Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke toestel als back-up: 7D of X100s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke toestel als back-up: 7D of X100s

Hallo,

Ik geraak er niet echt uit ...
    Heb momenteel een 5D MKIII en wat lenzen (van 15mm tot 400mm).

Ik weet wel: 7D en X100s zijn totaal andere toestellen voor andere doeleinden.

7D: extra bereik + te gebruiken bij mijn andere lenzen
    X100s: handig en onopvallend

Ik zou willen kiezen voor de beste beeldkwaliteit.

Bedankt en groeten,
    Dirk

Re: Welke toestel als back-up: 7D of X100s

Beste beeldkwaliteit is zeker de x100s, deze ligt qua kwaliteit ver boven alle aps-c camera's, terwijl de 7d een stuk achterloopt.
    Maar bedoel je nu een tweede body of backup. Want als je natuurfotografie aan het doen bent met je 400mm, kan een x100s geen backup zijn . Maar de X100s is een uitstekende 35mm 2e body en kan misschien zelfs een 35 mm op je fullframe vervangen.

Comment

Beeldkwaliteit, daar is de Fuji absoluut beter in. Geen vergelijk mogelijk.
      7D is eigenlijk meer van hetzelfde voor u, ok, crop, wat sneller, maar nog altijd een camera met verwisselbare lenzen.
      De X100s, is een héél andere camera. Ik ben er nu zelf een poosje mee aan het rondlopen, en moet bekennen, dat ik nu anders fotografeer.
      Een vaste lens verplicht je om meer te lopen, en creatiever om te gaan met de compositie.
      Ik gebruik de X100S voor mijn vakanties, citytrips, familiefeestjes, eigenlijk alles behalve het echte telewerk.
      Als je de X100 koopt, direkt een tweede accu bijkopen.

Comment

De Canon 100D + een 18-55 IS STM is nog compact, en je kan er al je andere lenzen op gebruiken.
        Ik heb er nog geen test van gelezen, maar er zijn al wel foto's te vinden die daarmee gemaakt zijn, en die zien er heel goed uit.
        De sensor lijkt misschien dezelfde als die van de 7D (evenveel pixels), maar de hoge iso foto's zien er toch merkelijk beter uit (ook de lage iso ziet er beter uit, de 7D heeft gemakkelijk last van ruis in blauwe lucht, en voor zover ik dat bij deze foto's kan beoordelen is dat toch beter dan bij de 7D).

Alleen voor actiefotografie zal die 100D minder geschikt zijn, maar dat is ook niet het doel van die camera (dat geldt ook voor de X100S).
        Ik heb ook liever een zoeker waarmee je echt door de lens kijkt, dan een zoeker die naast de lens zit (die geeft vooral problemen als je dicht bij het onderwerp komt).
        De 100D + 18-55 is wel groter dan een X100S, maar als een vaste lens geen probleem is (bij de X100S heb je geen keuze), dan kan je op de 100D ook deze lens gebruiken: http://www.dpreview.com/products/can...non_40_2p8_stm .
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dneefs Bekijk bericht
          Hallo,

Ik geraak er niet echt uit ...
          Heb momenteel een 5D MKIII en wat lenzen (van 15mm tot 400mm).

Ik weet wel: 7D en X100s zijn totaal andere toestellen voor andere doeleinden.

7D: extra bereik + te gebruiken bij mijn andere lenzen
          X100s: handig en onopvallend

Ik zou willen kiezen voor de beste beeldkwaliteit.

Bedankt en groeten,
          Dirk
          Ik sluit mij aan bij Black Bandit,
          Ik heb gisteren even de 100D kunnen uitproberen en een paar foto's mee kunnen nemen.. high iso lijkt me beter dan mijn oude 550D en leunt kort tegen mijn 5D2.
          Als 2e camera met een pancake lens zeer compact en je hebt het voordeel je lenzen te kunnen gebruiken. Dit is dus echt een hele kleine DSLR.. moet je eens proberen. (goede handligging)
          Ik denk dat dit een zeer goed alternatief is.
          De Fuji zal wel de beste beeldkwaliteit hebben... maar is dit de beste keuze voor jou ? dat ga je toch zelf moeten beslissen.
          Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            De Fuji zal wel de beste beeldkwaliteit hebben... maar is dit de beste keuze voor jou ? dat ga je toch zelf moeten beslissen.
            De vraag van TS gaat juist over de beeldkwaliteit.
            Waarop baseer jij je om de beste beeldkwaliteit aan de Fuji toe te schrijven?
            En kan jij aan de hand van een paar foto's al besluiten dat de hoge iso's beter lijken?
            't Is een vraag en geen kritiek hé..

Comment

- Lees een wat reviews he :-) Als er iets is waar reviewers het unaniem over eens zijn is dat de X-Trans sensor uitmuntende kwaliteit levert en de 7D een matige sensor in een geweldige body is.
              - Ja. Neem enkele foto's, waaronder enkele van donkere ruimtes/oppervlakten, en je kan het zelfs op het schermpje al zien.

