Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kiezen tussen D7000 of D7100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kiezen tussen D7000 of D7100

De D3200 is trouwens wat IQ (image quality) betreft nagenoeg hetzelfde dan de D7000/D7100.
    Dan ging ik toch eerder voor goed glas...

Ik weet het,het is leuk een nieuwe camera te hebben...ik heb ook pas de D600 gekocht en hoewel ik het een schitterend toestel vindt,heb ik toch enigzins spijt dat ik geen beter glas op mijn vorige (D7000) camera gezet heb. Vooral dan in verband met het vliegtuigspotten dat ik doe...

Comment

Met een goeie lens zit je 10-20j save, een body-upgrade kan je nog doen als je spaarpot terug gevuld is.
      Eventueel nog even doorsparen voor een lens. Prijs van D7100 zal (denk ik) nog een 200€ zakken tegen het einde van dit jaar.

Ik ben het 99% eens met 'wouldbe' (D7000 heeft ook sluitertijd bewaking met auto-iso).
      Om het verschil in kwaliteit op vlak van resolutie te kunnen benutten, heb je dus echt top glas nodig (budget!).
      Een 70-300 van ca. 500€ voldoet niet aan die eisen, een 70-200 f2.8 van meer dan 1k€ wel.
      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
        ... maar ik ben van het principe dat je niet altijd het nieuwste moet willen hebben maar als je dan vervangt, koop dan wat op dat moment het recentste / beste is.
        Volledig mee eens, maar het kwaliteitsverschil tss D7000 en D7100 is niet voor elke hobbyïst (omwille van budget voor lenzen) niet meer haalbaar en ook niet noodzakelijk nog een meerwaarde.
        D7000 is al high end (t.o.v. D3xxx en D5xxx).
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

@TS welke lenzen heb je? Het kan misschien interessanter zijn van je 3100 te blijven gebruiken en je glas te upgraden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
            @TS welke lenzen heb je? Het kan misschien interessanter zijn van je 3100 te blijven gebruiken en je glas te upgraden.
            Gebruikersgemak tussen een 3100 en 7000/7100 is echt een wereld van verschil. Overstap is dus zeker interessant!
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Hoe dan ook, met te investeren in topobjectieven ben je altijd beter af zelfs met de camera die je nu hebt. Toen ik digitaal begon was dat met een D70. Er waren toen ook betere bodies, maar ik heb daarentegen geïnvesteerd in objectieven. Ik heb zo vlug mogelijk de toenmalige kitlens 18-70 verkocht. Nadien is er in volgorde gekomen.
              - Nikon 17-55 mm 2.8 gekocht.
              - Nikon 70-200 2.8 VR I
              - Nikon 50mm 1.4,
              - Nikon 12-24mm f4.
              - Voor portretten een Nikon 85mm 1.4
              - en als neusje van de zalm deal sinds 2005 niet meer geproduceerde Nikon 28mm 1.4 die ik, naar mijn gevoelens althans, aan een relatief goeie prijs heb kunnen overkopen.
              - om ook wat macro te experimenteren kwam er dan een Nikon 105mm 2.8. Dit is echter nooit mijn ding geweest.
              - omwille van het gat tussen 55m en 70mm is de 28-70mm 2.8 (The Beast) er in laatste instantie bijgekomen.
              Al die objectieven hebben dus op mijn D70 buitengewoon gepresteerd.
              Toen de D300 kwam heb ik kort nadien de Nikon 12-24mm f4 verkocht en een 14-24mm 2.8 in de plaats gekocht.
              Dit alles over een tijdspanne van 11 jaar. In die periode zijn er dus 2 bodies gekomen, maar met een aanzienlijke investering in lenzen.
              Nu ik uiteindelijk naar FF ben overgeschakeld mocht de Nikon 24-70mm 2.8 niet ontbreken natuurlijk.
              Met de Nikon 28-70mm 2.8 heb ik, niettegenstaande matig gebruik, problemen gehad met de AF waarvoor die momenteel terug naar Nikon Japan is gestuurd voor herstelling. Een nieuwe motor + print is het verdikt. Daarvoor krijg ik dan opnieuw 1 jaar garantie en een perfect nagezien objectief. Voor het prijskaartje hieraan vast zal ik die dan ook maar zelf houden als backup voor de 24-70. Ik ben ervan overtuigd dat die zeker niet zal moeten onderdoen.
              Sedert de aankoop van de D800E heb ik tevens vastgesteld dat de Nikon 28mm 1.4 veel minder scherp is als op de D300 en de D70. Die is nu ook samen met de D800E binnen bij Procirep voor nazicht. Ik verwacht heel veel van dit objectief op de FF aangezien die normaal niet zou mogen onderdoen voor de nieuwe Nikon 35mm 1.4 G en de Nikon 24mm 1.4G
              Ik heb nochtans een tijd met de idee gespeeld om de 28mm te verkopen, maar ben wijselijk op mijn voornemen teruggekomen. Wat mensen hiervoor slechts willen neertellen is beschamend, maar ik heb begrepen dat de crisis er voor iets tussenzit. Ik ga die dus zelf blijven koesteren, laten nazien en perfect laten afregelen op de D800E.
              Al de andere objectieven doen het perfect op die D800E. En bovendien heb ik van de zo besproken noiré nog geen last gehad.
              Vergeet echter ook niet dat een objectief die het op één body perfect doet, het daarom even goed zal doen op een recenter model. Zeker de overschakeling naar FF kan daar soms roet in het eten gooien. Je stelt immers ook vast dat bij het uitbrengen van nieuwere en performantere camera's (en zeker de huidige pixelbommen) ook weer nieuwe objectieven worden ontwikkeld. Zie maar naar de nieuwe 24mm 1.4G, de 35mm 1.4G, de 50mm 1.4G en de 85mm 1.4G. Maar de topobjectieven van voordien blijven toch goed doen, mits soms een kleine aanpassing op de nieuwe camera.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                ...

