Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf nieuw toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanschaf nieuw toestel

Beste,

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik me wat meer wou verdiepen in de wondere wereld van fotografie. Ik heb altijd ontzettend graag foto's genomen en er ook altijd met heel veel plezier naar terug gekeken. Mooie foto's trekken en dingen vastleggen op beeld interesseren mij dus fel. In het verleden heb ik dit altijd gedaan met een compact fototoestel (Sony Cybershot) maar ik merk de laatste jaren dat ik niet meer tevreden ben over het kunnen van de toestellen en de kwaliteit van het beeldmateriaal. Mijn vriendin en ik hebben beide interesse in reizen en voornamelijk alle bezienswaardigheden buiten ons kleine België. Hetgene wat ik mis bij het vastleggen van deze bezienswaardigheden is het vastleggen van bepaalde zaken in close-up omdat de zoomfunctie van een compacte camera beperkt is, bij het nemen van uitzichten vervaagd de achtergrond en specifieke dingen verdwijnen in het geheel beeld zodat je denkt 'waarom had ik deze foto weer genomen?'. Ik denk dus redenen genoeg om me meer te verdiepen in fotografie en over te stappen naar een beter fototoestel! Waar beter raad vragen dan hier op dit forum...

Ik heb al enig opzoek werk gedaan ivm een nieuw toestel en mijn oog valt op de Nikon D3100 of zijn opvolger de D3200. Het grootte verschil dat ik hierin zie zijn de megapixels. Het doel (voorlopig) is enkel om mooie fotoalbums te kunnen samenstellen en evt ook wat foto's op groter formaat om in de woonkamer te hangen. Momenteel is er een cash back voordeel op de D3200 waardoor het prijsverschil niet ontzettend groot is tov de D3100. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik voor dat ietsje meer beter kan kiezen voor de nieuwere technologie en de betere megapixels?

De grootte moeilijkheid heb ik bij het kiezen van de lens. Wij vertrekken deze zomer op rondreis doorheen noord Thailand en ik wil niet liggen rondlopen met verschillende lenzen om ze in weer en wind continu te moeten veranderen. Ik wou dus graag één lens kiezen die goed is voor alle toepassingen. Omwille van deze reden heb ik twee mogelijkheden. Heeft iemand ervaring met onderstaande combinaties en wat adviseren jullie me hierover?

Nikon D3200 + Nikkor AF-S 18-105mm F3.5-5.6 G VR
    Nikon D3200 + Tamron 18-270mm F3.5-6.3 Di II VC

Zijn er verder bij de aankoop van lenzen nog bepaalde dingen waar ik op kan letten (al die afkortingen achter het mm-bereik?)

Indien er nog bepaalde combinaties zijn die in de buurt van een 750€ komen en aan te raden zijn, zijn deze natuurlijk altijd welkom Zoals ik heb vermeld ben ik een leek en heb ik mijn keuze van het toestel gemaakt adv reviews die ik op het net heb terug gevonden.

Alvast bedankt voor jullie mening!

Re: Aanschaf nieuw toestel

De 18-105 is een stuk beter dan de 18-270, maar je hebt wel niet het grote bereik.
    Met veel megapixels is het belangrijk dat je goede lenzen gebruikt en volgens mij is een 18-105 een uitstekende starterslens. Ik zou ook zeker wat extra budget uittrekken om een 35mm 1.8G erbij te kopen, om in situaties met weinig licht de baas te kunnen en nog steeds goede kwaliteit te krijgen.
    Zeker als je afdrukt zal je een groot verschil zien tussen de D3100 en D3200 (toch de grote muurafbeeldingen). Maar het grootste verschil merk je in de man achter de camera en het kennen van de juiste instellingen, als de foto niet goed is, zal de camera die niet beter maken.
    Als je echt meer manueel wil gaan fotograferen, zou ik ook eens kijken naar een tweedehands (of nieuwe) D7000, deze heeft meer knopjes zodat je instellingen kan veranderen zonder in het menu te moeten gaan. De beeldkwaliteit van deze is ongeveer gelijk aan die van de D3200 enkel met wat minder megapixels.

Comment

Je moet je ook niet blindstaren op de megapixels. Je kan een sensor hebben die 24MP heeft, maar als het beeld dat erop geprojecteerd is niet heel scherp is , dan zal je geen voordeel halen uit die 24MP (daarom is een goeie lens ook heel belangrijk). Plus die extra megapixels zijn alleen van nut voor grote afdrukken ed. Op een computerscherm ga je al sowieso geen verschil zien tenzij je inzoomt.

OT: Ik heb recent voor dezelfde vraag gestaan eigenlijk, en ik ben gegaan voor de iets oudere d5100 + 18-105mm. Deze combinatie was ongeveer even duur dan een D3200 + 18-105, maar leek me dus wel iets beter voor mij.

Bij de Nikons (lager dan D7xxx) moet je zien dat de lenzen een ingebouwde AF-motor hebben. Aan de Nikkor objectieven zie je dat aan AF-S voorvoegsel.

Comment

Ok, alvast bedankt voor de voorlopige reacties. Als ik dus de keuze zou nemen voor de Nikon D3200 dan raden jullie me beide de 18-105mm lens aan (omwille van de AF-S)?

Naar de megapixels staar ik me voorlopig helemaal niet blind. Want inderdaad zoals ik al aanhaalde is het voorlopig enkel de bedoeling om fotoboeken samen te stellen en evt eens een afdruk op A4 te maken voor in de woonkamer.

kevinbog, waarom is jou keuze gegaan naar de D5100? In prijs zijn deze inderdaad gelijkaardig maar wat zijn dan de voordelen die je haalt uit een ouder model?

Comment

Omdat de sensor van de D5100 dezelfde is als de D7000, en dat is dus een heel goeie.

Quote fotovideo.nu over D3200:
          De enorme resolutiesprong van 14 naar 24 megapixels had van ons niet gehoeven gezien de doelgroep èn de beperkte optiek van de kitlens. Maar met goede objectieven presteert de sensor prima, al doet de voorgaande 16 megapixel-generatie (D5100/D7000, NEX-5N) het alsnog een stukje beter op de hogere lichtgevoeligheden

Ik leid hieruit af dat qua fotokwaliteit de D5100 ietsje beter is, al zal het niet zoveel verschillen, zeker niet met een onervaren fotograaf zoals ik:-) Op videogebied is de D3200 er wel wat op vooruit gegaan (aparte microfoon ingang, continue AF). Maar dit was voor mij minder belangrijk.

En verder: Ik vond ook de D5100 iets beter in de hand liggen, en vond het uitklapbaar scherm ook een pluspunt omdat je dan het scherm naar binnen kunt kantelen als je het niet gebruikt. Het blijft wel een zwak punt natuurlijk als je er onvoorzichtig mee omspringt... Ik heb ook naar aanbiedingen gekeken, eerlijk gezegd zou ik ook voor een D3200 gegaan zijn als die ineens ergens veel goedkoper stond, maar ik heb de D5100 + 18-105 voor een zeer scherpe prijs gevonden (567€ incl verzending).
          Ik hoop dat ik u hiermee wat heb kunnen helpen.

Comment

Working...
          X