Comment

Ik heb de Fuji X-E1, daar zit dezelfde sensor in als bij de X100S....toch wel topkwaliteit hoor.... en die 14 mm f/2.8 van Fuji.....:thumbup:
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Even een vergelijkje van een 5DmkIII met de 35 1.4, tegen het prutske van Fuji, cropsensor tegen fullframe dan nog, iso 3200, zeer confronterend!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
                    De vraag van TS gaat juist over de beeldkwaliteit.
                    Waarop baseer jij je om de beste beeldkwaliteit aan de Fuji toe te schrijven?
                    En kan jij aan de hand van een paar foto's al besluiten dat de hoge iso's beter lijken?
                    't Is een vraag en geen kritiek hé..
                    Ik vind niet persé de Fuji de beste.. ik heb gezegd "de Fuji zal wel de beste beeldkwaliteit hebben" das een veronderstelling gebaseerd van velen hier die met Fuji werken (zelfde type sensor ..XPRO-EX1).
                    Mij lijkt het ook nogal logisch dat dit in combinatie met een Fix 35 mm zeer goede resultaten zal geven.. kijk naar de vorige Fuji of de Sony RX ..
                    Ik denk ook niet dat het moeilijk is om beelden te downloaden b.v Dpreview (en vele andere) om een goede indruk op te doen ?
                    Iedereen is hier tevreden met zijn Fuji.. zelfs diegenen die Canon gehad hebben en ook de reviews spreken niets dan lof.. met massa's testmateriaal.

Wat betreft Hoge iso's van de Canon 100D betreft tegenover een 550D .. ik heb idd de indruk dat deze iets beter zijn op iso 12800 en 6400.
                    Het is maar een eerste indruk van enkele testplaatjes die ik zelf genomen heb ... geen besluit zoals u dat noemt.
                    Ik lig daar trouwens niet wakker van.. het is maar een verwaarloosbaar gegeven.
                    Waar het mij om draait is dat de 100D een goede keuze is als je toch een compacte body wil en je lenzen wil omwisselen.
                    Het draait inderdaad om beeldkwaliteit bij TS .. en dan is volgens mij de Fuji de beste keuze alhoewel je waarschijnlijk in de meeste omstandigheden met dezelfde foto's naar huis zal komen (indien DSLR met vergelijkbaar objectief) alhoewel de 100D of 7D multi inzetbaar is en deze laatste is meer geschikt voor sport.

Het punt is dat de Fuji een zeer compacte camera is terwijl je toch top-beelden verkrijgt.
                    Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Misschien zou TS best vermelden waar hij mee bezig is op fotografisch vlak en waarvoor hij denkt de backup body te gebruiken.
                      Voor reizen, familiefoto's en straatfotografie lijkt de fuji mij heel aangenaam, voor sport en natuur zal de 7D beter zijn.
                      Bedoel je met beeldkwaliteit de ruis/low light prestaties of de scherpte? Hoe groot ga je printen? Als je de foto's alleen maar op scherm op 1200x800 ofzo bekijkt zal het verschil in beeldkwaliteit héél klein worden.
                      Welke canon lenzen heb je al?

Comment

Hallo,

Alvast bedankt voor jullie input.
                        Gemiddeld 2 keer per jaar maak ik een grotere reis naar het Hoge Noorden.
                        Gedurende die momenten van het jaar maak ik de meeste foto's (de rest van het jaar een beetje te weinig tijd).
                        In juli ga ik voor 1 maand naar Groenland. Ik zou een tweede toestel willen hebben tegen dan voor moest mijn 5DIII het ergens begeven (ik weet het ... worst case, maar dat wil ik toch liever vermijden).
                        De draagbaarheid van een compact toestel (X100s) spreekt mij aan voor het gebruik voor de rest van het jaar.

Met beeldkwaliteit bedoel ik dan vooral de scherpte, kleur, DR, ... en niet zozeer de ruis presaties bij hoge ISO's.

Misschien is het idee van Black Bandit van de 100d inderdaad een goed alternatief.

Momenteel heb ik volgende lenzen: CZ 15mm, 24-70 2.8 II, 100 2.8 IS, 70-200 2.8 II (extender 2.0 III).

Groeten,
                        Dirk

Comment

Op de 100D kan je zonder problemen al je lenzen gebruiken.
                          Maar als je een redelijk compact setje wil voor de dagen dat je geen zwaar materiaal kan of wil meesleuren, dan denk ik dat je er best het nieuwe kitlensje bijkoopt.
                          Als ik de review van dat lensje bekijk, dan kan je voor dat geld geen enkele lens vinden die beter presteert http://www.photozone.de/canon-eos/83...6stmis?start=1 .
                          Buiten de vignetting (die normaal is voor dat soort lens) is de beeldkwaliteit heel erg goed.
                          De vignetting is in de nabewerking gewoonlijk vrij gemakkelijk weg te werken (ik ken er die zelfs vignetting rond élke foto zetten, die kunnen dan misschien beter goedkopere lenzen kopen, dan gaat dat vanzelf).

Die vignetting van de 18-55 IS STM komt eigenlijk wel overeen met die van de 24-70 f2,8 L II als je die op een full-frame camera gebruikt.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Die fuji zal je de rest van het jaar denk ik het meeste plezier mee hebben, die ga je ook vaker kunnen meenemen, dus misschien heb je dan ineens meer tijd om te fotograferen op momenten dat je toestel anders thuis zou liggen. Met een backup DSLR heb je gewoon hetzelfde als je 5DIII, maar dan minder goed.
                            Een DSLR is natuurlijk wel een betere vervanger mocht je toestel het laten afweten, want dan kan je al je lenzen blijven gebruiken.
                            Als je nog ergens een 550D op de kop kan tikken is dat misschien nog interessanter qua prijs, met dezelfde sensor als de 7D.

Comment

Maar zelfs al is de 200D nog 20% kleiner dan de 100D, het blijft een groot toestel ivm de X100S, waardoor je hem sowieso minder bij zal hebben. De X100S past in elke jaszak, een 100D in geen geval, zelfs niet met een 50mm.

Comment

Working...
                              X