Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D7100 ...al iemand ervaring mee 1.3 crop .

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon D7100 ...al iemand ervaring mee 1.3 crop .

Gisteren bij een maat even de D7100 gaan testen ( wel bij donker weer ) het was gewoonweg om te weten hoe goed de extra 1.3 crop het doet in het toestel .
    Ik heb de indruk dat als je de foto gewoon neemt zonder gebruik te maken van de extra 1.3 crop dat de fotoi scherper is dan dat je de 1.3 crop gebruikt ....
    de body plus de lens 500mm geeft met de cropfactor 750 mm , als je de extra 1.3 crop gebruikt van de body dan heb je 1000 mm!!!!! , heb je wel maar 15,3 megapixel tegen anders 24 .als ik bijde foto's max inzoem zie je duidelijk dat de foto met extra 1.3 niet zo scherp is dan dat je hem gewoon maakt .
    Heeft iemand anders hier al ervaring mee ???
    ik ben van plan om deze te kopen , zo heb je extra mm voor vogelfotografie , maar als de foto's niet zo scherp zijn dan heb ik mijn twijfels , wat me wel opviel is dat hij veel minder ruis heeft ...

grtz Dieder
    Nikon D7000 en D7100 -- Sigma AF 150-500mm f5-63 DG OS HSM Nik . Canon G10
    http://www.google.com/profiles/dieder.plu

Re: nikon D7100 ...al iemand ervaring mee 1.3 crop .

Je lens is niet scherp genoeg om mee te croppen, daarom is de volledige foto scherper dan een 1.3 crop.
    Sowieso vergroot je ook de ruis in de cropmodus, wat ook niet bevorderlijk is voor de scherpte.
    Misschien eens kijken naar een 500mm ipv een 15-500 zoom? Dat zal een veel grotere verbetering geven dan een nieuwe body. (en je hebt al een uitstekende D7000)

Comment

Onzin 500mm blijft 500mm welke crop je ook gebruikt. Ik wil het eerste objectief nog zien die van een halve meter lengte een meter lang wordt als je hem op een cropcamera plaatst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door witteplu Bekijk bericht
        Ik heb de indruk dat als je de foto gewoon neemt zonder gebruik te maken van de extra 1.3 crop dat de fotoi scherper is dan dat je de 1.3 crop gebruikt ....
        de body plus de lens 500mm geeft met de cropfactor 750 mm , als je de extra 1.3 crop gebruikt van de body dan heb je 1000 mm!!!!! zo heb je extra mm voor vogelfotografie , maar als de foto's niet zo scherp zijn dan heb ik mijn twijfels , wat me wel opviel is dat hij veel minder ruis heeft ...

grtz Dieder
        Onzin Dieder,

Een brandpunt van 500mm is en blijft 500mm hoe je het ook draait of keert, enige voordeel bij die 1.3 crop in camera is dat
        de grootte van het bestand wat kleiner is.
        Dat croppen kan je net zo goed nadien op je computer, met net het zelfde resultaat.

Comment

Ik gebruik de D7100 al enkele weken, ook in de praktijk bij vogelfotografie en macrofotografie gebruikt en of je nu nadien cropt of in de 1.3x modus werkt, het resultaat is identiek maar:

- de frames per sec gaan omhoog van 6 naar 7
          - de buffercapaciteit wordt iets groter
          - de AF-punten zitten nagenoeg over je ganse beeldveld verdeeld

Er zijn dus wel degelijk voordelen, als je die zou nodig hebben natuurlijk
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

Comment

Achteraf croppen zal beter zijn (dan kan je je compositie nog wat aanpassen), tenzij de snelheid van je toestel of de bestandsgrootte een belangrijk criterium is.

Comment

Ik heb mij ook al eens in deze materie gestort, omdat ik zelf overweeg tegen het einde van het jaar naar dit toestel over te stappen.

Die extra crop factor van 1.3x bekom je doordat er een kleinere oppervlakte van je sensor gaat worden gebruiken. In principe wordt er dus eigenlijk met het beeld zelf niets gedaan, maar je zou kunnen zeggen dat je van een 24MP sensor naar een 15MP sensor gaat die een kleinere oppervlakte heeft.

Zoals al eerder werd aangehaald, niet enkel voor deze camera maar voor alle crop camera's, de mm van je lens blijft onveranderd. Enkel door de crop factor van je camera, krijg je een ander beeld te zien dan bij een FF camera. Het komt er op neer dat als je met een 200mm op een crop werkt, dat je al een 300mm nodig hebt op je FF om hetzelfde beeld te verkrijgen. En nu met de extra crop factor van de D7100. Zou je op een FF een 400mm moeten zetten om hetzelfde beeld te krijgen.

Persoonlijk zie ik het eigenlijk zo. Moet je meer performantie hebben, meer FPS en een beter gebruik van je buffer, dan gebruik je de 1.3x crop factor. Heb je dit niet nodig, dan kun je hem gerust op zijn normale stand laten staan en nadien in je software gaan croppen. Hierdoor zul je eigenlijk meer invloed kunnen hebben op je compositie dan dadelijk in camera die extra crop te gaan gebruiken.

Als je nu dezelfde foto zou nemen, met of zonder de extra crop, dan zou je bij identiek dezelfde instellingen en lens, identiek dezelfde kwaliteit krijgen. Dit kun je het beste testen door naar de foto op 1:1 te kijken. Dan zul je merken dat het beeld inderdaad identiek is. (Met de veronderstelling dat je een statief hebt gebruikt. Het is moeilijk in te schatten of je zelf bij beide foto's de camera even stabiel hebt vastgehouden, hé. )
              Mvg,
              Rudy Mas
              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Working...
              X