Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kiezen tussen D7000 of D7100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kiezen tussen D7000 of D7100

Ik bezit momenteel een Nikon D3100. Daar mijn fotografiehobby een beetje verder gevorderd is zou ik ook mijn materiaal van een upgrade willen voorzien.
    IK ben zeer geïnteresseerd in de Nikon D7000 en de Nikon D7100. Nu twijfel ik alleen een beetje tussen deze twee.
    De D7100 is ongetwijfeld een betere camera, maar hij kost ook een kleine €400 meer dan de D7000. Voor dat geld kan ik mij eventueel een batterygrip en een extra objectief kopen bij de D7000.
    Is er iemand die mij goede raad kan geven bij mijn aankoop?

- De D7100

of

- De D7000 (met dan wat extra geld beschikbaar voor eventueel een nieuw objectief en/of batterygrip)

Re: Kiezen tussen D7000 of D7100

Hangt er vanaf welke lenzen je hebt...
    Als je bijvoorbeeld al een 17-55mm F2.8, 50mm F1.4, enz. hebt dan ga je met die 400€ niks beter vinden.
    En zo'n lens gaat veel beter tot z'n recht komen op de D7100.

Ik heb de D7100 gekocht ook al heb ik nog geen "goeie" lenzen. Wel met het idee dat ik binnen het jaar een 17-55 (occasie) of alternatief ga kopen.
    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

niet twijfelen d7100

Comment

Ik zou ook voor de D7100 gaan. Tenzij je binnen het jaar overstapt naar fullframe. Dan zou ik geld besparen en voor de D7000 gaan.
        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

D7000 met 17-55 2.8 zal veel betere resultaten geven dan D7100 met 18-55 of 18-105.
          Maar D7100 met 17-55 is natuurlijk ideaal. Dus je koopt best eerst deftig glas nogvoor je investeert in een duurdere body.

Comment

Als ze mij vandaag budget geven voor ofwel een 2de D7000 en een groothoekzoom of een D7100 dan kies ik het eerste.
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
              Ik zou ook voor de D7100 gaan. Tenzij je binnen het jaar overstapt naar fullframe. Dan zou ik geld besparen en voor de D7000 gaan.
              Dan zou ik geld besparen door niks te doen en dat gebruiken als het begin van de FX camera.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Dan zou ik geld besparen door niks te doen en dat gebruiken als het begin van de FX camera.
                Ik ook, maar niet iedereen denkt zo (sommige mensen kunnen niet wachten en willen nu een nieuwe camera). Dit is trouwens niet op de topicstarter bedoeld.
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door C. Ruben Bekijk bericht
                  En zo'n lens gaat veel beter tot z'n recht komen op de D7100.

Ik heb de D7100 gekocht ook al heb ik nog geen "goeie" lenzen. Wel met het idee dat ik binnen het jaar een 17-55 (occasie) of alternatief ga kopen.
                  Je zegt zelf ik heb nog geen goede lenzen ,maar je weet wel dat de D7100 stukken beter is dan de 7000 met goed glas echt ervaringdeskundig is dit niet.
                  meer het verhaal van ik wil de duurste hebben .
                  Hoe kan jij staven dat je verhaaltje klopt ?

Comment

Normaal altijd voorrang geven aan goed glas. Goed is hier wat je zelf goed vindt. Je hoort mij dus niet bij zeggen dat kitlenzen slecht zijn hé.
                    Het verschil tss kitlenzen en de iets betere lenzen ga je ook op een D3100 zien. Enkel daarvoor moet je dus geen nieuwe body aanschaffen. De D3200 is trouwens wat IQ (image quality) betreft nagenoeg hetzelfde dan de D7000/D7100. De D7100 ontbreekt de moiré filter waardoor deze iets scherper beelden kan vastleggen. Om dat ook te benutten heb je wel (veel) beter glas dan een kitlens nodig.

