Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Nikon] AF-ON artikel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Nikon] AF-ON artikel

Ik heb mijn ervaringen, eigen foto's en nog meer commentaren van anderen gebundeld in een stukje over AF-ON op het hogere Nikon DSLR gamma.

Graag jullie commentaren en vragen en tips zodat ik het artikel kan aanpassen

http://users.telenet.be/frank.panis/Photo/BD/AF-ON.htm

De definitieve versie kan dan ook bij "Besprekingen" op deze site geplaatst worden

MVG,
    Last edited by frank207be; 23 mei 2008, 22:40.

Re: [Nikon] AF-ON artikel

Ik ben een amateurke maar ga dat zeker eens aandachtig doornemen, een prima initiatief

Ik doe meer vogelfotografie met af en toe wat groter wild dus geen idee of het iets voor mij zal zijn omdat het soms nogal ramp moet gaan wil je iets "schieten" van een hyperactief vogeltje maar al bij al, nog eens, two thumbs up

Comment

Absoluut mooi werk Frank . . .
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
        Ik ben een amateurke maar ga dat zeker eens aandachtig doornemen, een prima initiatief

Ik doe meer vogelfotografie met af en toe wat groter wild dus geen idee of het iets voor mij zal zijn omdat het soms nogal ramp moet gaan wil je iets "schieten" van een hyperactief vogeltje maar al bij al, nog eens, two thumbs up
        Bedankt

En wat denk je dat ik doe Hier nog ééntje van vorig weekend: een kievit die over de akker scheert na zijn typische duikvlucht

Een opvliegende kauw:

MVG,
        Last edited by frank207be; 24 mei 2008, 07:14. Reden: Foto bijgevoegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          Absoluut mooi werk Frank . . .
          Graag gedaan

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Graag gedaan

MVG,
            Mooie en duidelijke uitleg Frank.

Je bent hier de Nikon mannen/vrouwen aan het omscholen, prima initiatief

Vriendelijke groeten, Geert.

Comment

Frank, mooie toepassing die je daar neerschrijft.
              Alleszins bedankt voor deze uiteenzetting, en duidelijke taal!

mvg,

Roland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Mooie en duidelijke uitleg Frank.

Je bent hier de Nikon mannen/vrouwen aan het omscholen, prima initiatief

Vriendelijke groeten, Geert.

Inderdaad!En ik ben een beetje fier op mezelf want reeds mijn D200 heb ik destijds exact zo ingesteld,na grondig grasduinen in de handleiding.En nu merk ik dat een een gedreven en goede fotograaf deze instelling aanbeveelt!

Walter
                D850

Comment

Knap artikeltje maar voor mij maar af en toe toepasbaar.
                  Ik doe nl. 95% sport(ijshockey) en gebruik ook regelmatig de 8fps. Continu zal wel werken maar blijft de af volgen? Misschien als je beide knoppen blijft indrukken?

Hubert
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Sommige "pro's" beweren zelf dat de autofocus sneller werkt door de
                    af-on button te gebruiken. Nikon kan deze theorie wel niet bevestigen.

Het is zeer handig wanneer een onderwerp in beweging plots stopt , dan
                    kan je door af-on te gebruiken snel op de ogen focussen en dan een
                    compositie nemen en "klik".
                    Door de ontspanknop te duwen gaat de camera
                    niet beginnen focussen. Ik gebruik deze methode zeer veel.

groeten,
                    Patrick

Comment

Dank aan allen voor de reacties

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Ik doe nl. 95% sport(ijshockey) en gebruik ook regelmatig de 8fps. Continu zal wel werken maar blijft de af volgen? Misschien als je beide knoppen blijft indrukken?
                      Hubert
                      Bij actiefotografie moet je inderdaad beide knoppen gebruiken om te blijven tracken, maar het laat je wel toe op een stilstaande fase de AF-ON te lossen en snel een speler/spelsituatie mooi in het beeldkader te plaatsen. Het alternatief hiervoor is natuurlijk AF-L te gebruiken, maar bij een strakke compositie werkt dat bij mij krampachtiger dan gewoon loslaten met de AF-ON methode. Anderzijds bieden de betere Nikon telezooms en primes de optie om AF-L vanaf het objectief te bedienen.

Wat ik ook nog vergeten ben, is dat wanneer er een grote hindernis voor je onderwerp opduikt waar CSM a4 Lock-On geen raad mee weet, je ook even de AF-ON kan lossen en na de hindernis verder kan tracken terwijl VR gewoon blijft werken.

MVG,

Comment

Hallo,

Bij actiefotografie moet je inderdaad beide knoppen gebruiken om te blijven tracken
                        Deze stelling klopt toch niet voor de D200 want deze blijft wel tracken bij het alleen duwen van de af-on button! Zo heb ik toch altijd mijn sportfoto's genomen.

groeten,
                        Patrick

Comment

Ga dit ook eens verder proberen dan het idd "ooit eens geprobeerd maar wer afgezet".

Het enigste waar ik mn bedenking over heb is het ontbreken van 2 knoppen op de grip.
                          Aangezien ik die knop heb ingesteld als AE-L, dit gebruik ik namelijk regelmatig.
                          Dan word het met de grip kiezen tussen 1 van die 2 en zonder de AF-ON functie blijft de bediening normaal of met grip gelijk.

Ik laat mijn bevindingen nog wel horen, ga het toch eens uitgebreider testen.

Iig een mooi stuk Frank

Greetz rich
                          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patevi Bekijk bericht
                            Hallo,

Deze stelling klopt toch niet voor de D200 want deze blijft wel tracken bij het alleen duwen van de af-on button! Zo heb ik toch altijd mijn sportfoto's genomen.

groeten,
                            Patrick
                            Ja en nee. Zonder VR gaat het inderdaad zo en kan je op AF-ON drukken en op het beslissende moment je foto's nemen. Als je echter VR wil gebruiken, ben je wel verplicht de ontspanknop half in te drukken om deze functie actief te houden.

MVG,
                            Last edited by frank207be; 24 mei 2008, 14:44.

Comment

Prima Artikel Frank
                              Sinds een aantal maanden staan mijn toestellen ook zo in gesteld, en je wordt het snel gewoon.

Vroeger was ik gewoon om naar het beepje te luisteren bij af-s, nu naar het bolletje kijken in de viewfinder.

Enkel bij focus - recompose voel ik me soms niet 100% zeker of de focus nog wel goed zit. Je drukt eenmaal op de AF-ON, je ziet dat de focus gelocked is. Maar als je de AF-ON knop loslaat, is ook het bolletje verdwenen. Daarna herkadreren en afdrukken.

Het is nu wel zo dat je bij een landschap gewoonlijk 1/3 in de scene focust en de lens op oneindig staat. Dus het komt wel goed.
                              Last edited by JePe; 24 mei 2008, 17:10.
                              BD0497BE : Nikon body + glas
                              www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
                              X