Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foutmelding Pentax K10

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foutmelding Pentax K10

hallo mensen,

tijdens een mooie vogelvakantie op Lesbos had ik op gegeven moment een donkere blik door de camera.
    dacht eerst aan een fout in de lens, maar thuis gekomen de lens op een andere body gezet en ik had weer een helder beeld.
    in eerste instantie gaf de camere als error een r, later ook dat niet meer.
    het lijkt erop dat er een donker raster voor de lens komt
    wie kan me aub helpen hiermee?
    bedankt alvast,
    hub

Re: Foutmelding Pentax K10

Zeker dat je batterij voldoende was opgeladen? Soms wil dat vreemd gedrag veroorzaken...

Zo niet, zijn er verschillende mogelijkheden naargelang wat je ziet door de zoeker.

Als alles donker is, dan zou het kunnen dat je spiegel opgeklapt is blijven staan, en dus het licht dat door je objectief komt niet meer in de zoeker projecteert. Mogelijk kreeg je bij het wisselen van objectief wat stof binnen dat ergens iets blokkeert? Of kreeg de spiegel een schok waardoor het mechanisme geblokkeerd zit?

Het zou ook kunnen dat je matglas (het glaasje dat onderaan tegen het zoekerprisma zit, bovenin de spiegelkamer) scheef zit door een schok. M'n jongere broer had dat ooit voor. Dat beïnvloedt je zicht doorheen de zoeker en zou de spiegel kunnen blokkeren. In dat geval is het redelijk simpel terug op z'n plaats te zetten met een fijn pincet (oppassen nergens krassen te maken) en terug netjes aan te drukken. Indien er niets beschadigd is kan je dan verder (zo was het bij m'n broer).

Als je beeld enkel verdonkert maar je toch nog je onderwerp kan onderscheiden, dan is het mogelijk dat je camera het diafragma niet openzet als je het objectief op de camera zet. Een objectief in A-stand of een nieuwer objectief zonder diafragmaring, staat immers steeds op de kleinste opening als er geen contact met de camera is. Mogelijk is er iets stuk in de objectiefvatting van de camera? Is er op een gegeven moment een objectief onzacht in aanraking met de cameravatting gekomen bij het wisselen, waarbij iets zou kunnen beschadigd zijn? Maar in dat geval zou je mogelijk toch nog foto's kunnen maken (zij het onderbelicht of enkel op kleinste diafragma-opening). Maar misschien is gewoon één van de contactpunten in de vatting te vuil waardoor er geen contact meer is? Hoewel ik denk dat het diafragma mechanisch wordt opengezet bij het bevestigen van het objectief...

Ik zou in elk geval eerst eens kijken in welke positie je spiegel/matglas zitten.

hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
    X