Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR voor vakantie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DSLR voor vakantie

Hoi,

Ik heb in het verleden ooit een Nikon D70 gehad maar na een aantal maanden terug verkocht. Nu ga ik in november voor enkele maanden naar Zuidoost-Azië en ik wil een DSLR kopen zodat ik de basis tegen dan ongeveer onder de knie heb.
    Mijn oog is gevallen op de Nikon D3100 met de 18-105mm VR kitlens. Deze valt net binnen mijn budget (€500). Nu heb ik een paar vragen:

- Ik ben van plan om de komende jaren geen andere body of lenzen te kopen, is alleen de kitlens dan genoeg als het vooral om reisfoto's gaat?
    - Is dit model niet te oud? Gezien hij uit 2010 komt en ik er wel verschillende jaren mee wil doen twijfel ik of er geen betere optie is.

Alvast bedankt!

Re: DSLR voor vakantie

Doen. Krijg je geen spijt van.

Lens is dik ok en leuk bereik.

Comment

Je kan de D3200 met 18-55mm ook overwegen. Valt ook net binnen je budget.
      De prestaties van de 18-55mm en de 18-105mm zijn hetzelfde. Als reislens is de 18-105mm wel geschikter.

Ik zou € 80 bijleggen en voor de D3200 met 18-105mm gaan.

D3100 en D3200 zijn identiek, op de sensor, Processor en een MICRO-in na.
      Met de 24,2MP sensor van de D3200 kan al wat meer croppen. Aangezien je geen telelens hebt, geen overbodige luxe.
      Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
      Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom V Bekijk bericht
        Doen. Krijg je geen spijt van.

Lens is dik ok en leuk bereik.
        Oorspronkelijk geplaatst door C. Ruben Bekijk bericht
        Je kan de D3200 met 18-55mm ook overwegen. Valt ook net binnen je budget.
        De prestaties van de 18-55mm en de 18-105mm zijn hetzelfde. Als reislens is de 18-105mm wel geschikter.

Ik zou € 80 bijleggen en voor de D3200 met 18-105mm gaan.

D3100 en D3200 zijn identiek, op de sensor, Processor en een MICRO-in na.
        Met de 24,2MP sensor van de D3200 kan al wat meer croppen. Aangezien je geen telelens hebt, geen overbodige luxe.
        Thanks.

Nu twijfel ik tussen de D3100 en de D3200. Lens wordt sowieso de 18-105mm omdat ik maar 1 allround lens nodig heb.

Is het verschil tussen 14Mp en 24MP in praktijk veel? Ik heb op dpreview.com gelezen dat de D3200 met de kitlens niet volledig gebruik kan maken van de sensor?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bubbless Bekijk bericht
          Is het verschil tussen 14Mp en 24MP in praktijk veel?
          Op kleine afdrukken zal je het verschil niet kunnen zien.

Het voordeel van de 24MP zijn de crop mogelijkheden. Je kan een ver onderwerp "bijcroppen" en bv. toch nog een 14MP beeld behouden.
          Als je bij de D3100 dezelfde crop gaat toepassen en deze gaat vergelijken, dan ga je wel een verschil kunnen zien.

Kitlens maakt inderdaad niet volledig gebruik van de mogelijkheden van de sensor. .
          Ook op mijn D7100 stel ik dit vast. Mijn 50mm F1.8 presteert veel beter. Maar dat zag ik ook al met de 10MP van mijn D60...
          Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Op kleine afdrukken zal je het verschil niet kunnen zien.

Het voordeel van de 24MP zijn de crop mogelijkheden. Je kan een ver onderwerp "bijcroppen" en bv. toch nog een 14MP beeld behouden.
            Als je bij de D3100 dezelfde crop gaat toepassen en deze gaat vergelijken, dan ga je wel een verschil kunnen zien.

Kitlens maakt inderdaad niet volledig gebruik van de mogelijkheden van de sensor. .
            Ook op mijn D7100 stel ik dit vast. Mijn 50mm F1.8 presteert veel beter. Maar dat zag ik ook al met de 10MP van mijn D60...
            Bedankt voor de uitleg, klinkt logisch wat betreft het verschil in MP. Ik vermoed dat ondanks dat hij niet 100% van de sensor gebruik kan maken, hij nog wel goed genoeg is voor de eerste jaren?

Bij de beschrijving staat bij de D3200 kitlens trouwens wel iets meer dan bij die van de D3100.

D3100: AF-S 18-105mm F3.5-5.6 G ED DX VR
            D3200: AF-S DX 18-105mm VR

Wat is het verschil?

Comment

geen verschil is dezelfde lens ik zou ook 69 euro meer geven aan de D3200 met 18-105mm (kamera express €569 afhalen in antwerpen)
              de lay out is vernieuwd en ziet er wel fraaier uit,de 18-105mm is een heel goede reislens en zoals c.ruben aangeeft kan je eventueel nog wat croppen.
              Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dejan Bekijk bericht
                geen verschil is dezelfde lens ik zou ook 69 euro meer geven aan de D3200 met 18-105mm (kamera express €569 afhalen in antwerpen)
                de lay out is vernieuwd en ziet er wel fraaier uit,de 18-105mm is een heel goede reislens en zoals c.ruben aangeeft kan je eventueel nog wat croppen.
                Kamera Express is idd de goedkoopste die ik heb gevonden. Dan wordt het de D3200 met 18-105mm en een Sandisk SDHC 8GB Extreme kaartje.

Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bubbless Bekijk bericht
                  Bedankt voor de uitleg, klinkt logisch wat betreft het verschil in MP. Ik vermoed dat ondanks dat hij niet 100% van de sensor gebruik kan maken, hij nog wel goed genoeg is voor de eerste jaren?
                  Wat bedoel je met niet 100% van de sensor gebruiken. De beeldcirkel dekt toch de volledige sensor.
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    Wat bedoel je met niet 100% van de sensor gebruiken. De beeldcirkel dekt toch de volledige sensor.
                    Dacht ik ook eerst. (is niet het geval)
                    Volgens mij gaat het in de review over de detaillering en scherpte. Daarom mijn vergelijking met de 50mm prime.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      What really sets the D3200 apart from the competition in the entry level segment is its 24MP CMOS sensor. With a good lens attached, and shooting in Raw mode, the D3200's image quality potential is considerable. The problem is that the 18-55mm kit-lens just isn't good enough to give you the benefit of the chip's megapixel-count. Given that some time ago Nikon told us that a large proportion of their entry-level DSLR users never take the kit lens off the camera (as a response to the question why their entry-level series has to make do without a built-in focus motor) we have to assume that Nikon is OK with the fact that many D3200 users will never see the true potential of their camera. This doesn't sit well with us, but ultimately, although 24MP is probably unnecessary, and the kit zoom is definitely challenged by the demands of the sensor, there is no penalty to the D3200's high pixel count.

Comment

Dacht ik ook eerst. (is niet het geval)
                        Volgens mij gaat het in de review over de detaillering en scherpte. Daarom mijn vergelijking met de 50mm prime.
                        Er zal altijd een flessenhals zijn, sensor of lens.
                        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                        X