Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D-.... : iemand wat meer duidelijkheid?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D-.... : iemand wat meer duidelijkheid?

Een paar jaar geleden heb ik mijn D40 ingeruild voor een compactje (olympus XZ1), enerzijds omdat ik niet altijd wilde zeulen met dat zware ding. Anderzijds omdat ik als student nog niet het geld kon(/wilde) spenderen aan deftige lenzen. Nu, dat kleine compactje presteert echt ruim boven verwachting en ik heb alles behalve klagen. Toch, het kriebelt weer om terug een DSLR te kopen, naast de compact dan wel.

Omdat het toch nogaltijd een hobby blijft, wil ik er ook geen stukken van mensen aan geven. Plan is om de body voor een wat lager budget (of toch alleszins lager dan nieuw) tweedehands te kopen, om dan wat meer geld vrij te hebben voor lenzen.

Goed, 2dehands.be heeft veel te bieden, maar ik zie het bos door de bomen niet meer. Tussen de "nieuwe" reeksen kan ik nog wel uitmaken welke de "betere" zijn en welke de instappers, maar als je tweedehands gaat zit je ook natuurlijk met de wat oudere modellen (geen probleem voor mij trouwens).

Dus, iemand die het mij kan uitleggen?
    D80 / D50 / D3000 / D300 / D5100 / D200 /...

Het heeft iets te maken met het aantal nullen?
    En de hoger het getal, de beter (80 = beter dan 50?), of is het omgekeerd, of helemaal niet?

Als iemand goeie voorstellen heeft, hoor ik ze ook zeker graag.

Re: Nikon D-.... : iemand wat meer duidelijkheid?

Vroeger was het zo: D40-50-60 waren instappers.
    D70-80-90 waren de veeleisende amateurtoestellen.
    D200-300-300s zijn de professionele dx-toestellen.
    Nu zit het zo:
    D3000-3100-3200 zijn de instappers samen met de D5000-5100-5200.
    De amateurtoestellen zijn D7000 en D7100 waarbij de tweede al eerder een semi-professioneel toestel is. (omwille van de betere autofocus)
    Dus hoe hoger het getal hoe beter bij de DX toestellen.
    Ik zou een tweedehands D7000 aanraden of een D90 of nog goedkoper een D80 (maar de eerste heeft een veel betere sensor en autofocus). Maar zoals je zelf aangeeft is een lens het belangrijkst, Nikon 17-55 2.8 of Tamron 17-50 2.8 en koop de beste body dat je u nog kan betalen. Als je sport wil doen, is een D300s ook een zeer goed toestel.
    Wat is je budget? En wat wil je precies fotograferen?

Comment

wikipedia weet vaak raad

The Knight That Says Ni...kon

Comment

Neem dan wel de duidelijkere tabel van de engelse wiki

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          Ik zou een tweedehands D7000 aanraden of een D90 of nog goedkoper een D80 (maar de eerste heeft een veel betere sensor en autofocus). Maar zoals je zelf aangeeft is een lens het belangrijkst, Nikon 17-55 2.8 of Tamron 17-50 2.8 en koop de beste body dat je u nog kan betalen. Als je sport wil doen, is een D300s ook een zeer goed toestel.
          Wat is je budget? En wat wil je precies fotograferen?
          Alvast bedankt voor de reacties, hier ben ik wat mee!

Laat stellen dat mijn budget afhankelijk is van wat er op de markt is. Als ik een body kan kopen voor 200€, die voldoende goed is voor mijn gebruik, dan zal ik er geen 500€ aan geven. Zoals al gesteld: liever wat meer ruimte voor een goed set lenzen.

Doel zal voornamelijk liggen in:
          - reizen (zowel citytrips, als verre reizen of trektochten)
          - sfeerbeelden bij feesten/bijeenkomsten/bbq's
          - portretten (mensen/honden)

Sport zal er zelden tot niet tussen zitten.

Bijkomende vraag: een tweedehandse D80 is natuurlijk al wel wat jaren oud. In welke mate is het "oud zijn" storend, als er weinig clicks (<7000/8000) op de teller staan?

