Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd bij opvolger 400D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp gevraagd bij opvolger 400D

Ik zit al een poosje te dubben, en na wat zoek en leeswerk hoop ik dat er iemand is die mij wat advies wil en kan geven over mijn dilemma.

Tot voor een paar jaar was ik een enthousiast amateur fotograaf.
    Door (gelukkige) omstandigheden stond dit de laaste 3 jaar op een laag pitje, maar nu de kids wat groter worden krijg ik langzamerhand weer iets meer tijd voor de hobby die ik altijd met zeer veel plezier heb beoefend..

Mijn interesse gaat vooral uit naar natuurfotografie en met name vogels en Macro.
    Ik heb de volgende lenzen:
    - canon 5.6L 400 mm
    - sima 150 mm 2.8 Macro
    - sigma 17-70 mm 2.8-4.0 voor de familiefoto's

Op zich ben ik prima tevreden met de 400D, maar nu begint de sluiter af en toe wat problemen te geven.
    Is geen schande er staan 100K + foto's op de teller.

Ik moet dus op zoek naar iets anders en wil een stapje vooruit, maar zit sterk te twijfelen tussen de 60D en de 7D.
    Voor mij zijn vooral van belang dat ik een snelle en accurate autofocus heb, vooral met de snelheid kwam ik bij de 400D soms wel iets te kort.
    Bij de 400D deed ik vrijwel alles op ISO100 of ISO200, zeker bij macro (en minder belangrijk binnenshuis) zou het prettig zijn om ook bij 400ISO nog meer dan redelijke kwaliteit foto's te kunnen maken, zonder gebruik te hoeven gaan maken van filtser(s)

Concretere vragen:
    - Ga ik er ten opzichte van de 400D op vooruit qua snelheid van de autofocus bij beide types, of alleen bij de 7D? ( ik blijf dezelfde lezen gebruiken )
    - Ik lees wat negatieve verhalen over de ruis bij de 7D, heeft iemand hier ervaringen mee in vergelijking met de 400D en de 60D?

Voordeel van de 7D is dat ik mijn CF kaarten kan blijven gebruiken, dus dan komen ze wat prijs betreft al wat dichter naar elkaar toe.

Alvast bedankt voor het lezen en het advies!

Groeten René (stormie)
    EOS 400D, Canon 400/5.6L/ met Kenko 1.4 converter/ Sigma 150mm macro

Re: Hulp gevraagd bij opvolger 400D

Persoonlijk (zelf een 7D-gebruiker) zou ik voor de 7D gaan, maar omdat je van macro spreekt: het voordeel van de 60D is dat je een wentelbaar LCD-schermpje hebt.
    Qua ruis denk ik niet dat er veel verschil tussen 60D en 7D is. Andere voordelen van de 7D: microadjustment (hoewel ik dat zelf nog nooit gebruikt heb), 19 AF-punten (alle "cross-type"), en sneller... Hoewel, zoals je zegt, een stuk van de snelheid van focussen ligt ook bij de lens, hoor. Die 400mm op een 7D voor vogelfotografie!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik ga dit met veel interesse volgen, want ik gebruik ook nog steeds een 400D die ooit wel eens vervangen zal moeten worden.
      Ik kan je dus niet echt helpen in je keuze.
      Maar toch al dit: de accuraatheid van de autofocus ligt bij de camerabody, de snelheid is volgens mij meer gebonden aan het objectief. Dus de snelheid van je AF zal niet veel veranderen met een andere body.
      De sigma 150mm macro is een prima lens (ik heb ze ook) maar het is een macro lens, en dus niet van de snelste qua autofocus. En ik denk dat andere macro lenzen niet merkbaar beter zullen presteren.
      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Bedankt alvast voor de reacties!

@Luc; de snelheid van de autofocus op de Sigma vind ik ook niet zo interessant, maar wat dat betreft gaat het mij meer om de 400mm.
        Ik had het idee dat de AF snelheid toch ook wel van de body afhangt, maar hier ben ik misschien abuis, zal hier nog eens naar zoeken.
        Als is natuurlijk die accuratesse van de AF voor de snelheid wel bevordelijk ( tijd tussen het mikken en scherpstellen van het bedoelde stukje in de zoeker)

Wat ik nog wel belangrijk vind en vergeten heb te vermelden is het dynamisch bereik van de camera's.
        En een puntje dat ik echt mis op de 400D is "spotmeting"..
        Last edited by stormie; 24 april 2013, 14:46.

Comment

Misschien sowieso 2ehands zoeken, dan ga je je minder bedrogen voelen wanneer de opvolger van de 60D en/of 7D uitkomt. Nieuw zijn die dingen toch nog altijd vrij duur.

Comment

een 7d zou ik niet nieuw meer kopen. er komen geregeld jonge tweedehands 7d's voorbij. goei toestel maar eens boven de 1000iso kan je al wel ruis beginnen zin. in ieder geval ga je er op vooruit. veel plezier ermee
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Dat ruisverhaal van die 7D heb ik nu al even veel besproken als tegengesproken gezien. Ik denk dat er een redelijk wisselende kwaliteit in de 7D's moet zitten want anders kan ik het niet verklaren. Maar anderzijds nu nog een 7D kopen, zou ik ook niet meer doen. Eventueel een 2e handse en dan uitgebreid testen op ruis ofwel de mkII ervan afwachten. Canonrumors ea laten toch sterk vermoeden dat het ervan gaat komen.