Ik ben het 99% eens met 'wouldbe' (D7000 heeft ook sluitertijd bewaking met auto-iso).
                Juist maar toch niet hetzelfde. Er is een -voor mij- belangrijk verschil tussen de D7000 en de D7100 mbt. auti-ISO. Bij het gebruik van zoomlenzen (met CPU) leest de D7100 de ingestelde brandpuntafstand. De sluitertijd wordt dan automatisch aangepast volgens 1/focuslengte. Hier bovenop is ook nog een fijnregeling mogelijk. Personen met een vaste hand kunnen de sluitertijd laten verlengen met 2 stapjes. Ben je minder handvast (zoals mijzelf) dan kan je ook nog 2 stapjes extra verkorten. Punt is dat je sluitertijd automatisch mee verandert met de lengte van de lens die je kiest. In functie van de sluitertijd wordt vervolgens de ISO waarde opgekrikt. Bereik je het plafond van de maximaal gewenste ISO, dan zal de sluitertijd wel langer worden dan gewenst. Op deze wijze vermijd je bewegingsonscherpte en heb je een zo laag mogelijke ISO-waarde en zonder er naar te moeten omzien. Dit heeft mij een beetje over de streep getrokken bij de keuze tussen D7000 en D7100.
                Fuuu…tsjie
                www.wouldbephotography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
                  Juist maar toch niet hetzelfde. Er is een -voor mij- belangrijk verschil tussen de D7000 en de D7100 mbt. auti-ISO. Bij het gebruik van zoomlenzen (met CPU) leest de D7100 de ingestelde brandpuntafstand. De sluitertijd wordt dan automatisch aangepast volgens 1/focuslengte. Hier bovenop is ook nog een fijnregeling mogelijk. Personen met een vaste hand kunnen de sluitertijd laten verlengen met 2 stapjes. Ben je minder handvast (zoals mijzelf) dan kan je ook nog 2 stapjes extra verkorten. Punt is dat je sluitertijd automatisch mee verandert met de lengte van de lens die je kiest. In functie van de sluitertijd wordt vervolgens de ISO waarde opgekrikt. Bereik je het plafond van de maximaal gewenste ISO, dan zal de sluitertijd wel langer worden dan gewenst. Op deze wijze vermijd je bewegingsonscherpte en heb je een zo laag mogelijke ISO-waarde en zonder er naar te moeten omzien. Dit heeft mij een beetje over de streep getrokken bij de keuze tussen D7000 en D7100.
                  Is het effectief 1/brandpuntsafstand wat ingesteld wordt? Indien ja, dan heb je er nog niets aan op een D7000/D7100 want het moet namelijk hetvolgende zijn: 1/(brandpuntsafstand x cropfactor).
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Nee, het is zeker korter, dan 1/focuslengte, maar ik weet niet zo direct welk algoritme er achter steekt. Ik zal dat straks eens concreet testen.
                    Fuuu…tsjie

Comment

Ziezo. Even de verschillende waarden van de sluitertijden voor 2 zoomlenzen opgemeten.

In de normale positie wordt er effectief mooi rekening gehouden met de brandpuntafstand x cropfactor. Verder is het verdubbelen of halveren.

Wanneer je het diafragma dichtknijpt, heb je uiteraard minder en minder licht zodat de ISO-waarde wordt opgekrikt. De sluitertijd uit de tabel wordt aangehouden tot de ISO-waarde aan de ingestelde bovengrens zit. Uiteraard wordt van dan af, de sluitertijd langer dan de gewenste waarde.

Toch wel een mooi hulpmiddel, vooral wanneer het snel moet gaan.
                      Fuuu…tsjie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
                        Nee, het is zeker korter, dan 1/focuslengte, maar ik weet niet zo direct welk algoritme er achter steekt. Ik zal dat straks eens concreet testen.
                        de theorie die erachter steekt is dat de onscherpte binnen de maximaal toelaatbare verstrooiingscirkel moet blijven en die is cropfactor kleiner. Dus als de 1/brandpuntsafstand geldt voor FF is het 1/brandpuntsafstand x cropfactor voor cropcamera's. Maar het is theorie, in de praktijk zal ieder voor zich moeten leren op welke sluitertijden hij kan werken.
                        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                        X