Comment

Persoonlijk zou ik dan de D80 niet meer kiezen maar kijken tot er een D90 is 2de hands. De sluiter kan 100.000 bewegingen aan dacht ik en is een héél stuk beter dan de D80.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tanja87 Bekijk bericht
              Alvast bedankt voor de reacties, hier ben ik wat mee!

Laat stellen dat mijn budget afhankelijk is van wat er op de markt is. Als ik een body kan kopen voor 200€, die voldoende goed is voor mijn gebruik, dan zal ik er geen 500€ aan geven. Zoals al gesteld: liever wat meer ruimte voor een goed set lenzen.

Doel zal voornamelijk liggen in:
              - reizen (zowel citytrips, als verre reizen of trektochten)
              - sfeerbeelden bij feesten/bijeenkomsten/bbq's
              - portretten (mensen/honden)

Sport zal er zelden tot niet tussen zitten.

Bijkomende vraag: een tweedehandse D80 is natuurlijk al wel wat jaren oud. In welke mate is het "oud zijn" storend, als er weinig clicks (<7000/8000) op de teller staan?
              eigenlijk helemaal niet storend. Een D80 is een heel betrouwbaar toestel. Die zal nog heel vaak doen wat hij moet doen. Het enige is dat de sensors zoveel beter geworden zijn. Ik ben zelf van een D80 naar een D7000 gegaan. Wereld van verschil.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                eigenlijk helemaal niet storend. Een D80 is een heel betrouwbaar toestel. Die zal nog heel vaak doen wat hij moet doen. Het enige is dat de sensors zoveel beter geworden zijn. Ik ben zelf van een D80 naar een D7000 gegaan. Wereld van verschil.
                Ik van D80 naar D7000 naar D800E en allemaal zijn ze een wereld van verschil, maar mocht ik nooit een andere camera hebben gekocht, was ik nu nog steeds zeer blij met mijn D80. (dat ik nog steeds heb en dat nog steeds zeer goed werkt, zelfs na al die jaren!)

Comment

Ikzelf ben ook overgegaan van een D80 naar een D7000. Geen wereld van verschil zoals eerder vermeld, want met mijn D80 kan ik hetzelfde bereiken als met mijn D7000. Het zijn allemaal kleine verbeteringen wat het met een D7000 toch net wat fijner werken maakt. Qua ruis is een D7000 wel een gigantische vooruitgang.
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                    Ikzelf ben ook overgegaan van een D80 naar een D7000. Geen wereld van verschil zoals eerder vermeld, want met mijn D80 kan ik hetzelfde bereiken als met mijn D7000. Het zijn allemaal kleine verbeteringen wat het met een D7000 toch net wat fijner werken maakt. Qua ruis is een D7000 wel een gigantische vooruitgang.
                    Autofocus, scherm, dynamisch bereik, witbalans-correctheid,...
                    Om enkel de belangrijkste voor mij aan te tonen.

Comment

Het hangt er ook van af wat voor lenzen je wilt gebruiken. Als je voor 100-200 euro enkele/een stel leuke E lenzen koopt heb je met een D200/d300 of D7000 al een geweldige set.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Kijk eens, een overzicht met de meest belangrijke verschillen:

En
                        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Met deze : http://forum.belgiumdigital.com/f11/...70-455392.html
                          zou u alvast weer stapsgewijs aan de slag kunnen. Je kan zelfs groeien in de leerkurve, aangezien je er bij het volledige pakket, de D70 cadeau bijkrijgt.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

D80 heeft veel last van ruis bij hoge iso (vanaf 400 al), maar is voor de rest altijd al een geweldig toestel geweest.
                            http://www.catchlight.be
                            Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                            https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Als je bij Nikon oudere AF-lenzen wil gebruiken die de motor willen gebruiken van de Body - dan moet je weten dat die bij de onderste d3x00 - d5x00 er wellicht niet in zal zitten, idem voor de oudere d40/d50...
                              Opzoeken voor u koopt als dit belangrijk voor u is.

Comment

Working...
                              X