Djienbe

Comment

Ik sta voor hetzelfde als de TS , heb nu ook een 400D , en ik heb besloten om de 60D aan te schaffen. Voornamelijk vanwege het kantelbare scherm. Over 3 weken heb ik hem in mijn bezit ........;-)
                Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hanske Bekijk bericht
                  Ik sta voor hetzelfde als de TS , heb nu ook een 400D , en ik heb besloten om de 60D aan te schaffen. Voornamelijk vanwege het kantelbare scherm. Over 3 weken heb ik hem in mijn bezit ........;-)
                  Goede keuze vind ik, ik maak regelmatig dankbaar gebruik van het scherm, vooral bij foto's die laag boven de grond genomen moeten worden. En de kwaliteiten van de 60D vind ik goed.
                  Veel succes
                  Paul

Comment

Bedankt voor de info allen!

Voor nu gaat mijn voorkeur uit naar de 7D. Het kantelbare scherm van de 60D is handig, maar voor mij geeft dit niet de doorslag.
                    Wellicht inderdaad toch verstandiger om even te wachten op de opvolger van de 7d.
                    Even de specs en prijs afwachten..

Hoef niet per sé het nieuwste van het nieuwste en ben ook niet zo'n pixelridder, hoef er immers geen kamer mee te behangen. Als de 400D geen kuren had zou ik hem niet vervangen.

Ik wacht de opvolger even af óf mijn oude camera moet er helemaal mee ophouden..

Erg bedankt voor het meedenken!

Groeten van René

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stormie Bekijk bericht
                      Bedankt voor de info allen!

Voor nu gaat mijn voorkeur uit naar de 7D. Het kantelbare scherm van de 60D is handig, maar voor mij geeft dit niet de doorslag.
                      Wellicht inderdaad toch verstandiger om even te wachten op de opvolger van de 7d.
                      Even de specs en prijs afwachten..

Hoef niet per sé het nieuwste van het nieuwste en ben ook niet zo'n pixelridder, hoef er immers geen kamer mee te behangen. Als de 400D geen kuren had zou ik hem niet vervangen.

Ik wacht de opvolger even af óf mijn oude camera moet er helemaal mee ophouden..

Erg bedankt voor het meedenken!

Groeten van René
                      Als ruisprestaties niet je topprioriteit is, dan wacht je de opvolger af en koopt je dan gewoon een 7D tweedehands, de prijs zal dan waarschijnlijk gekelderd zijn.
                      Ik vind mijn 600D (zelfde sensor) nog heel goed bruikbaar tot ISO 1600.

Comment

Met electronia ben ik toch meer van nieuw (beetje tic van mij misschien)
                        Maar als de opvolger er is, is de huidige D7 wellicht wel wat voordeliger te krijgen. ( de opvolger zal me wel te duur worden)

Ruis vind ik toch wel redelijk belangrijk, vooral als je niet wilt flitsen bij Macro is het vaak prettig om wat omhoog te kunnen met de ISO.
                        Het zou mooi zijn als ISO800 goed bruikbaar zou zijn...

Comment

7D, geen D7, en qua ruis is 800 ISO voor de 7D geen probleem, hoor. Op 1600 ISO heb ik ook al bruikbare foto's gemaakt; de huidige software (onder andere ACR) haalt (eventuele) ruis er vlotjes uit.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                            Dat ruisverhaal van die 7D heb ik nu al even veel besproken als tegengesproken gezien. Ik denk dat er een redelijk wisselende kwaliteit in de 7D's moet zitten want anders kan ik het niet verklaren. Maar anderzijds nu nog een 7D kopen, zou ik ook niet meer doen. Eventueel een 2e handse en dan uitgebreid testen op ruis ofwel de mkII ervan afwachten. Canonrumors ea laten toch sterk vermoeden dat het ervan gaat komen.

Djienbe
                            Ik denk dat er een redelijk wisselende kwaliteit moet zitten in de manier waarop de fotos worden belicht en nabewerkt
                            Een 7D is een 7D, in elk geval een reuze verbetering tov een 400D.
                            Zou zeker geen nieuwe meer kopen.
                            De opvolger zal er ooit moeten komen, maar het kan best een veel duurder toestel zijn.

Comment

De 7D is inderdaad niet meer écht nieuw te noemen, maar dank zij de recente firmwareupdate is het toestel nog heel interessant. 7D heeft een aantal pluspunten tov. de 60D zoals o.a. snelheid, afzonderlijke fijnafstelling per objectief, constructie body, grotendeels weathersealing. Foto's inderdaad goed bruikbaar tot 1600 iso dank zij moderne soft (lightroom, fotoshop etc.) en zonder tot 800 iso.
                              Is regelmatig voor een mooie prijs te vinden in 'aangeboden'.
                              Zelf komende van een 400D via een 50D is de 7D een hele grote vooruitgang. Is tenslotte een semi-pro toestel waar 400D toch een (heel goed) amateurtoestel is...

7D II zal heel goede papieren moeten hebben om een 7D gebruiker te overtuigen om over te schakelen.
                              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Working...
                              X