Tss D3100 en D7x00 is natuurlijk ook wel voldoende verschil in zowel IQ als in gebruiksvriendelijkheid om die overstap te motiveren. Maar daar waar de prijzen en techniek van lenzen vrij stabiel is, is er bij bodies veel meer (technisch) evolutie en prijsverloop. Aankoop van een body uitstellen (om budgetaire redenen) heeft dus veel meer impact op het materiaal dat je uiteindelijk voor hetzelfde geld gaat krijgen dan dit voor een lens het geval zou zijn.

Als ik een beperkt budget had, zou ik, eerst investeren in een lens (indien ik niet tevreden zou zijn van een bepaalde lens), hetzij een D7000 aanschaffen (2de hands), hetzij wachten tot de D7100 wat in prijs gezakt is (na de zomer of tot tegen de eindejaarsfeesten).

Een batterijgrip zou ik enkel aanschaffen als je met 2 gewone batterijen (1500 beelden !) niet toekomt.
                    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                      Een batterijgrip zou ik enkel aanschaffen als je met 2 gewone batterijen (1500 beelden !) niet toekomt.
                      In een D7000/D7100 is dat per batterij indien je niet constant in liveview zit.

Comment

In het scenario van de D7000 zou ik 2-de hands gaan en er een superlens bijkopen. Was ik ook van plan. Maar ik ben uiteindelijk gezwicht voor de extra's van de D7100: meer scherpte zonder moiréfilter, autofocussyteem van de D4 en vooral de bewaking van de sluitertijd in de auto-iso bij het gebruik van zoomlenzen. (Ik gebruik vooral een Tokina 50-135, maar ook een sigma 100-300.) Zo vermijd je bewegingsonscherpte en heb je toch een zo laag mogelijke ISO-waarde zonder telkens te moeten aanpassen. Blijkt ondertussen uit de conclusie van de volledige test van dpreview, dat het weglaten van de filter, in het dagelijkse gebruik niet of nauwelijks aantoonbaar is. Dit bewijst IMHO, vooral hoe goed die sensor op zich is. Verder onthoud ik ook een resolutie van 3000 LW/PH voor deze sensor. (Ten opzichte van 2600 LW/PH voor de D7000, en 2800 voor de D5200 met zogezegd dezelfde sensor als de D7100, maar met OLPF) Wanneer je dan op photozone, naar de resolutiemetingen van lenzen kijkt dan zit je daar voor de meeste, scherp aangeprezen, lenzen, al een stuk onder (2000 tot 2500 LW/PH) of net in de buurt. Dat komt ook overeen met wat de D7000 normaal kan. Resolutie is ook niet het enige dat belangrijk is, maar geeft toch een aanduiding over de kwaliteit van glas en sensor.
                        Mijn ervaring is ondertussen ook dat in een beeld van 6000x4000 pixels, deze camera in 100% weergave een enorme detaillering laat zien. Dat is leuk, maar niet zo essentieel wanneer je op normale afmetingen kijkt (PC scherm of tot A4 afdrukken). Dit geeft wel extra crop mogelijkheden.

@ TS: geen idee of dit je wat verder helpt. maar ik ben steeds bereid om mee te denken.
                        Fuuu…tsjie
                        www.wouldbephotography.be

Comment

Alvast allemaal bedankt voor de nuttige info.
                          Waarschijnlijk gaat het een D7100 worden. Mijn inziens zit ik dan op technologisch vlak voor enkele jaren safe.

Comment

wijze beslissing, een lens kun je nog bijkopen als je spaarpot terug gevuld is.

Comment

Inderdaad, met een D7100 zit je voor jaren goed en voor het prijsverschil met een D7000 koop je nu geen fantastische lens.

Dit is persoonlijk maar ik ben van het principe dat je niet altijd het nieuwste moet willen hebben maar als je dan vervangt, koop dan wat op dat moment het recentste / beste is.

Comment

Working...
                              X