S 18-55mm" intypt krijg je idd veel sites.. http://d.pr/i/l3VK Alleen gaat de ene 40% over de 18-135 stm, de andere 40% over de EF-M 15-55mm (das voor systeemcamera's, ja ik heb het opgezocht), maar enorm weinig over de ef-s.. Met "canon stm" vind je zelf niets over de 15-55.. Met een review ben je iets, maar das alles behalve de beste informatie.. Daarom dacht ik naar het verschil te vragen waarmee ik op ervaring van gebruikers duidde.

Comment

Als ik dit intyp, staat deze bovenaan: autofocus - What does STM mean on a Canon lens? - Photography ...
            Hierin wordt uitgelegd dat STM de afkorting is van stepper motor. Dit is een nieuwer type dat minder geluid maakt, wat vooral bij het filmen storend was. En er staat ook een linkje in naar uitleg over alle andere afkortingen van Canon, Nikon, Sony, ... .

Als eerste lens is een 15-85 een betere keuze dan de 18-55. Deze is kwalitatief (scherpte) beter en heeft wat meer groothoek waardoor je hiermee ook al wat landschappen kan fotograferen zonder meteen beelden te moeten samenvoegen. De overlap met een 70-200 of 70-300 maakt deze eveneens interessant.

Ze is wel wat duurder, maar je krijgt deze ook nog verkocht (als je ze ooit nog kwijt wil).

Info m.b.t. lenzen kan je o.a. terugvinden op http://www.dpreview.com/ of je tipt gewoon lensnaam en review in op google.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Noooten Bekijk bericht
              Hallo

Ik ben van plan om mijn eerste camera aan te schaffen.. Het is al tijdje dat fotografie mij interesseert en een tijdje geleden heb ik de kans gekregen om twee dagen met een Canon 5D mark III te fotograferen.. Wat een toestel... Nu wou ik eventueel mij zelf een camera kopen, maar zat een beetje te twijfelen. Ik was aan het twijfelen tussen een canon 600D en een nikon d3200, ik denk voor de nikon te gaan aangezien die iets beter scoort op verschillende reviews. Iemand niet akkoord?

Nu zag ik dat er een AF-S DX 18-55mm VR op die body zat. Wat kan je mij vertellen over deze lens? ik veronderstel dat het een kitlens is, maar voor wat kan je deze het best gebruiken? Is dit een goede lens om te starten?

Verder: Wat voor lens zou je bv gebruiken om een vlinder op een bloem te fotograferen?
              En wat zou je dan gebruiken voor mensen te trekken op een feest (waar het donker is)?

Zijn er ook all-round lenzen of ben ik te optimistisch?

Als ik nu verder denk naar de toekomst, welke flitser raden jullie mij aan? Is het verstandig om dit meteen te kopen of om even te wachten?

Mvg

EDIT: Oei, mijn excuses, ik had dit beter bij "objectieven" geplaatst.. Helaas zie ik hier niet meteen een verwijderfunctie? En twee keer posten lijkt mij volledig zinloos.
              Ik heb ook een 18-55 mm en ik heb daarbij een 55-200 mm gekocht, misschien niet het neusje van de zalm, maar ik doe er mijn ding mee. Kijk eens op de website van Nikon zelf, lenzen zat en sommigen krijgen een cashback offerte. Dus, ...
              JPVD fotografie
              Canon EOS 7D en Canon EOS 60D
              Glas: Canon, Tamron en Sigma objectieven | statief - lichtmeter - filters - remote

Comment

De nikkor 18-55mm zal qua prijs/kwaliteit de beste lens zijn die je koopt.
                Ze is erg scherp. Als ik de mijne niet beschadigd had gebruikte ik hem nu nog steeds.
                De 18-105mm is vergelijkbaar qua kwaliteit, maar het zoombereik ligt me beter. (minder lenswissels)

Als je bloemen en vlinders wilt fotograferen kan je ook eens kijken naar de 50mm F1.8.
                Een andere topper qua prijs/kwaliteit.
                Haarscherp!
                Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door C. Ruben Bekijk bericht
                  De nikkor 18-55mm zal qua prijs/kwaliteit de beste lens zijn die je koopt.
                  Ze is erg scherp. Als ik de mijne niet beschadigd had gebruikte ik hem nu nog steeds.
                  De 18-105mm is vergelijkbaar qua kwaliteit, maar het zoombereik ligt me beter. (minder lenswissels)
                  Juist, aan die 18-105 had ik zelfs nog niet gedacht. Voor mij zijn bloemen en vlinders niet echt mijn ding, ik hou van nachtfotografie en special effects creëren. En met mijn twee lenzen die ik heb kom ik daarmee goed rond. Gr, JP.
                  JPVD fotografie
                  Glas: Canon, Tamron en Sigma objectieven | statief - lichtmeter - filters - remote

Comment

Ik heb gisteren deze kit gekocht je zou super goed een vlinder kunnen fotograferen hoor ! http://www.artencraft.be/nl/nikon-d3...0-vr-kit-63642

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mariefotografie Bekijk bericht
                      Ik heb gisteren deze kit gekocht je zou super goed een vlinder kunnen fotograferen hoor ! http://www.artencraft.be/nl/nikon-d3...0-vr-kit-63642
                      Volgens mij geen slechte keuze, maar ik zou toch overwegen om op termijn een 18-110 mm Nikkor, (€ 209,-), bij te kopen. Die geven ze dus bijna weg in de online shops. Als je met een 55-300 mm een ganse dag op weg bent om uw foto's te nemen, gaat dat op de lange duur doorwegen. Misschien ook geen slechte aankoop zou een lichtmeter Sekonic L-308S zijn.

Ik heb deze ook, en gedaan met over- of onder te belichten. Kost wel € 199,- maar is zijn geld dik en dubbel waard. Na enkele reportages is die investering zo terug gewonnen.

Veel succes met uw nieuwe aanwinst.

Gr, JP.
                      JPVD fotografie

Comment

Bedankt voor de informatie

Comment

heel veel plezier met je nieuwe aankoop mariefotografie ,en je zult zekers geen spijt hebben van je aankoop ,met deze kit kan je al heel wat doen .
                          Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mariefotografie Bekijk bericht
                            Bedankt voor de informatie
                            Graag gedaan, we zijn op de wereld om elkaar te helpen waar nodig. Gr, JP.
                            JPVD fotografie

Comment

Working...
                            X